Konec nových CNG vozidel v Česku? Nejoblíbenější model již neobjednáte.

Tisková zpráva

30. srpna 2023, Brno

V České republice bylo registrováno téměř 23 tisíc osobních vozidel (kat. M1) na stlačený zemní plyn (CNG), vyplývá z aktuálních dat webu Čistá doprava. Během uplynulých šesti měsíců se jejich počet zvýšil o necelých 500, což je nejméně za posledních 10 let. Přibližně polovinu všech registrací evidovala Škoda (49,2 %), následoval Volkswagen (33,6 %) a Opel (5,4 %). Z 22 986 osobních CNG vozidel bylo 7 317 vozidel registrováno jako ojetých, tj. 31,8 %, 11 957 vozidel bylo registrováno na firmy, tj. 52,0 %. Více než 30 % CNG vozidel bylo registrováno v Praze (7 046), následoval Moravskoslezský (2 630) a Jihomoravský kraj (2 438). Nejoblíbenější model, Škoda OCTAVIA G-TEC, již v tuto chvíli nelze objednat.

Celkem bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 30 059 CNG vozidel: 22 986 kat. M1, 1 785 kat. M3, 4 928 kat. N1, 221 kat. N2, 133 kat. N3 a 6 zařazených jako ostatní.

Nejregistrovanější CNG vozidla dle kategorie a značky:
- Kategorie M1: ŠKODA (11 309), VOLKSWAGEN (7 730), OPEL (1 238)
- Kategorie M3: IVECO (667), SOR (569), SOLARIS (282)
- Kategorie N1: FIAT (2 087), VOLKSWAGEN (1 870), IVECO (337)
- Kategorie N2: IVECO (195), MERCEDES-BENZ (16)
- Kategorie N3: SCANIA (69), IVECO (22), MERCEDES-BENZ (17)


Obrázek 1: Vývoj registrací CNG vozidel kat. M1 v ČR v období 2004–2023 [stav k 30. 6. 2023, zdroj: web cistadoprava.cz, MD]

„Nejvyšší zájem o osobní CNG vozidla byl v roce 2017, kdy bylo evidováno bezmála 3,5 tis. registrací, v posledních šesti letech však zájem o tento typ motorizace každoročně klesal. Na popularitu tohoto segmentu trhu měl v Česku významný vliv koncern VW, jehož tržní podíl dosáhl 87 % (pozn. ŠKODA 11 309, VOLKSWAGEN 7 730, SEAT 757, AUDI 150 CNG vozidel). Pohon na stlačený zemní plyn byl ve své době zajímavý jak z pohledu ekologie, tak z pohledu provozních nákladů. Jednou z věcí, která nepochybně ovlivnila vyšší zájem, byly poměrně hojně uplatňované zákazy vjezdu do podzemních garáží, které nemalou část zákazníků od pořízení těchto vozidel odradily. V posledních letech má v oblasti alternativních paliv CNG poměrně velkou konkurenci v podobě elektrifikovaných vozidel, ať již bez nebo s externím dobíjením, což je vidět na zvyšujícím se počtu registrací,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

Koncern VW však před časem avizoval, že prodej modelů na stlačený zemní plyn bude postupně utlumovat s tím, že bude další investice přednostně směřovat do elektromobility. A přestože v průběhu tohoto roku ještě nejčetněji zastoupená značka CNG vozidel, Škoda Auto, přijímala objednávky na svůj nejoblíbenější model Škoda OCTAVIA G-TEC, nyní je i tato možnost minulostí. Dle aktuálních skladových zásob na webu skoda-auto.cz již bylo dostupných pouze 5 vozidel na CNG (4x KAMIQ a 1x SCALA). Z vývoje registrací v posledních šesti letech bylo patrné, že segment osobních CNG vozidel každoročně klesá, ukončení nabídky suverénně nejpopulárnějšího modelu v Česku tak bezpochyby přispěje k dalšímu snížení počtu registrací nových CNG vozidel.


Obrázek 2: Počet registrací nových osobních CNG vozidel v ČR dle značky a obchodního označení v období 2007-2023 [stav k 31. 7. 2023, zdroj: web cistadoprava.cz, SDA]

Zdroj vstupních dat: web Čistá doprava, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů
Grafika: Čistá doprava, CDV
Odkaz: https://www.cistadoprava.cz/

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.