Konec osobních CNG vozidel v Česku, posledním byla Škoda Octavia G-TEC

Tisková zpráva

27. ledna 2025, Brno

Od loňského července se na českých silnicích neobjevilo jediné nové osobní vozidlo poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). Posledním takovým vozidlem byla v červnu registrovaná Škoda Octavia G-TEC, která českému trhu dlouhodobě dominovala – její podíl na všech registrovaných CNG vozidlech v období 2007-2024 dosáhl 58 %. V loňském roce bylo registrováno 216 nových osobních vozidel na CNG, meziročně o 53 % méně, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů.

Koncern Volkswagen, který měl na českém trhu s CNG vozidly dominantní postavení, již dříve oznámil, že bude postupně utlumovat nabídku modelů na stlačený zemní plyn a v oblasti alternativních paliv se zaměří více na elektromobilitu. Avizované ukončení výroby Škody Octavie G-TEC tak znamená definitivní konec éry CNG vozidel, která byla svého času populární volbou nejen pro ekologicky smýšlející řidiče, ale přinášela i ekonomický benefit v podobě nízkých provozních nákladů.

„Nejvyšší popularitě se tato vozidla těšila v roce 2017, kdy jich nových bylo registrováno 2 890, i tak se jednalo jen o procentní tržní podíl. Od té doby počet registrací každoročně klesal až na loňských 216 vozidel. V Česku je registrováno na 30 tisíc CNG vozidel, nejvíce, 23 tisíc v kategorii osobních vozidel M1, necelých 5 tisíc v kategorii lehkých užitkových vozidel N1, téměř 2 tisíce v kategorii autobusů (M3), zbytek připadá na ostatní vozidla,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Registrace nových CNG vozidel v ostatních kategoriích v roce 2024:

  • lehká užitková vozidla; (29 ks, meziročně -46,3 %, tržní podíl 0,13 %)
    • Volkswagen 27 ks, Iveco 2 ks
  • nákladní automobily; (7 ks, meziročně -17 ks, tržní podíl 0,08 %)
    • Scania 4 ks, Renault 2 ks, Iveco 1 ks
  • autobusy; (68 ks, meziročně -63,8 %, tržní podíl 5,11 %)
    • SOR 28 ks, Rošero-P 21 ks, Iveco Bus 19 ks

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Škoda Auto
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.