Externí novinky

Odkazy na aktuální novinky související s čistou dopravou.

Siemens odhalil prototyp megawattového nabíjecího systému
Společnost Siemens Smart Infrastructure dokončila první úspěšné nabíjení 1MW v pilotním projektu, který spojil prototyp nabíjecí stanice MCS od společnosti Siemens a prototyp eTruck pro dálkovou dopravu od dobře zavedeného OEM. Nabíjení MCS může úspěšně přispět k udržitelné dálkové dopravě pro těžká nákladní vozidla. Baterie běžně používané v eTrucks bylo možné nabít z 20 na 80 procent za zhruba 30 minut na vhodné nabíjecí stanici s výkonem kolem jednoho megawattu.
Zdroj: siemens.com (EN, 24. 4. 2024)
Global EV Outlook 2024
Global EV Outlook je každoroční publikace, která identifikuje a hodnotí nejnovější vývoj v oblasti elektrické mobility po celém světě. Je vyvinut s podporou členů iniciativy Electric Vehicles Initiative (EVI). Zpráva zkoumá klíčové oblasti zájmu, jako je nasazení elektrických vozidel a nabíjecí infrastruktury, poptávka po bateriích, investiční trendy a související politický vývoj na velkých a rozvíjejících se trzích.
Zdroj: iea.org (EN, 23. 4. 2024)
Norská transportní společnost si objednala dva obří vodíkové trajekty
Norská transportní společnost si objednala dva trajekty na vodíkový pohon, které uvezou až 120 aut a 599 pasažérů. Lodě by měly být doručeny v roce 2026 a budou nasazeny na nejdelší zdejší trajektovou trať mezi pevninou a souostrovím Lofoty. Lodě s palivovými články o výkonu 6,4 MW budou mít nádrž na stlačený vodík podobně jako např. nákladní auta.
Zdroj: hydrogeninsight.com (EN, 23. 4. 2024)
Společnosti LG a Doosan představily nabíjecího robota
Společnosti Doosan Robotics a LG Electronics společně vyvinuly automatizovanou nabíječku pro elektromobily, kterou obsluhuje robot. Už pár dní je v pilotním provozu ve výzkumném a vývojovém komplexu LG v Soulu. Automatický nabíjecí systém se skládá z kiosku, který je zodpovědný za rozpoznání vozidla a zpracování plateb, a z automatické hlavní nabíječky. Když elektrické vozidlo vstoupí do určené nabíjecí oblasti, je rozpoznáno samostatně instalovanou kamerou, která přenáší informace týkající se vozidla do nabíjecího systému.
Zdroj: kedglobal.com (EN, 16. 4. 2024)
O nákupu elektromobilu uvažuje jen 17 % Čechů
Oproti evropskému průměru Češi méně často uvažují o pořízení elektromobilu nebo elektrokola, kupují nejvíce ojetin a používají nejvíce automobilů se spalovacím motorem. Vyplývá to z průzkumu MOBILITY BAROMETR 2024, jehož výsledky zveřejnila Europ Assistance a kterého se poprvé zúčastnila i Česká republika. Pouze 17 % respondentů z České republiky v průzkumu připustilo, že bude v nejbližším roce uvažovat o pořízení elektromobilu a pouze 13 % o nákupu elektrokola. V jiných zemích je tento podíl často až dvojnásobný. Mezi zájemci o nákup elektromobilu či elektrokola převažují mladí muži, žijící ve městech, bezdětných vztazích a s vyšším rozpočtem na dopravu.
Zdroj: e-flotila.cz (CZ, 16. 4. 2024)
MAN rozšiřuje své portfolio s nulovými emisemi
Výrobce užitkových vozidel MAN Truck & Bus bude prvním evropským výrobcem nákladních vozidel, který uvede na trh malou řadu s motorem na spalování vodíku. Původně plánovaná malá řada přibližně 200 jednotek má být dodána zákazníkům v Německu, Nizozemsku, Norsku, na Islandu a ve vybraných mimoevropských zemích již v roce 2025. „MAN hTGX“, jak bude vozidlo nazváno, nabízí alternativní variantu pohonu s nulovými emisemi pro speciální aplikace, například pro přepravu těžkého zboží –, jako jsou stavební materiály, cisternová doprava nebo doprava dřeva.
Vodíkový pohon je zvláště vhodný pro speciální přepravní úkoly, které vyžadují speciální konfiguraci nápravy nebo kde není místo pro baterii na rámu kvůli potřebě karoserie kamionu práce. MAN hTGX nabízí vysoké užitečné zatížení a maximální dojezd až 600 kilometrů ve svých původně nabízených variantách náprav 6x2 a 6x4. Použitý vodíkový spalovací motor H45, s přímým vstřikováním H2, je založen na osvědčeném dieselovém motoru D38. Má výkon 383 kW nebo 520 k a točivý moment 2500 Nm při 900-1300 ot / min. S vodíkem stlačeným na 700 bar (CG H2) a kapacitou nádrže 56 kg může být vozidlo doplněno za méně než 15 minut. S méně než 1 g CO2 / tkm bude MAN hTGX splňovat kritéria jako „vozidlo s nulovými emisemi“ podle nových plánovaných právních předpisů EU o CO2.
