Snižování používání automobilů se spalovacími motory je jedním z klíčových aspektů současné environmentální politiky Evropské unie. Tento článek analyzuje, jak environmentální povědomí a vnímaná kvalita veřejné dopravy a cyklistické infrastruktury ovlivňují výběr způsobu každodenní mobility v ekonomikách Visegrádské skupiny. Data jsme shromáždili prostřednictvím průzkumů prováděných v těchto zemích od prosince 2023 do ledna 2024. Odhadli jsme multilogitový model s latentními postojovými proměnnými. Ukazujeme, že ekologické povědomí je jedním z klíčových faktorů ovlivňujících rozhodování spotřebitelů o volbě jiných druhů dopravy než automobilu. Dojíždění však ve všech studovaných zemích zůstává převážně založeno na automobilech. Naše výsledky naznačují, že při plánování infrastruktury, která bude motivovat obyvatele k využívání udržitelné dopravy, by osoby s rozhodovací pravomocí měly upřednostňovat vytváření dobrého spojení veřejnou dopravou s nákupními centry, zatímco cyklistická infrastruktura by měla být propojena s pracovišti a školami.
KLIBER, Agata, Blanka ŁĘT, Pavel ŘEZÁČ, Barbara BĘDOWSKA-SÓJKA a Jindřich FRIČ. Environmental awareness and infrastructure – A path to sustainable transport in Central and Eastern European Countries. Case Studies on Transport Policy [online]. 2025, article no. 101675. ISSN 2213-624X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.cstp.2025.101675.
Case Studies on Transport Policy,https://www.sciencedirect.com/journal/case-studies-on-transport-policy
Článek byl vytvořen za finanční podpory Národního vědeckého centra v Polsku a Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací.
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.