Tesla Model Y ovládla český trh s elektromobily v roce 2024

Tisková zpráva

9. ledna 2025, Brno

Tesla Model Y se v uplynulém roce stala nejregistrovanějším novým osobním bateriovým elektromobilem v České republice. Historicky poprvé jeden elektromobil pokořil během jednoho roku hranici 2 tisíc registrací (2 006). Na špici vystřídala Škodu Enyaq, jejíž 1 641 registrací stačilo na třetí příčku. Druhou pozici nakonec velmi těsně uhájila s 1 656 registracemi Tesla Model 3, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů. Celkem bylo v Česku ke konci roku provozováno více než 36 tisíc osobních bateriových elektromobilů.

Registrace nových osobních elektromobilů meziročně vzrostly o 65 %

V roce 2024 bylo registrováno 10 933 nových osobních bateriových elektromobilů BEVs (meziročně +64,7 %), tržní podíl dosáhl 4,7 %. Přibližně každý třetí nový loni registrovaný elektromobil byl Tesla, která si připsala nejvíce registrací (3 716, tj. 34,0 %), následovala Škoda (1 644, tj. 15,0 %), Volvo (971, tj. 8,9 %), Volkswagen (682, tj. 6,2 %) a BMW (578, tj. 5,3 %). Z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model Y (2 006), Tesla Model 3 (1 656), Škoda Enyaq (1 641), Volvo EX30 (822) a Hyundai Kona (318).

V posledním měsíci, prosinci, bylo registrováno 978 BEVs (meziročně +91,0 %), tržní podíl dosáhl 5,5 %. Nejvíce registrací z pohledu značek si připsala Tesla (322), Volvo (107), Škoda (106), BMW (77) a Volkswagen (71). Z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model 3 (166), Tesla Model Y (151), Škoda Enyaq (106), Volvo EX30 (87) a Volkswagen ID.3 (36).

„Za poměrně značným meziročním růstem, který byl neobvyklý i ve srovnání se zeměmi Evropské unie, lze spatřovat více vlivů. Jedním z nich, nikoli však jediným, byl nepochybně Záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky, který probíhal od 18. března do 14. října. Z tohoto programu bylo k 6. lednu 2025, kdy zbývalo zpracovat ještě 41 žádostí, podpořeno 6 052 vozidel kat. M1, 223 vozidel kat. N1, 3 vozidla kat. N2. a 2 741 dobíjecích stanic,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Letošní rok přinese opět řadu novinek – ať už se jedná o modernizované modely Tesla Model Y Juniper a Škoda Enyaq, které patří dlouhodobě nejen v Česku k nejpopulárnějším, do boje o zákazníky se ale zapojí také cenově dostupnější vozidla, např. Škoda Elroq, Kia EV3, Renault 5, Hyundai Inster a další.“

Růst zaznamenaly také ostatní kategorie

Registrace ostatních kategorií BEVs v roce 2024:

  • lehká užitková vozidla; (622 ks, meziročně +76,2 %, tržní podíl 2,9 %)
    • Ford 183 ks, Mercedes-Benz 79 ks, Opel 61 ks, …
  • nákladní automobily; (27 ks, meziročně +17 ks, tržní podíl 0,3 %)
    • Fuso 6 ks, Mercedes-Benz 6 ks, Volvo 6 ks, …
  • elektrobusy; (59 ks, meziročně +53 ks, tržní podíl 4,4 %)
    • SOR 38 ks, Iveco Bus 11 ks, Solaris 8 ks, …

Recenze deseti nejprodávanějších elektromobilů

Rozhodujete se o koupi elektromobilu? Přehled 10 nejprodávanějších modelů uplynulého roku Vám možná usnadní výběr.

#1 Tesla Model Y

#2 Tesla Model 3

#3 Škoda ENYAQ

#4 Volvo EX30

#5 Hyundai KONA

#6 MG4

#7 Volkswagen ID.3

#8 Volkswagen ID.7

#9 BMW iX1

#10 Mercedes-Benz EQA

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Národní rozvojová banka
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšenská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.