Externí novinky

Odkazy na aktuální novinky související s čistou dopravou.

Bosch otevřel v Číně nový závod s palivovými články
Bosch slavnostně otevřel nový závod společnosti Bosch Hydrogen Powertrain Systems, který je důležitým základem strategie společnosti Bosch v oblasti elektrifikace. Areál je vybavený největším výzkumným a vývojovým centrem pro palivové články (pohonné ústrojí) třídy A společnosti Bosch má rozlohu přibližně 240 000 metrů čtverečních a nabízí různé funkce, včetně inženýrských řízení vývoje, testování, výroby a prodeje. Čína je největším trhem pro nová elektrická vozidla na světě, stojí v popředí technologických inovací a industrializace, cílem společnosti je využít budoucí příležitosti a přispět k udržitelné mobility v Číně prostřednictvím strategických investic a aktivní spolupráce s místními partnery. Společnost nedávno dodala 300 systémů palivových článků a obdržela objednávky na více než 1 000 dodávek FCEV.
Zdroj: bosch.com (EN, 8. 11. 2023)
Prodeje elektrických a spalovacích aut by se v EU mohly vyrovnat v roce 2028, v Česku o čtyři roky později
Prostý pohled do prodejních statistik odhalí, že zájem o elektroauta v Česku roste, za deset měsíců se jich prodalo skoro pět a půl tisíce. Jenomže jejich podíl na celkových prodejích je minimální. Jestliže celoevropský průměr je 14 procent, v Česku je asi pětinový. Podle vedoucího rozvoje strategie a obchodní sítě Škoda Auto v Česku Miroslava Holana se v Evropské unii prodeje elektrických a spalovacích aut vyrovnají zhruba v roce 2028. Ukazují to alespoň odhady automobilky. „Česká republika však vykazuje oproti Evropě, především té západní, určité zpoždění, takže očekáváme vyrovnání registrací zhruba v roce 2032,“ přidává výhled.
Zdroj: hn.cz (8. 11. 2023)
Čínská automobilka BYD postaví první evropský závod v Maďarsku
Největší čínský výrobce elektromobilů BYD plánuje postavit svou první evropskou továrnu v Maďarsku. Automobilka BYD se letos poprvé dostala mezi deset největších automobilek světa z hlediska prodeje, předstihla tak německé automobilky Mercedes-Benz i BMW. V první polovině letošního roku se prodej nových vozidel společnosti BYD meziročně zvýšil o 96 procent na 1,25 milionu aut. BYD loni upustil od výroby aut se spalovacím motorem.
Zdroj: novinky.cz (CZ, 6. 11. 2023)
„Moje první elektroauto bylo nejlevnější auto, které jsem kdy vlastnil“. Elektromobilisté sdílejí zkušenosti s nákupem ojetin
Elektromobilů pomalu přibývá na silnicích i v autobazarech. Jak si ale z ojetin vybrat a na co si dát pozor? Na to jsme se zeptali majitelů bateriových vozů, kteří s nimi mají letité zkušenosti. V anketě popisují svoji zkušenost s koupí auta, jeho spolehlivostí či náklady na provoz. Námi oslovení elektromobilisté si svou první bateriovou ojetinu koupili zpravidla před třemi až pěti lety. Na čem se shodují? Levný provoz, roční servis do čtyř tisíc korun celkem a většinou za pár let jen malý pokles výkonosti baterie. „Bylo to absolutně nejlevnější auto, které jsem kdy vlastnil,“ říká dokonce po sečtení všech nákladů a výnosů Jan Staněk o jejich prvním elektroautě Nissanu Leaf koupeném v roce 2018.
Zdroj: ekonews.cz (CZ, 6. 11. 20023)
21 zavádějících mýtů o elektrických vozidlech
Elektromobily (EV) významně snižují emise skleníkových plynů během životního cyklu téměř za všech okolností a jsou klíčovou technologií pro dekarbonizaci silniční dopravy. I když nemít auto má ještě větší klimatické výhody, schopnost mnoha lidí obejít se bez aut je omezena jejich okolnostmi a dostupností alternativ. Podle Mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC) to znamená, že elektrická vozidla jsou „pravděpodobně klíčová“ pro řešení emisí z dopravy. Prodeje EV rychle rostou a v roce 2022 představují jedno ze sedmi celosvětově prodaných aut – oproti jednomu ze 70 jen o pět let dříve. Přesto jsou elektromobily také vystaveny neúnavnému nepřátelskému zpravodajství napříč mainstreamovými médii v mnoha velkých ekonomikách. Carbon Brief v článku ověřuje 21 nejčastějších – a přetrvávajících – mýtů o EV.
Zdroj: carbonbrief.org (EN, 24. 10. 2023)
LG Chem-LX Hausys: Průlom ve vývoji materiálu, který zpomaluje hoření baterie
Společnost LG Chem oznámila, že společně s firmou LX Hausys vyvinula materiál, který zpomaluje tepelné vyčerpání baterie a který vydrží plamen při teplotě 1 500 ℃ po dobu více než 20 minut. Speciální termoplast s kontinuálními vlákny zpomalujícími hoření se vyznačuje schopností odolávat silným plamenům a vysokému tlaku po dobu více než 14krát delší než stávající termoplasty. Speciální nehořlavý materiál je pevný a má vysokou tuhost, proto jej lze použít v horních a spodních krytech velkých bateriových sad baterií pro elektrická vozidla. Očekává se, že v případě požáru elektromobilu účinně zpomalí šíření plamenů, a pomůže tak zajistit čas potřebný k evakuaci řidiče a likvidaci požáru.
