V EU se v lednu prodalo téměř 125 tisíc elektromobilů, meziročně o 34 % více

Tisková zpráva

25. února 2025, Brno

V lednu bylo v Česku registrováno 981 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 107,4 % více, podíl na všech registracích dosáhl 5,1 %. V zemích Evropské unie bylo ve stejném období registrováno 124 341 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 34,0 % více, podíl na všech registracích dosáhl 15,0 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

V EU bylo v lednu registrováno 831 201 nových osobních vozidel (meziročně o 2,6 % méně), zejména hlavní trhy zaznamenaly pokles – Francie (-6,2 %), Itálie (-5,8 %) a Německo (-2,8 %). Španělsko naopak zaznamenalo nárůst o 5,3 %. Bateriové elektromobily byly s podílem 15,0 % třetí nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly hybridní motorizace bez externího dobíjení (34,9% podíl; meziročně +18,4 %), před benzínovými (29,4% podíl; meziročně -18,9 %), dieselové motorizace dosáhly podílu 10,0 % (meziročně -27,0 %), plug-in hybridní pak 7,4 % (meziročně -8,5 %).

Meziročně bylo v zemích EU registrováno v součtu o 31 560 osobních bateriových elektromobilů více. Tři ze čtyř největších trhů, které dohromady představují 64 % všech registrací bateriových elektromobilů, zaznamenaly výrazný dvouciferný nárůst: Německo (+53,5 %), Belgie (+37,2 %) a Nizozemsko (+28,2 %), zatímco Francie zaznamenala mírný pokles o -0,5 %. Česko patří mezi 19 zemí EU, kde byl v lednu evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 918 vozidel představovalo 107,4% růst. Trojciferný růst zaznamenaly také Kypr (129,2 %), Itálie (126,2 %) a Dánsko (123,3 %), v Dánsku pak byl evidován nejvyšší – téměř dvoutřetinový – podíl BEVs: 64,3 %.

„Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko jedenáctou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými pak 16., což se projevilo stále „relativně nízkým“ podílem BEVs (5,1 %), když nižších podílů dosáhlo v lednu jen pět zemí. Ze zemí V4 dosáhlo vyššího podílu Maďarsko (6,2 %), naopak nižšího Slovensko (3,1 %) a Polsko (2,5 %). Se 177 vozidly byla v lednu v Česku nejregistrovanějším modelem Škoda Enyaq, před mladoboleslavskou novinkou Škoda Elroq, která si připsala 149 registrací, na třetí příčku pak dosáhla Tesla Model 3 (58 vozidel). Aktuálně je v Česku provozováno přes 38 700 osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1, k dispozici mají téměř 6400 veřejných dobíjecích bodů, z toho přes 580 bodů s velmi rychlým dobíjením s výkony 150+ kW,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz, wikimedia.org

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.