4. prosince 2025, Brno
V České republice je aktuálně provozováno 56 tisíc osobních bateriových elektromobilů. Jen od začátku roku do konce listopadu přibylo 12 587 nových vozidel, což znamená meziroční nárůst o 26 %. Tržní podíl elektromobilů tak vzrostl na 5,5 %, oproti 4,7 % ve stejném období roku 2024. Nejprodávanějším modelem se stala letošní novinka Škoda Elroq (2 675 registrací), následovaná Škodou Enyaq (2 182) a Teslou Model Y (1 236). Roste však i význam sekundárního trhu: během jedenácti měsíců bylo dovezeno 7 916 ojetých elektromobilů, jejichž podíl na všech dovezených ojetinách stoupl na 5,8 % (loni 2,7 %). Vyplývá to z aktuálních dat zveřejněných na portálu cistadoprava.cz, která čerpají ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů.
Na českém trhu bylo od ledna do listopadu zaregistrováno 227 052 nových osobních vozidel (+6,2 % meziročně), z toho 12 587 vozidel BEV (+26,4 %). Benzínové motorizace si drží dominantní postavení s podílem 67,6 %, následované diesely (19,9 %). Plug-in hybridy dosáhly 4,3 %, vozidla na LPG 2,6 %, a bylo registrováno 21 vozů na vodík.
Samotný listopad 2025 přinesl 1 143 registrací BEV, což znamená meziroční pokles o 8 % a snížení tržního podílu na 5,4 %. Celkově však trh zůstává v růstové trajektorii, tažen zejména velmi silným březnem (+261 %) a dubnem (+109 %).
Tabulka 1: Registrace nových osobních bateriových elektromobilů v jednotlivých měsících
„Letos sledujeme nejen růst počtu nových elektromobilů, ale i mimořádnou dynamiku sekundárního trhu, který překonal podíl nových vozidel. Stojí za tím rozšiřující se nabídka i dostupnější ceny ojetin. Zákazníci navíc více důvěřují veřejné infrastruktuře, která se postupně zhušťuje a zrychluje,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV).
Dále dodává: „Přestože primární trh elektromobilů rostl o 26 %, zaznamenala Tesla jako loňský lídr propad registrací o 49 %. Vysvětlením je jednak loňská podpora formou dotačního titulu, ale také letos výrazně silnější konkurence tradičních výrobců, zejména domácí značky Škoda.“
Značka Škoda letos ovládla trh BEV s tržním podílem 38,6 %. Tesla, loňský lídr (34,1 %), letos klesla na 13,7 %, což odpovídá meziročnímu propadu o 49 %. Třetí místo patří Volkswagenu, který se posunul na 6,1 %. Pokles registrací zaznamenaly značky BMW (-20 %) a Volvo (-55 %).
Tabulka 2: Meziroční srovnání 10 nejregistrovanějších značek nových osobních bateriových elektromobilů
Nejžádanější modely roku 2025:
U některých tradičně populárních modelů však došlo k propadu – Tesla Model Y meziročně -33 %, Model 3 -69 %, Hyundai Kona -10 %. V žebříčku TOP 10 se objevují hned tři letošní novinky: Škoda Elroq, Kia EV3 a Hyundai Inster.
Tabulka 3: Meziroční srovnání 10 nejregistrovanějších nových osobních bateriových elektromobilů
Silný růst letos vykázal segment lehkých užitkových vozidel, kde BEV dosáhla 6,4 % tržního podílu – více než u osobních aut (5,5 %). Od ledna do listopadu bylo zaregistrováno:
„Růst v kategorii lehkých užitkových vozů je letos mimořádně výrazný – registrace překonaly souhrnné počty za předchozí tři roky,“ doplňuje Jindřich Frič.
Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o.
Zdroj vstupních dat: Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.