Zdroj: lgchem.com (EN, 27. 10. 2023)
Gigafactory Volkswagenu v Česku nebude. Podle šéfa představenstva se elektromobilita rozvíjí pomalu
Koncern Volkswagen nebude v současnosti rozhodovat o dalších lokalitách pro výstavbu gigafactory na baterie do elektromobilů v Evropě. Jedním z kandidátů přitom byla i Česká republika se svou zónou v Líních u Plzně. Kvůli pomalejšímu rozvoji elektromobility v Evropě pro to nyní není důvod. V prohlášení to ve středu uvedl předseda představenstva koncernu Volkswagen Oliver Blume.
Zdroj: irozhlas.cz (CZ, 1. 11. 2023)
Velký krok pro zelený vodík. První průmyslový elektrolyzér je cestou k nezávislosti
Česká ekonomika může ode dneška počítat se stabilními dodávkami prvních kilogramů paliva budoucnosti, bezemisního zeleného vodíku. Plyn vyrobený pomocí velké fotovoltaické elektrárny za podpory větrné energie v zařízení skupiny Solar Global se uplatní při dlouhodobé akumulaci elektřiny z čistých zdrojů a poputuje i ke spotřebitelům z průmyslu nebo sektoru čisté dopravy. Zelený vodík chce společnost Solar Global využít zejména pro akumulaci energie. Přidružený tlakový zásobník dokáže uchovat 400 kilogramů tohoto plynu, což představuje ekvivalent velkokapacitního bateriového úložiště o kapacitě 13 megawatthodin. Celkový potenciál akumulace fotovoltaické energie je 246 megawatthodin ročně. V areálu do dvou let vznikne také plnicí stanice pro vozy s vodíkovým pohonem, která umožní natankovat osobní automobil za méně než 8 minut. Vedle vodíku bude elektrolyzér vyrábět i bezemisní kyslík využitelný v průmyslu, potravinářství nebo zdravotnictví.
Zdroj: obnovitelne.cz (CZ, 30. 10. 2023)
Autopůjčovna Hertz váhá s plánovaným nákupem 100 000 Tesel
Elektromobily tvoří kolem jedenácti procent vozového parku Hertz – z toho Tesla tvoří 80 procent. Problémem je mimo jiné snižování cen Tesly. To by také snížilo prodejní hodnotu vozidel, což by znamenalo, že Hertz by za Tesly dostal méně, jakmile dokončí svou službu v půjčovně. Rozdíl mezi pořizovací a prodejní cenou je pro autopůjčovnu jednou z nejdůležitějších nákladových položek. V kalkulaci jsou zahrnuty i náklady na pojištění a opravy. I zde jsou elektromobily méně levné než spalovací motory. Opravy elektromobilů podle Hertze v průměru stojí dvakrát více než u konvenčně poháněných modelů. Šéf firmy Scherr chce nyní zvyšovat podíl elektromobilů pomaleji, než se plánovalo, a také nakupovat více levných elektromobilů, například od General Motors. S těmi jsou opravy také levnější.
Zdroj: faz.net (DE, 27. 10. 2023)
Tatra v Ostravě představila speciál na vodík. Teď ho čekají testy v provozu
Kopřivnická automobilka Tatra Trucks dnes na konferenci H2 Fórum 2023 v Ostravě ve světové premiéře představila nákladní automobil Tatra Force e-Drive s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články. Prototyp auta je konstruovaný pro těžařský průmysl a nyní ho čekají testy nejprve na tatrováckém polygonu a poté přímo v provozech. Řekl to vedoucí konstrukce hnacího traktu Jakub Pončík. Na vývoji vozu Tatra spolupracuje se společností ÚJV Řež, která je koordinátorem projektu, firmou Devinn a Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze. U auta se počítá s dojezdem okolo 500 kilometrů.
Zdroj: garaz.cz (CZ, 24. 10. 2023)
Čína zavádí od prosince nová vývozní cla na grafit
Čína zavádí nová vývozní cla na grafit, který je důležitým zdrojem baterií. Typ grafitu je konkrétně ten, který se používá pro výrobu baterií, protože jiné méně citlivé typy grafitu, které se používají například při výrobě oceli, nepodléhají kontrole vývozu. Čína je největším světovým výrobcem a vývozcem grafitu. Země také zušlechťuje více než 90 procent světového grafitu na materiál používaný prakticky ve všech anodách baterií pro elektromobily. Čína již tento zdroj ve skutečnosti netěží, protože v roce 2021 zahájila výrobu syntetického grafitu, aby chránila životní prostředí. Podle výzkumu společnosti Mysteel se asi 70 procent současné produkce grafitu v Číně vyrábí ze syntetických zdrojů. Čína již v červnu omezila vývoz gallia a germania za podobných podmínek. Dvě suroviny jsou důležité mimo jiné pro výrobu polovodičů – a ovlivňují tak elektromobily, ale i řadu dalších průmyslových odvětví.
Zdroj: electrive.com (EN, 20. 10. 2023)
ALD Automotive a Leaseplan zavádějí novou globální značku mobility Ayvens
Sloučená Ayvens Group je připravena stát se „vedoucím globálním hráčem v oblasti udržitelné mobility“. S největší světovou flotilou elektromobilů napříč značkami a celkovým počtem 3,4 milionů spravovaných vozidel je sloučená skupina Ayvens připravena stát se předním globálním hráčem v oblasti udržitelné mobility. V červenci oznámila postupné pořízení zhruba 7 500 nových elektromobilů a 7 500 plug-in hybridů v Evropě. V Německu má být nová značka uvedena na trh koncem léta 2024. Do té doby budou obě společnosti nadále fungovat pod svými známými značkami ALD Automotive a LeasePlan.
