V Česku loni přibyl rekordní počet LPG vozidel, na čele Dacia Jogger

Tisková zpráva

28. ledna 2025, Brno

Atraktivní ceny nových modelů a nižší provozní náklady ve srovnání s benzínovými a naftovými auty – ještě nikdy se u nás neprodalo tolik nových vozidel na zkapalněný ropný plyn (LPG) jako v loňském roce. V Česku bylo registrováno 4 589 nových osobních LPG vozidel, meziročně o 31 % více, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů.

Není plyn jako plyn. Zatímco éra vozidel na stlačený zemní plyn je zdá se definitivně minulostí (viz Konec osobních CNG vozidel v Česku, posledním byla Škoda Octavia G-TEC), ten zkapalněný ropný se těší nebývalé popularitě. Dacia, Renault a ti ostatní, tak by se dal ve zkratce popsat český trh s novými osobními LPG vozidly. Spočítat kolik automobilek dnes nabízí LPG vozidla lze doslova na prstech jedné ruky. Dacia patří dlouhodobě k lídrům LPG trhu, v loni registrovala celkem 3 859 nových LPG vozidel, což představovalo 84% podíl v tomto segmentu. Jakkoli se z pohledu celkových registrací bavíme jen o 2% podílu LPG vozidel, u Dacie se LPG vozidla na celkových prodejích podílela 41 %.

„Dacia Jogger se stala v loňském roce nejprodávanějším LPG vozidlem v Česku. Praktické rodinné auto pro až 7 osob, které do určité míry těží z popularity segmentu SUV a kombi si připsalo 1 452 registrací. Vzhledem k pořizovací ceně, která začíná lehce nad 400 tisíci s LPG motorizací její prvenství nepřekvapí – v loňském roce u tohoto modelu volilo LPG motorizaci 61 % zákazníků. Druhou i třetí příčku obsadila také Dacia – Duster si připsal 1 336 registrací, Sandero pak 1 071,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Přestože se mnoho automobilek tomuto segmentu trhu nevěnuje, nízké provozní náklady a relativně hustá síť plnících stanic jsou nepochybně důvody obliby LPG vozidel mezi řidiči, kterých po českých silnicích jezdí více než 110 tisíc. V případě nových vozidel pak při rozhodování zákazníků hraje důležitou roli výhoda tovární zástavby a plná záruka výrobce.“

LPG zaznamenalo s celkem 103 registracemi rekordní rok i u lehkých užitkových vozidel s meziročním nárůstem 53,7 % a tržním podílem 0,5 %. Nejvíce registrací (53) si připsal RAM, dále pak Piaggio (36), Dodge (6), UAZ (6) a Great Wall (2).

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz, Dacia

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.