29. ledna 2025, Brno
Elektrobusy v zemích Evropské unie každoročně získávají na popularitě. V loňském roce bylo registrováno 6 587 nových elektrobusů, meziročně o 27 % více, podíl na všech registracích se z 16 % zvýšil na 18,5 %. V Česku bylo registrováno 59 nových elektrobusů, historicky nejvíc, meziročně o 53 více. Český trh s novými autobusy byl v roce 2024 šestý největší mezi zeměmi EU, s elektrobusy až 18., vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
Prodej nových autobusů v EU vzrostl v roce 2024 o 9,2 % ve srovnání s rokem 2023 a dosáhl celkového počtu 35 579 kusů. Itálie zaznamenala pozoruhodný dvouciferný nárůst o 26,7 %, Španělsko o 10,3 % a Francie o 2,2 %. Naopak Německo zaznamenalo 2% pokles. Největším trhem nových elektrobusů v EU podle objemu se stala Itálie s nárůstem 161,7 %, zatímco Španělsko vzrostlo o 17,5 % a stalo se čtvrtým největším trhem pro tento typ pohonu. Německý trh vzrostl o 4,9 %, zatímco ten francouzský poklesl o 11,4 %. Prodej hybridních elektrických autobusů klesl o 16,1 % a tvořil 9,8% podíl. Registrace dieselových autobusů vzrostly o 11,1 %, čímž se jejich podíl na trhu zvýšil na 63,2 %, což je o 1 procentní bod více než v roce 2023.
„V České republice bylo loni registrováno 59 nových elektrobusů, historicky nejvíce, lídrem trhu se s 38 vozidly stal SOR, před Iveco Bus (11) a Solaris (8). V zemích V4 pak bylo v Polsku registrováno 195, v Maďarsku dva a na Slovensku žádný elektrobus. I přes historicky rekordní počet registrací byla Česká republika v podílu elektrobusů až 20. mezi zeměmi EU,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „V České republice je provozováno přes 18,5 tisíc autobusů kategorie M3, z toho 210 bateriových elektrobusů. Nejvíce elektrobusů je registrováno v Ostravě (33), následuje Havířov (26), Chrudim (25), Praha (20), Hradec Králové (20), Kladno (18), České Budějovice (16), Tábor (14), Břeclav (10) a další.“
Podíl registrací nových autobusů v roce 2024 podle zdroje energie:
Zdroj energie | ČR | EU | Δ |
---|---|---|---|
Nafta | 89,4 % | 63,2 % | +26,2 p. b. |
Elektro | 4,4 % | 18,5 % | -14,1 p. b. |
Hybridy | 1,0 % | 9,8 % | -8,8 p. b. |
Ostatní | 5,2 % | 8,5 % | -3,3 p. b. |
Důležité! Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.
Podle dat Sdružení automobilového průmyslu bylo v Česku v roce 2024 vyrobeno 4 489 autobusů, z toho 245 bateriových elektrobusů, tj. 5,5% podíl na celkové výrobě. Celkem 193 elektrobusů vyrobila společnost Iveco Czech Republic, a. s., 52 pak SOR Libchavy spol. s r.o.
Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Sdružení automobilového průmyslu
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz, DPP Ostrava
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.