Zdroj: ayvens.com (EN, 16. 10. 2023)
Průměrná cena nových EV klesla za rok téměř o 15 000 USD
Díky agresivní cenové strategii Tesly je nyní průměrná transakční cena (ATP) nového elektromobilu nižší než 51 000 USD. Podle poslední zprávy Kelley Blue Book (KBB) se nová elektrická vozidla prodávaná ve Spojených státech za posledních 12 měsíců zlevnila, přičemž průměrná transakční cena (ATP) nového elektromobilu meziročně klesla v září o více než 22 %. Tesla, kterou KBB označuje za lídra na trhu, zaznamenala za poslední rok pokles ATP o 24,7 %, čímž se dostala pod úroveň značek Acura, Lexus, Infiniti a Volvo. Ceny Modelu 3 například klesly o více než 26 % na 41 484 dolarů. Audi a Porsche za posledních 12 měsíců zvýšily ceny svých modelů v průměru o více než 8 %, zatímco ATP Mercedes-Benz vzrostly o více než 10 %.
Zdroj: insideevs.com (EN, 13. 10. 2023)
Toyota a Idemitsu se zavazují k sériové výrobě polovodičových baterií pro BEV
Společnosti mají za cíl komercializovat baterie nové generace v letech 2027–28, po nichž bude následovat sériová výroba v plném rozsahu. Toyota uvedla, že plánuje představit baterie, které by drasticky zlepšily dojezd elektromobilů. Společnost uvedla, že nalezla „technologický průlom“, který řeší problémy s životností polovodičových baterií, a uvedla, že vyvíjí prostředky pro jejich hromadnou výrobu. Idemitsu Kosan, druhý největší japonský rafinér ropy, vyvíjí pevný sulfidový elektrolyt, materiál používaný v bateriích. Pevné baterie mohou pojmout více energie než současné baterie s tekutým elektrolytem a výrobci automobilů a analytici očekávají, že urychlí přechod na EV. EV poháněné polovodičovou baterií by podle Toyoty mělo dojezd 1 200 km a dobu nabíjení pouhých 10 minut.
Zdroj: global.toyota (EN, 12. 10. 2023)
Podíl prodejů dobíjecích elektromobilů dosáhl v srpnu ve světě 18 %
Globální registrace dobíjecích elektromobilů vzrostly v srpnu 2023 meziročně o 45 % na 1 238 000 vozidel. Tato vozidla představovala 18% podíl na celkovém automobilovém trhu, samotné BEV pak představovala 13% podíl. Dalších více než 800 000 vozidel představovaly „bezzásuvkové“ hybridy, tzn. čtvrtina celosvětových registrací byla s nějakou formou elektrifikace. Bateriová elektrická vozidla (BEV) představovala v srpnu 71 % registrací dobíjecích elektromobilů a udržela si tak od začátku roku 70% podíl. Nejprodávanějším vozidlem v srpnu, stejně jako v celém letošním roce, byla Tesla Model Y.
Zdroj: cleantechnica.com (EN, 7. 10. 2023)
Ballard oznamuje objednávky na více než 170 motorů s vodíkovými palivovými články pro pohon autobusů Solaris v Evropě
Objednávky zahrnují dodávku motorů na palivové články na podporu největšího oznámeného nasazení flotily městských autobusů na palivové články v Evropě, přičemž 127 autobusů na palivové články Solaris bude nasazeno v italské Bologni. Ballard také obdržel objednávky na dalších 50 modulů pro pohon autobusů s palivovými články Solaris v Německu a Itálii. Počet motorů objednaných Solarisem k dnešnímu dni nyní přesahuje 270, což představuje výrazný nárůst oproti více než 140 městským autobusům s palivovými články, které Solaris doposud nasadil u zákazníků v Evropě.
Zdroj: ballard.com (EN, 10. 10. 2023)
Mercedes-Benz představil nejnovější elektrické nákladní vozidlo pro dálkovou přepravu
Mercedes-Benz eActos 600 má celkovou kombinovanou hmotnost 44 tun a dojezd 500 km I bez megawattového nabíjení bude schopen ujet 1000 km za den, bude-li nabíjen během povinných bezpečnostních přestávek řidiče. Vzhledem k tomu, že 60 % cest, které těžké tahače absolvují v Evropě, je kratších než 500 km, bude dobíjecí infrastruktura v depu a na nakládacích a vykládacích místech ve většině případů postačovat. Očekává se, že baterie budou nabízet 80 % své původní kapacity i po 10 letech a 1,2 milionu km. eActos 600 je založen na nové 800voltové architektuře se dvěma elektromotory a čtyřstupňovou převodovkou speciálně navrženou pro použití v těžké dálkové dopravě.
Zdroj: cleantechnica.com (EN, 11. 10. 2023)
ADAC test rychlonabíjení: Nejlepší elektromobily na dlouhou vzdálenost
Na čerpací stanici se do vozu za minutu vlije vždy stejné množství paliva. Jinak je tomu v případě rychlého nabíjení elektromobilů, kde existují značné rozdíly v nabíjecím výkonu. Měření ADAC ukazují, které vozy jsou na 350 kW rychlonabíjecí stanici nejlepší. Porsche Taycan a jeho sesterský model Audi e-tron GT jsou absolutní špičkou, pokud jde o dosažené maximální nabití. Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6, Genesis GV60 a GV70 rovněž nabíjejí výkonem přes 200 kW. Tato šestice tak dokazuje, že 800voltový systém, kterým jsou všechny vybaveny, má při nabíjení své výhody. Existují však i modely, které dosahují nejvyššího nabíjecího výkonu s pouhými 400 volty – například Mercedes EQS a BMW i4. Tyto modely zřejmě zvláště dobře regulují teplotu baterie. Nejrychleji se v testu dobil Hyundai Ioniq 6 (492 km / 30 min), před Mercedesem EQS (423) a Hyundai Inoniq 5 (408).