Zdroj: mantruckandbus.com (CZ, 17. 04. 2024)
Evropské výzkumné týmy zvýší životnost baterie pomocí nového nabíjecího protokolu
Vylepšený protokol nabíjení by mohl výrazně prodloužit životnost lithium-iontových baterií. Mezinárodní tým výzkumníků v experimentech našel způsob, jak snížit účinky stárnutí během nabíjení – pouze pomocí nabíjecího protokolu. V současné době protokoly umožňují nabíjení konstantním průtokem proudu. Jak však ukázala studie nejde o nejlepší metodu. Vědci zjistili, že nabíjení vysokofrekvenčním pulzním proudem snižuje účinky stárnutí baterie. Pulzní nabíjení by mohlo přinést mnoho výhod, pokud jde o stabilitu materiálů elektrod a rozhraní a výrazně prodloužit životnost baterií.
Zdroj: helmholtz-berlin.de (DE, 8. 4. 20024)
Údaje EU ukazují, že PHEVs vypouštějí o 350 % více emisí CO2 než testované hodnoty
Plug-in hybridy vypouštějí v reálném provozu o 350 % více emisí CO2 než při laboratorních testech, ukázaly výsledky prvního roku sběru dat EU pomocí palubních monitorů spotřeby paliva.
Zdroj: autonews.com (EN, 10. 4. 2024)
Scania rozšiřuje svou nabídku elektrických nákladních vozidel o další řešení
Společnost Scania pokračuje v rozšiřování nabídky čistě elektrických nákladních vozidel a představuje další elektrická pohonná ústrojí, konfigurace náprav a možná provedení kabiny i řadu řešení pomocného pohonu. Dvě nová elektrická pohonná ústrojí a konfigurace náprav 6x4 pro lepší trakci. Dojezd až 520 km u 29tunových nákladních vozů. Baterie jsou díky ohřevu a chlazení navrženy pro maximální účinnost. Baterie mohou vydržet i 1,3 milionu kilometrů, což odpovídá životnosti vozu. Jejich uhlíková stopa je oproti srovnatelným produktům v odvětví přibližně třetinová, protože se vyrábějí bez použití fosilní elektřiny v severním Švédsku. Společnost Scania zvolila lithium-iontové články prizmatického tvaru, které se montují v Södertälje do bateriových sad o kapacitě 416 nebo 624 kWh, z čehož je přibližně 83 % využitelných.
Zdroj: scania.com (CZ, 9. 4. 2024)
BYD uvede letos na trh novou generaci blade baterie
FinDreams, dceřiná společnost baterií BYD, uvede na trh druhou generaci své blade baterie koncem tohoto roku, možná v srpnu. Jedním z klíčových vylepšení nové baterie bude hustota energie, která by měla dosáhnout 190 Wh/kg. Když byla představena první generace baterie, měla hustotu energie 140 Wh/kg, která se od té doby zvýšila na 150 Wh/kg. Předpokládá se, že blade baterie druhé generace nejen zlepší hustotu energie, ale také optimalizuje velikost, hmotnost a spotřebu energie baterie, čímž dále zlepší dojezd a výkon elektrických vozidel.
Zdroj: carnewschina.com (EN, 8. 4. 2024)
Evropská komise schválila státní podporu závodu na výrobu elektromobilů Volvo na Slovensku
Evropská komise schválila dotace od slovenské vlády ve výši 267 milionů eur pro závod na výrobu elektromobilů Volvo Cars u Košic. Sériová výroba s roční kapacitou 250 000 elektromobilů tam má začít v roce 2026. Podle údajů EU společnost Volvo Cars do projektu investuje 1,2 miliardy eur a vytvoří nejméně 3 300 přímých pracovních míst. Elektromobily mají vznikat na Slovensku na bázi pokročilé verze platformy SPA2. Scalable Product Architecture 2 je čistě elektrická platforma, na rozdíl od SPA, která se používá od roku 2014. Volvo pro výrobní závod objednalo také dva giga lisy o hmotnosti 9 000 tun od italského výrobce Idra . Ty mají výrazně zjednodušit výrobu automobilů.
Zdroj: ec.europa.eu (SK, 8. 4. 2024)
CATL a Yutong představují baterii pro užitková vozidla s dlouhou životností
Čínský výrobce užitkových vozidel Yutong a jeho bateriový partner CATL představili baterii, která nabízí životnost až 15 let nebo 1,5 milionu kilometrů. Baterie si také údajně udrží kapacitu během prvních 1000 cyklů. Nová baterie bude použita v budoucích elektrobusech a nákladních automobilech. Yutong je jedním z největších čínských výrobců autobusů, svá vozidla vyváží také do zemí jako Katar, Francie a Anglie. Kromě baterie s dlouhou výdrží Yutong na akci představil napájecí baterii s životností deset let a milion kilometrů.
Zdroj: cnevpost.com (EN, 28. 3. 2024)
Evropský autoprůmysl je na tom stále hůře. Zvládne ale reagovat na konkurenci
Evropský autoprůmysl stojí na pomyslném rozcestí. Poptávka po elektromobilech není taková, jakou si politici a výrobci před lety malovali. Zájem o bezemisní auta sice roste, ale zdaleka ne tak rychle, jak by zmínění chtěli. Navíc se na páteř mnoha evropských ekonomik řítí řada nebezpečí a překážek v podobě americké Tesly nebo čínských automobilek. Tito výrobci se přitom začínají v Evropě významněji prosazovat. Vždyť elektrický SUV Model Y od Tesly byl loni nejprodávanějším autem v Evropě vůbec. A tento vůz se začíná výrazně chytat i v Česku, tedy na trhu, kde elektromobilita řidičům zatím příliš nevoní. V tuzemsku loni tvořily registrace bateriových elektromobilů jen tři procenta všech registrací nových aut. V Evropské unii je průměr patnáct. Horší než Česko bylo v prodejích loni jen Slovensko.
