Externí novinky

Odkazy na aktuální novinky související s čistou dopravou.

Hasiči dokončují vyhlášku o bezpečnosti v garážích kvůli elektromobilům
Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet elektromobilů. V současné době se musí zhodnotit dopady opatření, následně může jít právní úprava do připomínkového řízení. Novinářům to řekl náměstek Hasičského záchranného sboru Daniel Miklós. Podle ředitele hasičů Vladimíra Vlčka je z hlediska bezpečnosti nejdůležitější včasná detekce požáru elektromobilu a dobrý odvod kouře a tepla.
Zdroj: auto.cz (CZ, 9. 1. 2023)
Jak často hoří v Česku elektromobily?
V mnoha názorových střetech kritiků i zastánců elektromobility chybí jednoznačná odpověď na základní otázku: hoří elektromobily opravdu častěji? Požárů elektrovozů za poslední tři roky sčítají pojišťovny dohromady 5 elektromobilů či hybridů (UNIQA), 2 hybridy (Kooperativa) a 1 plug-in hybrid (Allianz, za poslední čtyři roky) a možná pár jednotek případů v pojišťovně Generali. V horizontu několika posledních let se tedy bavíme zhruba o požárech deseti, maximálně patnácti elektrických aut včetně hybridů.
Zdroj: obnovitelne.cz (CZ, 8. 1. 2023)
Čína chce pokročit v rozsáhlé integraci elektromobilů do sítě
Čínská vláda zveřejnila prováděcí pokyny ke zlepšení interakce elektromobilů a plug-in hybridů s elektrickou sítí. Do roku 2025 se plánuje zavedení národního systému technických norem pro interakci mezi vozidly a sítí a tarifního mechanismu pro obousměrné nabíjení. Dokument stanoví, že do roku 2025 bude realizováno více pilotních projektů, aby se ověřil potenciál elektromobilů a plug-in hybridů, jako mobilních systémů skladování energie. Do roku 2030 bude v Číně zavedeno řízené obousměrné nabíjení ve velkém měřítku. Podle dokumentu bude jedním z dalších hlavních úkolů k dosažení těchto cílů posílení výzkumu baterií a zvýšení jejich životnosti na 3 000 cyklů nebo více bez výrazného zvýšení nákladů.
Zdroj: cnevpost.com (EN, 4. 1. 2024)
Ceny elektromobilů a spalovacích aut se vyrovnají do pěti let, říká šéf výroby Hyundai
Nošovický závod Hyundai rozšiřuje tým inženýrů, nově bude více než dvousetčlenný. A z dobrého důvodu: ke stávajícímu elektromobilu Kona, který zde jihokorejská automobilka vyrábí, mají přibýt i další elektrické modely. „Chceme-li od roku 2035 obchodovat pouze s elektromobily, jedním modelem trh nenakrmíme,“ říká Martin Klíčník, šéf výroby nošovického závodu, prvního mimo Koreu, kde automobilka začala bateriové vozy vyrábět.
Zdroj: e15.cz (CZ, 3. 1. 2023)
Autonomne.cz: Shrnutí roku 2023
Země znovu oběhla kolem své hvězdy Slunce, a to znamená jediné. Je tu nový rok. Kromě celosvětových oslav patřících k příchodu nového roku s příslibem nového a lepšího začátku je s novým rokem spojena ještě jedna tradice. A to je shrnutí uplynulého roku. To nám umožňuje shrnout dosavadní práci, přínos, co se povedlo, co se nepovedlo, zjistit, zda bylo dosaženo vytyčených cílů a nastavit nové cíle. Jaký tedy byl rok 2023 pro svět autonomních vozidel?
Zdroj: autonomne.cz (CZ, 2. 1. 2023)
BYD prodal v roce 2023 3,02 milionu vozidel, což představuje nárůst o 61,9 %
BYD oznámil prodej 3 024 417 nových elektrických vozidel v roce 2023, což představuje meziroční nárůst o 62,3 %. Tyto prodeje výrazně překonaly loňský prodejní rekord 1 863 494 vozidel. Kromě toho se společnost BYD stala významným hráčem v oblasti výroby baterií a v roce 2023 dosáhla výkonu nových energetických vozidel a instalované kapacity baterií ve výši 150,909 GWh. To společnosti BYD zajišťuje druhou pozici na světě, kterou předstihla pouze společnost CATL.
Zdroj: carnewschina.com (EN, 1. 1. 2024)
Výzkumníci vyvíjejí přístupy k prodloužení životnosti elektromotorů
Prodává se stále více elektromobilů, a tím se zvyšuje množství vyrobených elektromotorů. Po skončení životnosti jsou tyto elektromotory sešrotovány a následně recyklovány. Jednotlivé součásti a sestavy nelze znovu použít. Dosud chyběly udržitelné strategie pro zachování hodnoty při repasování a recyklaci elektromotorů v rámci moderního oběhového hospodářství. V projektu REASSERT pracují výzkumníci Fraunhoferova institutu pro výrobní techniku a automatizaci IPA společně s průmyslovými partnery na různých konceptech oprav, repasování a opětovného použití elektromotorů, jakož i na nových návrzích pro oběhové hospodářství.