Zdroj: adac.de (DE, 18. 8. 2023)
Volvo Group, Renault Group a CMA CGM Group oznámily spolupráci na vývoji nové 800V generace elektrických dodávek
Do roku 2030 se evropský trh s elektrifikovanými dodávkami ztrojnásobí, což slibuje obrovskou příležitost pro zbrusu novou nabídku lehkých užitkových vozidel, zejména zaměřenou na rozvíjející se e-commerce a půjčovny. Společnosti spojují své síly, aby se staly průkopníky a vedly tento nový trh se zcela novou generací plně elektrických dodávek a souvisejících služeb. Problémy logistických hráčů budou řešeny špičkovými a bezpečnými řešeními na nové platformě Software Defined Vehicle a širokém ekosystému přizpůsobených řešení. Očekává se, že po všech schvalovacích procesech zahájí činnost nová společnost s novým názvem na začátku roku 2024, bude působit ve Francii, výroba elektromobilů začne v roce 2026.
Zdroj: volvogroup.com (EN, 6. 10. 2023)
Nový evropský výrobce bateriových materiálů IONWAY nachází první výrobní závod v polské Nyse
Nově založený evropský výrobce materiálů pro baterie pro elektromobily se sídlem v Bruselu IONWAY se rozhodl postavit svůj první závod na výrobu CAM v polské Nyse, v sousedství stávajícího závodu společnosti Umicore na výrobu CAM. Společný podnik, podporovaný společnostmi PowerCo SE a Umicore vlastněnými koncernem Volkswagen, zvětšuje svou působnost v EU v oblasti e-mobility s ambicí zvýšit svou roční výrobní kapacitu na 160 GWh ročně do konce desetiletí, což odpovídá 2,2 mil. akumulátorové elektrické vozidlo na základě vývoje trhu. IONWAY tak pomůže Evropské unii dosáhnout jejích ambicí Green Deal tím, že urychlí vytvoření regionálních, udržitelných a transparentních hodnotových řetězců baterií.
Zdroj: volkswagen-newsroom.com (EN, 7. 10. 2023)
Scania odhaluje novou platformu pro elektrobusy
Na Busworldu debutuje nová platforma pro bateriový elektrický autobus Scania, jedna část kompletních řešení společnosti pro e-mobilitu zahrnující vozidla, služby a systémy. Se zavedením nízkopodlažních autobusů 4x2 nabízejí udržitelně vyráběné a vyrobené baterie obrovskou kapacitu akumulace energie až 520 kWh a byly vyvinuty speciálně pro těžká užitková vozidla, což umožňuje dojezd v optimálních podmínkách přes 500 km.
Zdroj: scania.com (EN, 6. 10. 2023)
Continental a DeepDrive vyvíjejí pohon nábojů kol s integrovanou brzdou
Elektromotory vyvinuté společností DeepDrive zajišťují delší dojezd v elektrických vozidlech, jsou lehčí, levnější a efektivnější z hlediska zdrojů. Spojení s brzdovou technologií Conti do kompaktního celku je „rozhodujícím příspěvkem“ k úspěchu elektromobility. Elektrický motor náboje kola umožní v budoucnu umístit všechny funkce podvozku včetně pohonu přímo na kolo. Integrace obou prvků do jedné jednotky má za následek „obzvláště vysokou účinnost při pohonu a brzdění“.
Zdroj: continental.com (EN, 5. 10. 2023)
Pražská Brumlovka má první 100% elektrickou flotilu autobusů v Praze
Bezplatné spoje za sedm let osmkrát objely zeměkouli a svezly přes 2,5 milionu pasažérů. Kyvadlová doprava zajišťující spojení mezi stanicí metra C – Budějovická a Brumlovkou je 100% elektrická. Dvojice elektrobusů SOR je zde v provozu od února 2016, letos v září zahájil ostrý provoz i třetí elektrobus. Spolehlivá bezemisní vozidla mají za více než 7 let na svém kontě přes 300 000 km, pomyslně tak už stihly osmkrát objet svět. Jde o první bezplatné elektrobusy, které byly v rámci pražské hromadné dopravy nasazeny do ostrého provozu. Pasažéři u nich oceňují hlavně tichou a plynulou jízdu i možnost připojení na wi-fi zdarma.
Zdroj: cez.cz (CZ, 4. 10. 2023)
Průlom pro rychlé nabíjení elektrických nákladních vozidel – Volvo Trucks spouští novou službu
Ve Švédsku se otevírá národní síť veřejných rychlonabíječek pro těžké elektrické nákladní vozy. Nabíjecí síť je napájena z obnovitelných zdrojů energie. Nová služba od společnosti Volvo Trucks usnadňuje dopravcům nalezení a přístup k nabíjecím stanicím. Ve Švédsku je v letech 2023 a 2024 plánováno otevření celkem 130 nabíjecích stanic. „Toto je skutečný průlom v elektrifikaci těžké dopravy. Naši zákazníci budou mít přístup k veřejným rychlonabíječkám po celém Švédsku, takže přechod na elektřinu je snazší než kdy dříve,“ říká Roger Alm, prezident Volvo Trucks.
Zdroj: volvogroup.com (EN, 5. 10. 2023)
Praha–Olomouc elektromobilem za šest hodin. To už dávno neplatí.
