Petr Svoboda, velitel Městské policie Tábor: Elektromobily se nám osvědčily, můžeme inspirovat ostatní

3. února 2025, rozhovor

Městská policie Tábor udělala významný krok směrem k modernizaci a ekologičtějšímu provozu, když do svého vozidlového parku zařadila další elektromobil. Rozhodnutí táborských strážníků vzbudilo na poměry České republiky velký zájem. Rádi by inspirovali další města a organizace k zamyšlení nad tím, že elektromobilita není budoucnost, ale přítomnost. Pozvání k rozhovoru pro web cistadoprava.cz přijal Petr Svoboda, velitel Městské policie Tábor, se kterým probereme důvody, které vedly k pořízení elektromobilů, zkušenosti s jejich provozem a plány do budoucna.

Dobrý den, mohl byste se v krátkosti představit?

Dobrý den, většinu svého produktivního života jsem zasvětil práci pro město Tábor v řadách městské policie. Od mládí mě bavila práce s lidmi a chtěl jsem být pedagog, proto jsem po ukončení gymnázia vystudoval pedagogickou fakultu Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích s aprobací matematika – základy techniky. Jako učitel druhého stupně ZŠ jsem pracoval pouze rok a pak mě zaujala práce u nově vzniklé složky, což byla městská policie (to bylo v roce 1993), která neměla nic společného s bývalou VB. Práce strážníka mi připadala zajímavá a akční, bylo mi tehdy 25 let a já si říkal, že to „dobrodružství“ vyzkouším na 5 let a pak se třeba vrátím zpět do školství. To se však zatím nestalo.

Již jste to naznačil, ale co Vás přivedlo k práci u městské policie?

Asi ta zmíněná chuť pracovat s lidmi a trochu je i vychovávat. Rád s lidmi komunikuji a vysvětluji, i když je to někdy dost náročné. Také jsem se vždy snažil hájit zájmy slušných lidí před těmi méně slušnými, kteří neznají hranic a tím pádem často porušují zákony a další předpisy. Smysl pro spravedlnost a objektivitu je pro mě v této práci hnacím motorem. Jsem také rád, když se můžu podílet na něčem důležitém a užitečném pro naši společnost, což se ukazuje zejména při řešení krizových situací (povodně, COVID, ptačí chřipka, …). Za více než 30 let jsem toho opravdu již zažil hodně.

Tábor má přibližně 35 tisíc obyvatel, kolik v něm slouží strážníků a jak velký vozidlový park máte k dispozici?

Když jsem nastupoval, sloužilo v řadách městské policie pouze 9 strážníků. Nyní je nás 32 a zajišťujeme nepřetržitý provoz včetně obsluhy tísňové linky 156 a dozoru na kamerový systém, který čítá více než 100 kamer. Aktuálně máme čtyři vozidla, dvě se spalovacím motorem a dva elektromobily.

V závěru loňského roku vzbudilo napříč Českem pozornost rozhodnutí pořídit pro městskou policii Teslu, to ale není první elektromobil, který využíváte, že?

Když zapátrám v naší historii, tak první naše služební vozidla byla s benzínovým motorem z důvodu nižších vstupních nákladů a jízdních vlastností v městském provozu. Velkou nevýhodou byla spotřeba pohonných hmot, které byly stále dražší. Vozidla s naftovými motory byla dražší na pořízení, ale provozní náklady (zejména na pohonné hmoty) byly nižší. Neustálé starty studeného motoru nebyly však ideální. Další zvyšování cen PHM nás vedlo k porozhlédnutí se po novějších úspornějších technologiích. Měli jsme štěstí, že v našich řadách pracuje nadšenec pro elektromobily Mgr. Miroslav Ryba, který sleduje nejnovější trendy v této oblasti a vedl nám ruku při vhodném výběru auta s elektrickým pohonem. V roce 2020 jsme na našem trhu nenašli vhodnější elektromobil pro naši práci, než bylo vozidlo KIA E-Niro. Do dnešního dne má toto vozidlo najeto více než 250 tisíc km a doufáme, že nejméně dalších 150 tisíc ujede bez závažnějších oprav, což se nám zatím u běžného služebního vozidla nikdy nepodařilo. Provoz elektromobilu je evidentně úspornější a vhodnější pro městský provoz. Neznečišťujeme ovzduší, nerušíme noční klid, netrápí nás „studené“ starty a opakované jízdy na krátkou vzdálenost. Pomalá jízda při noční hlídkové činnosti mu také nevadí a rychlá akcelerace je také bezproblémová. Na začátku jsme se obávali, zda vozidlo budeme stíhat dobíjet a byli jsme připraveni i na nouzovou variantu, kdy vozidlo na dobíjení budeme jeden den v týdnu odstavovat a nahrazovat druhým. Krizové scénáře se nenaplnily a vozidlo v pohodě dobíjíme v době přestávek, střídání směn a administrativních prací službukonajících strážníků. Provoz tohoto elektromobilu je výrazně úspornější než u běžných spalovacích motorů, proto již neřešíme denní limity ujetých kilometrů. Měsíčně naše hlavní zásahové vozidlo najede okolo 5 000 km. Tato dobrá zkušenost nás v loňském roce inspirovala ke koupi dalšího elektromobilu. Hlavním odborným hybatelem celé akce byl opět kolega Ryba, za jehož významné pomoci jsme tentokrát vybrali vůz TESLA Model Y, který nabízí větší vnitřní prostor, větší výkon i množství užitečného asistenčního vybavení, jenž zvyšuje bezpečnost i užitnou hodnotu celého vozidla. Úžasný je kamerový a monitorovací systém vozidla využitelný při dokumentování protiprávních jednání (dopravních přestupků apod.).