Zdroj: fraunhofer.de (EN, 1. 1. 2024)
Čínské Xiaomi představilo první elektromobil a plánuje se stát špičkovým výrobcem automobilů
Čínský výrobce smartphonů Xiaomi představil svůj první elektrický vůz a okamžitě oznámil, že se hodlá stát jedním z pěti největších světových výrobců automobilů. SU7 bude k dispozici ve dvou verzích – jedna s dojezdem až 668 km (415 mil) na jedno nabití a druhá s dojezdem až 800 km. Cena zatím nebyla oznámena. Elektromobily bude vyrábět státní automobilka BAIC Group v továrně v Pekingu s roční kapacitou 200 000 vozů.
Zdroj: reuters.com (EN, 28. 12. 2023)
Transformace dopravy očima největší české automobilky
Zástupci Škoda Auto v podcastu Fakta o klimatu hovořili o budoucnosti elektromobility a jejich firemní cestě k udržitelnosti. Dozvíte se, jaké typy emisí vznikají v souvislosti s výrobou, provozováním i následnou likvidací auta a jak vychází v tomto směru srovnání elektroauta a vozu se spalovacím motorem. Hosté mluví také o tom, jaké jsou podle nich momentální překážky ve větším rozmachu elektromobility a jak je můžeme překonat. Rovněž vyvracejí některé obvyklé mýty o elektroautech. Důležitou součástí je povídání o využití baterií poté, co doslouží v autech, a další související témata, protože udržitelnost neznamená pouze nízké emise CO2.
Zdroj: 2050podcast.cz (CZ, 18. 12. 2023)
InoBat začíná vyrábět bateriové články na Slovensku
Slovenská společnost InoBat spustila první linku na výrobu bateriových článků na Slovensku. Nachází se hned vedle výzkumných a vývojových laboratoří ve Voderadech. Zahájení výroby je plánováno na konec prvního čtvrtletí příštího roku. Instalaci linky provedl tým odborníků ze společností InoBat a Wuxi Lead za 4 měsíce. V první fázi bude linku obsluhovat 41 operátorů společnosti InoBat, kteří zajistí nepřetržitý provoz procesů tvorby a stárnutí baterií. Maximální instalovaná kapacita linky činí 50 000 vyrobených bateriových článků ročně. Zahajovací akce se zúčastnili strategičtí partneři společnosti, investoři, klienti, vládní úředníci a partneři v oblasti rozvoje.
Zdroj: inobat.eu (EN, 15. 12. 2023)
Hyundai přestaví závod v Nošovicích, aby zde mohla v budoucnu vyrábět jen elektromobily
Vedení jihokorejské automobilky má velké plány se svým jediným závodem v Evropské unii. Nošovickou továrnu přestaví Hyundai tak, aby zde mohla vyrábět více elektromobilů, případně jen vozy s elektrickým pohonem. V současnosti zde zhotovuje modely Tucson, i30 a Kona Electric, tedy první elektromobil Hyundai vyráběný mimo Koreu. Spalovací vozy kompletuje na jedné lince souběžně s elektrickými, podíl elektrických je proto omezený, může být nanejvýš třicet procent. Díky investici za vyšší stovky milionů až miliardy korun tento limit padne.
Zdroj: e15.cz (CZ, 18. 12. 2023)
Rozhovor s motoristickým novinářem Martinem Vaculíkem o elektromobilitě a současném automotive
Jako motoristický novinář pracuje od roku 2000, působil v časopisech Auto-moto speciál, Autodiesel a Autoojetiny. Světu motorů přispívá technickými radami i celými materiály od roku 2010. Proč neměl rád Teslu a co mu na ní vadí; na automobilkách je široce vidět, že se přizpůsobují tomu, co dělá Tesla; že ceny DC dobíjení jsou dnešní 13. komnatou elektromobility a že rychlonabíjení nebude v žádném případě pravidelný zdroj energie pro elektromobil běžného člověka. Z diskusí se zdá, že každý Čech jezdí každý den tisíc kilometrů z toho půlku s těžkým vlekem, Škoda 120 proti Mazda 626 bylo kdysi to samé co je dnes „spalovák“ proti elektromobilu. A o jakém elektromobilu uvažuje pro svou ženu? Toto a mnohem víc prozradil v obsáhlém rozhovoru pro YouTube kanál NejrychlejšíTesla.
Hyundai Motor Europe zahajuje v Německu výstavbu nového nejmodernějšího výzkumného centra
HMETC si dala za cíl posunout vývoj elektromobilů s moderními technologiemi kupředu. Tento přístup zahrnuje také vývoj nových řešení mobility přizpůsobených preferencím evropských zákazníků. Nové laboratoře se zaměří na technologické novinky, kupř. v oblastech elektrifikace, asistenčních systémů řidiče a funkcí infotainmentu. Výzkumné centrum by mělo být podle automobilky připraveno k nastěhování do listopadu 2024. Výstavba nového výzkumného centra by měla podpořit transformaci Hyundai na „poskytovatele komplexních řešení mobility“ a podpořit vývoj udržitelných modelů a vysoce výkonných vozidel.
Zdroj: hynundai.news (EN, 13. 12. 2023)
Zeekr představuje LFP baterii s rychlým nabíjením
Globální společnost zabývající se technologií elektrické mobility ZEEKR odhaluje nové technologie baterií pro elektromobily, které mohou podporovat ultrarychlé nabíjení, vysokou hustotu energie a vynikající bezpečnost. Nová baterie LFP podporuje ultra rychlé nabíjení rozšířené o 800 V elektrický systém. Díky novým technologiím baterií bude vozidlo schopno nabít 500 kilometrů dojezdu za 15 minut. Sedan ZEEKR 007 bude prvním modelem, který bude vybaven novou baterií. ZEEKR bude v roce 2024 provozovat 1000 ultrarychlých nabíjecích stanic.
