Externí novinky

Odkazy na aktuální novinky související s čistou dopravou.

Plug-in Hybridy 2.0: Nebezpečné rozptýlení, nikoli řešení klimatu
T&E pověřila Technickou univerzitu ve Štýrském Hradci, aby nezávisle otestovala na silnici tři nové populární, průměrně velké plug-in hybridy – BMW řady 3, Peugeot 308 a Renault Megane. Skutečné emise CO2 testovaných plug-in hybridů jsou 85–114 g/km, což je přibližně trojnásobek uměle nízkého oficiálního hodnocení 27–36 g/km. Bez nabíjení jsou městské emise CO2 5–7krát vyšší než oficiální hodnoty. Při dojíždění do zaměstnání s plně nabitou baterií byly testovací emise CO2 následující 1,2-3krát vyšší než oficiální hodnoty. Dojezd BMW na elektrický pohon ve městě byl o 26 % a Peugeot o 47 % nižší, než se očekávalo. Technologie geo-fencing od BMW nezaručuje jízdu ve městech s nulovými emisemi.
Zdroj: cleantechnica.com (EN, 10. 2. 2023)
Stovky nových nabíjecích stanic a zvyšování výkonu: Elektromobilita v Česku nabírá na obrátkách
Přes pochybnosti veřejnosti, přes odpor skeptiků, a dokonce i přes nástrahy energetické krize – elektromobilita stále nabírá na obrátkách, a to i v Česku. Svědčí o tom statistiky energetických společností: Počet nabíječek rychle roste a teče jimi stále více proudu. Jen za loňský rok zprovoznilo PRE téměř 200 nových stanic, ČEZ přidal dalších 130 stanic a o desítky se rozšířila také síť E.ON. Celkový počet aktivních nabíjecích stanic tím překročil číslo 1 260, což dohromady dělá přes 2 500 použitelných nabíjecích bodů – a to jen mezi třemi leadery veřejné nabíjecí sítě (PRE, ČEZ, E.ON), menší subjekty v tomto čísle nejsou zahrnuty a počítají se na desítky až nízké stovky.
Zdroj: garaz.cz (CZ, 6. 2. 2023)
I kdyby si všichni nabíjeli přes noc elektromobily, síť to ustojí, říká ředitel z ČEZ
Nové auto se spalovacím motorem nebude možné prodat v Evropské unii sice „až“ od roku 2035, souboj energetických gigantů o byznys s dobíjením elektromobilů ale graduje už nyní. I proto, že výstavbu jediné veřejné dobíjecí stanice prodlužují až na dva a půl roku stavební a povolovací procesy. „Provozovatelé čerpacích stanic nás k sobě nepouští. Mají výhodné smlouvy na desítky let sjednané v devadesátých letech. Shell má ambiciózní prohlášení, že postaví tisíce stanic. Postupně zjišťuje, jak náročná to je činnost,“ říká Tomáš Dzurilla, ředitel pro elektromobilitu společnosti ČEZ.
Zdroj: e15.cz (CZ, 5. 2. 2023)
Toyota prosazuje vícestranný přístup kombinující elektromobily s hybridy
Toyota extremistům, kteří se věnují pouze elektrickým vozidlům: Věda říká, že se mýlíte. Toyota uvádí nová fakta a čísla na podporu svého tvrzení, že vícestranný přístup kombinující elektromobily s hybridy a dalšími ekologickými technologiemi přinese více užitku v celosvětovém boji za omezení emisí oxidu uhličitého.
Zdroj: insideevs.com (EN, 1. 2. 2023)
V Brně budou vyvíjet letecký pohon na bázi vodíku
Honeywell bude vyvíjet novou generaci vodíkových palivových článků pro letadla. Cílem projektu NEWBORN je vyvinou megawattový palivový článek. Projekt je spoluprací mezi 18 partnery z 10 evropských zemí. Druhý projekt TheMa4HERA se bude zabývat vývojem pokročilých komponentů a architektury tepelného managementu pro úzkotrupé a regionální hybridní elektrické letouny nové generace.
Zdroj: zdopravy.cz (CZ, 28. 1. 2023)
Protonová membrána svou životností překonává požadavky průmyslu
Ionomr vytvořil membránu, která má životnost více než 2krát vyšší než standard vyžadovaný americkým ministerstvem energetiky a Hydrogen Europe pro palivové články v těžkotonážní dopravě. Membrána je vytvořená na bázi z uhlovodíku, která by měla být šetrnější k životnímu prostředí než běžné fluorované membrány. Také by mělo dojít ke snížení nákladů na výrobu palivových článků.
Zdroj: ionomr.com (EN, 19. 1. 2023)
Spolupráce Toyota Research Institute a Northwestern University využívá techniky umělé inteligence k vývoji materiálů pro čistou energii nové generace
Použití metodologie umělé inteligence zkoumá rozsáhlé sady parametrů, shromažďuje data a poté umožňuje umělé inteligenci prohledávat materiálový genom, aby nalezla nejlepší materiál pro danou aplikaci. TRI a Northwestern věří, že tato metoda objevování materiálů bude mít hodnotu v široké řadě budoucích aplikací při přechodu na čistou energii.
