Nejprodávanějším automobilem v Evropě se poprvé stal elektromobil
Poprvé v historii se stal nejprodávanějším autem roku na evropských trzích elektromobil. Tesla Model Y si za rok 2023 připsala 254 822 registrací, druhá Dacia Sandero 235 893, třetí Volkswagen T-Roc pak 206 438. K výsledkům Tesly Model Y přispělo předevš ím snížení cen a také dotace na pořízení elektromobilů v řadě evropských zemí. Údaje pocházejí od společnosti Dataforce, která pracuje s daty reprezentujícími 97 procent prodejů automobilů v zemích EU, EFTA a Velké Británii.
Společnost IVECO BUS dodá 411 elektrobusů do Říma
Pro společnost IVECO BUS se jedná o největší kontrakt na vozidla s nulovými emisemi. Smlouva má hodnotu více než 300 milionů eur a je součástí strategického plánu společnosti ATAC nabízet stále udržitelnější, efektivnější a dostupnější mobilitu. Výběrové řízení zahrnuje nejen nové elektrobusy o délce 12 nebo 18 metrů, ale také 10letý plán kompletní údržby každého z nich. První dodávky se očekávají do konce roku 2024 a všechny zbývající autobusy mají být dodány do poloviny roku 2026.
Panasonic bude brzy vyrábět nové baterie pro Teslu, očekává se nižší cena a dojezd až 800 km
Panasonic bude vyrábět novou a vylepšenou verzi článků 2170 používaných v modelech Tesla Model 3 a Model Y v továrně v Nevadě, kterou provozuje společně s Teslou, "někdy v průběhu roku 2024 nebo 2025". Panasonic vyrábí přibližně 10 % baterií používaných v elektromobilech na celém světě. Lepší hustota energie pravděpodobně znamená, že k výrobě automobilu bude potřeba méně článků, což by mohlo snížit celkovou cenu. Začátkem prosince Panasonic oznámil dohodu o nákupu nanokompozitního křemíkového anodového materiálu, který nahrazuje grafit v tradičních lithium-iontových bateriích. Jeho výměna nevyžaduje žádné nové výrobní postupy a jeho použití v elektromobilech by mohlo brzy umožnit 800 km dojezdy a dobíjení během 10 minut.
SIXT a Stellantis dosáhly dohody o nákupu až 250 000 vozidel
Až 250 000 vozidel Stellantis nejnovější generace obohatí do roku 2026 flotilu půjčoven SIXT v celé Evropě a Severní Americe. Obě společnosti se zaměřují na to, aby byla mobilita udržitelnější. V rámci svého strategického plánu společnost Stellantis oznámila ambici dosáhnout do roku 2030 100% prodejního mixu osobních automobilů s elektrickými vozidly (BEV) v Evropě a 50% prodeje osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel BEV ve Spojených státech. Nákupem vozidel Stellantis s nejmodernějším pohonem, včetně bateriových elektrických vozidel (BEV), je dohoda rovněž v souladu s cílem společnosti SIXT výrazně snížit CO2 stopu svého vozového parku (včetně cíle dosáhnout podílu 70–90 procent elektrifikovaných vozidel v Evropě do roku 2030).
Nová čísla ukazují, že prodej vodíkových aut v Japonsku za poslední dva roky klesl o 83 %
V roce 2021 se v zemi prodalo 2 464 elektrických vozidel s palivovými články (FCEV), ale tento počet klesl o 65 % na 848 v roce 2022, než se v roce 2023 opět snížil na polovinu na pouhých 422 prodejů, podle nejnovějších statistik Japonské asociace prodejců automobilů. Za stejné období se prodej elektromobilů na baterie více než zdvojnásobil – z 20 008 v roce 2021 na 31 592 v roce 2022 a na 43 991 v roce 2023.
Ministerstvo dopravy vyhlašuje dvě výzvy v OPD3 na podporu infrastruktury pro alternativní paliva
Ministerstvo dopravy vyhlašuje dne 15. ledna 2024 dvě výzvy v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3), které jsou určeny na podporu infrastruktury pro alternativní paliva. Jednotlivé výzvy se od sebe liší svým věcným zaměřením, výší dostupné alokace a intenzitou podpory. Výzva č. 12 na podporu rozvoje infrastruktury běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích má alokaci ve výši 700 000 000 Kč (příspěvek EU z Fondu soudržnosti). Žadatelé mohou obdržet podporu s intenzitou až 80 % ze způsobilých výdajů projektu. Výzva č. 13 na podporu rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro osobní vozidla – prioritní oblasti má alokaci ve výši 500 000 000 Kč (příspěvek EU z Fondu soudržnosti). Žadatelé mohou obdržet podporu s intenzitou až 70 % ze způsobilých výdajů projektu.