Zdroj: zeekrglobal.com (EN, 14. 12. 2023)
Zeekr předává první 001 v Evropě
Značka elektromobilů Geely Zeekr zahájila dodávky v Evropě. První Zeekr 001 byl předán zákazníkovi v Nizozemsku. Další země je na programu pro letošní rok, než přijde řada na Německo. Další zákazníci v Nizozemsku a Švédsku mají svá vozidla obdržet do konce prosince. První dodávky v Německu jsou plánovány na začátek roku 2024. Zeekr plánuje do roku 2026 rozšířit svou přítomnost do většiny zemí západní Evropy.
Zdroj: electrive.com (EN, 12. 12. 2023)
LG Energy a KAIST vyvinuli technologii Li-Metal baterií pro lepší dojezd EV
Jihokorejská společnost LG Energy Solution Ltd. a Korea Advanced Institute of Science & Technology (KAIST) vyvinula technologii lithium-metalových baterií, která slibuje 50% zvýšení dojezdu elektromobilů ve srovnání s konvenčními lithium-iontovými bateriemi. Výsledky byly zveřejněny v nedávném vydání časopisu Nature Energy, měsíčního recenzovaného vědeckého časopisu, uvedlo LG. Nová technologie umožňuje zvýšit účinnost nabíjení a vybíjení lithium-kovových baterií při dosažení energetické hustoty dostatečné pro dojezd EV až 900 km na jedno nabití.
Zdroj: kedglobal.com (EN, 7. 12. 2023)
Zaostřeno na baterie
Zboží spadající do kategorie „NEBEZPEČNÉ“ je považováno za nebezpečné právě proto, že jeho přeprava může způsobit újmu na zdraví, životním prostředí či majetku. Míra tohoto nebezpečí bývá různá v závislosti na tom, jaký druh látky je přepravován a jaké následky má, pokud dojde k havárii. Platné předpisy pro přepravu nebezpečných věcí se na základě systematických analýz možných rizik neustále zpřísňují a vztahují se na celý přepravní řetězec, od baliče a odesílatele přes přepravce až po příjemce. Prioritou a hlavním cílem neustále rostoucích požadavků na logistiku a přepravu nebezpečných věcí je především rapidní snížení počtu vážných nehod a havárií. Nesprávná péče o baterie během přepravy, včetně jejich balení a manipulace s nimi, může vést k požárům, výbuchům a úniku nebezpečných látek.
Zdroj: packagingherald.cz (CZ, 12. 12. 2024)
Víme, kde ušetříte statisíce. Elektromobily zlevňují, do Česka míří i nové modely
Doba aut do zásuvky za méně, než půl milionu je teprve před námi, přesto automobilky některé elektromobily konstantně zlevňují. Jedny ubírají výkon, jiné mění větší baterii za menší a někde jdou cestou horší výbavy. Přesto jde o fenomén, který rozhodně není ojedinělý. Levný elektromobil byl donedávna kromě Dacie Spring spíše nedostižným cílem, v příštích měsících a letech ale automobilky chystají spoustu dramaticky levnějších aut do zásuvky za ceny kolem 500 až 600 tisíc korun. Řada elektromobilů zlevňuje už dnes. Precedent v tomto ohledu nasadila Tesla, která na jaře zlevnila Model 3 až k blízkosti milionové hranice. Následoval třeba Volkswagen ID.3 za cenu těsně pod milion a vody výrazně rozvířila i čínská značka MG především s kompaktem MG4 a částečně i kombi MG5. Postupně se ke snižování ceny přidaly i další značky.
Zdroj: aktualne.cz (CZ, 11. 12. 2023)
Bezpečnost musí být na prvním místě, protože na trhu se stále objevují velká a odvážná SUV
Euro NCAP ve své poslední letošní zprávě přináší výsledky bezpečnosti jedenácti vozů: Volkswagen ID.7, BMW řady 5, SUV Mercedes-EQ EQE, BYD TANG, Kia EV9, XPENG G9, VinFast VF8, smart #3, BYD SEAL-U, Honda ZR-V a Hyundai KONA. Zdá se být povzbudivé, že většina z nich jsou elektromobily, ale toto zveřejnění poukazuje na znepokojivý trend v poptávce spotřebitelů po těžších, výkonnějších a vyšších automobilech, které nejen ohrožují ostatní řidiče, ale mají také nepříznivý vliv na životní prostředí. Z 11 hodnocených nových vozů pouze tři váží méně než dvě tuny a pouze jeden, smart #3, je klasifikován jako malý rodinný vůz.
Zdroj: euroncap.com (EN, 6. 12. 2023)
Stellantis implementuje technologii výměny baterií od společnosti Ample
Stellantis a Ample se dohodly na spolupráci při instalaci a používání modulární technologie výměny baterií Ample v elektromobilech Stellantis. Inovativní řešení výměny baterií schopné dodat plně nabitou baterii za méně než pět minut. Počáteční program plánovaný na zahájení v Evropě v roce 2024 ve flotile vozů Free2move pro sdílení vozů Fiat 500e. Technologie má potenciál řešit problémy zákaznické infrastruktury, jako je doba nabíjení, úzkost z dojezdu a opotřebení baterie.
Zdroj: stellantis.com (EN, 7. 12. 2023)
Nejvlivnější Čech v Bruselu: Číňané dělají auta lépe než my. Proč Evropa zaspala?