Zdroj: hn.cz (CZ, 2. 4. 2024)
Projekt HELENA vyrábí polovodičový bateriový článek s halogenidovým elektrolytem
HELENA je zkratka pro „Halidové polovodičové baterie pro elektrická vozidla a letadla“ a jejím cílem je urychlit vývoj výkonných a stabilních polovodičových baterií pro elektrická silniční vozidla a letadla. 15 účastníků projektu zahájilo svou práci pod koordinací výzkumného centra CIC energiGUNE před dobrým rokem a půl. Nyní zveřejňují první fázi svého úspěchu: sestavení polovodičového bateriového článku s halogenidovým elektrolytem. Projekt má probíhat do konce května 2026, do té doby si vědci stanovili za cíl vyvinout polovodičové baterie s vysokou hustotou energie a výkonem na základě výše popsané kombinace anoda-katoda-elektrolyt.
Zdroj: helenaproject.eu (EN, 20. 3. 2024)
EU a Norsko uzavírají partnerství v oblasti surovin pro baterie
EU a Norsko se dohodly na strategickém partnerství pro hodnotové řetězce surovin a baterií. Memorandum o porozumění stanoví spolupráci v pěti oblastech, včetně společných investičních projektů pro integraci hodnotových řetězců pro suroviny a baterie a spolupráci ve výzkumu. Je důležité poznamenat, že spolupráce v oblasti surovin je omezena na „suroviny na pevnině“. Materiály, které mají být těženy z mořského dna u pobřeží Norska, jsou z toho vyloučeny.
Zdroj: ec.europa.eu (CZ, 21. 3. 2024)
Renault bude nabízet repasované pohony a baterie v poprodejních službách
Dceřiná společnost Renaultu The Future is Neutral zahájila repasování tří komponent elektrického pohonu: Elektromotory, výkonová elektronika a baterie. V budoucnu si zákazníci Renaultu budou moci vybrat mezi novými originálními díly a repasovanými komponenty, které jsou až o 30 % levnější. Cílem nové společnosti je stát se do roku 2030 evropským lídrem v oblasti oběhového hospodářství motorových vozidel, jak bylo uvedeno při jejím založení před rokem a půl. Ve francouzském závodě ve Flins chce společnost The Future is Neutral od letošního roku dosáhnout výrobní kapacity "více než 3 000 repasovaných komponentů ročně" pro elektromobily.
Zdroj: renaultgroup.com (EN, 20. 3. 2024)
Paříž zahájí testy 24metrového elektrobusu se statickým pozemním nabíjením
V oblasti francouzského hlavního města Île-de-France se konají první zkušební jízdy s dvoučlánkovým elektrickým autobusem vybaveným podlahovým vodivým nabíjecím systémem od společnosti Alstom. Úřad pro veřejnou dopravu Île-de-France Mobilités plánuje nákup celé flotily 24metrových elektrobusů. Nabíjení může probíhat buď na zastávce na trase elektrobusu během provozu, nebo v depu. Alstom neuvádí přesnou nabíjecí kapacitu, v roce 2019 se hovořilo o 200 kW v souvislosti s 12metrovým prototypem představeným ve španělském městě Málaga.
Zdroj: alstom.com (EN, 15. 3. 2024)
Rychle klesající ceny baterií zvyšují očekávané ekonomické přínosy elektrifikace těžkých nákladních vozidel
Doprava je největším zdrojem znečištění klimatu v USA, a zatímco prodej osobních elektromobilů se zrychluje, těžká nákladní vozidla (HDV) zaostávají. Výzkum New Energy Innovation zjistil, že klesající náklady na baterie znamenají, že elektrická HDV by mohla dosáhnout nákladové parity s dieselovými protějšky o několik let dříve, než se očekávalo – čtyři z pěti tříd vozidel by mohly být do roku 2030 na stejné úrovni nebo levnější než dieselové protějšky. Urychlení přechodu na elektrická HDV – umožněné zlepšením ekonomiky – přinese významné přínosy pro veřejné zdraví a klima, zejména v komunitách s environmentální spravedlností.
Zdroj: energyinnovation.org (EN, 26. 2. 2024)
NIO a CATL vyvíjejí baterie pro elektromobily s dlouhou životností
Společnosti podepsaly dohodu o vývoji baterií pro elektromobily s dlouhou životností až 15 let, což je téměř dvojnásobek současného standardu záruky. Společnost NIO v současné době používá články CATL ve svých sadách pro osobní elektromobily. Podle statistik se očekává, že v letech 2025 až 2032 vyprší záruka na baterie téměř 20 milionů nových elektrických vozidel (NEV). Cílem nového partnerství mezi společnostmi NIO a CATL je vyřešit stávající problém s životností baterií.
Zdroj: finance.yahoo.com (EN, 19. 3. 2024)
Airbus představil elektrické letadlo
Plně elektrický letoun CityAirbus NextGen by měl letos uskutečnit svůj první let. Airbus na tomto prototypu eVTOL pracoval téměř pět let a jeho cílem je dolet 80 km a cestovní rychlost 120 km/h. Airbus oznámil tento koncept v březnu 2019, kdy vyvinul eVTOL v rámci projektu Urban Air Mobility, který výrobce vytvořil společně s Audi. Myšlenka zůstala nezměněna, ale design byl zcela přepracován. Letoun bude schopen přepravit čtyři cestující na vzdálenost kolem 80 kilometrů a rychlostí až 120 km/h. Díky tomu se Airbus domnívá, že letadlo s elektrickým pohonem na baterie se "dokonale hodí pro provoz ve velkých městech pro nejrůznější mise".
