Externí novinky

Odkazy na aktuální novinky související s čistou dopravou.

Model pro dobíjení elektromobilů zaujal na světové konferenci. Vědci z ČVUT jej vyvinuli s pomocí AI
Laboratoř inteligentních mobilních a energetických systémů pro udržitelnost (LIMESS) z FEL ČVUT slaví významný úspěch. Na prestižní konferenci NeurIPS 2024, která patří ke světové špičce v oblasti umělé inteligence a konala se v prosinci v kanadském Vancouveru, tým vědců představil průlomový generativní model pro predikci poptávky po dobíjení elektromobilů na veřejných nabíjecích stanicích. Tento inovativní přístup, zaměřený na využití umělé inteligence pro optimalizaci infrastruktury nabíjení elektromobility, vzbudil široký zájem odborné veřejnosti.
Zdroj: wired.cz (CZ, 20. 1. 2025)
Výzkumníci EU chtějí najít důležité suroviny v hlubokých vrstvách horninn
V novém výzkumném projektu EU UNDERCOVER (Unified Novel Deep ExploRation for Critical Ore discoVERy) si účastníci připravují půdu pro průzkum hlubinných ložisek surovin. Cílem tříletého projektu EU, který byl zahájen 1. ledna, je přispět k "odpovědnému zásobování surovinami" v EU, uvádí Finská geologická služba (GTK), která projekt koordinuje. Cílem je využít znalosti o podpovrchových vrstvách a jejich minerálních systémech pro konkrétní rozvoj jednotlivých ložisek a zefektivnit tak jejich vyhledávání. Dalších 15 partnerů pochází z Finska, Francie, Německa, České republiky (Geofyzikální ústav Akademie věd České republiky), Portugalska, Namibie a Kanady.
Zdroj: electrive.com (EN, 7. 1. 2025)
Mazda postaví závod na výrobu bateriových modulů
Mazda oznámila výstavbu nového závodu na výrobu bateriových modulů a sad v japonském městě Iwakuni. Budou se zde zpracovávat válcové články Panasonic. Roční výrobní kapacita je navržena na 10 GWh. Mazda v uplynulém roce zvýšila své úsilí o elektrifikaci po celém světě, v září uvedla na trh nový elektromobil v Číně a poté oznámila, že Mazda EZ-6 zamíří i na evropské trhy. Pro Severní Ameriku bylo jediným významným oznámením, že Mazda bude do svých vozidel integrovat nabíjecí porty NACS. Společnost Panasonic zase připravuje sériovou výrobu svých válcových bateriových článků formátu 4680.
Zdroj: mazda.com (EN, 6. 1. 2025)
Hyundai Mobis představuje nový materiál chlazení baterie
Hyundai Mobis vyvinul nový materiál pro chlazení článků baterie, který má zabránit přehřátí baterie během ultrarychlého nabíjení elektrických vozidel. Hyundai Mobis si klade za cíl zajistit špičkovou technologii chlazení baterií a komercializovat ji, aby posílila svou konkurenceschopnost na budoucím trhu mobility. Tento materiál, označovaný jako 'Pulsating Heat Pipe', se skládá z hliníkové slitiny a chladiva a je umístěn mezi články baterie, aby se snížila vnitřní teplota baterie, která se během rychlého nabíjení prudce zvyšuje. I když se během ultrarychlého nabíjení zvýší tvorba tepla baterie, očekává se, že se výrazně zkrátí doba nabíjení elektromobilu implementací stabilního systému tepelného managementu schopného odolávat teplu.
Zdroj: mobis.com (EN, 17. 12. 2024)
CATL představuje baterie pro výměnu baterií
CATL představila na konferenci Choco-Swap dva standardizované modely baterií, #20 a #25, s cílem revolucionalizovat výměnu baterií v elektromobilech. Tyto baterie nabízejí kapacity od 42 kWh do 70 kWh a poskytují dojezd až 600 km. CATL plánuje do roku 2025 zřídit v Číně 1 000 stanic pro výměnu baterií s dlouhodobým cílem 30 000 stanic. Ekosystém Choco-Swap, vyvinutý s téměř 100 partnery, má za cíl standardizovat rozměry baterií a snížit náklady na vývoj. Uživatelé budou platit podle využití, místo aby kupovali celé bateriové sady, což zvýší nákladovou efektivitu. Tato iniciativa by měla zkrátit vývojové cykly vozidel a řešit problémy v odvětví. Budoucí bateriové technologie CATL budou integrovány do těchto standardizovaných modelů.
Zdroj: carnewschina.com (EN, 18. 12. 2024)
Společnost Esso dostala zelenou k hledání lithia v Německu
Státní úřad pro hornictví, energetiku a geologii (LBEG) přidělil čtyři tzv. licenční pole pro průzkum lithia na počáteční období pěti let ve spolkové zemi Dolní Sasko. Povolení je platné od 1. ledna 2025 a vztahuje se na oblast o rozloze 1 443 km2. Esso chce těžit lithium pro komerční účely. Těžba bude probíhat z hloubky několika tisíc metrů, složky obsahující lithium se vytřídí a zbytek se může vrátit do původních podzemních vrstev. Společnost podala u LBEG dalších 19 žádostí o průzkumné licence, o kterých bude v nejbližší době rozhodnuto.