Ivana Hodáče zařadily Financial Times mezi nejvlivnější lidi v Bruselu. Jako jediného Čecha. Víc než 10 let tam zastupoval zájmy celého evropského automobilového průmyslu, takže neexistoval člověk, který by mu nezvedl telefon. Hodáč dobře ví, co to je mít vliv a jak ho získat. A v Bruselském diktátu proto vysvětluje, co by mělo Česko dělat pro to, aby toho v Evropě dokázalo ovlivnit víc. Hodáč dobře rozumí tomu, proč evropské automobilky tak zaspaly a ve výrobě elektromobilů dnes ztrácejí nejen na americkou Teslu, ale i na Čínu. Dokážou ještě ztracené pozice dobýt zpět?
Zdroj: podcasty.hn.cz (CZ, 5. 12. 2023)
Toyota vybuduje v Evropě továrnu na palivové články nové generace
Toyota na základě svých rozsáhlých zkušeností vyvíjí technologii vodíkových palivových článků nové generace, od které se očekává, že díky delší životnosti a nižším nákladům přinese špičkový výkon. Nová technologie palivových článků, plánovaná na prodej v roce 2026, přinese vyšší hustotu výkonu. Očekává se, že nový systém palivových článků bude mít 20% nárůst dojezdu, zatímco technický pokrok a zvýšené objemy výroby pomohou snížit náklady o více než třetinu. Další výzkum se také zabývá potenciálem škálovatelných sad palivových článků s různými výkony a konstrukcí palivových nádrží složitých tvarů, kompatibilních s vozidly různých velikostí.
Zdroj: toyota.eu (EN, 4. 12. 2023)
Ojeté elektromobily včetně tesel a enyaqů rychle ztrácejí cenu. Prodeje váznou i po slevách
Velký pokles cen ojetých elektromobilů zaznamenal také český trh. „Například Škodu Enyaq iV 80 z roku 2021 s nájezdem 85 tisíc kilometrů nabízíme za 799 tisíc korun. Nový vůz v podobné konfiguraci dnes stojí 1,433 milionu, což znamená pro kupce ojetého vozu 44procentní úsporu,“ říká Jan Dedek, expert na elektromobilitu ve společnosti Aures Holdings. Expert na automobilový sektor z poradenské společnosti EY Petr Knap upozorňuje, že v nezáviděníhodné situaci jsou hlavně technologicky zastaralé vozy, které mají kratší dojezd, nebo dokonce baterie v horším stavu. Nečekaně masivní slevy Tesly i rychlý pokrok ve vývoji elektromobilů činí budoucí vývoj cen ojetých vozů velmi obtížně předvídatelným. „To není dobrá zpráva pro spotřebitele, automobilky ani leasingové společnosti,“ dodává.
Zdroj: e15.cz (CZ, 3. 12. 2023)
Skupina ČEZ pokračuje v ozeleňování své autoflotily, převzala 34 elektromobilů CUPRA Born
Desítky nových elektromobilů vystřídaly letos ve vozovém parku největší české energetiky a jejích dceřiných firem auta na klasické pohony. Do konce roku se jejich počet přiblíží 150. ČEZ tak naplňuje jeden ze svých ESG závazků – dosažení plné elektrifikace osobních vozidel ve fleetu Skupiny ČEZ v souladu s technickým vývojem a bez omezení provozu kritické infrastruktury do roku 2030. Dalším velkým příspěvkem k této přeměně je 34 vozů CUPRA Born.
Zdroj: cez.cz (CZ, 30. 11. 2023)
Nio a Geely oznámily, že nyní budou spolupracovat v oblasti baterií
Společnosti Nio a Geely oznámily, že nyní budou spolupracovat na standardech pro baterie, technologii výměny baterií, rozšiřování a provozu sítě pro výměnu baterií, vývoji vyměnitelných modelů a správě baterií. Obě společnosti se zavázaly zajistit vzájemnou kompatibilitu svých modelů. Obě společnosti chtějí společně vyvíjet standardy pro výměnu baterií, urychlit vývoj a propagaci technologie výměny baterií a rozšířit provozní rozsah výměny baterií pro "uživatele s různými potřebami".
Zdroj: zgh.com (EN, 29. 11. 2023)
Ceny lithium-iontových baterií dosáhly rekordního minima 139 $/kWh
Po bezprecedentním nárůstu cen v roce 2022 ceny baterií letos opět klesají. Podle analýzy poskytovatele výzkumu BloombergNEF klesla cena lithium-iontových baterií o 14 % na rekordní minimum 139 USD/kWh. Důvodem byl pokles cen surovin a komponentů v důsledku zvýšení výrobní kapacity ve všech částech hodnotového řetězce baterií, zatímco růst poptávky nesplnil některá očekávání odvětví. Pokles cen v letošním roce byl způsoben výrazným růstem výrobní kapacity v celém hodnotovém řetězci v kombinaci se slabší než očekávanou poptávkou.
Zdroj: bnef.com (EN, 26. 11. 2023)
V Šuranech na Slovensku vznikne gigatovárna na baterie
V prostorách Úřadu vlády SR v Bratislavě se ve středu 22. listopadu 2023 uskutečnil podpis Memoranda o porozumění mezi vládou SR a společností Gotion InoBat Batteries (GIB) při výstavbě továrny na baterie. Továrna by měla stát v Šuranech na ploše 65 hektarů a její výstavba a provoz vytvoří přibližně 1500 pracovních míst. V první fázi dosáhne kapacity 20 GWh, má však potenciál dosáhnout kapacity až 40 GWh. S jejím spuštěním se počítá v roce 2026. GIB je společným podnikem slovenského InoBat a čínského Gotion High-Tech. Gotion High-Tech je jedním z TOP 3 globálních bateriových konglomerátů a exkluzivním dodavatelem pro Volkswagen mimo Čínu. VW zároveň vlastní 24,77% podíl v Gotion High-Tech a je největším akcionářem společnosti.
