Česká palivová dominance: Více dieselů než kdekoliv jinde v EU!

Tisková zpráva

20. prosince 2023, Brno

Tržní podíl naftových motorizací u nově registrovaných osobních vozidel v období leden-listopad 2023 v zemích Evropské unie klesl na 13,7 %, celkem bylo v uvedeném období registrováno více než 1,3 mil. naftových vozidel, meziročně o 5,5 % méně. Situace v jednotlivých zemích je pochopitelně různá. Obliba naftových motorizací v kombinaci se stále ještě širokou nabídkou těchto vozidel tak Českou republiku dostala s 20,7 % na pomyslnou první příčku mezi zeměmi Evropské unie, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

Za jedenáct měsíců roku 2023 vzrostly registrace nových osobních vozidel v EU o 15,7 % a dosáhly téměř deseti milionů. S výjimkou Maďarska všechny trhy EU během tohoto jedenáctiměsíčního období rostly. K tomuto trendu významně přispěly čtyři největší trhy: Itálie (+20 %), Španělsko (+17,3 %), Francie (+16,2 %) a Německo (+11,4 %). Nejvíce registrací si v zemích EU připsala benzínová vozidla (35,7 %), následovala hybridní bez externího dobíjení (25,7 %), bateriová elektrická (14,2 %), naftová (13,7 %), plug-in hybridní (7,7 %) a ostatní (3,0 %).

V České republice bylo za jedenáct měsíců registrováno 206 tis. nových osobních vozidel, meziročně o 16,2 % více. Více než polovinu registrací si připsala benzínová vozidla (52,2 %), následovala naftová (22,7 %), hybridní bez externího dobíjení (17,9 %), bateriová elektrická (3,0 %), plug-in hybridní (2,3 %) a ostatní (1,7 %).

„Jakkoli v zemích Evropské unie každoročně dochází ke snižování tržního podílu naftových motorizací, v Česku v posledních třech letech prakticky stagnuje. Česká republika je 10. největším trhem s novými osobními vozidly, v naftových motorizacích jsme dokonce 5. největším, když více dieselů se letos prodalo jen v Německu, Itálii, Francii a Španělsku. Naftové motorizace si v Česku stále udržují popularitu, což je dáno jak tradicí, tak zejména širokou nabídkou a oblibou nejsilnější značky na domácím trhu. Celkový tržní podíl Škody během uplynulých jedenácti měsíců dosáhl v Česku 35,3 %, v oblasti naftových motorizací pak dokonce 48,2 %. První čtyři nejregistrovanější naftová vozidla byla Škoda OCTAVIA, KODIAQ, SUPERB a KOROQ, až 5. v pořadí byla jiná značka – Toyota PROACE,“uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu, v. v. i., který se tomuto specifiku věnoval také v panelové diskusi na prosincové konferenci Současnost a budoucnost bezemisní dopravy v České republice – více zde.

„České premiantství“ v naftových motorizacích se pak odráží v podílu bateriových elektrických vozidel, kdy v zemích EU bylo v letošním roce registrováno téměř 1,4 mil. bateriových elektromobilů, meziročně +48,2 %. I přes relativně vysoký, téměř 70% meziroční růst, dosáhl podíl osobních bateriových elektromobilů v Česku pouze 3 %, což nás před Slovensko a Chorvatsko řadí stále na téměř úplný chvost mezi zeměmi EU. V tomto segmentu pak Škoda dosahuje tržního podílu 22,4 % a to navzdory tomu, že jediný model značky ENYAQ je zatím (za 11 měsíců) nejregistrovanějším bateriovým elektromobilem v Česku, před Tesla MODEL Y, MODEL 3, Hyundai KONA a Volkswagen ID.3.

„Navzdory signálům o ochlazení poptávky, které zmiňují zástupci některých značek, lze předpokládat, že trh s bateriovými elektromobily nadále poroste i v Česku. Již v letošním roce jsme byli svědky u některých značek poměrně výrazného zlevnění elektromobilů, což začátkem roku odstartovala Tesla, kterou následovaly další značky mnohdy se slevami v řádech statisíců. Toto zlevnění mělo nepochybně vliv na letošní počet registrací. V příštím roce pak očekáváme příchod dostupnějších elektromobilů v nižších segmentech – např. Citroën ë-C3, Renault 5, Kia EV5, Smart 3, měla by být představena Škoda ELROQ, která bude menší a levnější než ENYAQ. Další růst trhu by měl být podpořen díky výzvě Ministerstvo průmyslu a obchodu z Národního plánu obnovy na podporu nákupu elektromobilů a pořízení a výstavbu dobíjecích stanic, která bude poskytována formou bankovní záruky a finančního příspěvku prostřednictvím Národní rozvojové banky,“ dodává Kadula. Výzva, ve které je alokováno 1,95 miliardy korun, je k dispozici zde.

NOVINKA na webu Čistá doprava!

Palivová kalkulačka orientačně srovnává roční náklady na pohonné hmoty vozidel dle druhu paliva.

Zdroj vstupních dat: web Čistá doprava, Ministerstvo dopravy, ACEA
Grafika: Čistá doprava, CDV
Odkaz: https://www.cistadoprava.cz/

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.