Zdroj: airbus.com (EN, 7. 3. 2024)
Viritech odhaluje svůj „ready-to-run“ pohon s vodíkovými palivovými články
Společnost Cleantech Viritech uvedla na trh svůj 60kW VPT60N pohon. Nová pohonná jednotka, která je součástí rodiny Viritech Powertrain a je vyvrcholením mnohaletého výzkumu a vývoje, kombinuje řadu technologií do kompletního řešení pohonné jednotky pro OEM, Tier-1 a výzkumné orgány, což umožňuje rychlé nasazení elektromobilů s vodíkovými palivovými články.
Zdroj: electrichybridvehicletechnology.comz (EN, 11. 03. 2024)
Honda představuje plug-in hybrid s vodíkovým palivovým článkem
Vůz se nazývá 2025 Honda CR-V e:FCEV, ale navzdory svému jménu bude k dispozici na americkém trhu už na konci letošního roku. Vozidlo má trakční baterii, pomocí které ujede cca 50 km (29 mil). Celkový dojezd je cca 430 km (270 mil), a to díky palivovému článku a vodíkové nádrži o kapacitě 4,3 kg. Honda bude vůz vyrábět v americkém státě Ohio a pravděpodobně půjde o první prodávaný osobní automobil, který kombinuje vodíkový pohon s nabíjením ze sítě.
Zdroj: hondanews.com (CZ, 27. 2. 2024)
Apple Car nebude, projekt Titan po deseti letech končí
Apple ruší desetileté úsilí o stavbu elektromobilu, podle lidí znalých věci opouští jeden z nejambicióznějších projektů v historii společnosti. Apple to oznámil interně v úterý, což překvapilo téměř 2 000 zaměstnanců pracujících na projektu, uvedli lidé, kteří žádali, aby nebyli identifikováni, protože oznámení nebylo veřejné. Rozhodnutí sdíleli provozní ředitel Jeff Williams a Kevin Lynch, viceprezident odpovědný za toto úsilí, podle lidí. Původním cílem bylo vytvořit plně autonomní elektromobil s interiérem podobným limuzíně a navigací řízenou hlasem. Projekt se však téměř od začátku potýkal s problémy a Apple několikrát změnil vedení týmu a strategii.
Zdroj: bloomberg.com (EN, 27. 2. 2024)
Vozidla na evropských silnicích
Zpráva ACEA je hlavní publikací pro nejnovější údaje o vozidlech v provozu na evropských silnicích. Kromě počtu vozidel na evropských silnicích obsahuje tato zpráva také další klíčové údaje, jako je průměrné stáří vozidel, typy pohonu vozidel, vlastnictví vozidel a další. Zpráva poskytuje přehled o tom, jak vypadá "vozový park" vozidel na evropských silnicích. V roce 2022 jezdí na silnicích EU 252 milionů automobilů, což je o 1 % více než v předchozím roce. Přestože prodej bateriových elektrických vozidel dosáhl v roce 2022 historického maxima, pouze 1,2 % automobilů na silnicích EU jezdí na baterie. Polsko má nejvyšší počet automobilů na 1 000 obyvatel, zatímco Lotyšsko zaostává s nejmenším počtem automobilů.
Zdroj: acea.auto (EN, 15. 2. 2024)
Společnost Octopus zavádí tarif V2G jako první ve Velké Británii
Společnost Octopus Energy uvedla na trh první tarif ve Velké Británii, který je připraven pro masový trh. Společnost tvrdí, že její balíček Octopus Power Pack by mohl průměrnému řidiči ušetřit přibližně 850 liber (cca 25 tis. Kč) ročně. Tarif využívá technologii V2G tak, aby byla upřednostňována zelená elektřina v době mimo špičku. Společnost očekává, že řidiči se budou denně připojovat přibližně šest hodin, aby mohli využívat výhod obousměrných inteligentních nabíjecích funkcí; úspory jsou vypočítány na průměrný počet ujetých kilometrů za rok.
Zdroj: octopus.energy (EN, 15. 2. 2024)
Nové sazby mýtného v Česku nově obsahují poplatek za emise CO2
Vláda schválila nařízení vlády stanovující výši sazeb mýtného od 1. března 2024, kdy nabývá účinnosti novela zákona o pozemních komunikacích. Ta umožňuje zvýšit sazby mýta zavedením tzv. čtvrté složky mýta jako poplatku za znečištění produkcí CO2 u vozidel podléhajících zpoplatnění. Změna je zavedena v souvislosti s implementací evropské směrnice, jejímž cílem je podpořit další snižování emisí CO2. Kromě dosavadních tří složek mýtného: poplatku za užití pozemní komunikace, poplatku za hluk z provozu a poplatku za znečištění ovzduší (dle normy EURO) bude nově zavedena čtvrtá složka, poplatek za emise CO2. V souladu s evropskou legislativou bude zavedeno pět emisních tříd CO2. V emisní třídě CO2 1 jsou poplatky nejvyšší, naopak emisní třída CO2 5 je určena pro vozidla s bezemisním provozem.
