EU trh s elektromobily (1-2/2025) meziročně vzrostl o 28 %, nejvíc v Česku!

Tisková zpráva

25. března 2025, Brno

V úvodních dvou měsících roku bylo v Česku registrováno 1 718 nových osobních bateriových elektrických vozidel (BEVs), meziročně o 88,6 % více, podíl na všech registracích dosáhl 4,6 %. V zemích Evropské unie bylo ve stejném období registrováno 255 489 nových osobních BEVs, meziročně o 28,4 % více, podíl na všech registracích dosáhl 15,2 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

V EU bylo během úvodních dvou měsíců registrováno 1 685 640 nových osobních vozidel (meziročně o 3 % méně), zejména hlavní trhy zaznamenaly, stejně jako Česko (-4,1 %), pokles – Francie (-3,3 %), Německo (-4,6 %) a Itálie (-6,0 %). Španělsko naopak zaznamenalo nárůst o 8,4 %. Bateriové elektromobily byly s podílem 15,2 % třetí nejoblíbenější zákaznickou volbou, nejvíce registrací si připsaly hybridní motorizace bez externího dobíjení (35,2% podíl; meziročně +18,7 %), před benzínovými (29,1% podíl; meziročně -20,5 %), dieselové motorizace dosáhly podílu 9,7 % (meziročně -28,0 %), plug-in hybridní pak 7,4 % (meziročně -5,0 %).

Meziročně bylo v zemích EU registrováno v součtu o 56 553 osobních bateriových elektromobilů více. Tři ze čtyř největších trhů, které dohromady představují 64 % všech registrací bateriových elektromobilů, zaznamenaly výrazný dvouciferný nárůst: Německo (+41,0 %), Belgie (+38,0 %) a Nizozemsko (+25,0 %), zatímco Francie zaznamenala mírný pokles o -1,3 %. Česko patří mezi 21 zemí EU, kde byl evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 1 718 vozidel představovalo 88,6% růst – nejvyšší ze všech zemí EU. Nejvyšší podíl bateriových elektromobilů na registracích zaznamenalo Dánsko (65,4 %) před Nizozemskem (35,2 %) a Belgií (33,1 %).

„Nejvyšší relativní meziroční nárůst registrací bateriových elektromobilů v Česku signalizuje silný potenciál pro další rozvoj elektromobility. Tento trend je ovlivněn jak loňskou odloženou poptávkou před březnovým spuštěním dotačního programu, tak i uvedením očekávaného modelu Škoda Elroq na trh. Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko jedenáctou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými pak 16., což se projevilo stále nízkým podílem BEVs (4,6 %), když nižších podílů dosáhly jen čtyři země. Ze zemí V4 dosáhlo vyššího podílu Maďarsko (6,4 %), naopak nižšího Slovensko (3,7 %) a Polsko (3,1 %). V úvodních dvou měsících roku 2025 byl nejregistrovanějším novým elektromobilem v Česku model Škoda Enyaq s 355 registracemi. Následovaly Škoda Elroq (240 registrací) a Volkswagen ID.7 (94 registrací). V součtu je u nás provozováno přes 40 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1 a téměř 6 400 veřejných dobíjecích bodů, z toho více než 580 s velmi rychlým dobíjením s výkony 150+ kW,“ uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.