Zdroj: vlada.sk (SK, 22. 11. 2023)
Dotace na nákup elektromobilů firmy rychle a beze zbytku vyčerpají
Ministerstvo průmyslu a obchodu v prosinci spustí podporu firmám, díky níž budou moci výhodněji nakupovat ryze bateriové automobily, případně vozy poháněné vodíkem. Může tak zprostředkovat souhrnnou pomoc až za 1,65 miliardy korun na pořízení více než čtyř tisíc „bezemisních“ aut. „Každé navýšení počtu bezemisních vozidel dává smysl,“ obhajuje podporu Marian Piecha, vrchní ředitel sekce fondů EU na ministerstvu průmyslu a obchodu.
Zdroj: e15.cz (CZ, 23. 11. 2023)
Prodejci mohou zvýšit spokojenost s BEV pomocí školení zákazníků, uvádí studie J.D. Power
Podle studie JD Power 2023 US Tech Experience Index mají majitelé bateriových elektrických vozidel (BEV) více problémů s pokročilou technologií než majitelé vozidel se spalovacím motorem (ICE). Studie se zaměřuje na uživatelskou zkušenost s pokročilou technologií vozidel při jejím prvním uvedení na trh a je prvním měřítkem problémů, se kterými se majitelé vozidel setkávají. Sedmnáct z 21 pokročilých funkcí nabízených u obou palivových verzí má více problémů s kvalitou na 100 vozidel u BEV (kromě Tesly) než u vozidel ICE. Prodejci, kteří chtějí zvýšit spokojenost zákazníků a možná prodat více bateriových elektromobilů, by se měli zaměřit na vzdělávání zákazníků i po dokončení prodeje. Studie je založena na odpovědích od 82 472 majitelů nových vozidel modelového roku 2023, kteří byli dotazováni po 90 dnech vlastnictví. Studie probíhala od února do května 2023.
Zdroj: jdpower.com (EN, 24. 8. 2023)
Spouští se dotace firmám na nákup elektromobilů. Dosáhnou na ně jedině přes úvěr
Česko patří k evropským trhům, kde rostou prodeje elektromobilů nejpomaleji. Změnit to chce ministerstvo průmyslu a obchodu. Soukromým firmám nabídne dotace na nákup nových aut, které pohání baterie nebo vodík. Program nazvaný „Záruka Elektromobilita – I. výzva“ je financován z Národního plánu obnovy, tedy z peněz Evropské unie. Podnikatelé budou moci získat souhrnnou podporu ve výši až 1,65 miliardy korun, dalších tři sta milionů je určených na podporu pořízení a výstavby dobíjecích stanic.
Zdroj: e15.cz (CZ, 21. 11. 2023)
Požár elektromobilu: analýza prvního reálného zásahu hasičů v hromadných garážích v ČR
Úspěšný zásah hasičského záchranného sboru při požáru elektromobilu v hromadných garážích v květnu 2023 byl jedním z témat konference Požární bezpečnost staveb 2023. Poslechněte si přednášku brig. Gen. Ing. Luďka Prudila, ředitele HZS hlavního města Prahy. Obsahem záznamu přednášky je také ukázka techniky, která byla použita při zásahu, podrobná analýza závěrů zásahu, doporučení pro budoucí události a fotografická dokumentace.
Zdroj: estav.cz (16. 11. 2023)
Geothermal Engineering oznámila plány na výrobu významného množství prvního bezuhlíkového lithia
Od konce roku 2024 společnost Geothermal Engineering Limited plánuje v Cornwallu ve Spojeném království vyrábět ročně kolem 100 tun lithia, přičemž do roku 2026 vzroste na nejméně 1 000 tun ročně jako vedlejší produkt své geotermální solanky při výrobě elektřiny. Společnost již má povolení pro dvě další geotermální elektrárny v Cornwallu, s nimiž se má produkce lithia do roku 2030 zvýšit na více než 12 000 tun ročně – což společnost uvádí jako příklad pro 250 000 baterií pro elektromobily.
Zdroj: geothermalengineering.co.uk (EN, 14. 11. 2023)
Lidé skoupí poslední benziny a emise budou ještě horší, říká šéf Toyoty
Nastane ekologický paradox? „Snahou snížit emise a ukončit spalovací motory dojdeme k tomu, že ještě v letech 2040–2045 poroste emisní stopa vůči roku 2035,“ říká šéf Toyota a Lexus Martin Peleška. „Ta poptávka je aktuálně nižší, než bychom očekávali. Není nižší jenom v České republice, ale i v Evropě. Já osobně si myslím, že je to z toho důvodu, že jsme to vzali za špatný konec. Místo toho, abychom zdůrazňovali kvalitu, jízdní vlastnosti a důležitost nulově emisního provozu, v České republice jsme šli spíše přes hrozby, penále, vyhrožování a dali jsme tomu nálepku diktát z Bruselu, což vytváří takový pocit revolty,“ říká Peleška. Dalším aspektem zůstává cena, která je stále vysoká. „Záleží na segmentu a technických parametrech auta, ale myslím si, že pokud by bylo dostatečně funkční elektrické auto někde kolem 550–600 tisíc korun, mělo by úspěch,“ říká Peleška.