Elektromobily budou v Praze zdarma parkovat v zónách do konce roku 2024
Elektromobily budou stát v Praze zdarma v parkovacích zónách do konce letošního roku. Původně chtělo město tuto výhodu zrušit od letošního 1. ledna, kvůli nedokončené změně pravidel to ale odložilo. Využívat budou moci řidiči do konce letoška rovněž přenosná povolení k parkování, která plánuje vedení města rovněž zrušit. Vyplývá to z dokumentu, který dnes schválili pražští radní. Vedení metropole plánuje změnu pravidel provozování zón, k návrhu nyní jednotlivé radnice zasílají své připomínky.
Zdroj:
ČTK (CZ, 15. 1. 2024)
Vídeň jde příkladem, pokud jde o klimaticky neutrální mobilitu
Město Vídeň vyčlenilo 56 milionů eur na investice do vozidel s neutrálními emisemi CO2 v příštích osmi letech: 1 245 užitkových vozidel společnosti Wiener Stadtwerke a městského vozového parku bude postupně nahrazeno vozidly s elektrickým pohonem. Wiener Stadtwerke již převedli 36 % osobních automobilů na elektrický pohon, nyní jsou na řadě užitková vozidla. "Pokud chceme dosáhnout cílů v oblasti ochrany klimatu, které jsme si stanovili, a zajistit, aby Vídeň byla do roku 2040 CO2 neutrální, musíme investovat. Sektor mobility je přitom důležitou pákou. Toho nyní využíváme společnou iniciativou skupiny komunálních služeb a společnosti MA 48 na nákup více než 1 200 lehkých užitkových vozidel," zdůrazňuje radní města Jürgen Czernohorszky.
Uvedení automobilů na trh v Evropě v roce 2024: Převažují elektromobily
Výrobci automobilů pokračují ve své produktové ofenzivě v Evropě i v roce 2024, přestože poptávka po elektromobilech na baterie mezi kupujícími automobilů klesá. Renault, Citroen a Fiat patří mezi evropské značky, které uvádějí na trh cenově dostupné elektromobily, aby čelily konkurenci elektromobilů dovážených z Číny. Budou čelit tvrdší konkurenci, protože na Evropu se zaměřuje stále více čínských značek, například Chery. Ve vyšším segmentu trhu osloví elektrické vozy Mercedes-Benz třídy G a Range Rover Electric bohaté kupce, kteří hledají ekologické terénní vozy. Souhrnný přehled nejočekávanějších modelů, které přijdou na trh v roce 2024 je k dispozici v článku.
Společnost Hertz prodá 20 000 elektromobilů, vrátí se k benzínovým vozidlům
Společnost Hertz Global Holdings Inc. plánuje prodat třetinu svého vozového parku elektromobilů v USA a znovu investovat do vozů na benzinový pohon kvůli slabé poptávce a vysokým nákladům na opravy bateriových elektromobilů. Prodej 20 000 elektromobilů byl zahájen minulý měsíc a bude pokračovat v průběhu roku 2024. Do budoucna bude Hertz pečlivě sledovat poptávku po elektromobilech jak u dealerů, tak v rámci vlastních provozů, aby se rozhodl, zda má společnost nakupovat další vozidla.
Mnichovský závod BMW Group bude od konce roku 2027 vyrábět výhradně elektrické modely
Pro závod BMW Group v Mnichově nastává nová éra: od roku 2026 se v ikonickém mateřském závodě bude vyrábět sedan Neue Klasse. Již o rok později bude továrna vyrábět pouze plně elektrické modely, čímž se mnichovský závod stane prvním místem ve stávající výrobní síti BMW Group, které od konce roku 2027 úspěšně dokončí transformaci na E-mobilitu. Mnichovský závod BMW Group je ukázkovým příkladem plynulého přechodu do éry elektromobility. V roce 2015 se na stejné výrobní lince jako spalovací vozy začaly vyrábět první plug-in hybridní modely BMW řady 3. V roce 2021 se BMW i4 stalo prvním plně elektrickým vozidlem vyráběným na stejné výrobní lince. V současné době má každé druhé vozidlo, které sjede z výrobní linky, plně elektrický pohon.
Google představil novinky pro elektromobily v Android Auto
Elektromobily kompatibilní se systémem Android Auto mohou sdílet informace o stavu baterie v reálném čase s Mapami Google – v nadcházejících měsících se objeví nejprve v modelech Ford Mustang Mach-E a F-150 Lightning, další budou následovat. Tato integrace usnadní řízení elektromobilu, protože Mapy Google vám po příjezdu do cíle poskytnou odhadovanou úroveň nabití baterie, navrhnou zastávky pro dobíjení po cestě a dokonce odhadnou, jak dlouho bude dobíjení trvat v závislosti na vašem vozidle. Plánování cesty se usnadňuje i pro automobily s integrovanou službou Google. Android Auto je kompatibilní s téměř všemi hlavními značkami automobilů a je ve více než 200 milionech automobilů na silnicích. Seznam velkých značek, které nabízejí vozy s vestavěným systémem Google, se stále rozšiřuje: letos se na trh dostanou modely Nissan, Ford a Lincoln a v budoucnu se očekává uvedení vozů Porsche.