Zdroj: electrichybridvehicletechnology.com (EN, 18. 1. 2023)
Tahač s nádrží na čpavek
Amogy představila první tahač s nádrží na čpavek. Vozidlo samo rozděluje čpavek na dusík a vodík, kterým pohání palivový článek. Tahač má výkon 300 kW a jeho nádrž pojme 900 kWh energie. Tankování trvá 8 min.
Zdroj: amogy.co (EN, 17. 1. 2023)
S elektromobilitou jsme stále na začátku
Je to dva roky, co Norsko ohlásilo, že v prodejích nových aut mezi tamními zákazníky převládly elektromobily. Ty se ostatně v posledních letech rychle šíří napříč Evropou. Česko ale zůstává pozadu, a i přes velmi dobrou dobíjecí infrastrukturu v eletromobilitě za svými západními sousedy výrazně zaostává. Co v České republice nejvíc brzdí boom elektroaut? Jakou máme síť dobíjecích stanic a jak budeme řešit dobíjení ve velkých městech? A co budeme dělat se starými bateriemi z elektrických vozů? Nejen o tom debatují v dalším dílu podcastu Pod Proudem Tomáš Chmelík, manažer útvaru realizace a správy dobíjecích stanic ČEZ a Martin Mazari, Product manager, Sales Trainer automobilky Volvo s moderátorkou Seznam Zpráv Marií Bastlovou.
Zdroj: ceskepodcasty.cz (CZ, 15. 1. 2023)
Síť mobilních plnících stanic na vodík
Výrobce luxusních automobilů s vodíkovým pohonem Hyperion není spokojený se stavem vodíkové infrastruktury. Proto se rozhodl vybudovat vlastní síť futuristicky vyhlížejících mobilních stanic, prozatím na území USA, které mohou přímo na místě vyrábět vodík a poté ho čerpat do automobilů.
Zdroj: technickytydenik.cz (CZ, 8. 1. 2023)
Výroba vodíku ze vzduchu
Vědci z EPFL připravili porézní, průsvitné elektrody, které zachytávají vzdušnou vlhkost a za pomocí solární energie z ní vyrábějí vodík. Elektrody jsou inspirovány listy rostlin. Jde o posun oproti klasických fotochemickým elektrodám, které bývají ponořené v tekutině, což limituje jejich škálovatelnost.
Zdroj: actu.epfl.ch (EN, 4. 1. 2023)
Na rozvoj vodíku v Česku máme připravenu miliardu korun
Vodíkový speciál: Covid zbrzdil rozvoj vodíkové infrastruktury. Jaké kroky v tomto směru podniká česká vláda a co všechno pro bezemisní mobilitu učinila během svého předsednictví EU, nám v rozhovoru prozradil Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
Zdroj: focuson.cz (EN, 28. 12. 2022)
Haru Oni – Továrna na syntetická paliva
Továrna Porsche a Siemens Energy v Chile byla oficiálně uvedena do provozu. Měla by produkovat 130 000 l syntetického paliva ročně. Kolem roku 2025 se výroba navýší na 55 mil. l ročně, a pak na 550 mil. l ročně. První várky paliva budou využívané na akcích Porsche.
Zdroj: newsroom.porsche.com (EN, 20. 12. 2022)
První komerční přeprava nízkouhlíkového čpavku
Proběhla první komerční přeprava nízkouhlíkového čpavku ze Saudské Arábie do Jižní Koreje. Čpavek je vyroben z vodíku vyrobeného ze zemního plynu s cca 78 % zachycením CO2. Bylo dodáno 25 000 t čpavku a bude následovat druhá identická dodávka. Odhaduje se, že samotná výroba obou zásilek povede k asi 17 000 t CO2.
Zdroj: hydrogeninsight.com (EN, 14. 12. 2022)
CNH Industrial představuje první prototyp elektrického traktoru s autonomními funkcemi
Jedná se o čistě elektrický traktor se 120 hp pro práce s dobytkem, v ovocných sadech apod. Traktor se nabije za 1 h na vysokorychlostní nabíječce a má výrazně nižší provozní náklady a hlukovou stopu než běžné traktory. Unikátní je možnost ovládat traktor přes aplikaci, spojovat několik vozů do sítě nebo automatické spojení se závěsným zařízením.
Zdroj: thenewsmarket.com (EN, 9. 12. 2022)
Akusticky podporovaná elektrolýza
Vědci z univerzity v Melbourne použili zvukové vlny k zefektivnění elektrolýzy. Zvukové vlny vedou k tvorbě tzv. volných molekul vody, které snáze reagují s elektrodami. Mechanický pohyb způsobený vlnami také zabraňuje tvorbě bublin v elektrolytu. Experiment vedl k až 14x proudové hustotě na elektrodách a podobnému nárůstu v produkci vodíku. Celková účinnost systému se zvýšila o 27,3 %.