Zdroj: mdcr.cz (CZ, 14. 2. 2024)
Stellantis připravuje výrobu elektromotorů v Maďarsku
Společnost Stellantis bude vyrábět elektrické pohony také ve svém maďarském závodě v Szentgotthárdu. Skupina investuje přibližně 100 milionů eur do odpovídajícího vybavení továrny. První moduly elektrických pohonů (EDM) vyrobené v Maďarsku sjedou z výrobní linky na konci roku 2026. Nová platforma "STLA Small" pro mikro a kompaktní vozy bude schopna dojezdu minimálně 500 kilometrů pro osobní vozy segmentů A, B a C. K dispozici bude také "STLA Medium" pro osobní vozy segmentů C a D a "STLA Large" pro osobní vozy segmentů D a EV s dojezdem až 700, resp. 800 kilometrů. Od roku 2024 bude čtvrtou platformou Stellantis "STLA Frame" pro velká elektrická SUV a pickupy s dojezdem minimálně 500 kilometrů
Zdroj: stellantis.com (EN, 12. 2. 2023)
Tesla inkasovala 9 miliard dolarů od výrobců, kterým se nedaří prodávat dostatek elektromobilů
Tesla vydělala v roce 2023 1,79 miliardy dolarů jen na prodeji kreditů pro elektromobily ostatním výrobcům automobilů. Zachraňování světových automobilek před pokutami vydělalo Tesle od roku 2009 téměř 9 miliard dolarů. Regulační kredity nakupují výrobci automobilů z celého světa, jejichž emise z vozového parku nových vozidel překračují hodnoty stanovené místními úřady, například v Číně, Evropské unii a Kalifornii. V roce 2023 Tesla vykázala celkové příjmy z automobilového průmyslu ve výši 82,4 miliardy dolarů, což znamená, že regulační úvěry činí pouhých 1,4 %. Přesto jsou to pro Teslu téměř „peníze zdarma“, protože s prodejem kreditů nejsou spojeny téměř žádné náklady, takže prodej je prakticky čistý zisk.
Zdroj: bloomberg.com (EN, 9. 2. 2024)
Francie zastaví dotované leasingy elektromobilů na rok 2024 kvůli vysoké poptávce
Francie zastaví státem dotovaný program leasingu elektromobilů do konce roku 2024 poté, co se o něj přihlásilo více lidí, než bylo původně zamýšleno, informovala agentura France-Presse. Vláda poskytne leasing více než 50 000 žadatelům, uvedla agentura AFP s odvoláním na úřad prezidenta Emmanuela Macrona. Program bude znovu spuštěn příští rok, uvedl francouzský deník Les Echos. Macron loni uvedl, že domácnosti s nízkými příjmy si budou moci pronajmout elektromobily za 150 eur měsíčně nebo méně bez akontace. Vláda tehdy uvedla, že pro plán takzvaného sociálního leasingu, který umožňuje státní financování až 13 000 eur na jeden vůz, bude k dispozici pouze 25 000 vozidel.
Zdroj: bnnbloomberg.ca (EN, 12. 2. 2024)
Společnost Shell trvale uzavře všechny své vodíkové čerpací stanice pro automobily v Kalifornii
Ropná společnost se při svém rozhodnutí opustit trh s lehkými vozidly na H2 v USA odvolává na "komplikace s dodávkami a další vnější tržní faktory", v Kalifornii tak provozuje pouze tři čerpací stanice H2 pro těžká nákladní vozidla. Shell loni v září sdělila, že "přerušila svůj plán na výstavbu a provozování dalších čerpacích stanic pro lehká užitková vozidla v Kalifornii", čímž fakticky zrušila 48 nových stanic, jejichž výstavbu dříve oznámila. V prosinci uvedla, že bude upřednostňovat vodík pro těžkou nákladní mobilitu, zatímco bude investovat do nabíjení elektromobilů s cílem dekarbonizovat lehká nákladní vozidla.
Zdroj: hydrogeninsight.com (EN, 9. 2. 2024)
Více než 4 miliardy eur zajištěno pro evropskou výrobu baterií
Společnost ACC si vzala úvěr ve výši 4,4 miliardy eur, čímž navýšila finanční prostředky na výstavbu tří giga továren na výrobu lithium-iontových bateriových článků ve Francii, Německu a Itálii a na výzkum a vývoj. Další kapitál vloží také akcionáři Stellantis, Total a Mercedes-Benz, což povede ke změně vlastnické struktury. Do roku 2030 bude společný podnik společností Stellantis, Total a od září 2021 i Mercedes-Benz usilovat o celkovou kapacitu bateriových článků nejméně 120 GWh.
Zdroj: acc-emotion.com (EN, 12. 2. 2024)
Průlom s elektromobily přijde, až budou stát 600 tisíc, říká Kupka
Až bude k mání elektromobil za 600 tisíc, přijde průlom, odhaduje vývoj zájmu o elektrické vozy v Česku ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj auta na baterie na takovou cenu klesnou, až se přestanou dotovat, říká v rozhovoru.