Zdroj: lbeg.niedersachsen.de (DE, 17. 12. 2024)
V Moravskoslezském kraji jezdí nejmodernější bateriové vlaky RegioPanter
Na koleje u nás vyjíždějí první bateriové vlaky! Prvním regionem v Česku, kde se lidé svezou těmito moderními soupravami, je právě Moravskoslezský kraj. Od neděle 15. prosince vyjedou čtyři RegioPantery osazené trakčními bateriemi na trase Veřovice – Ostrava, tedy na lince S8 přes Studénku a Štramberk. Dalších 15 souprav České dráhy nasadí v Moravskoslezském kraji do konce roku 2026.
Zdroj: ceskedrahy.cz (CZ, 14. 12. 2024)
Gotion představil plány na výstavbu závodu na výrobu baterií na Slovensku
Čínský bateriový gigant podporovaný koncernem Volkswagen oznámil, že celková investice do slovenského projektu nemá přesáhnout 1,234 miliardy eur, přičemž roční kapacita lithiových baterií má činit 20 GWh – cílem závodu bude realizovat místní dodávky baterií pro pokrytí trhu EU. Projekt, který se nachází ve slovenském městě Šurany, bude realizován v několika fázích a jeho výstavba by neměla trvat déle než tři roky. Slovenská vláda v červnu schválila státní podporu pro společnost ve výši 214 milionů eur, z toho 150 milionů eur ve formě dotací a 64 milionů eur ve formě daňových úlev. Závod by měl zahájit výrobu v lednu 2027 a dosáhnout plné kapacity v červnu téhož roku.
Zdroj: cnevpost.com (EN, 13. 12. 2024)
Největší politická skupina v EU usiluje o oslabení zákazu spalovacích motorů
Evropská lidová strana (EPP) se snaží oslabit hlavní politiky EU zaměřené na snižování emisí CO2 z automobilů. EPP navrhuje zrušit zákaz prodeje nových automobilů s emisemi CO2 od roku 2035 a umožnit prodej vozidel s motory na biopaliva a další alternativní paliva i po tomto datu. Rovněž požaduje podporu pro plug-in hybridní automobily a brzkou revizi této politiky v příštím roce. Tento krok přichází v době, kdy evropský automobilový průmysl čelí slabé poptávce, konkurenci z Číny a nižším než očekávaným prodejům elektrických vozidel. EPP navrhuje také odklad limitů pro rok 2025 na rok 2027 nebo zmírnění způsobu, jakým je zohledňováno dodržování limitů ze strany výrobců automobilů.
Zdroj: reuters.com (EN, 10. 12. 2024)
92 % řidičů elektromobilů se nikdy nevrátí zpět!
Studie Global EV Alliance shromáždila údaje od více než 23 000 řidičů elektromobilů z 18 různých zemí, výsledky ukazují, že 92 % z nich si hodlá jako svůj příští vůz opět pořídit elektromobil s nulovými lokálními emisemi. Z výsledků vyplývá, že pouze 1 % respondentů se vrátí k benzinovému nebo dieselovému vozu, a 4 % by se rozhodla pro plug-in hybrid. Největším faktorem tohoto rozhodnutí jsou nižší provozní náklady (45 %). Další hlavní důvody, proč zůstat u elektromobilu, byly, že jsou šetrnější ke klimatu (40 %), lepší pro místní životní prostředí (32 %), dobré jízdní vlastnosti (21 %) a nižší náklady na údržbu (18 %). Výsledky potvrzují, že řidiči elektromobilů jsou se svou volbou velmi spokojeni a že zprávy o klesající oblibě elektromobilů jsou do značné míry nadsazené.
Zdroj: globalevalliance.com (EN, 10. 12. 2024)
BYD plánuje zahájit výrobu v Evropě na konci roku 2025
BYD v současné době staví závod v Maďarsku, aby konečně získal významný podíl na trhu EU – bez ohledu na cla, s náběhem výroby začne koncem roku 2025 s prvními dvěma vozy Dolphin a Atto 3. Dolphin je srovnatelný s VW ID.3 nebo Golfem, Atto 3 je SUV stejné třídy. Třetím vozem, který se bude v Evropě vyrábět, bude Atto 2, rozměrově mezi uvedenými dvěma modely. BYD původně plánovala uvést na trh evropskou verzi malého vozu Seagull, půjde však až o čtvrtý model. Náběh závodu v Maďarsku bude trvat dva až tři roky, nakonec by mohl vyrábět dvanáct různých modelů souběžně. Společnost pak již nebude dovážet automobily z Číny.
Zdroj: capital.de (DE, 10. 12. 2024)
Stellantis a CATL investují až 4,1 miliardy eur do výroby LFP baterií ve Španělsku
Společnosti dosáhly dohody o investici až 4,1 miliardy eur do vytvoření společného podniku, který vybuduje rozsáhlý evropský závod (zcela uhlíkově neutrální) na výrobu lithium-železo-fosfátových (LFP) baterií ve španělské Zaragoze. Zařízení, jehož výroba by měla být zahájena do konce roku 2026 by mohlo dosáhnout kapacity až 50 GWh. Společný podnik automobilce umožní nabízet více kvalitních, odolných a cenově dostupných bateriových osobních automobilů, crossoverů a SUV v segmentech B a C se středním dojezdem.
Zdroj: stellantis.com (EN, 10. 12. 2024)
Šéf BMW Zipse chce dodržet cíle pro emise CO2 pro rok 2025
"Cíle stanovené pro rok 2025 známe již od roku 2019, přizpůsobili jsme jim naši modelovou politiku a dále zvýšili účinnost pohonných jednotek," uvedl Zipse. Nejde jen o elektromobilitu, ale také o oblasti, jako je aerodynamika, hnací ústrojí a brzdy. "Téměř všechny spalovací motory BMW nyní pracují se 48voltovou technologií. Do té je třeba investovat včas – jinak jako výrobce nejste na nové předpisy připraveni," říká Zipse. "Nevidíme důvod, proč odkládat plnění cílů v oblasti emisí CO2 pro rok 2025."
