Michal Krempl: Díky elektromobilitě evidujeme v CIMTO nárůst požadavků klientů na vhodné balení baterií

13. prosince 2023, rozhovor

Zodpovědné společnosti v oblasti čisté mobility jsou nositelem trendu bezpečných obalů pro přepravu nejen autobaterií. Bezpečný, funkční a spolehlivý přepravní obal má svou nezastupitelnou roli v logistickém řetězci a dokáže ochránit zabalené zboží s vysokou hodnotou. Při testování obalů bývají obvykle kritické pádové zkoušky, u plastových obalů ještě ztížené předchozím vymražením na -18°C. Pozvání k rozhovoru pro web Čistá doprava přijal Ing. Michal Krempl, Ph.D., ředitel společnosti CIMTO, s.r.o., která testuje a certifikuje přepravní obaly pro běžné i nebezpečné zboží.

Dobrý den, Michale. Mohl byste v krátkosti představit Vaši společnost?

Společnost CIMTO přes 50 let pomáhá zákazníkům testovat a certifikovat přepravní obaly pro běžné i nebezpečné zboží. Výrobci obalů a další účastníci v logistickém řetězci potřebují mít jistotu, že je obal pro nebezpečné zboží dobře zkonstruován v souladu s mezinárodními předpisy pro všechny dopravní módy dle mezinárodních dohod ADR, RID, IMG a IATA. Stále častěji testujeme obaly pro běžné zboží, které nepodléhají tak přísné regulaci. Nicméně i u nich chce mít výrobce posudek nezávislé autority, že obal zvládne namáhání během přepravy. Nejlepším příkladem tohoto trendu důrazu na bezpečnější přepravu jsou společnosti v oblasti automotive.

CIMTO je takový specifický název, má nějaký hlubší význam?

Jedná se o zkratku, jejíž význam je Centrum pro informace a mechanické testování obalů, což je přesně to, čím se v CIMTO z větší části zabýváme.

Jak jste se do CIMTA dostal Vy?

Mým oborem a zároveň koníčkem je železniční doprava, která má velký potenciál být příkladem čisté dopravy a hybatelem pozitivních změn. Vystudoval jsem Technickou univerzitu v Ostravě a přes železniční dopravce v nákladní i osobní dopravě jsem se dostal na Centrum dopravního výzkumu. Odtud už byl jen krůček do CIMTO, protože Centrum je jeho vlastníkem. Nějakou dobu jsem pracoval paralelně v obou zcela odlišných sférách – výzkumné (dotační) a té byznysové, kde je třeba si každou korunu vydělat v konkurenčním prostředí. Baví mě ten adrenalin, a proto jsem dal přednost CIMTO, byť železniční dopravu (zatím) neděláme.

Jaké je portfolio Vašich činností?

Jako nezávislá akreditovaná zkušebna testujeme přepravní obaly. Díky pověření Ministerstva dopravy můžeme obalům pro nebezpečné zboží přidělovat UN kódy, což je naše velká výhoda. Zákazníci preferují partnera, který je erudovaný, flexibilní a dokáže jim poradit s celým procesem certifikace obalů od bezpečnostního poradenství, přes vlastní zkoušky v laboratoři a vyhotovení protokolu s fotodokumentací, až po vydání celosvětově platného certifikátu v různých jazykových variantách. Portfolio se v průběhu času mění. Nejvýznamnějším trendem posledních let je nárůst různých variant obalů pro baterie, a to především pro čistou mobilitu.

Když už zmiňujete baterie, jak velký byznys to v tuto chvíli pro Vás představuje?

Zatímco před 3 lety jsme obaly pro elektromobilitu téměř netestovali, v současné době máme hned několik významných zákazníků z Česka i ze zahraničí, kteří svou výrobu přeorientovali nebo rozšířili své portfolio tímto směrem. Podíl obalů na baterie na celkových výnosech je sice ještě v jednotkách procent, ale nepřekvapilo by mě, kdyby za 5 let tvořily bateriové obaly třetinu zakázek.

Jaké materiály se používají pro výrobu baterijních obalů?

Spektrum materiálů, které se používají pro výrobu obalů na baterie, zahrnuje lepenku, ocel, přírodní dřevo, překližku a plasty. Mohou být použity také jiné materiály, ale tyto jsou nejčastější. Lepenka je obvykle použita pro balení o menší brutto hmotnosti. Ocel a plasty dominují u velkých obalů, ale nemusí to být vždy pravidlem.