Zdroj: seznamzpravy.cz (CZ, 10. 2. 2024)
DACHSER nasadil první e-Truck na přeshraniční přepravy
Mezinárodní logistický provider DACHSER poprvé nasadil plně elektrický nákladní automobil na přeshraniční přepravy. Vozidlo eActros od Mercedes-Benz jezdí pětkrát týdně tam a zpět z logistického centra v německém Hofu do pobočky v Kladně, vzdálené více než 200 kilometrů. Po úspěšné testovací fázi v únoru a květnu 2023 byl zahájen pravidelný provoz přeshraničního spojení mezi dvěma DACHSER pobočkami – v Německu a České republice. Mezinárodní linka jezdí jako tandemová souprava se dvěma výměnnými nástavbami a je využívána ve dvou směnách: přes den realizuje tento 40tunový e-Truck regionální distribuci v okolí Hofu, v noci jezdí na přeshraniční lince mezi Německem a Českou republikou
Zdroj: dachser.cz (CZ, 6. 2. 2024)
BYD plánuje otevřít svou maďarskou továrnu na elektromobily do tří let
Čínský výrobce projekt oznámil při podpisu předběžné kupní smlouvy na nemovitost v maďarském Szegedu. Podle automobilky se závod bude věnovat výrobě elektromobilů pro evropský trh. Výstavba závodu bude probíhat v několika etapách a zařízení bude uvedeno do provozu do tří let. BYD má v současnosti 250 poboček v 19 evropských zemích a nabízí šest elektrických modelů: Han, Tang, Atto 3, Seal, Seal U a Dolphin. Pro aktuální rok oznámila další dva modely. BYD má od roku 2016 v Komáromu špičkový výrobní závod na výrobu elektrobusů.
Zdroj: bydauto.be (EN, 31. 1. 2024)
Jak rychle se elektromobily skutečně nabíjejí?
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (rychlost zkušebního nabíjení ⌀198 kW), Audi E-tron GT Vorsprung (⌀189 kW), Hyundai Ioniq 6 RWD Ultimate (⌀180 kW), … Žebříček elektromobilů podle Autocaru odhaluje nejpomaleji a nejrychleji se nabíjející elektromobily v reálném prostředí. Pro většinu majitelů, kteří si již pořídili elektromobil, a pro mnoho majitelů, kteří si jej teprve pořídí, je a bude domácí nabíjení klíčem k praktickému využití elektromobilu. Ale pro spoustu dalších nebude domácí nabíjení nikdy možné a ukazuje se, že infrastruktura pro nabíjení ve městech v obytných ulicích se rozšiřuje pomalu. Veřejné rychlonabíjení stejnosměrným proudem bude tedy pro mnohé ještě dlouho kriticky důležité. Jak rychle se tedy mohou nové elektromobily nabíjet již nyní, za předpokladu, že najdete správnou nabíječku? A které jsou nejrychlejší?
Zdroj: autocar.co.uk (EN, 5. 1. 2024)
V Evropě startuje projekt vodíkových motocyklů s českou stopou
Německo-české konsorcium chce v rámci projektu Hydrocycle vyvinout motorku s pohonem na vodíkové palivové články. Do konce roku 2025 má být postavena vodíková motorka jako demonstrátor splňující evropské schvalovací normy a certifikační předpisy. Výhoda oproti bateriově-elektrickým řešením spočívá podle iniciátorů v delším dojezdu a kratší době tankování. Projekt je financován z prostředků EU a spolkové země Sasko. V projektu Hydrocycle pracují partneři z České republiky (1to1design, České vysoké učení technické a ÚJV Řež) na vývoji vozidla a řídí pracovní balíčky karoserie, ergonomie a balení (umístění technologie do dostupného montážního prostoru). Němečtí partneři projektu se zaměřují na hnací ústrojí.
Zdroj: fraunhofer.de (DE, 1. 2. 2024)
Itálie vyčleňuje téměř miliardu eur na čistší dopravu
Italská vláda představila klíčové body pro eko-bonus pro rok 2024. Primárně cílí na nízkopříjmové domácnosti s obzvláště starými auty. Rozpočet do konce roku činí 950 milionů eur. Dotován bude nákup „vozidel s nízkými emisemi škodlivin“ – včetně spalovacích motorů. 950 milionů finančních prostředků italské vlády je rozděleno na 793 milionů na automobily, 35 milionů na mopedy a motorky, 53 milionů na lehká užitková vozidla, 20 milionů na ojetá auta a 50 milionů na program dlouhodobého pronájmu. Ze 793 milionů eur na automobily však pouze 240 milionů půjde na dotování čistě elektrických vozidel a dalších 150 milionů na plug-in hybridy. Jen 403 milionů – a tedy více než polovina peněz – bude vyhrazeno pro full hybridy, mild hybridy a čistě spalovací motory s emisemi CO2 mezi 61 a 135 g/km.
Zdroj: it.motor1.com (IT, 1. 2. 2024)
BMW vybavuje rakouský závod Steyr pro výrobu elektrických pohonů nové generace
BMW dokončilo nové haly pro budoucí výrobu elektrických pohonných systémů nové generace ve svém rakouském závodě ve Steyru a nyní začíná se zřizováním závodu. Předsériová výroba tam má začít v červenci. V nadcházejících měsících bude třeba postavit kolem 300 strojů a výrobních zařízení, aby mohla předsériová výroba začít podle plánu v červenci tohoto roku, uvádí BMW. Celkově BMW Group do roku 2030 investuje do elektrických pohonů v závodě Steyr přibližně jednu miliardu eur. V budoucnu bude závod ve Steyru vyrábět více než 600 000 pohonných systémů ročně – souběžně s dieselovými a zážehovými motory.