Česko se může stát „Detroitem Evropy“, kvůli nástupu elektromobility
Agentura Bloomberg varuje, že Česko se může proměnit v „Detroit Evropy“, podobně jako Slovensko. ČR selhává v lákání zahraničních investorů, výrazně zaostává i za Maďarskem a Polskem. Zatím obě země představují světovou špičku v objemu výroby aut na hlavu. Jenže to se může brzy změnit – jedná se totiž v drtivé většině o automobily se spalovacími motory. Nástup výroby elektromobilů může z Česka a Slovenska učinit země čelící enormnímu propouštění. Podle zdrojů agentury škodí československému autoprůmyslu příliš rychlý přechod k elektromobilitě, vynucovaný v rámci zelené agendy a Green Dealu Evropskou unií, který současně staví evropské výrobce aut do nevýhodné pozice v porovnání s konkurenty z jiných světadílů, zejména ovšem z Číny.
Zdroj:
x.com (CZ, 8. 1. 2023)
Hasiči dokončují vyhlášku o bezpečnosti v garážích kvůli elektromobilům
Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet elektromobilů. V současné době se musí zhodnotit dopady opatření, následně může jít právní úprava do připomínkového řízení. Novinářům to řekl náměstek Hasičského záchranného sboru Daniel Miklós. Podle ředitele hasičů Vladimíra Vlčka je z hlediska bezpečnosti nejdůležitější včasná detekce požáru elektromobilu a dobrý odvod kouře a tepla.
Jak často hoří v Česku elektromobily?
V mnoha názorových střetech kritiků i zastánců elektromobility chybí jednoznačná odpověď na základní otázku: hoří elektromobily opravdu častěji? Požárů elektrovozů za poslední tři roky sčítají pojišťovny dohromady 5 elektromobilů či hybridů (UNIQA), 2 hybridy (Kooperativa) a 1 plug-in hybrid (Allianz, za poslední čtyři roky) a možná pár jednotek případů v pojišťovně Generali. V horizontu několika posledních let se tedy bavíme zhruba o požárech deseti, maximálně patnácti elektrických aut včetně hybridů.
Čína chce pokročit v rozsáhlé integraci elektromobilů do sítě
Čínská vláda zveřejnila prováděcí pokyny ke zlepšení interakce elektromobilů a plug-in hybridů s elektrickou sítí. Do roku 2025 se plánuje zavedení národního systému technických norem pro interakci mezi vozidly a sítí a tarifního mechanismu pro obousměrné nabíjení. Dokument stanoví, že do roku 2025 bude realizováno více pilotních projektů, aby se ověřil potenciál elektromobilů a plug-in hybridů, jako mobilních systémů skladování energie. Do roku 2030 bude v Číně zavedeno řízené obousměrné nabíjení ve velkém měřítku. Podle dokumentu bude jedním z dalších hlavních úkolů k dosažení těchto cílů posílení výzkumu baterií a zvýšení jejich životnosti na 3 000 cyklů nebo více bez výrazného zvýšení nákladů.
Ceny elektromobilů a spalovacích aut se vyrovnají do pěti let, říká šéf výroby Hyundai
Nošovický závod Hyundai rozšiřuje tým inženýrů, nově bude více než dvousetčlenný. A z dobrého důvodu: ke stávajícímu elektromobilu Kona, který zde jihokorejská automobilka vyrábí, mají přibýt i další elektrické modely. „Chceme-li od roku 2035 obchodovat pouze s elektromobily, jedním modelem trh nenakrmíme,“ říká Martin Klíčník, šéf výroby nošovického závodu, prvního mimo Koreu, kde automobilka začala bateriové vozy vyrábět.
Zdroj:
e15.cz (CZ, 3. 1. 2023)
Autonomne.cz: Shrnutí roku 2023
Země znovu oběhla kolem své hvězdy Slunce, a to znamená jediné. Je tu nový rok. Kromě celosvětových oslav patřících k příchodu nového roku s příslibem nového a lepšího začátku je s novým rokem spojena ještě jedna tradice. A to je shrnutí uplynulého roku. To nám umožňuje shrnout dosavadní práci, přínos, co se povedlo, co se nepovedlo, zjistit, zda bylo dosaženo vytyčených cílů a nastavit nové cíle. Jaký tedy byl rok 2023 pro svět autonomních vozidel?
BYD prodal v roce 2023 3,02 milionu vozidel, což představuje nárůst o 61,9 %
BYD oznámil prodej 3 024 417 nových elektrických vozidel v roce 2023, což představuje meziroční nárůst o 62,3 %. Tyto prodeje výrazně překonaly loňský prodejní rekord 1 863 494 vozidel. Kromě toho se společnost BYD stala významným hráčem v oblasti výroby baterií a v roce 2023 dosáhla výkonu nových energetických vozidel a instalované kapacity baterií ve výši 150,909 GWh. To společnosti BYD zajišťuje druhou pozici na světě, kterou předstihla pouze společnost CATL.
