28. dubna 2025, Brno
V úvodních třech měsících roku bylo v Česku registrováno 3 113 nových osobních bateriových elektrických vozidel (BEVs), meziročně o 140,8 % více, podíl na všech registracích dosáhl 5,2 %. V zemích Evropské unie bylo ve stejném období registrováno 412 997 nových osobních BEVs, meziročně o 23,4 % více, podíl na všech registracích dosáhl 15,2 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V EU bylo během úvodních třech měsíců registrováno 2 715 008 nových osobních vozidel (meziročně o 1,9 % méně), zejména hlavní trhy zaznamenaly pokles – Francie (-7,8 %), Německo (-4,3 %) a Itálie (-1,6 %). Španělsko naopak zaznamenalo nárůst o 14,1 %. V Česku se počet registrací osobních vozidel meziročně zvýšil o 3,6 %. Bateriové elektromobily byly v zemích EU s podílem 15,2 % třetí nejoblíbenější zákaznickou volbou, nejvíce registrací si připsaly hybridní motorizace bez externího dobíjení (35,5% podíl; meziročně +20,7 %), před benzínovými (28,7% podíl; meziročně -20,6 %), dieselové motorizace dosáhly podílu 9,5 % (meziročně -27,1 %), plug-in hybridní pak 7,6 % (meziročně +1,1 %).
Meziročně bylo v zemích EU registrováno v součtu o 79 569 osobních bateriových elektromobilů více. Dva ze tří největších trhů zaznamenaly výrazný dvouciferný nárůst: Německo (+38,9 %) a Belgie (+29,9 %), zatímco Francie zaznamenala pokles o 6,6 %. Česko patří mezi 23 zemí EU, kde byl evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 3 113 vozidel představovalo 140,8% růst – nejvyšší ze všech zemí EU. Nejvyšší podíl bateriových elektromobilů na registracích zaznamenalo Dánsko (65,5 %) před Nizozemskem (35,3 %) a Finskem (33,8 %). Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko jedenáctou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými pak 15., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (5,2 %), když nižších podílů dosáhlo pět zemí. Ze zemí V4 dosáhlo vyššího podílu Maďarsko (7,3 %), naopak nižšího Slovensko (4,1 %) a Polsko (3,6 %).
„Nejvyšší relativní meziroční nárůst registrací bateriových elektromobilů v Česku je nepochybně povzbudivý. Pro úplný obrázek je ale nutné dodat, že tento růst je stále ovlivněn nižšími počátečními čísly v porovnání s jinými zeměmi. Svou roli v tomto pozitivním vývoji sehrála jak loňská odložená poptávka – díky spuštění dotačnímu programu, tak i fakt, že se letos na trhu objevily nové, cenově dostupnější elektromobily,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu s dodává: “V úvodních třech měsících roku 2025 byl nejregistrovanějším novým elektromobilem v Česku model Škoda Enyaq s 586 registracemi. Následovaly Škoda Elroq (520 registrací) a Tesla Model Y (333 registrací). V součtu je u nás aktuálně provozováno přes 42 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1. K dispozici mají více než 6,5 tisíce veřejných dobíjecích bodů, z toho více než 600 s velmi rychlým dobíjením s výkony 150+ kW, 77 z nich pak dokonce nabízí výkony 350+ kW.“
Provoz webových stránek cistadoprava.cz. je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.