3. března 2025, rozhovor
Pražská energetika hraje klíčovou roli v rozvoji elektromobility nejen v hlavním městě. Společnost buduje dobíjecí infrastrukturu a postupně obměňuje svůj vozidlový park – asi nepřekvapí, že za elektromobily. Pozvání k rozhovoru pro web cistadoprava.cz přijal Libor Hladík, vedoucí sekce E-mobility v Pražské energetice, se kterým jsme si povídali nejen o dobíjení, ale také o zkušenostech s elektromobily v rámci firemního fleetu.
Moje profesní kariéra je zjednodušeně řečeno spojena s jídlem a palivem. Přes 22 let jsem působil ve společnosti McDonald’s, kde jsem měl na starost rozvoj, výstavbu a modernizaci sítě restaurací v Česku a na Slovensku, poté jsem působil jako technický ředitel ve společnosti Benzina. Následně jsem se vrátil „k jídlu“ do rodinné belgické společnosti La Lorraine Bakery Group a měl na starost rozvoj a správu maloobchodních poboček ve střední Evropě. Před angažmá v PRE jsem byl ve společnosti Shell a rozvíjel elektromobilitu v zemích střední Evropy.
Především výzva posunout sekci elektromobility od start-upového nastavení. Mým cílem je co nejvíce expandovat a vybudovat páteřní síť dobíjecích stanic. Budeme se zaměřovat na spokojenost koncového zákazníka, poskytneme mu bezstarostné, pohodlné a komfortní nabíjení, bez složitého hledání dobíjecí stanice, bez čekání a s možností jednoduché platby. A to, ať už dobíjí doma, v práci nebo na cestách.
Máte pravdu, ten už ve firemní flotile opravdu není. Doba se výrazně posunula a s ní i technologie. První elektromobily byly spíše volbou fanoušků nových technologií, v dnešní době by již neobstály. Ani dojezdem, ani třeba rychlostí dobíjení. Ale pokud vím, tak tohle konkrétní auto stále jezdí, má ho jeden z našich zaměstnanců.
V současné době máme 475 aut.
191 aut je plně elektrických a 21 jsou plug-in hybridy. Teď tedy máme skoro 45 % firemní flotily elektrifikováno, do konce roku bychom měli obměnit dalších více než 50 aut, takže se podíl zvýší na 55 %. Do roku 2030 bude naše firemní flotila zcela bezemisní.
Ve flotile je několik různých typů od Škody Enyaq, kterou využívají vyšší manažeři, přes starší modely Škoda Citigo-e, Volkswageny e-UP! a nejnověji ve flotile máme Opely Corsa Electric a Combo Electric nebo Volkswageny ID.3. Už máme objednané i nové Škody Elroq, které budou postupně nahrazovat Karoqy.
Určitě bych to nenazýval jako PR. Každý fleetový manažer si dokáže spočítat, že provoz elektromobilu je výhodnější. Jsou tu sice vyšší pořizovací náklady, ale provoz je ekonomičtější, ať už jde o servisní náklady, nebo náklady na „palivo“. Pražská energetika už podle názvu působí zejména v hlavním městě a pro městský provoz jsou elektromobily ideální. Nevytvářejí lokální emise, jsou tiché a pohodlné, dobíjejí se převážně ve firemních garážích přes noc. A dnes už vzhledem k pokročilé technologii nelze mluvit ani o nízkém dojezdu.
Vezměte si, že statisticky ujede český řidič okolo 30 až 40 kilometrů denně. Dnešní elektromobily mají reálný dojezd okolo 300 kilometrů, takže tu denní porci pokryjí několikrát. Například naši technici, nebo odečítači s elektromobily jezdí a pochvalují si je. Ráno mají auto nabité z garáže, a kdyby náhodou potřebovali, mohou dobíjet na široké síti veřejných dobíječek po celé Praze, potažmo po celém Česku. Ostatně mnoho mých kolegů si firemní elektromobily odkoupilo a používají je například jako druhé auto v rodině. Takže za mě i z vlastní zkušenosti jsou řeči o malém dojezdu dnes zcela liché.
