TN02000007-006 Provozní aspekty vodíkových plnicích stanic

Dílčí projekt je zaměřen na vybrané aspekty provozu vodíkových plnicích stanic, od změn stavů vodíku při proudění vodíkovými soustavami, přes otázky bezpečnosti až po otázku degradace materiálů při kontaktu s vodíkem. Na rozdíl od většiny plynů má vodík velmi nízkou inverzní teplotu (cca 200 K), to znamená, že při expanzi nad touto teplotou se vodík zahřívá. Tuto skutečnost je nutné zohlednit při změnách stavu (tlaku) ve vodíkových zařízeních, včetně plnicích stanic. Moderní plnící stanice budou pracovat s tlaky až 100 MPa a vysokými průtoky, aby plnění nákladních automobilů a autobusů probíhalo v rozumných časech. Proto je třeba modelovat vodík jako reálný plyn právě v tomto rozsahu tlaků. Vzhledem k malým rozměrům molekuly vodíku může vodík snadno pronikat netěsnostmi nebo i materiály vodíkových zařízení. Vodík tvoří výbušnou směs se vzduchem ve velkém rozsahu koncentrací. Tyto faktory je nutné zohlednit při zajišťování bezpečnosti provozu vodíkových plnicích stanic. Při dlouhodobém kontaktu s vodíkem mění řada materiálů své mechanické vlastnosti, a to může ovlivňovat spolehlivost a životnost vodíkových zařízení.

Vědecko-výzkumné aktivity dílčího projektu jsou organizačně rozčleněny do tří pracovních balíčků. V rámci 1. pracovního balíčku bude pozornost věnována otázkám bezpečnosti, predikci unikajícího množství vodíku, problematice detekce vodíku v plnicích stanicích a opatřením pro zajištění bezpečnosti. 2. pracovní balíček zahrnuje výzkumné aktivity zaměřené na změny stavu vodíku ve vodíkových soustavách, včetně problematiky plnění a vypouštění zásobníku vodíku a s tím spojené energetické a ekonomické náročnosti a zajištění odvodu tepla. 3. pracovní balíček je zaměřen na degradaci materiálů při dlouhodobém kontaktu s vodíkem. V rámci tohoto balíčku budou také zkoumány možnosti využití aditivních technologií (3D tisku) při výrobě komponent vodíkových zařízení.

Výsledky řešení projektu budou volně k dispozici jak výrobcům a provozovatelům vodíkových plnicích stanic, tak orgánům státní správy zodpovědným za technické a legislativní předpisy týkající se vodíkových zařízení.

OznačeníNázevTermín dosažení
V01 (O)Podklady pro schvalovací proces týkající se bezpečnosti plnicích vodíkových stanic12/2025
V02 (R)Software pro predikci množství uniklého vodíku v čase06/2026
V03 (O)Komplexní 1D výpočetní model plnicí vodíkové stanice pro optimalizaci a ověřování koncepce a konstrukce06/2025
V04 (O)Ověřovací provoz modelu plnící stanice jako digitálního dvojčete skutečné plnící stanice06/2026
V05 (O)Podklady pro volbu vhodného materiálu těsnění a 3D tištěných komponent12/2025
V06 (Gfunk)Funkční vzorek 3D tištěné vodíkové armatury12/2026
Vysoké učení technické v Brně
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
APT, spol. s r.o.
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.