Zdroj: bmwgroup.com (EN, 1. 2. 2024)
37 nových čerpacích stanic H2 postavených v Evropě v roce 2023
V roce 2023 bylo otevřeno 37 nových vodíkových čerpacích stanic v Evropě, dalších dvanáct v Japonsku, 29 v Jižní Koreji a sedm v Severní Americe. 92 procent nových evropských vodíkových stanic může také tankovat těžká užitková vozidla. Podle analýzy bylo na konci roku 2023 v Evropě 265 čerpacích stanic vodíku, většina z nich – přesně 105–v Německu. Následuje Francie (51), Nizozemsko (22) a Švýcarsko se 17 čerpacími stanicemi. H2stations.org také poukazuje na skutečnost, že těžiště osobních automobilů s palivovými články se přesunulo na užitková vozidla. „Zatímco asi 70 procent nových čerpacích stanic v roce 2019 bylo postaveno pouze pro tankování osobních automobilů, v roce 2023 to byla výjimka. 92 procent nových vodíkových čerpacích stanic otevřených v roce 2023 je určeno pro tankování osobních automobilů a těžkých užitkových vozidel – autobusů nebo nákladních automobilů.
Zdroj: h2statisons.org (EN, 1. 2. 2024)
Až všichni připojí elektromobily, žádný black out nenastane, říká Jiří Randa z PRE
Člověk nemusí být ani z principu odpůrcem elektromobilů, aby se ptal, co se stane, když všichni přijedeme večer domů a budeme chtít nabíjet. Otázka nyní zní skutečně účelově, neboť doby, kdy se všech více než 6 mil. v Česku jezdících vozů změní v elektromobily, se průměrný tazatel zřejmě nedožije. Na druhou stranu je správné zajímat se o úskalí nových cest a řešení znát i dříve, než budou potřeba. Podobnou otázkou pak je, kde budou nabíjet obyvatelé třeba pražských sídlišť. O obou těchto tématech se dokáže hezky rozpovídat Jiří Randa, specialista koncepce a rozvoje sítě v Pražské energetice. Dozvíte se mimo jiné, kde už v Praze máme nabíjecí body na lampách a kde pilotní projekt CharDis na efektivní využití kapacity rozvodné sítě pro nabíjení elektromobilů, běží.
Zdroj: auto.cz (CZ, 30. 1. 2024)
Výzkum sodíko-iontových baterií na bázi obnovitelných surovin
Vědci zapojení do projektu 4NIB vyvíjejí ekologicky šetrné sodíkové baterie pro městskou dopravu a stacionární aplikace. Poptávka po systémech skladování energie celosvětově roste. Lithium-iontové baterie tuto poptávku uspokojí pouze v omezené míře kvůli použití kritických surovin. Hledání alternativních bateriových technologií je proto v plném proudu: slibný projekt nazvaný "čtyřvoltová sodíko-iontová baterie" (4NiB) si klade za cíl dosáhnout v této oblasti pokroku. Baterie budou nejen výkonné a úsporné, ale představují také ekologickou alternativu. Plánuje se, že se bude využívat i bioodpad. Německé Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum financuje projekt v rámci grantu částkou 1,35 milionu eur na dobu tří let.
Zdroj: zsw-bw.de (DE, 30. 1. 2024)
Elektromobil Hyundai Casper dorazí do Evropy na konci roku 2024, bude se vyrábět v Česku?
Hyundai chce svůj malý vůz Casper, který je v Jižní Koreji nabízen ve verzi se spalovacím motorem, přivézt do Evropy jako elektromobil na konci roku 2024. Hyundai, nejen oznámil příchod malého SUV Casper na francouzský trh, ale také naznačil, že elektromobil bude těžit z elektrické dotace ve Francii. To naznačuje, že verze BEV se nebude vyrábět s verzí se spalovacím motorem v Jižní Koreji, ale společně s elektrickou Konou v České republice. Konkurenty Hyundai Casper by měly být Dacia Spring a Citroën ë-C3.
Zdroj: auto-moto.com (FR, 25. 1. 2024)
Vláda musí podle premiéra Fica urgentně jednat o přechodu autoprůmyslu na elektromobilitu
Do měsíce se musí uskutečnit jednání vlády SR, které se bude věnovat přechodu slovenského automobilového průmyslu na elektromobilitu. Uvedl to premiér Robert Fico (Směr-SD) po jednání představitelů Evropské komise (EK), vlády SR, Národní rady SR, automobilového průmyslu a automobilových asociací o budoucnosti automobilového průmyslu na Slovensku. Do měsíce bude zpracován dokument, který bude obsahovat celou řadu konkrétních legislativních, institucionálních a finančních opatření. Na přelomu února a března proběhne specifické zasedání vlády ke všem úkolům, které musí vláda přijmout k přechodu slovenského automobilového průmyslu na plnou elektromobilitu.
Zdroj: tvnoviny.sk (SK, 25. 1. 2024)
Daimler Truck jedná o nákupu kapalného vodíku z Abú Zabí
V zájmu dekarbonizace silniční nákladní dopravy zkoumá společnost Daimler Truck s arabskou energetickou společností Masdar možnost dodávek kapalného zeleného vodíku z Abú Zabí do Evropy. Společnost Daimler Truck plánuje uvést na trh nákladní vozidlo poháněné tímto palivem v roce 2027. Společnost plánuje, že do roku 2039 bude celá řada jejích nákladních vozidel a autobusů neutrální z hlediska emisí CO2 při jízdě na všech svých hlavních světových trzích (Evropa, USA, Japonsko).