Ano, v našich garážích má většina elektromobilů své dobíjecí místo, případně místo sdílí s jiným služebním vozem. Zákazníkům pak dodáváme řešení na míru, podle očekávání, standardů a specifických podmínek klienta jak v podzemních garážích, tak na venkovních parkovacích plochách. Díky našim letitým zkušenostem, i vlastní flotile elektrovozidel, známe požadavky obchodních a administrativních objektů, logistických center, státní správy, bank, hotelů atd. Spolu se službou provozu dobíjecích stanic ve firmě získají také možnost výhodného dobíjení v naší veřejné síti PRE POINT. Zajistíme řešení od jedné stanice po desítky stanic, zohledníme platné normy, legislativu i systém energy managementu. Umíme řešit řízení výkonu dobíjení v reálném čase, vzdálený dohled a monitoring dobíjení, export dat a rozúčtování nákladů na dobíjení, servisní služby a údržbu. Vše 24/7 s podporou profesionálního týmu PRE.
Elektromobily máme ve flotile dlouho a zaměstnanci je používají naprosto bez problémů. Jak už jsem říkal, mnoho kolegů si na základě vlastní zkušenosti firemní auta při obměně flotily odkoupilo. Kdyby s nimi byli nespokojení, proč by to dělali? Osobně si myslím, že vlastní zkušenost je pro rozhodování klíčová. Kdo si elektromobil vyzkouší a jezdí s ním třeba týden nebo 14 dní, tak pochopí, že jeho užitná hodnota je minimálně stejná jako u auta se spalovacím motorem. Ale provozní náklady minimální.
Jen v loňském roce se nám podařilo zprovoznit dalších 84 veřejných stanic. Aktivní jsme byli i na začátku letošního roku a v současné době tedy máme 770 veřejných dobíječek, kde může být v jednu chvíli připojeno až 1 250 elektromobilů. Když vezmeme i ostatní provozovatele, tak se dnes v Česku pohybujeme okolo 6 tisíc veřejných dobíjecích bodů. Sám s elektromobilem jezdím několik let a problém s dobitím jsem nikdy neměl.
Samozřejmě, s tím, jak roste penetrace bateriových aut v tuzemském autoparku, se pochopitelně zvyšují i odběry na veřejné infrastruktuře. Meziroční nárůst jsme zaznamenali prakticky ve všech sledovaných parametrech – utilizace byla okolo 6 %, narostl počet zákazníků, kteří mají náš čip, narostla spotřeba na jednu transakci. Pro příklad - celková spotřeba v naší síti vzrostla o 44 %, kdy řidiči spotřebovali 7,57 GWh elektřiny.
Elektromobilita je nové a velmi dynamické odvětví a s tím souvisí i celá řada výzev v podobě nové evropské i národní legislativy (AFIR, přístupnost dobíjecích stanic, transparentnost cen, platební terminály atd.), ale i řada mýtů spojených s elektromobily a dobíjením. Protože rád přijímám výzvy a snažím se rozvoj posouvat, řadu věcí se nám společně s ostatními subjekty z elektromobility podařilo vyřešit a vyjasnit, což do budoucna dává příslib jednoduššího rozvoje elektromobility.
Pražská energetika se prostřednictvím členů sekce elektromobility pod záštitou Elektromobilní platformy aktivně podílela na přípravě a plnění národní legislativy pro čistou mobilitu, zejména na aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, na přípravě, připomínkování a vydání aktualizované normy ČSN 33 2130 ed.4 (Elektrické instalace nízkého napětí – Vnitřní elektrické rozvody) pro dobíjení elektromobilů v podzemních garážích, na přípravě a připomínkování novely vyhlášky Hasičského záchranného sboru, na přípravě dopravního značení pro dobíjení a úpravě vyhlášky č.294/2015 Sb., na přípravě a nastavení podmínek systému pro sběr dat pro Národní dopravní informační centrum (dle podmínek AFIR), na přípravě vyhlášky č.127/2024 Sb. - „měřidla k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu“, tak i celé řadě dalších pracovních setkání nebo konzultací pro jednotlivá ministerstva nebo profesní organizace. PRE bylo i aktivním účastníkem na konferencích organizovanými ministerstvy, např. MŽP – Čistá mobilita v Senohrabech, SOCR – Konference k EPBD v Praze, HMP – Chytrá a čistá mobilita v Praze a řady dalších. PRE je členem řídící ministerské rady při MPO a MD, kde se aktivně podílí na rozvoji čisté mobility v ČR.
