Elektrická mikromobilita pohledem CDV a BESIP na semináři Justiční akademie

Ve dnech 4. a 5. dubna 2022 proběhl na Justiční akademii v Kroměříži seminář Trestná činnost v dopravě. Seminář k tématu elektrické mikromobility lektorovali Ing. Lukáš Kadula, výzkumný pracovník Centra dopravního výzkumu, v. v. i. a Mgr. Veronika Vošická Buráňová, krajská koordinátorka BESIP z Kraje Vysočina.

Anotace semináře:

Tradiční vícedenní seminář pro specialisty na trestnou činnost v dopravě, zaměřený na vybranou problematiku z pohledu PČR, na vyhodnocení trestní odpovědnosti konkrétních osob v případech souvisejících s připoutáním osob nacházejících se ve vozidle v době střetu – odpovědnost řidiče za těžší následek v případě nepřipoutání se spolujezdců – z pohledu soudce a státního zástupce; na základní, významnou a aktuální judikaturu včetně legislativních změn ve vztahu k problematice dopravy v rámci trestního práva; na problematiku trestní odpovědnosti právnických osob v oblasti trestné činnosti v dopravě. Pozornost bude rovněž věnována Drážní inspekci a její roli, včetně jejich možností při šetření stavu a příčin nehod na železnici a ostatních drahách, jakož i problematice elektrokol, elektrokoloběžek, SUV vozidel z hlediska Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV) a BESIP a v neposlední řadě vybrané problematice z pohledu znalce.


Elektrická mikromobilita pohledem CDV a BESIP na semináři Justiční akademie 01

Obrázek 1 Veronika Vošická Buráňová (BESIP) a Lukáš Kadula (CDV)


Problematika elektrokol pohledem CDV

Lukáš Kadula se v prezentaci zaměřil na legislativní ukotvení jízdních kol s pomocným motorkem, metodické pokyny Ministerstva dopravy a Policie ČR. Zmíněná byla také novelizace ustanovení § 80a odst. 1 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb., účinné od 1. ledna 2022 (pozn. novela č. 365/2021 Sb.), které vymezuje řidičské oprávnění skupiny AM, kdy je nově taxativně zakotvená minimální konstrukční rychlost vozidel 25 km/h. Přítomni byli také seznámeni s aktuálním vývojem fatálních následků nehod s účastí uvedených vozidel, kdy během posledních pěti let (pozn. 2017-2021) bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 33 osob na jízdních kolech s pomocným motorkem, na všech usmrcených cyklistech se tak podíleli 16,4 %. U téměř 8 z 10 usmrcených pak šlo o cyklisty na elektrokolech, prakticky totožný poměr byl pak evidován také u cyklistů bez přilby (79 %). Více než polovina identifikovaných případů (55 %) byly havárie, tzn. že účastníkem nehody byl pouze cyklista, viníkem dopravní nehody byl v 85 % případech právě cyklista na jízdním kole s pomocným motorkem. K nejčastějším příčinám fatálních nehod patřilo nevěnování se řízení, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě. Ve čtvrtině případů byli cyklisté-viníci pod vlivem alkoholu nebo návykových látek. Byly představeny také ankety CDV na Observatoři bezpečnosti silničního provozu: Praktické zkušenosti s jízdou na elektrokolech a TEST: Elektrokoloběžky. Tuning elektrokol byl dán do souvislostí s bezpečností silničního provozu např. v případech předjíždění cyklistů, kdy dnes motorista v zásadě není schopen v provozu poznat, zdali předjíždí běžné jízdní kolo, elektrokolo, natož elektrokolo upravené tuningem. Téma elektrokoloběžek mělo také své místo, mj. byly představeny závěry šetření FERSI v této oblasti. Účastníci semináře obdrželi kompletní seznam odkazů na zprávy, články a projekty, kterým se v uplynulém období v daném tématu CDV věnovalo.


Elektrická mikromobilita pohledem CDV a BESIP na semináři Justiční akademie 02

Obrázek 2 Infografika Elektrokola a vybraná jednostopá vozidla


Sdílení společného prostoru chodců a cyklistů – problematika elektromobility

Veronika Vošická Buráňová uvedla: „Z pozice krajského koordinátora vnímám vzájemné vztahy účastníků silničního provozu jako zcela zásadní faktor z hlediska prevence vzniku kolizních situací. Vzájemná tolerance i respekt budou předmětem i letošních preventivních akcí a kampaní. Stále je však hlavní náplní naší práce přímý výkon prevence a zranitelní účastníci provozu patří k významným cílovým skupinám. Zároveň jsme jako krajští koordinátoři často dotazováni zástupci samospráv na problematiku sdíleného prostoru a pohyb po stezkách. S rozvojem městské „mikromobility“ a budováním zejména společných stezek řešíme i otázky správného pochybu mnoha různých skupin účastníků provozu. Jsem velice ráda, že jsem v roli přednášejícího mohla stát před takto vysoce kvalifikovaným publikem a do celé problematiky vnést zejména praktické příklady z praxe pohledem BESIPu, ale také v přehledných tabulkách přinést hlavní kategorie „e-prostředků“, které nejčastěji potkáváme na stezkách i silnicích. Zájem Justiční akademie o naše působení na konferenci je pro mě signálem, že i oblasti problematiky trestných činů v dopravě je zájem o problematiku elektromobility. Jedním z hlavních poslání tak vnímám i vzájemné provázání zkušeností a odbornou debatu.“

Krajští koordinátoři BESIP zastupují zájmy Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy v jednotlivých regionech, kontakty na ně jsou k dispozici na https://besip.cz/Kontakty.

Na semináři za CDV vystoupil také Ing. Jakub Motl, vedoucí oblasti hloubkové analýzy dopravních nehod (HADN) s příspěvkem Problematika vozidel SUV (pozn. nejregistrovanějším novým osobním bateriovým elektrickým vozidlem v uplynulých 2 letech byla Škoda ENYAQ, spadající právě mezi SUV). Přítomní byli seznámeni s vybranými vlastnostmi vozidel kategorie SUV s ohledem na jejich jízdní charakteristiku a pasivní bezpečnost. Tato vozidla bývají ze své podstaty větší, těžší a mají vyšší těžiště. To jsou parametry, které mohou mít negativní vliv na jízdní stabilitu. Byly prezentovány dílčí výsledky z hloubkové analýzy dopravních nehod s ohledem na bezpečnost posádky vozidla dané kategorie a na bezpečnost vůči ostatním účastníkům silničního provozu. Zejména na bezpečnost nejzranitelnějších účastníků-chodců. Bližší informace k oblasti HADN jsou k dispozici na https://www.vyzkumnehod.cz/.


Elektrická mikromobilita pohledem CDV a BESIP na semináři Justiční akademie 03

Obrázek 3 Jakub Motl (CDV)



Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Partneři projektového webu
Logo MD
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.