ROZHOVOR. Elektromobilita proniká do firem. Pražská energetika coby obchodník s elektřinou patří k těm, které přirozeně na tento pohon přecházejí jako první. Manažer Vojtěch Fried jezdí čistě na elektřinu už tři roky. Nabíjí hlavně v práci a pochvaluje si nízké náklady na provoz a servis. Když se vedoucí rozvoje elektromobility v Pražské energetice (PRE) poprvé setkal s bateriovým vozem, ještě ve firmě elektromobilitě nešéfoval. Postupně se ale práce a osobní záliba v elektroautech čím dál více přibližovaly. Dnes má Vojtěch Fried dva čistokrevné elektromobily – rodinný Volkswagen e-Golf a pracovní Volkswagen ID.3.
Zdroj: oenergetice.cz (CZ, 3. 10. 2023)
Dnešní elektromobily dříve zreziví, než aby jim selhala baterie
ROZHOVOR. Současné elektromobily jsou vybavené bateriovými články, které jsou navržené na 2000 nabíjecích cyklů. Při dojezdu 300 kilometrů tak lze očekávat životnost baterií přibližně 600 tisíc kilometrů, vysvětluje Jan Dedek, expert na elektromobilitu společnosti Aures Holdings, která provozuje bazary AAA Auto. Hovoří také o zbytečném strachu z dojezdu, správném chování k baterii i o tom, proč je před koupí ojetého elektromobilu důležitá komplexní diagnostika.
Zdroj: hn.cz (CZ, 3. 10. 2023)
Scania: Studie ukazuje, že elektřina překonává diesel v dopadu na klima už během prvního roku
Již za jeden rok provozu může mít elektrický nákladní vůz menší celkovou uhlíkovou stopu než dieselový nákladní vůz, podle zjištění z nedávné studie Scania. Pokud existuje přístup k zelené elektřině, bod zlomu je již u vozidel ve studii přibližně 37 000 kilometrů, se současným mixem evropských rozvodných sítí je hranice rentability CO2 přibližně 59 000 kilometrů. Tyto nízké počty najetých kilometrů mohou některé překvapit, protože ukazují, že již během prvního roku provozu je celkový dopad bateriového elektromobilu na klima nižší než u dieselového vozidla, a to i bez aktivního výběru zelené elektřiny.
Zdroj: scania.com (EN)
Innolith představuje bateriový článek pro vysoce výkonné EV aplikace
Innolith, evropský vývojář technologií lithium-iontových bateriových článků, představil svůj I-State Power Cell, specializovaný bateriový článek určený pro náročné aplikace v oblasti e-mobility. Článek je určený pro použití ve sportovních a luxusních elektrických vozidlech, průmyslových mobilních strojích a v letectví. Očekává se, že článek nabídne nižší náklady na kWh ve srovnání s běžnými lithium-iontovými bateriemi. Tato cenová výhoda vyplývá z vyššího napětí, které umožňuje kapalný anorganický elektrolyt, což umožňuje větší využití kapacity katody a snižuje potřebu drahých aktivních materiálů. Kromě toho se uvádí, že Power Cell má silné ekologické výhody s téměř úplnou recyklovatelností elektrolytové soli a rozpouštědla.
V Česku se tváříme, že se nás elektromobilita netýká. Změny se ale dějí všude kolem, shodli se experti
Zatímco česká veřejnost se v průzkumech staví k elektromobilům stále spíše skepticky – zejména se obává toho, jestli dojedou dostatečně daleko a kde bude možné je na cestách nabíjet –, automobilky, výrobci komponentů, energetické a dokonce i petrolejářské společnosti už s elektromobilitou dávno počítají. „Je to zásadní téma a musíme transformaci zvládnout, abychom byli jako společnost významní i nadále. Pokud chceme průmysl dekarbonizovat a být méně závislí na fosilních zdrojích, vidíme v elektromobilitě příležitost,“ řekl v zářijové debatě Hospodářských novin o elektromobilitě Milan Šlachta, reprezentant skupiny společností Bosch v ČR a SR. Partnery debaty jsou společnosti Škoda Auto, ČEZ, Orlen Unipetrol a Bosch.
Zdroj: hn.cz (CZ, 3. 10. 2023)
Nižší cena, delší dojezd: Firmy v Česku vyhlížejí lepší podmínky pro rozvoj elektromobility
V Česku jsou firmy považovány za tahouny elektromobility: 77 % všech registrovaných elektromobilů, kterých bylo ke konci roku 2022 v Česku evidováno 14 316, patří právě jim. Průzkum společnosti Schneider Electric ale ukázal, že elektromobily byste našli jen v necelé třetině firem (32 %). Ceny těch nejlevnějších elektromobilů u nás začínají na vyšších statisících, což stále pro velkou část představuje značnou vstupní investici. Jako nejčastější překážku v jejich pořízení tak firmy v 55 % označily právě vysoké pořizovací náklady. Celých 35 % dotázaných firem má obavy i z malého dojezdu aut nebo z toho, že by musely vybudovat vlastní nabíjecí infrastrukturu (32 %). Dalšími nejčastějšími důvody, proč do firmy elektromobil nepořídit, jsou časová náročnost nabíjení (29 %) a cena elektřiny (27 %). Investici do elektromobilů do budoucna zvažuje jen 40 % firem, 37 % o svých plánech v tomto směru nemá jasno a 23 % to neplánuje vůbec.