Zdroj: automobilwoche.de (DE, 9. 12. 2024)
Rohlík spouští rozvoz elektromobily s vyměnitelnými bateriemi. Připravené k jízdě jsou za tři minuty
Rohlík spouští rozvoz nákupů elektromobily s vyměnitelnými bateriemi od společnosti BattSwap, které umožňují výměnu baterie za pouhé tři minuty. Tento systém zajišťuje rychlejší a efektivnější provoz než tradiční nabíjení. První nabíjecí stanice byla instalována v Praze a do konce prosince bude nasazeno 18 vozidel, která budou rozvážet nákupy v oblasti Prahy. Tento krok má přispět k větší udržitelnosti a podpořit expanzi Rohlíku do dalších evropských lokalit.
Zdroj: cc.cz (CZ, 10. 12. 2024)
Paraclete Energy sníží hmotnost baterie na polovinu a zdvojnásobí dojezd
Americká společnost Paraclete Energy představila studii o svém anodovém materiálu pro baterie s názvem SILO Silicon. Podle studie má tento anodový materiál potenciál snížit hmotnost baterií o 50 % a zároveň zdvojnásobit jejich dojezd. Tato technologie poskytuje až o 300 % vyšší hustotu energie než grafit a o 200 % vyšší než konkurenční křemíkové anody. Baterie jsou o 33 % levnější na kilowatthodinu než tradiční výrobky na bázi uhlíku. Distribuovaná výrobní kapacita společnosti umožňuje provozovat výrobní závody v blízkosti zákazníků nebo přímo u nich, což dále zvyšuje efektivitu a snižuje náklady.
Zdroj: paracleteenergy.com (EN, 2. 12. 2024)
Evropské automobilky v problémech. Pilovaly pohon, ale zákazníci chtějí digitální auto, říká expert
Česká média a komentátoři se předhánějí, kdo vykreslí budoucnost evropského automobilového průmyslu v temnějších barvách. „Evropský trh stagnuje. Máme zde zajímavý segment hybridních aut, lidé si osvojují rekuperaci, a tak trochu elektrifikované auto, které ale nemá problémy s dojezdem. Všechno ostatní se potácí nebo meziročně klesá,“ shrnuje Petr Knap, odborník na automobilový průmysl z EY Česká republika. „O existenci evropského automobilového průmyslu po roce 2035 nepochybuji. Ale jak bude velký a konkurenceschopný globálně, o tom mám velké obavy. Hlavní souboj bude o elektrifikovaný trh, kde tradiční automobilky – evropské i americké s výjimkou Tesly – tahají za kratší konec proti čínské konkurenci,“ poznamenává.
Zdroj: plus.rozhlas.cz (CZ, 5. 12. 2024)
Škoda chce příští rok překonat v prodeji elektromobilů hranici 80.000 aut
Škoda Auto plánuje příští rok výrazně přesáhnout v prodeji elektromobilů rok 2023, kdy jich zákazníkům dodala rekordních 80.000. Přispět k tomu má nový model Elroq, který doplňuje větší Enyaq. Prodeje Elroqu mají být zároveň vyšší než Enyaqu. Automobilka dosud prodala přes 200.000 elektromobilů Enyaq a celkově již eviduje přes 250.000 objednávek tohoto modelu. Na v říjnu představený Elroq již dostala dalších 20.000 objednávek. V příštím roce bude muset prodej elektrických aut výrazně zvýšit, aby splnila zpřísněné emisní limity pro flotilu vyráběných vozů.
Zdroj: ceskenoviny.cz (CZ, 3. 12. 2024)
Čínská společnost investuje 1 miliardu dolarů do závodů na výrobu lithia v Bolívii
Bolívijská vláda a čínské konsorcium CBC, jehož součástí je i výrobce baterií CATL (dodává baterie pro více než třetinu elektrických nebo hybridních vozidel na světě), podepsaly dohodu o výstavbě dvou závodů na přímou těžbu lithia za nejméně 1 miliardu dolarů. Vláda získá 51% podíl v projektu, který se bude nacházet v solné pláni Uyuni na jihozápadě Bolívie, v rámci tzv. lithiového trojúhelníku sdíleného s Chile a Argentinou. Oba závody by měly dohromady vyrábět 35 000 tun lithia ročně. Přímá extrakce lithia je inovativní metoda, která umožňuje získat lithium rychleji než tradiční metody využívající masivní odpařovací bazény.
Zdroj: reuters.com (EN, 26. 11. 2024)
Jak si poradit s požárem elektromobilu? Rychlé a bezpečné řešení umožňuje protipožární deka
Společnost Würth, přední dodavatel vybavení a chemie pro profesionály, ve spolupráci s norskou společností Bridgehill uvedla na český trh revoluční novinku – protipožární deku pro hašení lithiových baterií. Ta je navržena tak, aby v případě požáru elektrického vozidla efektivně zastavila šíření plamenů a zamezila úniku toxických plynů do okolí. Díky svým vlastnostem se stává ideálním řešením pro protipožární ochranu v garážích, výrobních halách elektromobilů, skladech a autoservisech, kde hrozí riziko vznícení lithiových baterií. Deku lze rovněž využít při požáru dalších eklektických zařízení, jako jsou fotovoltaické instalace a bateriová úložiště.