Zdroj: daimlertruck.com (EN, 25. 1. 2024)
Snížení emisí automobilů: snadněji se řekne, než udělá
Cíle EU v oblasti snižování emisí CO2 u nových osobních automobilů nebudou dosažitelné, dokud budou chybět důležité předpoklady, uvádí se ve zprávě, kterou zveřejnil Evropský účetní dvůr. Navzdory vysokým ambicím a přísným požadavkům většina osobních automobilů na silnicích EU stále vypouští stejné množství CO2 jako před 12 lety. Elektromobily mohou EU pomoci přiblížit se vozovému parku s nulovými emisemi. Auditoři EU však varují, že úsilí v tomto směru musí být posunuto o stupeň výš.
Zdroj: europa.eu (EN, 24. 1. 2024)
Vitesco Technologies Czech Republic v ČR otevře nový závod za 4,7 miliardy korun na výrobu pokročilých komponent pro elektromobily nové generace
Náklady na projekt přesahují částku 4,7 miliardy korun. Jedná se o součást plánu Vitesco Technologies investovat do udržitelné mobility v ČR celkem 14,4 miliardy korun do konce roku 2027. Provoz závodu, který bude stát v Ostravě-Hrušové na ploše 38 000 m2, bude zahájen na konci roku 2024. V první fázi zaměstná 150 lidí, kteří budou obsluhovat plně automatické výrobní a skladové prostory. Vláda podpořila výstavbu investiční pobídkou na zasedání 24.1.2024. Výrobní portfolio zahrnuje vysokonapěťová elektronická zařízení pro elektrifikaci hnacího ústrojí automobilu pro čistě bateriová vozidla.
Zdroj: vitesco-technologies.com (CZ, 25. 1. 2024)
Tesla plánuje vyrábět nové elektromobily v polovině roku 2025
Tesla chce v polovině příštího roku zahájit výrobu svého kompaktního modelu za zhruba 25 000 dolarů. Podle agenturní zprávy nese model interní kódové označení ‚Redwood‘ a jde o kompaktní crossover. Tesla usiluje o objem výroby 10 000 kusů – týdně. EV bude založeno na nové platformě, která bude základem pro minimálně dva modely. Elon Musk v prosincovém rozhovoru zmínil Berlín jako jedno z budoucích výrobních míst s tím, že systém výroby bude velmi inovativní.
Zdroj: Reuters.com (EN, 24. 1. 2024)
Nejprodávanějším automobilem v Evropě se poprvé stal elektromobil
Uniklý volební manifest středopravé skupiny Evropské lidové strany slibuje „revizi“ vyřazování spalovacích motorů. Z hlediska dopravy je asi nejzajímavější následující věta: "Odmítáme politiku zákazu – jako je zákaz spalovacích motorů – a také ji co nejdříve zrevidujeme." Největší skupina Evropského parlamentu deklaruje svůj záměr znovu otevřít uzavřený spis, změnit něco, co bylo podepsáno jak Evropským parlamentem, tak členskými státy. Jeden aspekt je však v této diskusi přehlížen – navzdory znění manifestu nejsou auta se spalovacími motory zákonem skutečně zakázána. Spíše se zakazuje používání fosilních paliv. To znamená, že auta se spalovacím motorem jsou v podstatě již zachráněna – pokud tedy jezdí na e-paliva, nikoli na benzín nebo naftu. Zda tato technicita bude stačit k zabránění „revidovat“ zákon se teprve uvidí.
Zdroj: euractiv.com (EN, 23. 1. 2024)
Hyundai a Kia představily technologii, která pomáhá elektromobilům jet rychleji a dál
Technologie AAS reguluje turbulence vznikající při jízdě vysokou rychlostí proměnlivým provozem v závislosti na rychlosti vozidla. Systém AAS, instalovaný mezi předním nárazníkem a předními koly, je při běžném provozu skrytý, ale pracuje při rychlostech nad 80 km/h, kdy aerodynamický odpor začne být větší než valivý odpor, a při rychlosti 70 km/h se opět deaktivuje. S ohledem na specifičnost platformy E-GMP je umístěn pouze před pneumatikami, aniž by zcela zakrýval přední část vozidla. Aerodynamická vylepšení technologie zvyšují přítlak, což zlepšuje trakci a stabilitu vozidla ve vysokých rychlostech. V důsledku testování v modelu GV60 se očekává snížení součinitele odporu vzduchu o 2,8 % a zlepšení dojezdu elektromobilů.
Zdroj: hyundai.com (EN, 23. 1. 2024)
Čínský výrobce lithia Ganfeng podepsal s Hyundai Motor dlouhodobou smlouvu o dodávkách
Ganfeng, největší světový výrobce lithia podle tržní kapitalizace, bude dodávat společnosti Hyundai Motor produkty na bázi hydroxidu lithného v kvalitě pro baterie na základě smlouvy platné od 1. ledna 2024 do 31. prosince 2027. Spolupráce pomůže uspokojit poptávku Hyundai po lithiu, klíčové surovině pro výrobu baterií, a také pomůže společnosti Ganfeng zvýšit její ziskovost, uvádí se v oznámení. Kromě toho, že je Ganfeng výrobcem lithia, vyvíjí také napájecí baterie. V květnu 2023 společnost uvedla, že zahájila sériovou výrobu své první generace polovodičové baterie s hustotou energie až 260 Wh/kg a výrobní linkou navrženou pro roční kapacitu 4 GWh.
Zdroj: cnevpost.com (EN, 18. 1. 2024)
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.