Výzkumníci vyvíjejí přístupy k prodloužení životnosti elektromotorů
Prodává se stále více elektromobilů, a tím se zvyšuje množství vyrobených elektromotorů. Po skončení životnosti jsou tyto elektromotory sešrotovány a následně recyklovány. Jednotlivé součásti a sestavy nelze znovu použít. Dosud chyběly udržitelné strategie pro zachování hodnoty při repasování a recyklaci elektromotorů v rámci moderního oběhového hospodářství. V projektu REASSERT pracují výzkumníci Fraunhoferova institutu pro výrobní techniku a automatizaci IPA společně s průmyslovými partnery na různých konceptech oprav, repasování a opětovného použití elektromotorů, jakož i na nových návrzích pro oběhové hospodářství.
Čínské Xiaomi představilo první elektromobil a plánuje se stát špičkovým výrobcem automobilů
Čínský výrobce smartphonů Xiaomi představil svůj první elektrický vůz a okamžitě oznámil, že se hodlá stát jedním z pěti největších světových výrobců automobilů. SU7 bude k dispozici ve dvou verzích – jedna s dojezdem až 668 km (415 mil) na jedno nabití a druhá s dojezdem až 800 km. Cena zatím nebyla oznámena. Elektromobily bude vyrábět státní automobilka BAIC Group v továrně v Pekingu s roční kapacitou 200 000 vozů.
Transformace dopravy očima největší české automobilky
Zástupci Škoda Auto v podcastu Fakta o klimatu hovořili o budoucnosti elektromobility a jejich firemní cestě k udržitelnosti. Dozvíte se, jaké typy emisí vznikají v souvislosti s výrobou, provozováním i následnou likvidací auta a jak vychází v tomto směru srovnání elektroauta a vozu se spalovacím motorem. Hosté mluví také o tom, jaké jsou podle nich momentální překážky ve větším rozmachu elektromobility a jak je můžeme překonat. Rovněž vyvracejí některé obvyklé mýty o elektroautech. Důležitou součástí je povídání o využití baterií poté, co doslouží v autech, a další související témata, protože udržitelnost neznamená pouze nízké emise CO2.
InoBat začíná vyrábět bateriové články na Slovensku
Slovenská společnost InoBat spustila první linku na výrobu bateriových článků na Slovensku. Nachází se hned vedle výzkumných a vývojových laboratoří ve Voderadech. Zahájení výroby je plánováno na konec prvního čtvrtletí příštího roku. Instalaci linky provedl tým odborníků ze společností InoBat a Wuxi Lead za 4 měsíce. V první fázi bude linku obsluhovat 41 operátorů společnosti InoBat, kteří zajistí nepřetržitý provoz procesů tvorby a stárnutí baterií. Maximální instalovaná kapacita linky činí 50 000 vyrobených bateriových článků ročně. Zahajovací akce se zúčastnili strategičtí partneři společnosti, investoři, klienti, vládní úředníci a partneři v oblasti rozvoje.
Hyundai přestaví závod v Nošovicích, aby zde mohla v budoucnu vyrábět jen elektromobily
Vedení jihokorejské automobilky má velké plány se svým jediným závodem v Evropské unii. Nošovickou továrnu přestaví Hyundai tak, aby zde mohla vyrábět více elektromobilů, případně jen vozy s elektrickým pohonem. V současnosti zde zhotovuje modely Tucson, i30 a Kona Electric, tedy první elektromobil Hyundai vyráběný mimo Koreu. Spalovací vozy kompletuje na jedné lince souběžně s elektrickými, podíl elektrických je proto omezený, může být nanejvýš třicet procent. Díky investici za vyšší stovky milionů až miliardy korun tento limit padne.
Zdroj:
e15.cz (CZ, 18. 12. 2023)
Rozhovor s motoristickým novinářem Martinem Vaculíkem o elektromobilitě a současném automotive
Jako motoristický novinář pracuje od roku 2000, působil v časopisech Auto-moto speciál, Autodiesel a Autoojetiny. Světu motorů přispívá technickými radami i celými materiály od roku 2010. Proč neměl rád Teslu a co mu na ní vadí; na automobilkách je široce vidět, že se přizpůsobují tomu, co dělá Tesla; že ceny DC dobíjení jsou dnešní 13. komnatou elektromobility a že rychlonabíjení nebude v žádném případě pravidelný zdroj energie pro elektromobil běžného člověka. Z diskusí se zdá, že každý Čech jezdí každý den tisíc kilometrů z toho půlku s těžkým vlekem, Škoda 120 proti Mazda 626 bylo kdysi to samé co je dnes „spalovák“ proti elektromobilu. A o jakém elektromobilu uvažuje pro svou ženu? Toto a mnohem víc prozradil v obsáhlém rozhovoru pro YouTube kanál NejrychlejšíTesla.
Hyundai Motor Europe zahajuje v Německu výstavbu nového nejmodernějšího výzkumného centra
HMETC si dala za cíl posunout vývoj elektromobilů s moderními technologiemi kupředu. Tento přístup zahrnuje také vývoj nových řešení mobility přizpůsobených preferencím evropských zákazníků. Nové laboratoře se zaměří na technologické novinky, kupř. v oblastech elektrifikace, asistenčních systémů řidiče a funkcí infotainmentu. Výzkumné centrum by mělo být podle automobilky připraveno k nastěhování do listopadu 2024. Výstavba nového výzkumného centra by měla podpořit transformaci Hyundai na „poskytovatele komplexních řešení mobility“ a podpořit vývoj udržitelných modelů a vysoce výkonných vozidel.