Zdroj: wuerth.cz (CZ, 30. 11. 2024)
Spojené království testuje "kinetickou baterii" pro dálniční nabíječky
Správce klíčových silničních tahů v Anglii a Walesu spolupracuje s britskou firmou Levistor na testování systému ukládání energie pomocí setrvačníku (FESS) spolu s dalšími metodami výroby a ukládání energie. Systém bude v roce 2025 podroben prvním komerčním zkouškám v testovacím a vývojovém centru. Systém je navržen tak, aby podporoval nabíjecí síť v oblastech, kde stávající rozvodná síť nedokáže podporovat více ultra-rychlých nabíjecích zařízení. Někteří provozovatelé dálnicových služeb vyjádřili obavy, že dodávky energie v některých oblastech nestačí na rostoucí poptávku po vysoce výkonných nabíječkách. Systém FESS ukládá energii ze sítě v době nízké poptávky. Tato energie je pak rychle uvolňována prostřednictvím standardního nabíjecího bodu pro elektromobily.
Zdroj: evpowered.co.uk (EN, 27. 11. 2024)
Přeshraniční přepravy do Maďarska zajistí logistický provider pomocí elektrických tahačů
Firma DB Schenker pořídila tři nová bateriová vozidla značky Volvo, které budou jezdit na pravidelné trase do Maďarska. Jedná se o model FH Aero Electric. Tahač integruje šest akumulátorů o kapacitě 540 kWh a tři elektromotory. K dispozici je dvanáctistupňová převodovka a bezpečnostní balíček zahrnující systém varování před kolizí, aktivní řízení, adaptivní tempomat a nouzovou brzdu.
Zdroj: systemylogistiky.cz (CZ, 2. 12. 2024)
Masová výroba druhé generace polovodičových baterií SAIC začne v roce 2026
Jedna z největších čínských automobilek SAIC oznámila, že v roce 2026 zahájí sériovou výrobu polovodičové baterie druhé generace (SSB). Jak vyplývá z oznámení, druhá generace polovodičových baterií se začne sériově vyrábět v roce 2026. Nový akumulátor bude mít energetickou hustotu 400 Wh/kg, objemovou hustotu energie 820 Wh/L a energetickou kapacitu 75 Ah. Tyto baterie mají pevný elektrolyt, který umožňuje snížit objem o 40 % a hmotnost o 25 %. Takové baterie mají delší životnost – až 45 000 cyklů. Pevné elektrolyty nejsou hořlavé, žíravé ani těkavé, takže jsou mnohem bezpečnější a nehrozí u nich žádné riziko úniku.
Zdroj: carnewschina.com (EN, 25. 11. 2024)
CATL plánuje v Evropě založit podnik na recyklaci baterií
Podle agentury Bloomberg jedná čínský hegemon v oblasti baterií pro elektromobily, společnost CATL, o zřízení zařízení na recyklaci baterií v Evropě. O této iniciativě se uvažuje v době, kdy se společnost připravuje na výrobu bateriových článků ve svém připravovaném závodě v maďarském Debrecínu, který by měl zahájit provoz koncem roku 2025. Mezi hlavní zákazníky společnosti CATL patří Tesla, Volkswagen, Nio, Xpeng, Toyota a Honda. Podle údajů monitorovaných společností China EV DataTracker dosáhl podíl společnosti CATL na čínském trhu v říjnu 42,8 %, když instalovala 25,32 GWh baterií pro elektromobily, což je o 50,9 % více než v loňském roce.
Zdroj: carnewschina.com (EN, 20. 11. 2024)
Nová studie ukazuje: Baterie EV vydrží mnohem déle, než se očekávalo
Během prvních zhruba 30 000 kilometrů dochází ke zrychlené ztrátě kapacity, což znamená, že zdravotní stav poměrně rychle klesá ze 100 na zhruba 95 %. Dobrou zprávou je, že s rostoucím počtem najetých kilometrů se skutečná degradace snižuje. Údaje společnosti Aviloo ze 7 000 vozidel ukazují (zprůměrovanou) hodnotu SoH kolem 90 % při 100 000 kilometrech. A poté je linie trendu téměř vodorovná; mezi 200 000 a 300 000 kilometry je téměř stabilní – a je vysoko nad 70 až 80 procenty ze záruky na baterii. Ve skutečnosti se blíží 87 procentům.
Zdroj: electrive.com (EN, 24. 11. 2024)
Gigafactory v Dolní Lutyni chce postavit Samsung
Už za pět let se mohou v Dolní Lutyni na Karvinsku vyrábět první baterie pro elektromobily. A podle informací Novinek to má být jihokorejský Samsung, který se chystá takzvanou gigafactory provozovat. Ministerstvo průmyslu a obchodu jméno konkrétní firmy nepotvrdilo, nicméně od jejího příchodu si slibuje velký příliv investic, tisíce nových pracovních míst a zisk technologického know-how, jež posílí konkurenceschopnost Česka.