Zdroj: se.com (CZ, 18. 9. 2023)
Ve firmě máme flotilu asi 250 elektrovozů a zaměstnanci si je pochvalují, říká šéf Pražské energetiky Pavel Elis
ROZHOVOR. Pojďme tedy k síti dobíječek. Mluví se o tom, že dnes jich je na český vozový park elektromobilů zbytečně moc. Vyplatí se ještě vůbec stavět? "V tuto chvíli ten nesoulad skutečně existuje, ale věříme, že větší rozšíření elektromobily v Česku je jen otázkou času. Nejde jen o chystanou regulaci, která má zakázat prodej spalovacích motorů od roku 2035, ale i samotný rozvoj technologie. Teď jsme v situaci, z níž už není cesty zpět – všeobjímající regulace Evropu do elektromobility zkrátka dotlačí. Pozitivní je, že minimálně v PRE jsme přesvědčeni, že elektromobil je dobrý produkt. Ve firmě máme flotilu asi 250 elektrovozů a zaměstnanci si je pochvalují. Jsou ideální do městské aglomerace, nemají lokální emise a na provoz jsou relativně levné. Když se zlepší cena, dojezd a rychlost dobíjení – což se pomalu děje – nevidím důvod, aby se těmto typům vozů kdokoli bránil. Například Škodovka veřejně cílí na to, že už v roce 2026 budou elektroauta tvořit polovinu všech jejích prodaných vozů."
Zdroj: e15.cz (CZ, 27. 9. 2023)
Evropská komise chce e-paliva povolit pouze za přísných podmínek
Vyplývá to z interního návrhu zákona o schvalování nového typu vozidla pro tato vozidla, který Evropská komise plánuje oficiálně představit v říjnu. Auta budou moci být poháněna pouze zcela klimaticky neutrálními e-palivy. Nejde tedy jen o to, že e-paliva uvolňují pouze tolik CO₂, kolik bylo dříve odstraněno ze vzduchu při jejich výrobě. Celý dodavatelský řetězec, od výroby e-paliva přes dopravu až po spotřebu, musí být také CO₂ neutrální. Výrobci musí také zajistit, aby auta nemohla být nastartována s jinými palivy.
Zdroj: faz.net (DE, 22. 9. 2023)
Evropská komise schválila aktualizovanou verzi českého Národního plánu obnovy
Součástí plánu je 736 milionů eur (zhruba 17,8 miliardy korun) na investice do obnovitelných zdrojů, čisté dopravy a do rozvodné sítě. Na jednání došlo také na aktuální návrh nové emisní normy EURO 7, který v pondělí schválili ministři EU zodpovědní za konkurenceschopnost. „ČR měla a má od počátku vyjednávání podoby návrhu EURO 7 pečlivě na zřeteli její dopad na český a evropský průmysl, a proto jsme prosazovali přiměřenou podobu této normy, která bude realistická a neohrozí konkurenceschopnost průmyslu. Díky našemu aktivnímu přístupu a dlouhodobé efektivní spolupráci byla zohledněna řada našich zásadních požadavků na realističtější podobu návrhu,“ připomněl Petr Fiala.
Zdroj: vlada.cz (CZ, 26. 9. 2023)
Toyota odhalila prototyp elektrického Hiluxu s vodíkovými palivovými články
Přelomový pick-up byl odhalen v továrně společnosti Toyota Manufacturing UK v anglickém Derby, kde byl vyvinut v rámci společného projektu s partnery z konsorcia podpořeného britskou vládou. Hilux je celosvětovou ikonou značky Toyota s pověstí výjimečné spolehlivosti a odolnosti. Vývojový projekt zkoumal, jak by bylo možné tyto vlastnosti zachovat při použití nového elektrického pohonu s palivovými články s nulovými emisemi.
Zdroj: toyota.eu (EN, 26. 9. 2023)
V Rakousku probíhá dosud největší projekt automatického nabíjení elektromobilů
Projekt eTaxi Austria – kde až 66 e-taxi a více než 60 nabíjecích míst bude postupně vybaveno automatizovanou vodivou technologií Matrix Charging – zahájil provoz na Vorgartenstrasse ve Vídni. Rovněž byl zahájen proces implementace na náměstí Schillerplatz ve městě Graz. Pro snížení emisí a další zlepšení kvality života ve městech vybavují autoservisy Volkswagen a Hyundai celkem osm stanovišť taxi a 56 vozidel ve Vídni a dvě stanoviště a deset vozidel ve Štýrském Hradci technologií Matrix Charging, vyvinutou rakouskou technologickou společností Easelink.
Zdroj: electrichybridvehicletechnology.com (EN, 19. 9. 2023)
Plán pokročilé technologie baterií Toyota
Při nedávném spuštění své BEV Factory Toyota Motor Corporation (Toyota) odhalila, že její další generace bateriových elektrických vozidel se začne vyrábět v roce 2026. Představila čtyři nové technologie baterií, tři s kapalným elektrolytem a jednu polovodičovou baterii. Řada bateriových technologií bude klíčem k tomu, aby BEV oslovil širší okruh zákazníků a jejich potřeby. 1) zvýšení dojezdu na 800+ km (2026), 2) 20% zvýšení dojezdu, 40% snížení nákladů. rychlé dobíjení do 30 min. (2026-27), 3) zvýšení dojezdu na 1000+ km, další 10% snížení nákladů, rychlé dobíjení do 20 min. (2027-28), 4) 20 % nárůst dojezdu, rychlé dobíjení do 10 min., komerční využití do roku 2027-28. Současná bZ4X má výšku baterie 150 mm, Toyota plánuje snížit výšku na 120 mm, v případě vysoce výkonných sportovních vozů až na 100 mm.
