Elektromobilita se postupně prosazuje také v segmentu stavebnictví, což dokazuje společnost Cemex, která nedávno nasadila do provozu elektrické autodomíchávače. Pozvání k rozhovoru pro web cistadoprava.cz přijal Michal Kubíček, General and Commercial Manager Bohemia ze společnosti Cemex, který se s námi podělil o své zkušenosti a názory na přechod k ekologickým formám dopravy. Přiblížil výhody a výzvy spojené s používáním elektrických autodomíchávačů v betonárnách a jejich dopad na životní prostředí.
Beton provází celou mou profesní dráhu. Působím v oblasti stavebních materiálů a jejich aplikací už více než dvacet let a spojení s Cemex vyplynulo z toho, že tato společnost koupila firmu, ve které jsem dříve působil.
Cemex pořídil elektrické domíchávače jako součást své strategie směřující k uhlíkové neutralitě v rámci programu Future in Action. Tento program, spuštěný v roce 2020, se zaměřuje na vývoj řešení s nižší uhlíkovou stopou a podporuje udržitelné stavebnictví. Elektrická vozidla pomáhají snižovat emise CO₂ až o 100 %, přispívají k čistšímu a tiššímu provozu, což je výhodné zejména v městském prostředí, a zároveň splňují stejné požadavky na kapacitu jako klasické domíchávače. Nasazení těchto strojů je logickým krokem v rámci Cemex, který dlouhodobě usiluje o minimalizaci dopadů na životní prostředí a prosazuje cirkulární ekonomiku, efektivní využívání odpadů a inovativní nízkoemisní produkty, jako je betonová řada Vertua.
Ano, elektrické domíchávače byly poprvé nasazeny v německých provozech společnosti Cemex a ve Spojených arabských emirátech v roce 2023. Plně elektrický autodomíchávač s nulovými emisemi Volvo FMX, vyvinutý ve spolupráci s Cemex, dokázal na jedno dobití fungovat celý den a v roce 2023 působil krátce i u nás v ČR. Po tomto počátečním úspěchu se elektrické domíchávače začaly objevovat nejen v České republice, ale také ve Francii, Polsku, Španělsku a Německu, kde flotila těchto vozidel dále roste.
Je to tak, koncem letošního února jsme převzali tři nové elektrické autodomíchávače od společnosti SANY. Tyto moderní a ekologicky šetrné stroje jsou nasazeny do provozu v Brně, pražských Stodůlkách a Malešicích a mají řadu dalších pozitiv. Jsou vybaveny devítikubíkovým bubnem od společnosti Putzmeister a na jedno nabití mohou ujet až 200 kilometrů. Jejich provoz je zcela bezemisní a tichý, což přináší významné výhody zejména v městském prostředí. Spotřeba energie činí 1,6 kWh na jeden kilometr jízdy.
Osvědčily se až překvapivě dobře. Zatím máme k dispozici jen omezená data. Nicméně za měsíc, kdy zatím elektrické domíchávače provozujeme již vidíme značnou úsporu. V aktuálním období evidujeme úsporu okolo 4 Kč na km. V ročním průměru předpokládáme úsporu až 7 Kč. To je dáno rozdílem výkonu baterie v zimním a letním období. Samozřejmě bylo nutné nějaké drobné přizpůsobení, jako instalace nabíjecích stanic, ale provozně jsou tato vozidla spolehlivá. Mají nižší spotřebu energie při jízdě nižšími rychlostmi, což je pro nás ideální. Z hlediska ekonomiky je zajímavé, že pokud se nabíjejí ze solární energie, náklady na provoz jsou minimální. Betonárna v Praze – Malešicích, kde je například využíváme, byla postavená v roce 1974, tedy v době, kdy se nepočítalo s velkým pohybem dieselových vozidel uvnitř areálu. Elektrické domíchávače jsou tiché a bez zplodin, což znamená lepší podmínky pro naše zaměstnance. Další faktor je udržitelnost a snižování uhlíkové stopy. Pokud máme možnost napájet elektromobily z vlastní fotovoltaiky, dává to dokonalý smysl.