Zeekr představuje LFP baterii s rychlým nabíjením
Globální společnost zabývající se technologií elektrické mobility ZEEKR odhaluje nové technologie baterií pro elektromobily, které mohou podporovat ultrarychlé nabíjení, vysokou hustotu energie a vynikající bezpečnost. Nová baterie LFP podporuje ultra rychlé nabíjení rozšířené o 800 V elektrický systém. Díky novým technologiím baterií bude vozidlo schopno nabít 500 kilometrů dojezdu za 15 minut. Sedan ZEEKR 007 bude prvním modelem, který bude vybaven novou baterií. ZEEKR bude v roce 2024 provozovat 1000 ultrarychlých nabíjecích stanic.
Zeekr předává první 001 v Evropě
Značka elektromobilů Geely Zeekr zahájila dodávky v Evropě. První Zeekr 001 byl předán zákazníkovi v Nizozemsku. Další země je na programu pro letošní rok, než přijde řada na Německo. Další zákazníci v Nizozemsku a Švédsku mají svá vozidla obdržet do konce prosince. První dodávky v Německu jsou plánovány na začátek roku 2024. Zeekr plánuje do roku 2026 rozšířit svou přítomnost do většiny zemí západní Evropy.
LG Energy a KAIST vyvinuli technologii Li-Metal baterií pro lepší dojezd EV
Jihokorejská společnost LG Energy Solution Ltd. a Korea Advanced Institute of Science & Technology (KAIST) vyvinula technologii lithium-metalových baterií, která slibuje 50% zvýšení dojezdu elektromobilů ve srovnání s konvenčními lithium-iontovými bateriemi. Výsledky byly zveřejněny v nedávném vydání časopisu Nature Energy, měsíčního recenzovaného vědeckého časopisu, uvedlo LG. Nová technologie umožňuje zvýšit účinnost nabíjení a vybíjení lithium-kovových baterií při dosažení energetické hustoty dostatečné pro dojezd EV až 900 km na jedno nabití.
Zaostřeno na baterie
Zboží spadající do kategorie „NEBEZPEČNÉ“ je považováno za nebezpečné právě proto, že jeho přeprava může způsobit újmu na zdraví, životním prostředí či majetku. Míra tohoto nebezpečí bývá různá v závislosti na tom, jaký druh látky je přepravován a jaké následky má, pokud dojde k havárii. Platné předpisy pro přepravu nebezpečných věcí se na základě systematických analýz možných rizik neustále zpřísňují a vztahují se na celý přepravní řetězec, od baliče a odesílatele přes přepravce až po příjemce. Prioritou a hlavním cílem neustále rostoucích požadavků na logistiku a přepravu nebezpečných věcí je především rapidní snížení počtu vážných nehod a havárií. Nesprávná péče o baterie během přepravy, včetně jejich balení a manipulace s nimi, může vést k požárům, výbuchům a úniku nebezpečných látek.
Víme, kde ušetříte statisíce. Elektromobily zlevňují, do Česka míří i nové modely
Doba aut do zásuvky za méně, než půl milionu je teprve před námi, přesto automobilky některé elektromobily konstantně zlevňují. Jedny ubírají výkon, jiné mění větší baterii za menší a někde jdou cestou horší výbavy. Přesto jde o fenomén, který rozhodně není ojedinělý. Levný elektromobil byl donedávna kromě Dacie Spring spíše nedostižným cílem, v příštích měsících a letech ale automobilky chystají spoustu dramaticky levnějších aut do zásuvky za ceny kolem 500 až 600 tisíc korun. Řada elektromobilů zlevňuje už dnes. Precedent v tomto ohledu nasadila Tesla, která na jaře zlevnila Model 3 až k blízkosti milionové hranice. Následoval třeba Volkswagen ID.3 za cenu těsně pod milion a vody výrazně rozvířila i čínská značka MG především s kompaktem MG4 a částečně i kombi MG5. Postupně se ke snižování ceny přidaly i další značky.
Bezpečnost musí být na prvním místě, protože na trhu se stále objevují velká a odvážná SUV
Euro NCAP ve své poslední letošní zprávě přináší výsledky bezpečnosti jedenácti vozů: Volkswagen ID.7, BMW řady 5, SUV Mercedes-EQ EQE, BYD TANG, Kia EV9, XPENG G9, VinFast VF8, smart #3, BYD SEAL-U, Honda ZR-V a Hyundai KONA. Zdá se být povzbudivé, že většina z nich jsou elektromobily, ale toto zveřejnění poukazuje na znepokojivý trend v poptávce spotřebitelů po těžších, výkonnějších a vyšších automobilech, které nejen ohrožují ostatní řidiče, ale mají také nepříznivý vliv na životní prostředí. Z 11 hodnocených nových vozů pouze tři váží méně než dvě tuny a pouze jeden, smart #3, je klasifikován jako malý rodinný vůz.
