Externí novinky

Odkazy na aktuální novinky související s čistou dopravou.

Už po roce 2025 bude Škoda Auto vyrábět více elektromobilů než vozidel se spalovacím motorem
Ceny šestice nových modelů, které uvede na trh do roku 2026, budou záviset hlavně na cenách baterií. „Náklady všech vstupů do výroby baterií v poslední době vzrostly, nemálo jich světu dodávaly Rusko a Ukrajina. Loňské nárůsty cen surovin jsme už promítli do cen elektromobilů. Teď se hraje o budoucí cenu baterií,“ říká člen představenstva Škody Auto Martin Jahn, jenž zodpovídá za prodej a marketing.
Zdroj: e15.cz (CZ, 30. 5. 2023)
Dojezd elektromobilu se zdvojnásobí na 1 000 km s první výrobou průlomové baterie
Masová výroba baterie nové generace podporovaná Volkswagenem by měla začít příští rok. Čínská společnost Gotion High Tech, která je dodavatelem společnosti Volkswagen, představila na své výroční technologické konferenci svou novou baterii L600 LMFP Astroinno. Lithium-mangan-železo-fosfátová (LMFP) baterie již prošla všemi nezbytnými bezpečnostními testy. Trvalo 10 let interního výzkumu, aby byla technologie komerčně životaschopná. Dojezd 1 000 km na jedno nabití dává baterii potenciální dojezd 4 miliony kilometrů, což daleko překračuje průměrnou životnost automobilu.
Zdroj: independent.co.uk (EN, 22. 5. 2023)
Jsou elektromobily opravdu šetrnější k životnímu prostředí než vozy se spalovacím motorem?
Samotný provoz elektromobilu představuje tu zásadní část jeho životního cyklu, kdy se dluh z výroby kompenzuje a od jistého počtu km je již elektromobil emisně méně náročný. To, kde je tento „bod zlomu", je ovlivněno energetickým mixem země provozu. V zemích vyrábějících většinu elektřiny z obnovitelných zdrojů stačí najet jen cca 15-20 tis. km a emisní dluh výroby je vykompenzován. V zemích s elektrickou energií převážně z uhlí se tento bod nalezne až při nájezdu 120-130 tis. km. Pro ČR by platila přibližně hranice 90-100 tis. km. I ve státech s ekologicky nejhorším energetickým mixem je elektromobil stále o téměř třetinu čistší volbou než spalovací motor.
Důlní obr na palivové články dokončil první rok testování
Největší vůz na palivové články dokončil první rok provozního testování. Jedná se o obří nákladní vůz pro využití v těžebním průmyslu. Výsledky testu jsou nadějné, protože prototyp pracoval bez poruch a dokázal se vyrovnat dieselové verzi. Sériová výroba by mohla začít na začátku příštího roku.
Zdroj: firstmode.com (EN, 18. 5. 2023)
NIO a Shell otevírají první stanici pro výměnu baterií pro elektromobily v Evropě
Ačkoli společnost NIO má v Evropě již 16 stanic pro výměnu baterií, tato stanice je první, kterou vyvinula a realizovala společně se svým partnerem, společností Shell. Pokud jde o expanzi se společností Shell, NIO již dříve uvedla, že společnosti hodlají do roku 2025 instalovat v Číně nejméně 100 výměnných stanic a v roce 2022 chtěly zahájit pilotní provoz výměnných stanic v Evropě. Vzhledem k tomu, že nyní je v provozu jedna stanice (v Nizozemí), uvidíme, jak rychle se NIO a Shell skutečně rozhodnou v Evropě expandovat.
Zdroj: electrec.co (EN, 16. 6. 2023)
Mercedes odhaluje první detaily nové platformy Van.EA
Střední a velké elektrické dodávky eVito, EQV a eSprinter stále vycházejí z odpovídajících spalovacích modelů. Ale od roku 2026 mají být umístěny na nové elektrické architektuře Van.EA. Mercedes se ve Van.EA zaměřuje na efektivitu a výkon. Aerodynamika, pohon, pneumatiky a karoserie jsou následně optimalizovány. Cílem je dosáhnout co největšího dojezdu s optimální kapacitou baterie pro zamýšlené použití zákazníka, protože hmotnost vozidla a cena jsou přímo závislé na velikosti baterie.
Zdroj: mercedes-benz.com (EN, 16. 5. 2023)
Ford testuje E-Transit s palivovými články
Ford testuje potenciál vodíku jako nosiče energie pro užitková vozidla. Odpovídající pilotní projekt s osmi prototypy založenými na Fordu E-Transit nyní začal ve Velké Británii. Testovací vozidla byla vybavena vodíkovými palivovými články. Osm vozidel má být v provozu v šestiměsíčních intervalech do roku 2025. Praktické testy jsou zaměřeny na aspekty jako bezpečnost, skladnost a hmotnost. Je také třeba prozkoumat, jak lze použité součásti recyklovat.
Zdroj: ford.com (DE, 11. 5. 2023)
Elektromobily hoří méně často než auta na fosilní paliva
Auta s benzínovým nebo naftovým pohonem mají 19krát vyšší pravděpodobnost vznícení, tvrdí švédský úřad pro civilní nepředvídané události (MSB), který sestavil statistiku požárů automobilů. V roce 2022 vzplálo ve Švédsku 24 elektrických nebo plug-in hybridních vozidel, což představuje přibližně 0,004 % všech elektrických a plug-in hybridních vozidel ve Švédsku. Z aut poháněných výhradně fosilními palivy asi 0,08 % začalo hořet.
Zdroj: msb.se (SE, 8. 5. 2023)
Čína už to vyhrála. V elektromobilech má obrovský náskok a auta stojí třetinu toho, co v Evropě
Čína 13 let elektromobily masivně dotovala a transformovala celé odvětví. Drží globální nadvládu nad dodavatelským řetězcem. Jaký bude postoj Evropy k čínským vozům? V roce 2022 se celosvětově prodalo 10,5 milionů vozů s baterií (vč. hybridů), z toho 6,2 milionů v Číně, kde bylo každé čtvrté prodané auto bateriové. V absolutních počtech Čína poráží Evropu i USA, byť byl i pro Evropu rok 2022 rekordní. Za úspěchem čínských elektromobilů stojí důsledná vládní politika, ale i technologický náskok.
Zdroj: zive.cz (CZ, 30. 4. 2023)
Elroq i kombi. Objevte budoucí elektromobily Škoda
Do roku 2026 plánuje Škoda Auto uvést na trh šest nových elektrických modelů. Nyní poodhalila jejich podobu i některé informace. A prozradila jméno jednoho z nich. Škoda pokryje chystanými modely široké spektrum segmentů. Důležitým elektrickým modelem bude malé SUV s délkou asi 4,2 metru, které přitom slibuje vnitřní prostor na úrovni většího tradičního hatchbacku Scala. Díky ceně, která má být kolem hranice 25 000 eur, má tento vůz výrazně pomoci s elektrifikací vozového parku nejen v České republice. Novinka se představí v roce 2025.
Zdroj: skoda-storyboard.com (CZ, 24. 4. 2023)
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.