Nijak dramaticky. Jedině bylo třeba zajistit dobíjecí infrastrukturu. Naše elektrické mixy se používají primárně v Praze a okolí (nebo v Brně), kde jsou jejich denní výjezdy přiměřené jejich dojezdu. Mají kapacitu na osmihodinovou směnu bez nutnosti průběžného dobíjení, což je naprosto dostačující. V pražských Malešicích budou nové stroje nejen rozvážet beton mimo areál, ale také zásobovat haly společnosti PREFA PRAHA. Plánuje se jejich nabíjení pomocí solární elektrárny této společnosti. Samotné nabíjení trvá přibližně 4 až 6 hodin a probíhá během nočních hodin.
V současnosti máme nabíječky tam, kde se vozidla nacházejí, ale pracujeme na rozšíření infrastruktury s vlastním solárním zdrojem a bateriovým úložištěm, aby byl provoz našich elektrodomíchávačů co nejvíce energeticky soběstačný. Pro nabíjení plánujeme využít energii z fotovoltaiky umístěné na střechách přístřešků, které slouží k ochraně jemných recyklátů betonu. Při budování těchto konstrukcí je již počítáno s jejich dostatečnou nosností pro instalaci solárních panelů. Díky tomu bude fotovoltaická elektrárna schopna pokrýt minimálně 60 % potřebné energie, přičemž zbývající část bude řešena úložištěm.
Pro práci s elektrickými domíchávači nejsou potřeba ž ádné specifické požadavky na školení řidičů nad rámec běžné praxe. Zaškolení probíhá v rámci předání vozidla a osmihodinová pracovní doba na seznámení s novým systémem plně postačuje. Hlavním rozdílem oproti běžným vozidlům je způsob nabíjení, zatímco samotná jízda je díky rekuperaci a plynulejší akceleraci dokonce jednodušší než u domíchávačů se spalovacím motorem. Vozidlo lépe brzdí, rychleji se rozjíždí a díky tomu se přirozeně začleňuje do plynulosti silničního provozu, což oceňujeme zejména v městském prostředí. Celkově tak elektrický domíchávač přináší nejen vyšší komfort jízdy, ale i vyšší bezpečnost.
Zatím velmi pozitivní. Řidiči a pracovníci oceňují především sníženou úroveň hluku a čistší pracovní prostředí, což přispívá k většímu komfortu při práci. Moderní design, tichý provoz a absence emisí zároveň mění jejich pohled na elektromobilitu, která v tomto případě dává jednoznačně smysl. Zákazníci, zejména velké stavební firmy zaměřené na udržitelnost, vnímají nasazení elektrických domíchávačů jako významný krok směrem k ekologičtější výstavbě a vítají tuto inovaci s nadšením.
Ano, pravidelně. A už nyní vidíme, že provozní náklady jsou nižší než u spalovacích motorů. Očekáváme, že největší úspory se projeví v dlouhodobém horizontu, hlavně v oblasti servisu.
Plánujete rozšíření elektromobility ve vašem provozu?
Ano, už nyní počítáme s dalšími elektrickými domíchávači. Také pracujeme na rozšíření fotovoltaiky, abychom maximalizovali využití obnovitelných zdrojů pro jejich dobíjení. Naším cílem je provoz co nejvíce ekologizovat, aniž bychom snížili efektivitu.
Možná to, jak rychle si na novou technologii zvykli řidiči. Jízda s elektrickým domíchávačem je komfortnější, plynulejší a jednodušší než s dieselovým vozem. Také ekonomika provozu je lepší, než jsme očekávali.
Domnívám se, že jejich podíl poroste. Především v městských oblastech, kde se pohybujeme na kratších trasách a kde je důležité snižovat emise a hluk. Stále zůstávají výzvy, jako je dojezd na delší vzdálenosti, ale vývoj bateriových technologií jde dopředu a věřím, že v blízké budoucnosti budou k dispozici i další inovace.
Děkuji za rozhovor a přeji, ať se Vám daří.
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.