Stellantis implementuje technologii výměny baterií od společnosti Ample
Stellantis a Ample se dohodly na spolupráci při instalaci a používání modulární technologie výměny baterií Ample v elektromobilech Stellantis. Inovativní řešení výměny baterií schopné dodat plně nabitou baterii za méně než pět minut. Počáteční program plánovaný na zahájení v Evropě v roce 2024 ve flotile vozů Free2move pro sdílení vozů Fiat 500e. Technologie má potenciál řešit problémy zákaznické infrastruktury, jako je doba nabíjení, úzkost z dojezdu a opotřebení baterie.
Nejvlivnější Čech v Bruselu: Číňané dělají auta lépe než my. Proč Evropa zaspala?
Ivana Hodáče zařadily Financial Times mezi nejvlivnější lidi v Bruselu. Jako jediného Čecha. Víc než 10 let tam zastupoval zájmy celého evropského automobilového průmyslu, takže neexistoval člověk, který by mu nezvedl telefon. Hodáč dobře ví, co to je mít vliv a jak ho získat. A v Bruselském diktátu proto vysvětluje, co by mělo Česko dělat pro to, aby toho v Evropě dokázalo ovlivnit víc. Hodáč dobře rozumí tomu, proč evropské automobilky tak zaspaly a ve výrobě elektromobilů dnes ztrácejí nejen na americkou Teslu, ale i na Čínu. Dokážou ještě ztracené pozice dobýt zpět?
Toyota vybuduje v Evropě továrnu na palivové články nové generace
Toyota na základě svých rozsáhlých zkušeností vyvíjí technologii vodíkových palivových článků nové generace, od které se očekává, že díky delší životnosti a nižším nákladům přinese špičkový výkon. Nová technologie palivových článků, plánovaná na prodej v roce 2026, přinese vyšší hustotu výkonu. Očekává se, že nový systém palivových článků bude mít 20% nárůst dojezdu, zatímco technický pokrok a zvýšené objemy výroby pomohou snížit náklady o více než třetinu. Další výzkum se také zabývá potenciálem škálovatelných sad palivových článků s různými výkony a konstrukcí palivových nádrží složitých tvarů, kompatibilních s vozidly různých velikostí.
Ojeté elektromobily včetně tesel a enyaqů rychle ztrácejí cenu. Prodeje váznou i po slevách
Velký pokles cen ojetých elektromobilů zaznamenal také český trh. „Například Škodu Enyaq iV 80 z roku 2021 s nájezdem 85 tisíc kilometrů nabízíme za 799 tisíc korun. Nový vůz v podobné konfiguraci dnes stojí 1,433 milionu, což znamená pro kupce ojetého vozu 44procentní úsporu,“ říká Jan Dedek, expert na elektromobilitu ve společnosti Aures Holdings. Expert na automobilový sektor z poradenské společnosti EY Petr Knap upozorňuje, že v nezáviděníhodné situaci jsou hlavně technologicky zastaralé vozy, které mají kratší dojezd, nebo dokonce baterie v horším stavu. Nečekaně masivní slevy Tesly i rychlý pokrok ve vývoji elektromobilů činí budoucí vývoj cen ojetých vozů velmi obtížně předvídatelným. „To není dobrá zpráva pro spotřebitele, automobilky ani leasingové společnosti,“ dodává.
Zdroj:
e15.cz (CZ, 3. 12. 2023)
Skupina ČEZ pokračuje v ozeleňování své autoflotily, převzala 34 elektromobilů CUPRA Born
Desítky nových elektromobilů vystřídaly letos ve vozovém parku největší české energetiky a jejích dceřiných firem auta na klasické pohony. Do konce roku se jejich počet přiblíží 150. ČEZ tak naplňuje jeden ze svých ESG závazků – dosažení plné elektrifikace osobních vozidel ve fleetu Skupiny ČEZ v souladu s technickým vývojem a bez omezení provozu kritické infrastruktury do roku 2030. Dalším velkým příspěvkem k této přeměně je 34 vozů CUPRA Born.
Zdroj:
cez.cz (CZ, 30. 11. 2023)
Nio a Geely oznámily, že nyní budou spolupracovat v oblasti baterií
Společnosti Nio a Geely oznámily, že nyní budou spolupracovat na standardech pro baterie, technologii výměny baterií, rozšiřování a provozu sítě pro výměnu baterií, vývoji vyměnitelných modelů a správě baterií. Obě společnosti se zavázaly zajistit vzájemnou kompatibilitu svých modelů. Obě společnosti chtějí společně vyvíjet standardy pro výměnu baterií, urychlit vývoj a propagaci technologie výměny baterií a rozšířit provozní rozsah výměny baterií pro "uživatele s různými potřebami".
