9. ledna 2023, Brno
Obrázek 1: Škoda ENYAQ iV, nejčastěji registrované nové osobní vozidlo s alternativním palivem v roce 2022 (foto: skoda-auto.cz)
Registrace nových čistých osobních vozidel v roce 2022:
V roce 2022 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 192 087 nových osobních vozidel, nejméně od roku 2013. Z uvedeného počtu bylo 7 455 elektrických (BEB, PHEV, FCEV) a 4 774 plynových vozidel (LPG, CNG). „Z čistých vozidel, sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility, byly u LPG a BEV evidovány historicky nejvyšší počty registrací, kdy LPG meziročně poskočilo o 76 % a BEV o 47 %. LPG vozidla dominantně registruje značka Dacia, která si vloni připsala 3 732 registrací, nejúspěšnějším modelem byla Dacia DUSTER (1 255). Každé 3. registrované BEV v roce 2022 byla Škoda ENYAQ, která evidovala 1 293 vozidel, s významným odstupem pak následoval Volkswagen ID.4 (220) a Hyundai KONA (205). V posledních 5 letech každoročně klesá počet registrovaných CNG vozidel, vloni jich bylo 808, nejméně od roku 2013, vloni nejoblíbenějším CNG modelem byla Škoda OCTAVIA, která si připsala 418 registrací. Vozidla s vodíkovými palivovými články, pravděpodobně i v důsledku toho, že v České republice je stále pouze 1 veřejná plnící stanice v Ostravě, si připsala pouze 3 registrace, všechny Toyota MIRAI,“ bilancuje uplynulý rok Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
„V letošním roce proběhne aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, jejímž účelem bude zejména reagovat na nové požadavky obsažené v návrhu nařízení AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), zejména pokud jde o rozvoj elektromobility v nákladní dopravě,“ uvádí Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává: „Ačkoliv jsou aktuální čísla o počtu registrovaných elektromobilů za loňský rok vcelku pozitivní, stále jsou nižší než ve většině evropských států a proto budeme určitě diskutovat též o možných opatřeních, jak stav elektromobility v České republice dále zlepšit.“
Na obrázku níže je uveden vývoj registrací nových čistých osobních vozidel v letech 2010 až 2022.
Obrázek 2: Vývoj registrací nových čistých osobních vozidel
Tabulka 1: Počet registrací nových čistých osobních vozidel v roce 2022 podle značky a druhu paliva
Nejvíce registrací z pohledu čistých vozidel bylo letos evidováno u Škoda ENYAQ (1 293 BEV), Dacia DUSTER (1 255 LPG) a Dacia JOGGER (1 158 LPG).
Obrázek 3: Počet registrací nových osobních čistých vozidel v roce 2022
V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 892 nových osobních BEV, meziročně o 47 % více. Značky Škoda, Volkswagen, Hyundai, Tesla a Mercedes-Benz registrovaly v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních bateriových elektrických vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda ENYAQ, Volkswagen ID.4, Hyundai KONA, Tesla Model Y, a Kia EV6.
Obrázek 4: Vývoj registrací nových osobních BEV
V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 560 nových osobních PHEV, meziročně o 5 % méně. Škoda, Mercedes-Benz, Hyundai, BMW a Volvo – těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních plug-in hybridních vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda OCTAVIA, Škoda SUPERB, Hyundai TUCSON, Toyota RAV4 a Mercedes-Benz GLE.
Obrázek 5: Vývoj registrací nových osobních PHEV
V loňském roce byla v ČR evidována 3 nová osobních FCEV, meziročně o 67 % méně, všechnaToyota MIRAI.
Obrázek 6: Vývoj registrací nových osobních FCEV
V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 966 nových osobních LPG vozidel, meziročně o 76 % více. Dacia, Renault a Fiat – pouze tyto 3 značky registrovaly v uvedeném období v České republice nová osobní LPG vozidla. Nejvíce registrací si připsaly modely Dacia DUSTER, Dacia JOGGER, Dacia SANDERO, Dacia LOGAN, a Renault CAPTUR.
Obrázek 7: Vývoj registrací nových osobních LPG vozidel
V loňském roce bylo v ČR evidováno 808 nových osobních CNG vozidel, meziročně o 5 % méně. Škoda, Volkswagen, Seat, Audi a Fiat – pouze těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nová osobní CNG vozidla. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda OCTAVIA, Volkswagen UP!, Škoda SCALA, Škoda KAMIQ a Seat IBIZA.
Obrázek 8: Vývoj registrací nových osobních CNG vozidel
Výše uvedené shrnutí se týkalo registrací nových osobních vozidel, která jsou definovaná v Národním akčním plánu čisté mobility. Tato vozidla se v loňském roce stále z pohledu celku podílela na všech registracích „jen“ 6,4 procenty. Nejvíce byla v České republice registrovaná nová osobní benzínová vozidla, následovala ta naftová. Dlouhodobý vývoj podílu jednotlivých paliv na registracích nových osobních vozidel je uveden v následujícím grafu, ze kterého je zřejmé, že v loňském roce byl co do podílu evidován mírný pokles benzínových vozidel a prakticky stagnace vozidel naftových.
Obrázek 9: Vývoj podílu registrací nových osobních vozidel dle druhu paliva
V loňském roce bylo v ČR evidováno 127 650 nových osobních benzínových vozidel, meziročně o 9,3 % méně. Škoda, Hyundai, Volkswagen, Toyota a Kia – těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních benzínových vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda FABIA, Hyundai i30, Škoda KAMIQ, Škoda SCALA a Škoda KAROQ.
Obrázek 10: Vývoj registrací nových osobních benzínových vozidel
V loňském roce bylo v ČR evidováno 47 490 nových osobních naftových vozidel, meziročně o 7,1 % m éně. Škoda, Volkswagen, Mercedes-Benz, Ford a BMW – těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních naftových vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda OCTAVIA, Škoda SUPERB, Škoda KODIAQ, Škoda KAROQ a Toyota PROACE.
Obrázek 11: Vývoj registrací nových osobních naftových vozidel
Tabulka a grafy uvedené v této zprávě byly vyfiltrovány z interaktivní sestavy, která je měsíčně aktualizovaná na stránkách Čistá dopravahttps://www.cistadoprava.cz/registrace-novych-vozidel-v-cr/. Sestava mimo osobní obsahuje nově také vozidla lehká užitková, nákladní a autobusy.
Zdroj vstupních dat: Svaz dovozců automobilů
Grafy a tabulka: web Čistá doprava, CDV
Odkaz: https://www.cistadoprava.cz/
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.