Podíl nových elektrobusů se loni v EU zvýšil na 18,5 %, lídrem v Česku byl SOR

Tisková zpráva

29. ledna 2025, Brno

Elektrobusy v zemích Evropské unie každoročně získávají na popularitě. V loňském roce bylo registrováno 6 587 nových elektrobusů, meziročně o 27 % více, podíl na všech registracích se z 16 % zvýšil na 18,5 %. V Česku bylo registrováno 59 nových elektrobusů, historicky nejvíc, meziročně o 53 více. Český trh s novými autobusy byl v roce 2024 šestý největší mezi zeměmi EU, s elektrobusy až 18., vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

Prodej nových autobusů v EU vzrostl v roce 2024 o 9,2 % ve srovnání s rokem 2023 a dosáhl celkového počtu 35 579 kusů. Itálie zaznamenala pozoruhodný dvouciferný nárůst o 26,7 %, Španělsko o 10,3 % a Francie o 2,2 %. Naopak Německo zaznamenalo 2% pokles. Největším trhem nových elektrobusů v EU podle objemu se stala Itálie s nárůstem 161,7 %, zatímco Španělsko vzrostlo o 17,5 % a stalo se čtvrtým největším trhem pro tento typ pohonu. Německý trh vzrostl o 4,9 %, zatímco ten francouzský poklesl o 11,4 %. Prodej hybridních elektrických autobusů klesl o 16,1 % a tvořil 9,8% podíl. Registrace dieselových autobusů vzrostly o 11,1 %, čímž se jejich podíl na trhu zvýšil na 63,2 %, což je o 1 procentní bod více než v roce 2023.

„V České republice bylo loni registrováno 59 nových elektrobusů, historicky nejvíce, lídrem trhu se s 38 vozidly stal SOR, před Iveco Bus (11) a Solaris (8). V zemích V4 pak bylo v Polsku registrováno 195, v Maďarsku dva a na Slovensku žádný elektrobus. I přes historicky rekordní počet registrací byla Česká republika v podílu elektrobusů až 20. mezi zeměmi EU,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „V České republice je provozováno přes 18,5 tisíc autobusů kategorie M3, z toho 210 bateriových elektrobusů. Nejvíce elektrobusů je registrováno v Ostravě (33), následuje Havířov (26), Chrudim (25), Praha (20), Hradec Králové (20), Kladno (18), České Budějovice (16), Tábor (14), Břeclav (10) a další.“

Podíl registrací nových autobusů v roce 2024 podle zdroje energie:

Zdroj energieČREUΔ
Nafta89,4 %63,2 %+26,2 p. b.
Elektro4,4 %18,5 %-14,1 p. b.
Hybridy1,0 %9,8 %-8,8 p. b.
Ostatní5,2 %8,5 %-3,3 p. b.

Důležité! Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.

Podle dat Sdružení automobilového průmyslu bylo v Česku v roce 2024 vyrobeno 4 489 autobusů, z toho 245 bateriových elektrobusů, tj. 5,5% podíl na celkové výrobě. Celkem 193 elektrobusů vyrobila společnost Iveco Czech Republic, a. s., 52 pak SOR Libchavy spol. s r.o.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Sdružení automobilového průmyslu
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz, DPP Ostrava

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.