Ceny lithium-iontových baterií dosáhly rekordního minima 139 $/kWh
Po bezprecedentním nárůstu cen v roce 2022 ceny baterií letos opět klesají. Podle analýzy poskytovatele výzkumu BloombergNEF klesla cena lithium-iontových baterií o 14 % na rekordní minimum 139 USD/kWh. Důvodem byl pokles cen surovin a komponentů v důsledku zvýšení výrobní kapacity ve všech částech hodnotového řetězce baterií, zatímco růst poptávky nesplnil některá očekávání odvětví. Pokles cen v letošním roce byl způsoben výrazným růstem výrobní kapacity v celém hodnotovém řetězci v kombinaci se slabší než očekávanou poptávkou.
V Šuranech na Slovensku vznikne gigatovárna na baterie
V prostorách Úřadu vlády SR v Bratislavě se ve středu 22. listopadu 2023 uskutečnil podpis Memoranda o porozumění mezi vládou SR a společností Gotion InoBat Batteries (GIB) při výstavbě továrny na baterie. Továrna by měla stát v Šuranech na ploše 65 hektarů a její výstavba a provoz vytvoří přibližně 1500 pracovních míst. V první fázi dosáhne kapacity 20 GWh, má však potenciál dosáhnout kapacity až 40 GWh. S jejím spuštěním se počítá v roce 2026. GIB je společným podnikem slovenského InoBat a čínského Gotion High-Tech. Gotion High-Tech je jedním z TOP 3 globálních bateriových konglomerátů a exkluzivním dodavatelem pro Volkswagen mimo Čínu. VW zároveň vlastní 24,77% podíl v Gotion High-Tech a je největším akcionářem společnosti.
Dotace na nákup elektromobilů firmy rychle a beze zbytku vyčerpají
Ministerstvo průmyslu a obchodu v prosinci spustí podporu firmám, díky níž budou moci výhodněji nakupovat ryze bateriové automobily, případně vozy poháněné vodíkem. Může tak zprostředkovat souhrnnou pomoc až za 1,65 miliardy korun na pořízení více než čtyř tisíc „bezemisních“ aut. „Každé navýšení počtu bezemisních vozidel dává smysl,“ obhajuje podporu Marian Piecha, vrchní ředitel sekce fondů EU na ministerstvu průmyslu a obchodu.
Zdroj:
e15.cz (CZ, 23. 11. 2023)
Prodejci mohou zvýšit spokojenost s BEV pomocí školení zákazníků, uvádí studie J.D. Power
Podle studie JD Power 2023 US Tech Experience Index mají majitelé bateriových elektrických vozidel (BEV) více problémů s pokročilou technologií než majitelé vozidel se spalovacím motorem (ICE). Studie se zaměřuje na uživatelskou zkušenost s pokročilou technologií vozidel při jejím prvním uvedení na trh a je prvním měřítkem problémů, se kterými se majitelé vozidel setkávají. Sedmnáct z 21 pokročilých funkcí nabízených u obou palivových verzí má více problémů s kvalitou na 100 vozidel u BEV (kromě Tesly) než u vozidel ICE. Prodejci, kteří chtějí zvýšit spokojenost zákazníků a možná prodat více bateriových elektromobilů, by se měli zaměřit na vzdělávání zákazníků i po dokončení prodeje. Studie je založena na odpovědích od 82 472 majitelů nových vozidel modelového roku 2023, kteří byli dotazováni po 90 dnech vlastnictví. Studie probíhala od února do května 2023.
Spouští se dotace firmám na nákup elektromobilů. Dosáhnou na ně jedině přes úvěr
Česko patří k evropským trhům, kde rostou prodeje elektromobilů nejpomaleji. Změnit to chce ministerstvo průmyslu a obchodu. Soukromým firmám nabídne dotace na nákup nových aut, které pohání baterie nebo vodík. Program nazvaný „Záruka Elektromobilita – I. výzva“ je financován z Národního plánu obnovy, tedy z peněz Evropské unie. Podnikatelé budou moci získat souhrnnou podporu ve výši až 1,65 miliardy korun, dalších tři sta milionů je určených na podporu pořízení a výstavby dobíjecích stanic.
Zdroj:
e15.cz (CZ, 21. 11. 2023)
Požár elektromobilu: analýza prvního reálného zásahu hasičů v hromadných garážích v ČR
Úspěšný zásah hasičského záchranného sboru při požáru elektromobilu v hromadných garážích v květnu 2023 byl jedním z témat konference Požární bezpečnost staveb 2023. Poslechněte si přednášku brig. Gen. Ing. Luďka Prudila, ředitele HZS hlavního města Prahy. Obsahem záznamu přednášky je také ukázka techniky, která byla použita při zásahu, podrobná analýza závěrů zásahu, doporučení pro budoucí události a fotografická dokumentace.