Jak dlouho trvá testování nového obalu?

Výhodou CIMTO je, že se snažíme co nejvíce naslouchat požadavkům zákazníků a jsme flexibilní. V zahraničních zkušebnách testování trvá v řádu měsíců, v CIMTO jsme schopni realizovat kompletní certifikační proces za dva týdny od doručení vzorků obalů k testování. Za dva týdny má zákazník protokol z testování vč. fotodokumentace a přidělen UN kód. To platí pouze, pokud obal projde úspěšně všemi předepsanými testy. Kritické bývají pádové zkoušky, při nichž balení musí vydržet 5 pádů z výšky 1,2 metru v různých směrech (pád na stěny, hranu, roh). Obaly z plastu se navíc podrobují pádovým zkouškám až po vymražení na -18 °C nebo nižší teploty, což má významný vliv na křehkost materiálu a výsledky zkoušek.

Máte nějaké speciální bezpečnostní opatření k ochraně před únikem nebezpečných látek nebo požárem?

Testujeme obaly pro kyseliny, rakety, dělostřeleckou i pěchotní munici a další nebezpečné zboží. Jedná se o bezpečný proces, protože v obalech naštěstí není jejich originální obsah, ale materiál o stejné hmotnosti, podobných fyzikálních vlastnostech a se stejně rozloženým těžištěm. Opatření před únikem nebezpečných látek a požárem jsou v odpovídající výši.

Jaké hlavní výzvy vnímáte při vývoji obalů pro baterie?

Vývoj a konstrukci obalu významným způsobem ovlivňuje ekonomika, kdy se tradiční čeští a evropští výrobci na trhu potkávají s levnou konkurencí z ekonomicky méně vyspělých zemí. Jako největší výzvu vnímám vybalancování tlaku na co nejnižší výrobní náklady balení vůči požadavkům na bezpečnou přepravu.

S jakými nejčastějšími problémy se setkáváte při testování nových obalů?

Trendem u obalů pro baterie i jiné zboží je postupné zvětšování jejich velikosti. V některých případech jsou rozměry balení tak velké, že zkušební stroje, které používáme na jejich testování nestačí. Přesto je třeba obal odzkoušet přesně podle technických norem. Aktuálně máme na zkušebně obal na autobaterie pro prémiovou německou automobilku o půdorysu 2,4 x 1,8 metru. Další výzvou bývá hmotnost balení, která může dosáhnout i několika tun.

Věnujete se také oblasti recyklace bateriových obalů?

Po dokončení zkoušek si zákazníci obvykle své obaly odváží zpět do výroby, kde je podrobují dalšímu zkoumání, případně je ještě vylepšují. Recyklaci se tedy u obalů na baterie nevěnujeme.

Spolupracujete s výrobci elektromobilů či dalšími partnery?

V některých případech se podílíme přímo na vývoji obalů a průběžné výsledky ze zkoušek jsou tak pro zákazníky klíčové při jejich dalším zdokonalování. Obvykle se na CIMTO dostane k testování již finální verze obalu u určená k certifikaci. Obchodním partnerem je buď výrobce obalu, výrobce baterií, nebo přímo automobilka.

Jaký je váš pohled na budoucnost elektromobility?

V mých očích je elektromobilita příležitostí pro evropské země, aby se zbavily závislosti na fosilních palivech, byly více soběstačné a bezpečnější ve všech směrech. Elektřinu si můžu vyrobit ze slunce, větru i země přímo doma, a hlavně s minimem emisí, což o fosilních palivech neplatí. Elektrickým automobilům zcela jistě patří budoucnost, ale ještě to bude chtít spoustu práce ve výzkumu a vývoji.

Co byste vzkázal potenciálním zákazníkům?

Chtěl bych současným i potenciálním zákazníkům popřát pohodové prožití vánočních svátků a mnoho úspěchů v roce 2024. CIMTO tu bude i v novém roce pro všechny, kteří chtějí mít jistotu, že jejich zboží je přepravováno v bezpečném obalu.

Děkuji za rozhovor a přeji, ať se Vám i společnosti CIMTO daří.

Pozn. Společníkem společnosti CIMTO, s.r.o. je Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.www.cimto.cz

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.