Zdroj: seznamzpravy.cz (CZ, 14. 11. 2023)
Kritické suroviny: dohoda o zajištění dodávek a suverenity EU
Europoslanci a španělské předsednictví Rady se v pondělí dohodli na plánech na posílení dodávek strategických surovin. Zákon o kritických surovinách má za cíl učinit EU konkurenceschopnější a suverénnější. Jeho cílem je snížit byrokracii, podporovat inovace v celém hodnotovém řetězci, podporovat malé a střední podniky a podporovat výzkum a vývoj alternativních materiálů a ekologičtějších těžebních a výrobních metod. Legislativa vytvoří ekonomické pobídky a stabilnější a bezpečnější obchodní rámec pro zavádění těžebních a recyklačních projektů s rychlejšími a jednoduššími povolovacími postupy.
Zdroj: europa.eu (EN, 14. 11. 2023)
Slavnostní otevření první veřejné nabíjecí stanice pro těžká elektrická vozidla ve Finsku
Slavnostní otevření první veřejné nabíjecí stanice pro těžká elektrická vozidla ve Finsku se konalo 14. listopadu 2023 v zimním počasí v Tampere. Plugit PRO DC Viinikka slouží elektrickým těžkým vozidlům tím, že poskytuje celkový nabíjecí výkon 720 kW (2x až 360 kW), cena je stanovena na 0,35 €/kWh! Stanice je vybavena nabíječkou Plugit HUBE, napájecí baterií Plugit PRO BTRY a solárními panely. V projevech byl shrnut společný názor, že elektrifikace dopravy, a tedy dosažení cílů v oblasti snižování emisí, vyžaduje odvážné kroky a úzkou spolupráci mezi různými aktéry. Na akci bylo přítomno také velké množství zástupců profesionální dopravy a jejích zainteresovaných stran.
Zdroj: linkedin.com (14. 11. 2023)
Nabíječek je dost, ale chybí k nim auta. Čím víc bude elektromobilů, tím lacinější by mohlo být nabíjení, vzkazuje ČEZ
Energetická společnost ČEZ pokračuje v intenzivním rozvoji české nabíjecí infrastruktury pro podporu elektromobility. Jaké jsou další plány a naopak jaké jsou největší překážky, jsme se ptali Tomáše Dzurilly, ředitele elektromobility ČEZ. Naší strategií je umožnit lidem cestovat elektrickým autem podobně pohodlně jako se spalovacími motory,“ potvrzuje Dzurilla. „Elektroodpůrci si samozřejmě stěžují, že elektromobily nemají dojezd a nabíjí se pomalu. Je však potřeba si uvědomit, že technický vývoj v automobilovém průmyslu jde velmi rychle dopředu, a my z pohledu nabíjecí infrastruktury se s ním snažíme držet krok. Vlastně si troufám říci, že jsme o trochu napřed.“
Zdroj: garaz.cz (CZ, 14. 11. 2023)
BMW již v Německu nevyrábí spalovací motory
BMW ukončilo po 60 letech výrobu spalovacích motorů ve svém hlavním závodě v Mnichově. Dlouho avizovaným krokem došlo k uvolnění místa pro výrobu elektromobilů v bavorském závodě. Výrobce kompletně přemístil výrobu spalovacích motorů do Steyru v Rakousku a Hams Hall ve Velké Británii. BMW tento krok oznámilo v listopadu 2020 a poslední osmiválcový motor byl smontován v závodě v Mnichově v listopadu 2023. Plně elektrické BMW i4 se vyrábí v Mnichově od října 2021. Jak bylo oznámeno, Nová třída (Neue Klasse) bude také sjíždět z výrobní linky v hlavním závodě od roku 2026. BMW investuje přibližně 400 milionů eur do přeměny stávající montážní linky motorů.
Zdroj: br.de (DE, 10. 11. 2023)
Volvo bude v Košicích vyrábět elektromobily s „gigapressy“ ve stylu Tesla
Volvo Cars se stalo po Tesle další automobilkou, která spoléhá na takzvané „gigapressy“ od italské Idry, která získala prestižní zakázku na instalaci dvou strojů o hmotnosti 9 000 tun v Košicích na Slovensku. Tyto lisy patří mezi největší tlakové licí stroje v Evropě a představují skok vpřed v technologii výroby automobilů. Toto špičkové vybavení umožní výrobu složitých a lehkých součástí vozidel s přesností a efektivitou, což zvýší výkon a bezpečnost vozidel. Projekt je důkazem snahy o inovace a odhodlání minimalizovat dopad na životní prostředí v automobilovém průmyslu.
Zdroj: idragroup.com (IT, 8. 11. 2023)
V Praze startuje e-Salon, přiváží desítky elektrických premiér
Na pražském výstavišti v Letňanech začal 5. ročník veletrhu čisté mobility e-Salon. Představí zhruba desítku českých premiér bateriových vozů, v pěti halách se představují rovněž elektromobily a hybridy značek Volkswagen, Cupra, Hyundai nebo DS. Nechybí ani Opel, Alfa Romeo, Jeep, Fiat, Renault, MG, Mitsubishi, Tesla, Ford či e-trucky Daimler Truck, Volvo a Scania. Návštěvníci si budou moci prohlédnout rovněž vozy čínských značek Dongfeng a NIO nebo americké Lucid Motors. Počet bateriových elektromobilů registrovaných v Česku se za tři čtvrtletí letošního roku zvýšil o 49 procent, tedy o 6 268, na 20 323 osobních aut. Z tohoto počtu byla čtvrtina aut registrována jako ojetá, tři čtvrtiny elektromobilů nakoupily firmy. Mezi nově registrovanými bateriovými elektromobily podle Centra dopravního výzkumu převažovala značka Tesla.