Zdroj: novinky.cz (CZ, 25. 11. 2024)
Toyota tvrdí, že vyřešila problém s odpařováním kapalného vodíku ve vozidlech
Japonský automobilový gigant Toyota vyvinul systém recyklace odpařeného plynu pro vozidla na kapalný vodík. V současné době se odpařený vodík vypouští přímo do atmosféry, což představuje problém jak z hlediska ekonomiky projektu (protože se ztrácí drahé množství H2), tak z hlediska dopadu na životní prostředí (protože vodík působí jako nepřímý skleníkový plyn). Plyn je vypouštěn do „samočinného tlakového zařízení“, které zvyšuje tlak dvakrát až čtyřikrát bez použití externí elektřiny. Natlakovaný plyn je pak veden do motoru, kde se spaluje jako palivo. Přebytečný odpařený plyn, který není znovu natlakován, se přivádí do malého palivového článku, kde se vyrábí elektřina, která se pak může použít k napájení čerpadla kapalného vodíku pro motor a ke zvýšení celkové energetické účinnosti. Všechny zbývající molekuly vodíku procházejí katalyzátorem, který produkuje vodní páru, která se pak vypouští do vzduchu.
Zdroj: hydrogeninsight.com (EN, 25. 11. 2024)
Stellantis: STLA Frame nabízí dojezd až 800 km
Všestranný rám STLA podporuje spalovací motory i hybridní, vodíkové, bateriové elektrické (BEV) a elektrické s prodlouženým dojezdem (REEV) technologie – je určen pro nákladní vozidla a velká SUV. Škálovatelná platforma STLA Frame nabízí prvotřídní vlastnosti, včetně dojezdu až 1 100 km pro vozidla REEV nebo 800 km pro vozidla BEV, užitečného zatížení více než 1,2 tuny a tažné síly více než 6,3 tuny. Dva moduly elektrického pohonu (EDM) poskytují možnost pohonu všech kol s plynulým a nezávislým odpružením ve standardní výbavě. Rám je navržen s ohledem na vysokou flexibilitu, má architekturu 400voltového a 800voltového elektromobilu a nabízí rychlonabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 350 kilowattů (kW), což znamená ujetí dalších 100 km za pouhých 10 minut.
Zdroj: stellantis.com (DE, 19. 11. 2024)
Průzkum EY: Češi jsou v adopci elektromobility opatrní, roste ale zájem o hybridy
Česká republika je oproti některým jiným zemím v oblasti zájmu o elektromobilitu relativně konzistentní – popularita alternativních pohonů, které respondenti deklarovali jako preferované pro svůj budoucí vůz, se v posledních letech drží na hodnotách mezi 25 až 30 % (oproti strmému nárůstu z 30 % v roce 2020 na současných 58 % celosvětově). Češi mají v oblibě především hybridy, jejichž nákup v nadcházejících dvou letech plánuje 14 % respondentů. O pořízení plug-in hybridu má zájem 7 % dotázaných, plně elektrická vozidla lákají pouze 6 %. Zejména v poslední kategorii jde o ostrý kontrast proti sousednímu Německu, kde si v příštích dvou letech plánuje elektromobil pořídit až 26 % dotázaných.
Zdroj: ey.com (CZ, 6. 11. 2024)
Studie odhalila, že 43 % řidičů neelektrických vozidel zvažuje, že si pořídí elektromobil.
Průzkum společnosti Accenture odhaluje rostoucí zájem o elektromobily a segmentuje zákazníky pro efektivnější marketing. Studie provedená mezi 6 000 řidiči ve významných automobilových trzích ukazuje, že více než polovina respondentů zvažuje nákup elektromobilu v příštím desetiletí. Přestože existuje značná skupina zákazníků, kteří jsou již nadšeni pro elektromobily, existuje také významný počet konzervativních a cenově orientovaných spotřebitelů. Accenture identifikovalo pět hlavních segmentů zákazníků elektromobilů, přičemž každý segment má specifické priority, jako je technologie, udržitelnost, cena nebo spolehlivost. Výrobci elektromobilů, kteří dokáží přizpůsobit svou nabídku těmto různým segmentům, budou lépe připraveni uspokojit rostoucí poptávku po udržitelné mobilitě a získat větší podíl na trhu.
Zdroj: accenture.com (EN, 13. 11. 2024)
Čínští vědci vyvinuli novou metodu recyklace NCM baterií
Metoda využívá biokompatibilní kyseliny, jako je kyselina citronová, k vyluhování a separaci kovů. Tento proces je energeticky méně náročný a produkuje méně emisí CO2 ve srovnání s tradičními metodami. Výsledný materiál lze přímo přeměnit na elektrody NCM, což zvyšuje efektivitu recyklace. Metoda dosahuje více než 99% účinnosti při získávání lithia, niklu, kobaltu a manganu. Výzkum byl publikován v časopise Angewandte Chemie a představuje významný krok k udržitelnější recyklaci baterií. Tento nový přístup nejen snižuje ekologickou zátěž, ale také zvyšuje kvalitu získaných materiálů.
Zdroj: wiley.com (EN, 15. 11. 2024)
V Oslu jsou povoleny pouze elektrické taxíky na baterie
Od 1. listopadu 2024 musí být všechny taxíky v Oslu elektrické, což je součástí nového ekologického nařízení města. Toto nařízení bylo schváleno před čtyřmi lety a jeho cílem je snížit emise skleníkových plynů a zlepšit kvalitu ovzduší. Někteří taxikáři se obávají nedostatečné nabíjecí infrastruktury, což by mohlo vést k problémům během zimy. Přesto město odmítá jakékoli odklady a plánuje spolupracovat s taxikářským průmyslem na zlepšení nabíjecí sítě. V Oslu již byla otevřena největší nabíjecí stanice pro elektrické taxíky v Norsku. Tento krok je považován za důležitý a správný pro ochranu životního prostředí.
