Loňské prodeje elektrických dodávek v EU klesly o 9,1 %, Česko zaznamenalo výrazný růst

Tisková zpráva

30. ledna 2025, Brno

V loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 96 159 nových elektrických lehkých užitkových vozidel meziročně o 9,1 % méně, tržní podíl klesl na 6,1 %. V Česku bylo registrováno 622 nových elektrických dodávek, meziročně o 76,2 % více, tržní podíl vzrostl na 2,9 %. Český trh s novými LUV byl v roce 2024 14. největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 17., vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

V roce 2024 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 8,3 % na 1 586 688 vozidel, a to díky pozitivním výsledkům na všech čtyřech klíčových trzích. Vedlo Španělsko s nárůstem o 13,7 %, následované Německem s 8,4 %, Francií s 1,1 % a Itálií s 0,9 %. Preferovanou volbou zůstala nafta, jejíž registrace vzrostly o 10,5 % na 1 340 003 vozidel. Tento nárůst zvýšil její tržní podíl o 1,7 procentního bodu na 84,5 %. U benzinových modelů došlo k nárůstu o 3 % a jejich podíl na trhu se ustálil na 6 %. Elektrické dodávky zaznamenaly pokles o 9,1 %, čímž se jejich tržní podíl snížil na 6,1 % ze 7,2 % v předchozím roce. Prodej hybridních elektrických dodávek se rovněž snížil o 4,8 % a tvořil pouhá 2 % trhu.

„Hlavní příčinou meziročního poklesu registrací elektrických dodávek v zemích EU je především situace na největším trhu, tedy v Německu. V loňském roce zde došlo k propadu o 27,9 %, tj. téměř o 6 tisíc vozidel. V České republice bylo loni registrováno 622 nových elektrických lehkých užitkových vozidel, historicky nejvíce. Nejoblíbenější značkou se 183 vozidly byl Ford, následoval Mercedes-Benz (79) a Opel (61). V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 1 867, v Maďarsku 1 388 a na Slovensku 163 elektrických dodávek. Česká republika byla v podílu elektrických dodávek 17. mezi zeměmi EU,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Vliv na růst českého trhu měl bezesporu Záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky, který probíhal od 18. března do 14. října. Z tohoto programu bylo podpořeno přes 200 vozidel kat. N1. V České republice je aktuálně provozováno na 2 200 bateriových elektrických lehkých užitkových vozidel, nejčastěji jsou registrovaná v hl. m. Praze (44 %), Jihomoravském a Středočeském kraji.“

Podíl registrací nových lehkých užitkových vozidel v roce 2024 podle zdroje energie:

tabulks

Důležité! Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.