Zdroj: novinky.cz (CZ, 9. 11. 2023)
Euro 7: Poslanci schválili nová pravidla pro snížení emisí znečišťujících látek
Parlament přijal ve čtvrtek 329 hlasy (230 bylo proti a 41 se zdrželo hlasování) svůj vyjednávací postoj k revizi pravidel EU pro schvalování typu motorových vozidel a dozor nad trhem motorových vozidel (Euro 7). Nové nařízení aktualizuje stávající limity pro emise výfukových plynů (např. oxidy dusíku, pevné částice, oxid uhelnatý a amoniak) a zavede nová opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií. Zpravodaj Alexandr Vondra (ECR, CZ) uvedl: „Úspěšně jsme dosáhli rovnováhy mezi cíli v oblasti životního prostředí a životně důležitými zájmy výrobců. Bylo by kontraproduktivní provádět environmentální politiku, která by poškozovala evropský průmysl i občany. Naším kompromisem sloužíme zájmům všech zúčastněných stran a vyhýbáme se extrémním postojům.“
Zdroj: europarl.europa.eu (CZ, 9. 11. 2023)
Bosch otevřel v Číně nový závod s palivovými články
Bosch slavnostně otevřel nový závod společnosti Bosch Hydrogen Powertrain Systems, který je důležitým základem strategie společnosti Bosch v oblasti elektrifikace. Areál je vybavený největším výzkumným a vývojovým centrem pro palivové články (pohonné ústrojí) třídy A společnosti Bosch má rozlohu přibližně 240 000 metrů čtverečních a nabízí různé funkce, včetně inženýrských řízení vývoje, testování, výroby a prodeje. Čína je největším trhem pro nová elektrická vozidla na světě, stojí v popředí technologických inovací a industrializace, cílem společnosti je využít budoucí příležitosti a přispět k udržitelné mobility v Číně prostřednictvím strategických investic a aktivní spolupráce s místními partnery. Společnost nedávno dodala 300 systémů palivových článků a obdržela objednávky na více než 1 000 dodávek FCEV.
Zdroj: bosch.com (EN, 8. 11. 2023)
Prodeje elektrických a spalovacích aut by se v EU mohly vyrovnat v roce 2028, v Česku o čtyři roky později
Prostý pohled do prodejních statistik odhalí, že zájem o elektroauta v Česku roste, za deset měsíců se jich prodalo skoro pět a půl tisíce. Jenomže jejich podíl na celkových prodejích je minimální. Jestliže celoevropský průměr je 14 procent, v Česku je asi pětinový. Podle vedoucího rozvoje strategie a obchodní sítě Škoda Auto v Česku Miroslava Holana se v Evropské unii prodeje elektrických a spalovacích aut vyrovnají zhruba v roce 2028. Ukazují to alespoň odhady automobilky. „Česká republika však vykazuje oproti Evropě, především té západní, určité zpoždění, takže očekáváme vyrovnání registrací zhruba v roce 2032,“ přidává výhled.
Zdroj: hn.cz (8. 11. 2023)
Čínská automobilka BYD postaví první evropský závod v Maďarsku
Největší čínský výrobce elektromobilů BYD plánuje postavit svou první evropskou továrnu v Maďarsku. Automobilka BYD se letos poprvé dostala mezi deset největších automobilek světa z hlediska prodeje, předstihla tak německé automobilky Mercedes-Benz i BMW. V první polovině letošního roku se prodej nových vozidel společnosti BYD meziročně zvýšil o 96 procent na 1,25 milionu aut. BYD loni upustil od výroby aut se spalovacím motorem.
Zdroj: novinky.cz (CZ, 6. 11. 2023)
„Moje první elektroauto bylo nejlevnější auto, které jsem kdy vlastnil“. Elektromobilisté sdílejí zkušenosti s nákupem ojetin
Elektromobilů pomalu přibývá na silnicích i v autobazarech. Jak si ale z ojetin vybrat a na co si dát pozor? Na to jsme se zeptali majitelů bateriových vozů, kteří s nimi mají letité zkušenosti. V anketě popisují svoji zkušenost s koupí auta, jeho spolehlivostí či náklady na provoz. Námi oslovení elektromobilisté si svou první bateriovou ojetinu koupili zpravidla před třemi až pěti lety. Na čem se shodují? Levný provoz, roční servis do čtyř tisíc korun celkem a většinou za pár let jen malý pokles výkonosti baterie. „Bylo to absolutně nejlevnější auto, které jsem kdy vlastnil,“ říká dokonce po sečtení všech nákladů a výnosů Jan Staněk o jejich prvním elektroautě Nissanu Leaf koupeném v roce 2018.
