Porovnání vozidel na LPG s vysokým nájezdem a odlišným technickým stavem v Česku: Emise PAU vázaných na pevných částicích měřených v reálném provozu

Abstrakt

Zkapalněný ropný plyn (LPG) je v literatuře uváděn jako dopravní palivo s nižšími regulovanými i neregulovanými emisemi ve srovnání s benzinem. Pro účely tohoto článku bylo provedeno měření emisí v reálném provozu na náhodném vzorku čtyř běžně provozovaných osobních vozidel s vyšším počtem najetých kilometrů (nad 200 tis. km) a na jednom novém vozidle. Cílem je srovnání emisních faktorů polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) u osobních automobilů umožňující dvoupalivový provoz na LPG a benzín, respektive porovnaní těchto dvou paliv. Koncentrace PAH jsou stanovovány plynovou chromatografií na základě analýzy částic, které byly zachyceny na filtr při izokinetickém odběru vzorku výfukových plynů během jízdy v reálném provozu. Z pohledu součtu analyzovaných 8 nejnebezpečnějších PAH došlo díky LPG ke snížení celkového (sumárního) emisního faktoru pouze u dvou automobilů o 22 a 26 %. U zbylých vozidel byl zjištěn nárůst sumárního emisního faktoru o 4.4–68.8 %. Výsledky ukazují, že z hlediska PAU nemusí být emisní přínos paliva LPG při testech v reálném provozu tak jednoznačný a velice záleží na tom, jestli je do vozidla namontován vhodný systém, jak je nastaven a jaká je vozidlu věnována servisní péče (v jakém technickém stavu se vozidlo nachází).

Citace

ŠPIČKA, Libor, Adam POUL, Jiří HUZLÍK, Martina BUCKOVÁ, Jitka HEGROVÁ a Roman LIČBINSKÝ, 2024. Comparison of high mileage LPG cars in different technical condition in Czechia: Particle-bound PAHs. Atmospheric Environment: X [online]. 23 [cit. 2024-09-12]. ISSN 25901621. Dostupné z: doi:10.1016/j.aeaoa.2024.100294

1-s2.0-S2590162124000613-gr5.jpg

Obrázek Celkový emisní faktor 4 PAU podle UNFCCC-CLRTAP.

Článek je v plném znění k dispozici v angličtině:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590162124000613

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.