Zdroj: elbil.no (NO, 1. 11. 2024)
Elektromobilita v praxi: publikace o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích
V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. Jak se tedy zorientovat na poli elektromobility? Na tuto otázku Vám dá odpověď právě tato publikace, která je v elektronické podobě volně ke stažení, zájemci ji mohou dostat také v tištěné podobě.
Zdroj: smartcityvpraxi.cz (CZ, 18. 10, 2024)
Ekologický dopad vozidel: Srovnávací studie v rámci České republiky a ostatních zemí Visegrádské čtyřky
Studie se zaměřila na porovnání emisí elektromobilů a vozidel se spalovacími motory po celý jejich životní cyklus. I přes vyšší emise spojené s výrobou baterií, mají elektromobily potenciál výrazně snížit celkové emise skleníkových plynů, zejména při provozu na elektřinu z obnovitelných zdrojů. Na základě rozsáhlého výzkumu bylo vypočteno, že elektromobily mají potenciál snížit emise o 29-69 % (v České republice o 46 %) ve srovnání s benzinovými ekvivalenty a o 19-60 % ve srovnání s dieselovými ekvivalenty (v České republice o 39 %). Dokonce i v nejhorším případě (Polsko) je elektromobil s baterií o kapacitě 64 kWh po ujetí 48 343 km šetrnější k životnímu prostředí než benzinové vozidlo. Výsledky studie ukazují, že elektromobily představují významný krok směrem k udržitelnější dopravě, i když jejich ekologický dopad se může lišit v závislosti na energetickém mixu jednotlivých zemí.
Zdroj: sciencedirect.com (EN, 11. 11. 2024)
Jak udržitelný je elektromobil? (Hodnocení životního cyklu elektromobilu vs. spalovací motor)
Od emisí CO₂ při výrobě a spotřeby energie během provozu až po recyklaci a druhé použití baterií - elektromobily jsou již nyní udržitelnější než vozidla se spalovacími motory, pokud vezmeme v úvahu celý jejich životní cyklus. I přes vyšší spotřebu energie při výrobě, zejména u baterií, tuto nevýhodu rychle kompenzují svou efektivitou při provozu a výrazně nižšími emisemi. Po ujetí přibližně 50 000 kilometrů překonávají z hlediska šetrnosti k životnímu prostředí konvenční spalovací motory. Udržitelnost elektromobilů lze dále zlepšit: vyšším podílem obnovitelné energie ve skladbě zdrojů elektrické energie, delší životností vozidel a baterií, recyklací a využitím baterií po druhé životnosti. Ojetá elektrická vozidla mohou rozhodujícím způsobem přispět ke snížení ekologické stopy.
Zdroj: aampere.com (DE, 8. 10. 2024)
Volkswagen spouští ve Švýcarsku obousměrné nabíjení (V2G)
Společnost Sun2Wheel oznámila zahájení spolupráce s VW v oblasti obousměrného nabíjení (V2G). Technologický start-up z kantonu Lucern oznámil, že wolfsburská společnost nyní "schválila obousměrný wallbox Sun2Wheel o výkonu 22 kW, který je již k dispozici k předobjednání, pro své modely ID a pro uvádění na trh ve Švýcarsku". Díky aktualizaci softwaru jsou elektromobily VW ID3, ID4, ID5, ID7 a ID Buzz s baterií o kapacitě 77 kWh a více připraveny na obousměrné nabíjení. Na tento okamžik společnost Sun2Wheel čekala: "VW je prvním významným dodavatelem elektromobilů, který umožňuje obousměrné nabíjení," zdůraznila Karin Schäferová, vedoucí prodeje společnosti Sun2Wheel.
Zdroj: energate-messenger.ch (DE, 1. 11. 2024)
Na český trh vstupuje největší a nejznámější čínský hráč. Oficiálně
Čínská automobilka BYD je prakticky nejsilnějším hráčem doma, který postupně expanduje i po Evropě. Zatímco v Německu, Belgii nebo Nizozemsku jde o zavedenou značku, tak za pár týdnů zkusí Číňané štěstí i na našem trhu. Do boje o klienty navíc povede BYD zkušená italská manažerka. Úspěšná automobilka, jež dokonce ve finanční ziskovosti nedávno předběhla i Teslu, vstoupí na další evropské trhy. Mezi nimi bude i ten český, přičemž regionálním manažerem pro naši zemi, Polsko, Německo, Švýcarsko a Rakousko bude italská manažerka Maria Grazia Davino.
Zdroj: garaz.cz (CZ, 1. 11. 2024)
Čínští OEM budou do roku 2030 vyrábět v Evropě přes 700 000 vozidel
Podíl na celosvětovém trhu s elektrickými vozidly stále roste. PwC Autofacts® předpovídá, že čínští výrobci OEM vyrobí v roce 2030 v Evropě nejméně 700 000 osobních automobilů, což představuje více než 5 % celkové výroby v regionu. Definice zahrnuje čínské výrobce OEM, jako jsou MG, Zeeker a BYD, ale nezahrnuje evropské výrobce OEM vlastněné čínskými společnostmi, jako jsou Volvo a Lotus. Vyšší objem čínské výroby v Evropě pravděpodobně povede k větší nadbytečné kapacitě v Evropě, pokud část dodatečného objemu nebude vyráběna ve stávajících závodech.
