25. února 2025, Brno
V lednu bylo v Česku registrováno 981 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 107,4 % více, podíl na všech registracích dosáhl 5,1 %. V zemích Evropské unie bylo ve stejném období registrováno 124 341 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 34,0 % více, podíl na všech registracích dosáhl 15,0 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V EU bylo v lednu registrováno 831 201 nových osobních vozidel (meziročně o 2,6 % méně), zejména hlavní trhy zaznamenaly pokles – Francie (-6,2 %), Itálie (-5,8 %) a Německo (-2,8 %). Španělsko naopak zaznamenalo nárůst o 5,3 %. Bateriové elektromobily byly s podílem 15,0 % třetí nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly hybridní motorizace bez externího dobíjení (34,9% podíl; meziročně +18,4 %), před benzínovými (29,4% podíl; meziročně -18,9 %), dieselové motorizace dosáhly podílu 10,0 % (meziročně -27,0 %), plug-in hybridní pak 7,4 % (meziročně -8,5 %).
Meziročně bylo v zemích EU registrováno v součtu o 31 560 osobních bateriových elektromobilů více. Tři ze čtyř největších trhů, které dohromady představují 64 % všech registrací bateriových elektromobilů, zaznamenaly výrazný dvouciferný nárůst: Německo (+53,5 %), Belgie (+37,2 %) a Nizozemsko (+28,2 %), zatímco Francie zaznamenala mírný pokles o -0,5 %. Česko patří mezi 19 zemí EU, kde byl v lednu evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 918 vozidel představovalo 107,4% růst. Trojciferný růst zaznamenaly také Kypr (129,2 %), Itálie (126,2 %) a Dánsko (123,3 %), v Dánsku pak byl evidován nejvyšší – téměř dvoutřetinový – podíl BEVs: 64,3 %.
„Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko jedenáctou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými pak 16., což se projevilo stále „relativně nízkým“ podílem BEVs (5,1 %), když nižších podílů dosáhlo v lednu jen pět zemí. Ze zemí V4 dosáhlo vyššího podílu Maďarsko (6,2 %), naopak nižšího Slovensko (3,1 %) a Polsko (2,5 %). Se 177 vozidly byla v lednu v Česku nejregistrovanějším modelem Škoda Enyaq, před mladoboleslavskou novinkou Škoda Elroq, která si připsala 149 registrací, na třetí příčku pak dosáhla Tesla Model 3 (58 vozidel). Aktuálně je v Česku provozováno přes 38 700 osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1, k dispozici mají téměř 6400 veřejných dobíjecích bodů, z toho přes 580 bodů s velmi rychlým dobíjením s výkony 150+ kW,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz, wikimedia.org
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.