Zdroj: toyota.eu (EN, 14. 9. 2023)
EU se začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny
Čína skrz státní dotace uměle udržuje ceny svých elektromobilů na nízké úrovni, což křiví trh. Evropská komise má proto v plánu začít se situací zabývat. V projevu o stavu Unie to v Evropském parlamentu řekla předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová. Unie se podle ní musí neférovým praktikám ze strany Číny bránit. Na oznámení šéfky komise příznivě zareagovaly Berlín a Paříž.
Zdroj: idnes.cz (CZ, 13. 9. 2023)
Ve vodík nevěříme, říká Jahn ze Škody Auto. Většina produkce zacílí na elektromobily
Tato debata měla podle mě smysl třeba před pěti lety. Dneska je nástup elektromobilů velice silný a naprostá většina světových automobilek se vydala cestou elektrické mobility, nikoliv vodíkové. Prosazují se úplně noví hráči, například Tesla nebo čínské automobilky. Do elektromobility bylo investováno tolik, že směr je nezvratný. Je otázka, jestli se vodík prosadí u nákladních vozů. Dlouho jsem tomu věřil, ale ukazuje se, že i ty se patrně vydají cestou elektromobility. Možná se vodík bude využívat v autobusech, vlacích nebo v jiných typech dopravy. Má mnoho jiných využití, například v energetice. Ekologického zeleného vodíku ovšem stejně je a bude zoufale málo, kdežto elektrické energie bude dost.
Zdroj: aktualne.cz (CZ, 8. 9. 2023)
Hyundai a LGES investují v Gruzii další 2 miliardy dolarů
Oba partneři potvrdili investici do továrny na výrobu baterií o kapacitě 30 GWh v závodě Hyundai Motor Group Metaplant America (HMGMA). Kombinovaná investice závodu na výrobu elektromobilů a baterií se odhaduje na 7,59 miliardy dolarů a očekává se, že v příštích osmi letech vytvoří v regionu 8 500 nových pracovních míst. Kapacita výroby baterií je stanovena na 30 gigawatthodin ročně, což při plném provozu podpoří výrobu 300 000 elektromobilů (Hyundai, Kia a Genesis) ročně. To znamená, že průměrná kapacita baterií se má pohybovat kolem 100 kWh.
Zdroj: insideevs.com (EN, 9. 9. 2023)
EY Cenový index: Osobní automobily stále zdražují, ale trend zpomaluje a značky sází na akční cenové nabídky.
Trend zvyšování ceníkových cen osobních vozů v České republice je s postupně odeznívajícími překážkami v dodavatelských řetězcích na ústupu. Na trhu s novými vozidly dnes můžeme pozorovat stagnaci cen a vzrůstající nabídku akčních modelů, které jsou pro zákazníky cenově příznivější. „V posledních měsících jsme zároveň svědky přílivu nových čistě elektrických automobilů na český trh, a to napříč téměř všemi segmenty. Rostoucí konkurence má tak přímý vliv na snižující se ceny základních výbav u nás nabízených elektromobilů. Příkladem může být uvedení vozu MG 4 s cenovkou v základní výbavě pod 780 tis. Kč a též představení faceliftovaného VW ID.3, jehož základní cena klesla pod 1 mil. Kč,“ dodal Knap. Snížení cen se projevilo u hybridních (4,9 %) a čistě elektrických vozidel (5,8 %). U elektromobilů stojí za zmínku modely Peugeot 2008 a Peugeot 208, u kterých došlo ke zlevnění o 95 000 Kč a 70 000 Kč.
Zdroj: ey.com (CZ, 28. 8. 2023)
Číňané budují flotilu lodí pro export aut. Nová loď uveze 7600 vozů
V šanghajských loděnicích byla na vodu spuštěna nová zaoceánská loď pro přepravu automobilů, kterou vlastní společnost SAIC Anji Logistics, dceřiná společnost gigantu SAIC Motor’s. Nová loď s kapacitou 7600 automobilů bude nasazena na trase do Evropy, na které se společnost pohybuje již od roku 2020. Společnost SAIC, pod kterou spadá například i značka automobilů MG, plánuje do své flotily během tří let zařadit dalších 12 lodí, které budou mít kapacitu 7600, 7800 nebo 9000 automobilů.
Zdroj: auto.cz (CZ, 4. 9. 2023)
Bosch zahajuje výrobu 800voltové technologie pro elektromobily
Elektromotor a invertor s technologií karbidu křemíku jdou do sériové výroby. Čipy z karbidu křemíku zvyšují účinnost výkonové elektroniky až na 99 procent. Nové tyčové vinutí zvyšuje hustotu výkonu elektromotoru až o 35 procent, což snižuje hmotnost a umožňuje kompaktnější konstrukci. Elektromotor, který jde nyní do sériové výroby, nabízí výkon minimálně 460 kW a točivý moment 830 N.m.
Zdroj: bosch-presse.de (DE, 30. 8. 2023)
Levné elektromobily znásobily zisk čínského giganta. Do Evropy vstupuje s masivní výhodou
Čínský výrobce elektromobilů BYD, který loni skoncoval s produkcí spalovacích aut, se v letošním prvním pololetí poprvé vměstnal mezi deset největších automobilek světa dle prodejů. Skvělé výsledky gigantu z Šen-čenu, jenž v pololetí ztrojnásobil zisk a tržby navýšil o 73 procent, se však mohou ukázat jako noční můra zkostnatělých evropských koncernů. Čilý exportér BYD se totiž poohlíží i po vlastní továrně na starém kontinentu.
