Cílem článku je poskytnout informace vyplývající z realizace průzkumu zaměřeného za zjištění zvyklostí – návyků českých uživatelů bateriových elektromobilů při jejich dobíjení. Na základě provedeného průzkumu, do kterého se zapojili uživatelé nových i ojetých elektromobilů (37 %), se podařilo zjistit především odlišnosti v dobíjení v případech, kdy uživatelé disponují možností dobíjet elektromobil v rámci neveřejné infrastruktury – nejčastěji doma nebo v zaměstnání, od těch, kteří jsou odkázáni pouze na tu veřejnou (11 % zapojených respondentů). Dvě třetiny respondentů dobíjí ročně z veřejné infrastruktury max. 30 % elektřiny potřebné k provozu bateriového elektromobilu, 42 % pouze v rozmezí 1-10 %. Klíčovým zjištěním byla také kvantifikace uživatelů využívající k dobíjení elektřinu vyrobenou z fotovoltaických elektráren, kdy doma ji využívá 46 % respondentů, 4 % pak na pracovišti a 5 % doma i na pracovišti. Toto zjištění má mimo ekonomiky provozu vliv také na ekologii v souvislosti se stále ne zcela příznivým energetickým mixem České republiky. Nemalá část respondentů (13 %), která doma dobíjí elektromobil, využívá jednotarifní sazby D01d/D02d, které pro ekonomiku provozu nejsou zcela vhodné.
KADULA, Lukáš, SKLÁDANÁ, Pavlína, DAŇKOVÁ, Alena, 2024. Zvyklosti při dobíjení bateriových elektromobilů v České republice. Silniční obzor. 85(9), 27-32. ISSN 0322-7154.
Silniční obzor, https://www.silnicnispolecnost.cz/casopis/
Článek byl vytvořen za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací.
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.