Zdroj: onlinelibrary.wiley.com (EN, 4. 12. 2022)
Airbus a Renault spolupracují na vývoji polovodičových baterií, cílem je zdvojnásobit jejich energetickou hustotu
Firmy se dohodly na spolupráci ve výzkumu a vývoji, která má za cíl zlepšit vlastnosti stávajících baterií. Budou se snažit o přechod k solid-state bateriím, což by mohlo vést až ke dvojnásobné energetické hustotě. Také se budou snažit o snížení spotřeby, snížení hmotnosti baterií a zaměří se také na recyklovatelnost baterií.
Zdroj: airbus.com (EN, 30. 11. 2022)
První test vodíkového leteckého motoru
Rolls Royce a Easyjet provedli úspěšný pozemní test leteckého motoru na vodík. Použili spalovací motor pro malá regionální letadla. Jedná se o první úspěšný test moderního vodíkového leteckého motoru na světě. Dále plánují otestovat motor pro soukromá letadla, a poté test za letu.
Zdroj: hydrogeninsight.com (EN, 28. 11. 2022)
Nový katalyzátor amoniaku usnadní využití NH3 jako paliva
Vědci přišli na nový katalyzátor, který umožní získat vodík z amoniaku bez využití vysokých teplot. Katalyzátor je vyrobený z železa posetého plasmonickými anténkami z mědi. Částice katalyzátoru absorbují světlo z LED lampy a uvolní elektrony s vysokou energií, které dodají energii potřebnou k rozpadu NH3 molekuly.
Zdroj: news.rice.edu (EN, 24. 11. 2022)
Švýcarská společnost Morand eTechnology uvádí nabíjení za 72 sekund
Švýcarský technologický start-up Morand uvádí Morand eTechnology. Jde o hybridní systém kombinující schopnosti ultrakondenzátoru a chemické baterie k vytvoření odolné a ultrarychlé energetické sady, kterou lze dobít během několika sekund. Na rozdíl od běžných lithium-iontových baterií se eTechnology výrazně méně spoléhá na materiály jako lithium a kobalt. I když se používá určité množství lithia, skládá se především z hliníku, grafenu a uhlíku. Očekávaná životnost tohoto systému vyjádřena v počtech nabíjecích cyklů je 5-10krát vyšší než u současných lithium-iontových akumulátorů.
Zdroj: electrichybridvehicletechnology.com (EN, 24. 11. 2022)
Vodík i baterie, průkopnický N Vision 74 je první hybrid svého druhu
Prototyp Hyundai N Vision 74 kombinuje palivové články na vodík s bateriemi. Nad předními koly je umístěný palivový článek, nad zadními koly nádrže na vodík a uprostřed za řidičem akumulátor ve tvaru T o kapacitě 62 kWh. Celý systém je navržen tak, aby zajistil nízké těžiště a perfektně rozloženou hmotnost. Vůz má unikátní systém chlazení, který chladí baterii, elektromotory i palivové články.
Zdroj: hyundai.cz (CZ, 21. 11. 2022)
První dálkový kamion na tekutý vodík už testují ve vysoké nadmořské výšce
Nákladní vůz na LH2 od Daimleru byl testován na náročné dopravní tepně v Brennerském průsmyku. Vůz během testů trvajících 7 dní jel s plným nákladem a dosáhl nadmořské výšky až 2211 m n.m.
Zdroj: h2-mobile.fr (FR, 19. 11. 2022)
Provoz nákladního automobilu na e-diesel stojí o 47 % více než jeho bateriový protějšek
Přestože je elektrický vůz dražší na nákup, je v celkovém součtu mnohem levnější kvůli vysokým nákladům na výrobu e-paliv. I při nejpříznivějších předpokladech má nákladní vůz na e-diesel o 41 % vyšší celoživotní emise. Zpráva Transport & Environment doporučuje prioritizovat e-paliva v letectví a námořní dopravě.
Zdroj: transportenvironment.org (EN, 15. 11. 2022)
Prodloužení životnosti Ni-Fe katalyzátorů pro AEM elektrolýzu
Nový článek ukazuje metodu k prodloužení životnosti Ni-Fe katalyzátorů pro AEM elektrolýzu. Katalyzátor byl pokryt vrstvou tetraphenylporphyrinu, která chrání atomy Fe v katalyzátoru před degradací a zároveň nezhoršuje vlastnosti katalyzátoru. To vede k delší životnosti a větší výtěžnosti vodíku.
Zdroj: onlinelibrary.wiley.com (EN, 23. 10. 2022)
Anody s dominantním křemíkem dláždí cestu pro budoucí Li-ion EV baterie
Od notebooků a mobilních telefonů po síťová úložiště a elektromobily, lithium-iontové baterie obohacují život milionů lidí každý den, a se světem orientovaným na čistou energii hraje automobilový sektor stále důležitější roli v lithium-iontových bateriích. (LiB) trhu. Výkon elektrických vozidel (EV) do značné míry závisí na bateriích a společnosti zabývající se výzkumem, vývojem a výrobou vynakládají značné investice, aby splnily požadavky trhu, pokud jde o vyvážení výkonu, hmotnosti, nákladů a bezpečnosti těchto systémů skladování energie.
Zdroj: store-dot.com (EN, 13. 10. 2022)
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.