Zdroj: e15.cz (CZ, 29. 8. 2023)
Ford si nechal patentovat technologii nabíjení elektromobilů za jízdy
Patentová přihláška nese název "Roadway Charging Coil Alignment and Monitoring" a zabývá se bezdrátovým indukčním nabíjením pro pohybující se vozidla – známým také jako dynamické bezdrátové nabíjení. Spoléhání se na řízení stále ponechává prostor pro nesouosost vozu a nabíjecích cívek na silnici, což podle Fordu snižuje účinnost nabíjení. Automobilkou navrhované řešení je vybavit vozidla radarem pronikajícím do země, aby se zachytil na cívkách. Data z radaru by pak byla přiváděna do řídicího systému, který by automaticky přizpůsobil řízení tak, aby přesně vyrovnalo cívky na silnici s přijímačem vozidla.
Zdroj: greencarreports.com (EN, 14. 8. 2023)
CATL uvádí na trh baterii, která za 10 minut nabije elektromobil na 400 km
CATL, největší světový výrobce baterií pro elektromobily a významný dodavatel Tesly, uvedl na trh novou rychlonabíjecí lithium-železo fosfátovou (LFP) baterii. S baterií Shenxing společnost CATL tvrdí, že dosáhl superrychlého nabíjení, vysoké hustoty energie a zároveň vysoké úrovně bezpečnosti. Očekává se, že nová rychlonabíjecí baterie LFP vstoupí do sériové výroby v Číně do konce roku. První modely elektromobilů vybavené bateriemi Shenxing budou uvedeny na trh v prvním čtvrtletí roku 2024. Baterie LFP jsou levnější než jiné lithium-iontové baterie a v mnoha případech odolnější. Obvykle však mají nižší hustotu energie a jejich výkon v chladu klesá. CATL říká, že tyto problémy jsou minulostí díky nové baterii s rychlým nabíjením, která „ztělesňuje dokonalou rovnováhu dlouhého dojezdu a snadného doplňování paliva“.
Zdroj: insideevs.com (EN, 16. 8. 2023)
Hyundai spustil v Nošovicích sériovou výrobu nového modelu KONA Electric
KONA Electric s elektromotorem o výkonu 160 kW je vybavena sadou akumulátorů o kapacitě 65,4 kWh a dosahuje nejdelšího dojezdu ve své třídě, který činí 514 km (dle WLTP). Základní verze nabídne akumulátor s kapacitou 48,4 kWh a elektromotor o výkonu 114,6 kW. Bateriové články jsou vyráběny v závodu LG Energy Solution v polské Wrocławi. Baterie jsou pak do finální podoby kompletovány v nošovické průmyslové zóně, a to v provozu společnosti Mobis v prostorách bývalé haly Převodovkárna č. 2, kde byly do konce roku 2021 vyráběny manuální převodovky.
Zdroj: hyundai-motor.cz (CZ, 11. 8. 2023)
Podíl nových elektrických užitkových vozidel v EU: dodávky 7,0 %, nákladní auta 1,3 %, autobusy 14,4 %
V první polovině roku 2023 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 11,6 % na 725 418 jednotek, protože problémy s dodavatelským řetězcem se zmírnily. Nové registrace nákladních vozidel v EU zaznamenaly významný nárůst o 20 %, celkem 179 508 kusů. Téměř všechny trhy EU zaznamenaly dvouciferný procentní nárůst. Nové registrace autobusů EU měly také solidní první polovinu roku 2023 , protože prodej vzrostl o 15 % na 14 781 jednotek.
Zdroj: acea.auto (EN, 27. 7. 2023)
Elektromobily NIO jako první splnily aktualizované testy na 5 hvězdiček
Euro NCAP oznámil, že první, komu se v roce 2023 povedlo dosáhnout jejich hodnocení 5 hvězdiček, jsou dva vozy čínské automobilky NIO a jedná se o modely ET5 a EL7. Co lze z výsledků obou vozů zdůraznit je to, že oba modely prokazovaly nadstandartní úroveň pasivní bezpečnosti s výbornou ochranou zejména dolních končetin všech pasažérů vozu. NIO ET5 a EL7 jsou dále zcela prvními modely vozů, které zvládly v roce 2023 na 5 hvězdiček, scénáře testující aktivní bezpečnost. Dále je nutné zmínit, že NIO je jednou z prvních komerčně dostupných automobilek, která do střechy svých vozů implementuje lidar s ultra dlouhým dosahem, který je téměř 2000 m.
Zdroj: autonomne.cz (CZ, 26. 7. 2023)
Evropský trh s auty dáváme na talíři Tesle a Číňanům, říká expert. Místní výrobci nejsou připraveni
Karty hráčů na elektromobilovém trhu se znovu rozdávají. Tesla sice stále platí za nejvlivnější značku v oboru, ale její poslední účetní závěrka už naznačuje, že musí dělat kompromisy. Na základě masivních slev kvůli konkurenci z Číny totiž investoři s obavami sledují její snižující se marže. Na druhou stranu je firma Elona Muska v pohodlném zisku, meziročně rostla o polovinu a má velké finanční rezervy. Podobně v klidu ale rozhodně nemohou být evropské automobilky.
Zdroj: cc.cz (CZ, 24. 7. 2023)
Toyota zvedne dojezd u vodíkových elektromobilů
Toyota plánuje do roku 2026 zavést novou generaci palivových článků do vozů Toyota Mirai. Výsledkem bude o 20 % delší dojezd, tedy 780 km na jednu nádrž. Toyota také usiluje o standardizaci vodíkových nádrží používaných v nákladních automobilech v Evropě, USA a Japonsku, aby se tak urychlila jejich výroba a usnadnila jejich instalace do různých typů vozidel.
Zdroj: elektrickevozy.cz (CZ, 12. 7. 2023)
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.