Jaké byly hlavní důvody pro výběr právě tohoto modelu a značky?

Značka nebyla důležitá. Hlavní bylo to, co nám vozidlo nabízelo za nejlepší cenu na trhu. Pracovně je pro nás důležitý vnitřní úložný prostor, kdy vozidlo TESLA má dva zavazadlové prostory, kam můžeme uložit vybavení i transportované věci (odchycená zvířata v kleci nebo např. nálezy). Dalším argumentem byl dojezd vozidla a pohon všech čtyř kol, což můžeme využít i za nepříznivého počasí, protože službu samozřejmě vykonáváme za všech povětrnostních podmínek. Důležitým faktorem byl i samotný prostor pro posádku a přiměřený komfort pro výkon služby našich strážníků. Bezpečnostní prvky jsem již zmínil dříve.

Prošli strážníci, kteří vozidlo obsluhují, nějakým speciálním školením?

S novými funkcemi a výbavou zmíněného vozidla seznámil všechny své kolegy pan Ryba, pro něhož jsou moderní technologie a elektromobily velkým koníčkem.

Vím, že je to relativně krátká doba, ale splnil zatím elektromobil Tesla Model Y očekávání, která jste do něj vkládali?

Zatím opravdu nemůžeme vozidlo objektivně zcela hodnotit, máme najeto něco okolo 10 000 km. Snad jen spotřeba energie je o něco vyšší, než jsme předpokládali, ale i přesto je vozidlo úspornější než běžná vozidla se spalovacím motorem zejména v městském provozu.

Jaké největší výhody elektromobilu vnímají strážníci v porovnání s vozidly s konvenčním pohonem z pohledu městské policie?

Velmi důležité je, že opravdu přímo neznečišťujeme vzduch v ulicích města dalšími výfukovými plyny. Vozidlo má tichý chod, neruší klid obyvatel, a naopak může přispívat k odhalování protiprávních skutků. Autohlídka při pomalé jízdě dobře slyší hluk související s protiprávním jednáním (křik, rány, rozbíjení skla, …), ale pro pachatele je do poslední chvíle téměř neslyšitelná. Tím, že automobil nemá spojku, odpadly problémy s opakovanými starty a rozjížděním, které by nesvědčily motoru. Při počtu 30 uživatelů s různými řidičskými zkušenostmi a také „citem v noze“ v našem provozu samozřejmě docházelo k nadměrnému opotřebování spojky a její následné častější výměně. Další významnou úsporou je skutečnost, že odpadl pravidelný olejový servis (min. 2x ročně).

Setkali jste se s nějakými problémy spojenými s provozem elektromobilu?

Zmínil bych zejména ten problém, který ukazuje, že servisní služby trochu pokulhávají za rychlostí využívání nových technologií. Prostě mechanici opravující spalovací motory se po dvacetileté praxi stali mistry, které jakákoliv závada již nepřekvapila. Současní servisní technici nejsou o nic horší, ale prozatím jim chybí mnohaleté zkušenosti s elektromotory, proto i při servisních opravách běžných věcí mnohdy tápou, neboť nemají určitou zaběhlou rutinu. Jednalo se například o výměnu chladicí kapaliny u baterie. Vozidlo tak má zbytečné prostoje.

Jak se elektromobil osvědčil v běžném provozu a v akcích městské policie?