Zdroj: ekonews.cz (CZ, 6. 11. 20023)
21 zavádějících mýtů o elektrických vozidlech
Elektromobily (EV) významně snižují emise skleníkových plynů během životního cyklu téměř za všech okolností a jsou klíčovou technologií pro dekarbonizaci silniční dopravy. I když nemít auto má ještě větší klimatické výhody, schopnost mnoha lidí obejít se bez aut je omezena jejich okolnostmi a dostupností alternativ. Podle Mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC) to znamená, že elektrická vozidla jsou „pravděpodobně klíčová“ pro řešení emisí z dopravy. Prodeje EV rychle rostou a v roce 2022 představují jedno ze sedmi celosvětově prodaných aut – oproti jednomu ze 70 jen o pět let dříve. Přesto jsou elektromobily také vystaveny neúnavnému nepřátelskému zpravodajství napříč mainstreamovými médii v mnoha velkých ekonomikách. Carbon Brief v článku ověřuje 21 nejčastějších – a přetrvávajících – mýtů o EV.
Zdroj: carbonbrief.org (EN, 24. 10. 2023)
LG Chem-LX Hausys: Průlom ve vývoji materiálu, který zpomaluje hoření baterie
Společnost LG Chem oznámila, že společně s firmou LX Hausys vyvinula materiál, který zpomaluje tepelné vyčerpání baterie a který vydrží plamen při teplotě 1 500 ℃ po dobu více než 20 minut. Speciální termoplast s kontinuálními vlákny zpomalujícími hoření se vyznačuje schopností odolávat silným plamenům a vysokému tlaku po dobu více než 14krát delší než stávající termoplasty. Speciální nehořlavý materiál je pevný a má vysokou tuhost, proto jej lze použít v horních a spodních krytech velkých bateriových sad baterií pro elektrická vozidla. Očekává se, že v případě požáru elektromobilu účinně zpomalí šíření plamenů, a pomůže tak zajistit čas potřebný k evakuaci řidiče a likvidaci požáru.
Zdroj: lgchem.com (EN, 27. 10. 2023)
Gigafactory Volkswagenu v Česku nebude. Podle šéfa představenstva se elektromobilita rozvíjí pomalu
Koncern Volkswagen nebude v současnosti rozhodovat o dalších lokalitách pro výstavbu gigafactory na baterie do elektromobilů v Evropě. Jedním z kandidátů přitom byla i Česká republika se svou zónou v Líních u Plzně. Kvůli pomalejšímu rozvoji elektromobility v Evropě pro to nyní není důvod. V prohlášení to ve středu uvedl předseda představenstva koncernu Volkswagen Oliver Blume.
Zdroj: irozhlas.cz (CZ, 1. 11. 2023)
Velký krok pro zelený vodík. První průmyslový elektrolyzér je cestou k nezávislosti
Česká ekonomika může ode dneška počítat se stabilními dodávkami prvních kilogramů paliva budoucnosti, bezemisního zeleného vodíku. Plyn vyrobený pomocí velké fotovoltaické elektrárny za podpory větrné energie v zařízení skupiny Solar Global se uplatní při dlouhodobé akumulaci elektřiny z čistých zdrojů a poputuje i ke spotřebitelům z průmyslu nebo sektoru čisté dopravy. Zelený vodík chce společnost Solar Global využít zejména pro akumulaci energie. Přidružený tlakový zásobník dokáže uchovat 400 kilogramů tohoto plynu, což představuje ekvivalent velkokapacitního bateriového úložiště o kapacitě 13 megawatthodin. Celkový potenciál akumulace fotovoltaické energie je 246 megawatthodin ročně. V areálu do dvou let vznikne také plnicí stanice pro vozy s vodíkovým pohonem, která umožní natankovat osobní automobil za méně než 8 minut. Vedle vodíku bude elektrolyzér vyrábět i bezemisní kyslík využitelný v průmyslu, potravinářství nebo zdravotnictví.
Zdroj: obnovitelne.cz (CZ, 30. 10. 2023)
Autopůjčovna Hertz váhá s plánovaným nákupem 100 000 Tesel
Elektromobily tvoří kolem jedenácti procent vozového parku Hertz – z toho Tesla tvoří 80 procent. Problémem je mimo jiné snižování cen Tesly. To by také snížilo prodejní hodnotu vozidel, což by znamenalo, že Hertz by za Tesly dostal méně, jakmile dokončí svou službu v půjčovně. Rozdíl mezi pořizovací a prodejní cenou je pro autopůjčovnu jednou z nejdůležitějších nákladových položek. V kalkulaci jsou zahrnuty i náklady na pojištění a opravy. I zde jsou elektromobily méně levné než spalovací motory. Opravy elektromobilů podle Hertze v průměru stojí dvakrát více než u konvenčně poháněných modelů. Šéf firmy Scherr chce nyní zvyšovat podíl elektromobilů pomaleji, než se plánovalo, a také nakupovat více levných elektromobilů, například od General Motors. S těmi jsou opravy také levnější.
Zdroj: faz.net (DE, 27. 10. 2023)
Tatra v Ostravě představila speciál na vodík. Teď ho čekají testy v provozu
Kopřivnická automobilka Tatra Trucks dnes na konferenci H2 Fórum 2023 v Ostravě ve světové premiéře představila nákladní automobil Tatra Force e-Drive s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články. Prototyp auta je konstruovaný pro těžařský průmysl a nyní ho čekají testy nejprve na tatrováckém polygonu a poté přímo v provozech. Řekl to vedoucí konstrukce hnacího traktu Jakub Pončík. Na vývoji vozu Tatra spolupracuje se společností ÚJV Řež, která je koordinátorem projektu, firmou Devinn a Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze. U auta se počítá s dojezdem okolo 500 kilometrů.
Zdroj: garaz.cz (CZ, 24. 10. 2023)
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.