Geothermal Engineering oznámila plány na výrobu významného množství prvního bezuhlíkového lithia
Od konce roku 2024 společnost Geothermal Engineering Limited plánuje v Cornwallu ve Spojeném království vyrábět ročně kolem 100 tun lithia, přičemž do roku 2026 vzroste na nejméně 1 000 tun ročně jako vedlejší produkt své geotermální solanky při výrobě elektřiny. Společnost již má povolení pro dvě další geotermální elektrárny v Cornwallu, s nimiž se má produkce lithia do roku 2030 zvýšit na více než 12 000 tun ročně – což společnost uvádí jako příklad pro 250 000 baterií pro elektromobily.
Lidé skoupí poslední benziny a emise budou ještě horší, říká šéf Toyoty
Nastane ekologický paradox? „Snahou snížit emise a ukončit spalovací motory dojdeme k tomu, že ještě v letech 2040–2045 poroste emisní stopa vůči roku 2035,“ říká šéf Toyota a Lexus Martin Peleška. „Ta poptávka je aktuálně nižší, než bychom očekávali. Není nižší jenom v České republice, ale i v Evropě. Já osobně si myslím, že je to z toho důvodu, že jsme to vzali za špatný konec. Místo toho, abychom zdůrazňovali kvalitu, jízdní vlastnosti a důležitost nulově emisního provozu, v České republice jsme šli spíše přes hrozby, penále, vyhrožování a dali jsme tomu nálepku diktát z Bruselu, což vytváří takový pocit revolty,“ říká Peleška. Dalším aspektem zůstává cena, která je stále vysoká. „Záleží na segmentu a technických parametrech auta, ale myslím si, že pokud by bylo dostatečně funkční elektrické auto někde kolem 550–600 tisíc korun, mělo by úspěch,“ říká Peleška.
Kritické suroviny: dohoda o zajištění dodávek a suverenity EU
Europoslanci a španělské předsednictví Rady se v pondělí dohodli na plánech na posílení dodávek strategických surovin. Zákon o kritických surovinách má za cíl učinit EU konkurenceschopnější a suverénnější. Jeho cílem je snížit byrokracii, podporovat inovace v celém hodnotovém řetězci, podporovat malé a střední podniky a podporovat výzkum a vývoj alternativních materiálů a ekologičtějších těžebních a výrobních metod. Legislativa vytvoří ekonomické pobídky a stabilnější a bezpečnější obchodní rámec pro zavádění těžebních a recyklačních projektů s rychlejšími a jednoduššími povolovacími postupy.
Slavnostní otevření první veřejné nabíjecí stanice pro těžká elektrická vozidla ve Finsku
Slavnostní otevření první veřejné nabíjecí stanice pro těžká elektrická vozidla ve Finsku se konalo 14. listopadu 2023 v zimním počasí v Tampere. Plugit PRO DC Viinikka slouží elektrickým těžkým vozidlům tím, že poskytuje celkový nabíjecí výkon 720 kW (2x až 360 kW), cena je stanovena na 0,35 €/kWh! Stanice je vybavena nabíječkou Plugit HUBE, napájecí baterií Plugit PRO BTRY a solárními panely. V projevech byl shrnut společný názor, že elektrifikace dopravy, a tedy dosažení cílů v oblasti snižování emisí, vyžaduje odvážné kroky a úzkou spolupráci mezi různými aktéry. Na akci bylo přítomno také velké množství zástupců profesionální dopravy a jejích zainteresovaných stran.
Nabíječek je dost, ale chybí k nim auta. Čím víc bude elektromobilů, tím lacinější by mohlo být nabíjení, vzkazuje ČEZ
Energetická společnost ČEZ pokračuje v intenzivním rozvoji české nabíjecí infrastruktury pro podporu elektromobility. Jaké jsou další plány a naopak jaké jsou největší překážky, jsme se ptali Tomáše Dzurilly, ředitele elektromobility ČEZ. Naší strategií je umožnit lidem cestovat elektrickým autem podobně pohodlně jako se spalovacími motory,“ potvrzuje Dzurilla. „Elektroodpůrci si samozřejmě stěžují, že elektromobily nemají dojezd a nabíjí se pomalu. Je však potřeba si uvědomit, že technický vývoj v automobilovém průmyslu jde velmi rychle dopředu, a my z pohledu nabíjecí infrastruktury se s ním snažíme držet krok. Vlastně si troufám říci, že jsme o trochu napřed.“
BMW již v Německu nevyrábí spalovací motory
BMW ukončilo po 60 letech výrobu spalovacích motorů ve svém hlavním závodě v Mnichově. Dlouho avizovaným krokem došlo k uvolnění místa pro výrobu elektromobilů v bavorském závodě. Výrobce kompletně přemístil výrobu spalovacích motorů do Steyru v Rakousku a Hams Hall ve Velké Británii. BMW tento krok oznámilo v listopadu 2020 a poslední osmiválcový motor byl smontován v závodě v Mnichově v listopadu 2023. Plně elektrické BMW i4 se vyrábí v Mnichově od října 2021. Jak bylo oznámeno, Nová třída (Neue Klasse) bude také sjíždět z výrobní linky v hlavním závodě od roku 2026. BMW investuje přibližně 400 milionů eur do přeměny stávající montážní linky motorů.
Zdroj:
br.de (DE, 10. 11. 2023)