Zdroj: strategyand.pwc.com (EN, 31. 10. 2024)
Špicar: Z krize ve Volkswagenu bude ozdravná kúra. Pro české dodavatele to není dramatický problém
Německá automobilka Volkswagen ve středu přiznala, že její provozní zisk za třetí čtvrtletí klesl o 42 procent. Vedení oznámilo plán na uzavření tří německých továren a zrušení desítek pracovních tisíc míst. „Problémy jednoho odběratele, byť tak významného jako je Volkswagen, by neměly (v Česku) způsobit dramatický problém,“ uklidňuje v rozhovoru pro Český rozhlas Plus viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
Zdroj: irozhlas.cz (CZ, 30. 10. 2024)
Zaměstnanost v automobilovém průmyslu: studie ukazuje proces změn prostřednictvím transformace
Studie Prognos o zaměstnanosti v automobilovém průmyslu v Německu ukazuje, že transformace směrem k elektromobilitě a digitalizaci povede k výrazným změnám v zaměstnanosti. Do roku 2035 by mohlo být ztraceno až 190 000 pracovních míst, přičemž čtvrtina z nich již zanikla. Největší ztráty pracovních míst zaznamenaly tradiční obory jako strojírenství a kovovýroba, zatímco nárůst zaměstnanosti byl zaznamenán v IT (+85 % od roku 2013), elektrotechnice a výzkumu a vývoji. Studie také upozorňuje na demografické výzvy, kdy čtvrtina pracovníků odejde do důchodu během následujících deseti let, což může vést k nedostatku kvalifikovaných pracovníků v klíčových oblastech. Transformace není zdaleka u konce a vyžaduje aktivní přístup k rekvalifikaci a dalšímu vzdělávání zaměstnanců.
Zdroj: vda.de (DE, 29. 10. 2024)
Společnost Chery uvádí na trh baterie s ultrarychlým nabíjením 6C, polovodičové baterie v roce 2026
Společnost Chery oznámila vývoj nové generace baterií pro elektrická vozidla založené na plně polovodičové technologii. Značka Kunpeng, pod kterou budou tyto baterie vyráběny, nabídne tři řady s podporou nabíjení 6C. Již v letošním roce dosáhne energetická hustota těchto baterií hodnoty 400 Wh/kg, která se do roku 2025 zvýší na 600 Wh/kg. První sériová výroba elektromobilu s touto baterií je plánována na rok 2027, přičemž odhadovaný dojezd má překročit 1500 kilometrů. Tato technologie slibuje nejen výrazně zkrátit dobu nabíjení, ale také zvýšit celkový dojezd elektrických vozidel a tím přispět k rychlejšímu rozšíření elektromobility.
Zdroj: carnewschina.com (EN, 18. 10. 2024)
ICCT: Výrobci automobilů potřebují 28% podíl BEV, aby splnili cíle v oblasti CO2
ICCT zveřejnila studii o požadavcích deseti největších výrobců automobilů na snížení emisí CO2, aby splnili limity EU pro vozidlový park pro rok 2025. V průměru musí výrobci zvýšit podíl BEV maximálně o dvanáct procentních bodů, z 16 % v roce 2023 na přibližně 28 % v roce 2025. Studie dochází k závěru, že všichni tito výrobci kromě Volva musí snížit své emise CO 2 , aby splnili cíle pro rok 2025.
Zdroj: theicct.org (EN, 14. 10. 2024)
Hyundai investuje na Slovensku přes 4 miliardy do továrny na elektromotory
Jihokorejská společnost Hyundai Mobis investuje na Slovensku přes 170 milionů eur (4,3 miliardy Kč) do výroby součástek hlavně pro elektromobily, zaměstná v ní více než 270 lidí. Novinářům to po podpisu memoranda mezi slovenskou vládou a Hyundai Mobis řekl slovenský premiér Robert Fico. Hyundai Mobis je na Slovensku už teď největším výrobcem dílů pro automobily.
Zdroj: echo24.cz (CZ, 16. 10. 2024)
Tesla představila autonomní taxi Cybercab a mikrobus Robovan
Americká automobilka Tesla ústy svého šéfa Elona Muska na akci pro investory představila samořízené taxi Cybercab a autonomní mikrobus Robovan. Podle Muska bude Cybercab stát méně než 30.000 amerických dolarů (zhruba 695.000 Kč). Vozy nebudou dostupné veřejnosti dříve než v roce 2026, uvedla agentura AP. "Myslím, že náklady na autonomní dopravu budou tak nízké, že si ji můžete představit jako individualizovanou hromadnou dopravu," prohlásil Musk na akci v Los Angeles, kam dorazil v Cybercabu bez volantu a pedálů.
Zdroj: ceskenoviny.cz (CZ, 11. 10. 2024)
Výrobci automobilů nabízejí slevy ve výši 2 miliard liber na podporu prodeje elektromobilů ve Velké Británii
Navzdory masivním slevám na elektrická vozidla, které letos dosáhnou téměř 2,6 miliardy dolarů, se prodeje ve Velké Británii nedaří zvýšit natolik, aby splnily vládní cíle. Výrobci automobilů čelí tlaku, neboť nesplnění těchto cílů znamená vysoké pokuty. Důvody jsou komplexní: stažení dotací v Evropě, obavy zákazníků z vysokých nákladů a nedostatečná nabíjecí infrastruktura. Aby se situace změnila, vyzývá automobilový průmysl vládu ke snížení daně z přidané hodnoty na elektromobily a k další podpoře. Nízký prodej elektromobilů nejenže ohrožuje finanční situaci výrobců, ale také zpomaluje přechod na čistší dopravu a dosažení klimatických cílů.