Řekl bych, že se osvědčil velmi, ale stále si uvědomuji tu skutečnost, že pokud by došlo k mimořádné krizové situaci a nebyla okamžitě elektrická energie k dispozici, musíme mít stále zálohu v běžných spalovacích motorech, protože nemáme žádné lokální úložiště elektrické energie. V běžné době je určitě elektromobil správným krokem pro všechny městské policie, které se chtějí chovat hospodárně a využívat všech výše zmíněných výhod včetně dotačních titulů, které jsme využili my.

Jaké jsou reakce občanů na elektromobily ve službách Městské policie Tábor? Často se výhoda tichého provozu v souvislosti s bezpečností silničního provozu zmiňuje jako nevýhoda – co chodci a cyklisté, slyší Vás?

Občané fandící elektromobilitě jsou nadšeni. Běžné veřejnosti je to celkem jedno a ti, co nás nemají rádi, konstatují, že už nevíme, co bychom si koupili a nevnímají naše logické argumenty, že chceme šetřit nejen životní prostředí, ale i kapsu našeho města.

Dělali jste si nějaké srovnání nákladů s tradičním vozidlem, respektive zeptám se přímo – dá se s elektromobilem ušetřit (pozn. palivo, servis atp.)?

Určitě se dá ušetřit, a to byl také náš hlavní motiv. Osobně nejsem žádný ortodoxní příznivec elektromobilů, ale opravu to vychází. Vyplatí se to zejména při větším nájezdu kilometrů a samozřejmě je zapotřebí mít i trochu štěstí na vozidlo, u něhož se nevyskytne příliš pozáručních oprav, protože nové technologie jsou i pro opravy drahé. Zatím se i baterie starého vozidla KIA jeví v dobré kondici, a pokud s ním najedeme ještě dalších 100 000 km, tak budu zcela spokojený. Samozřejmě si uvědomuji, že u baterie může přijít tzv. „náhlá smrt“, ale již dnes se dá říct, že se nám KIA vyplatila.

Jakým způsobem řešíte dobíjení?

Máme vlastní (středně rychlou) dobíjecí stanici přímo před služebnou městské policie. Případně můžeme využít i stanici městského úřadu přes náměstí.

Jaká je infrastruktura pro dobíjení elektromobilů v Táboře a okolí?

Dobrá, ale jiné nabíječky využíváme jen zcela výjimečně. Například u nákupních center, kde provádíme pochůzky a kontroly. Za dobu naší kontroly se nám například podaří nabitím zvýšit dojezd vozidla o 100 km.

Jaké jsou vaše zkušenosti s dojezdem elektromobilu v reálném provozu?

Předpokládaný dojezd poměrně dobře kopíruje realitu.

Jak se elektromobil chová v extrémních podmínkách, jako jsou horko nebo mráz?

V extrémních podmínkách je spotřeba energie vyšší, ale ne nijak zásadně, náš provoz to neovlivňuje.

Jaké speciální úpravy musely být na elektromobilu provedeny pro potřeby policie?

Pouze bylo vozidlo doplněno o majáky a radiostanici a drobné doplňky, nic mimořádného.

Spolupracuje Městská policie Tábor s jinými organizacemi nebo městy v oblasti elektromobility?

Spíše se rádi podělíme o své zkušenosti s každým, kdo má zájem.

Co byste na základě Vašich zkušeností doporučil ostatním městským policiím a organizacím, které uvažují o zařazení elektromobilů do svých flotil? Jaké faktory by měly zvážit při rozhodování o pořízení elektromobilu?

Nebát se toho a využít výhod, které elektromobilita aktuálně poskytuje s tím, že je dobré mít v záloze i nějakou alternativu (krizový plán). Nevidím to jako jediný směr pro budoucnost a čas nám ukáže, kam se nové technologie budou ubírat.

A na závěr z jiného soudku – je něco, co byste vzkázal skeptikům, kteří pochybují o vhodnosti elektromobilů (nejen) pro potřeby policie?

Lidé se také zpočátku báli vyměnit koně za vlak a dnes již většina z nás na koni ani neseděla a vlakem občas jezdíme. Pokrok si vždy cestu najde.

Jaké jsou plány Městské policie Tábor v oblasti elektromobility do budoucna?

Nemá smysl si dělat nějaké dlouhodobé plány v oblasti, která se tak překotně, až bouřlivě vyvíjí. Je třeba sledovat novinky, abychom měli šanci využít je v náš prospěch.

Děkuji za rozhovor a přeji, ať se Vám daří.

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.