Velké díky patří i Vám a Vašim videím, kde vyvracíte mýty a dezinformace o elektromobilitě.
V rámci spolupráce s Prahou jsme aktivně prostřednictvím členů poradních komisí (pro elektromobilitu, pro silniční dopravu a parkování) a společně s Elektromobilní platformou projednávali témata spojená se zachováním výhod a dalších benefitů pro elektrovozidla (pozn. zatím prodlouženo do 1. 7. 2025), nastavení a hlavní principy reformy parkování v hlavním městě (v připomínkovém řízení), a úspěšně spolupracovali s propojenými organizacemi (TSK, THMP, IPR) na rozvoji dobíjecí infrastruktury v HMP. Pro THMP jsme na konci roku 2024 instalovali dalších 50 dobíjecích stanic umístěných na EVR lampách. S HMP a Škoda Auto máme podepsáno Memorandum o rozvoji rychlého dobíjení v Praze s cílem vybudovat minimálně 100 ultrarychlých dobíjecích stanic. Na jednotlivých lokalitách intenzivně pracujeme a věřím, že u některých z nich, budeme mít příležitosti se potkat při dobíjení.
Už dnes jsou v Praze místa, která jsou hustě osazena EV ready lampami, které je možné rychle osadit i dobíjecím hardwarem. Využíváme i prostor u našich trafostanic, kde vznikají nové dobíjecí body. Problematické je samozřejmě parkování, ale to je spíše otázka na obecné nastavení transparentních a jednotných pravidel, které řešíme s Ministerstvem dopravy.
Platí a bude platit obecné a již potvrzené pravidlo, že nejlevnější a nejčastější bude dobíjení doma nebo v práci (přes 70% dobíjení). Druhou kategorií bude destinační dobíjení (supermarkety, nákupní centra, sportoviště, místa vašeho zájmu) – cca 20 %, kde si doplníte energii během pravidelných činností a zbytek dobíjení budete realizovat na cestách (dálnice, dopravní tepny apod.). Z tohoto pohledu bude neveřejné dobíjení důležitou součástí. Právě nevěrnému dobíjení se teď hodně věnujeme.
V rámci veřejného dobíjení provozujeme mix pomalého AC dobíjení, které je primárně určeno pro dobíjení přes noc a rychlého a ultrarychlého dobíjení, které naleznete u čerpacích stanic, supermarketů nebo i občerstvení. Naší nejvytíženější pražskou lokalitou je KFC na Spořilově. Naše podpora dobíjení přes noc je nyní i v aktualizovaném tarifu PRE CHARGE NIGHT, kde zákazník při AC dobíjení má zdarma časovou složku - 3 hodiny a v čase od 22.00 do 6:00 hod. Máme velmi pozitivní ohlasy na tento krok. Takže i lidé ze sídlišť mají rozhodně kde dobíjet.
Samostatnou kapitolou budou tzv. dobíjecí huby, tedy „čerpací“ stanice pro elektromobily s 6 a více ultrarychlými stanicemi, které budou schopny obsloužit více vozidel v kratším čase. Vidíme více načerpané energie během jedné transakce v kratším čase, což značí, že elektrovozidla se zdokonalují.
Asi, osobní pohled uživatele elektromobilu Škoda Enyaq, sám bych se zpátky k vozidlu se spalovacím motorem nevrátil. Výhody převažují nad současnými nevýhodami, které budou brzy zcela odstraněny. Ohledně dobíjecí infrastruktury, kontaktujte nás, my zařídíme vše, vy nemusíte udělat nic.
To je složité odhadovat Osobně si myslím, že čím více lidí bude mít s elektromobilem vlastní pozitivní zkušenost, tím rychleji na ně přesedlají. Už teď to vidíme ve firemních flotilách. Lidé, kteří s elektromobilem jezdí v zaměstnání, ho pak častěji zvažují i pro osobní potřebu. I tak si myslím, že ten přechod bude v našich podmínkách pozvolný a bude trvat ještě hodně dlouho. Na 100 000 aut bychom se mohli dostat tak do tří let.
Děkuji za rozhovor a přeji, ať se Vám daří.
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.