Zdroj: bnnbloomberg.ca (EN, 3. 10. 2024)
Společnost LG Chem našla klíč k potlačení tepelného úniku v bateriích
Jedná se o kompozitní materiál, který mění svůj elektrický odpor v závislosti na teplotě a funguje jako "pojistka", která blokuje tok elektřiny v počátečních fázích přehřátí. Výzkumný tým vytvořil tento materiál pro potlačení tepelného úniku v podobě tenké vrstvy o tloušťce pouhého 1 mikrometru (1 μm) - přibližně 1/100 tloušťky lidského vlasu – umístěné mezi katodovou vrstvou a proudovým kolektorem (hliníková fólie, která slouží jako cesta pro elektrony) v baterii. Když teplota baterie stoupne nad běžný rozsah, tedy mezi 90 °C a 130 °C, materiál reaguje na teplo, změní svou molekulární strukturu a účinně potlačí tok proudu. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v zářijovém vydání Nature Communications.
Zdroj: lgchem.com (EN, 1. 10. 2024)
Bateriová Tatra už se vyvíjí, měla by ujet 300 kilometrů v terénu
Kopřivnickou automobilku Tatra Trucks si laik spojí především s výrobou tradičních těžkých nákladních kolosů na naftu a ve vývoji by čekal vážené pány staršího věku. Předsudky jsou chyba. Jakub Pončík se stal šéfkonstruktérem Tatry ve třiceti letech. Dnes vede mimo jiné vývoj čistě bateriového vozu. Po loňském představení Tatry Force s vodíkovými palivovými články půjde o další těžký náklaďák s elektromotorem. Ve vývoji se ale v Tatře věnují i dalším variantám pohonu, například paralelním hybridům nebo vozidlům s prodlužovačem dojezdu.
Zdroj: hn.cz (CZ, 2. 10. 2024)
Ford bude v Rumunsku montovat baterie pro elektromobily
Automobilka Ford bude v Craiově montovat baterie pro elektromobily z bateriových článků vyrobených jinde. Montážní linka, vyvinutá na divizi motorů, by již měla být dokončena, a to z vlastních prostředků společnosti. Ford bude v Craiově od roku 2024 vyrábět tři elektromobily. Společnost oznámila, že od roku 2024 bude ve svém závodě vyrábět 100% elektrickou verzi kompaktního SUV Puma. Zároveň Ford začal v Craiově vyrábět modely Transit Courier a Tourneo Courier v dieselové a benzínové variantě, ale pod názvy E-Transit Courier a E-Tourneo Courier se budou vyrábět i elektrické verze. Investice zvýší celkovou výrobní kapacitu z 250 000 na 272 000 vozidel ročně.
Zdroj: economedia.ro (RO, 25. 8. 2024)
1 000 nabíjecích míst na sloupech veřejného osvětlení pro Prahu
Společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) je zodpovědná za veřejné osvětlení v hlavním městě a nyní chce ve velkém měřítku zavést nabíjecí body na sloupech veřejného osvětlení. Své úsilí zahájí pilotním projektem na Vinohradech. THMP chce výrazně zvýšit počet dobíjecích míst pro elektromobily v Praze. Cílem je do roku 2026 vytvořit více než tisíc dobíjecích míst na sloupech veřejného osvětlení, z nichž každý bude mít vyhrazené parkovací místo pro elektromobily. Na začátku projektu bylo v pražské čtvrti Vinohrady instalováno již 13 takových nabíjecích míst na sloupech veřejného osvětlení.
Zdroj: english.radio.cz (EN, 23. 9. 2024)
Společnost Verne představila první těžký nákladní automobil na světě s kryostlačeným vodíkem
Systém skladování paliva CcH2 společnosti Verne maximalizuje hustotu skladování vodíku, zvyšuje dojezd vozidla a zároveň snižuje hmotnost vozidla a náklady na skladovací systém. Technologie kryostlačeného vodíku zahrnuje chlazení a stlačování vodíku, čímž se dosáhne maximální hustoty vodíku 73 g/l, což je o 33 % více než u kapalného vodíku a o 87 % více než u tradičního stlačeného plynného vodíku o tlaku 700 barů. První kryo-stlačený vodíkový nákladní automobil svého druhu využívá systém Guardian Hydrogen Diesel System společnosti Diesel Tech Industries, který představuje modernizaci tradičního dieselového motoru umožňující provoz vozidla na směs nafty a vodíku. Společnost Verne bude provádět demonstrace a komerční pilotní projekty s předními výrobci vozidel a vozovými parky v Kanadě a Spojených státech s využitím dvoupalivových motorů, spalovacích vodíkových motorů a vodíkových palivových článků, protože věří, že všechny tři technologie budou hrát důležitou roli v dekarbonizaci odvětví těžké nákladní dopravy.
Zdroj: verneh2.com (EN, 30. 9. 2024)
Společnost HIF Global oznámila projekt e-Fuels v Brazílii
HIF Global, přední světová společnost v oblasti e-paliv, oznámila svůj první projekt v Brazílii poté, co dnes podepsala smlouvu o rezervaci pozemků s přístavem Açu, jedním z největších brazilských přístavů, na výstavbu zařízení na výrobu až 800 000 tun e-metanolu ročně. Nový projekt následuje dříve vybudované výrobny e-paliv v Chile a USA. Zařízení bude vyrábět vodík z obnovitelné energie, který se následně spojí s recyklovaným oxidem uhličitým a vznikne metanol.
Zdroj: hifglobal.com (EN, 26. 9. 2024)
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.