EU trh s elektromobily (1-3/2025) meziročně rostl ve 23 zemích, v Česku nejvíc

Tisková zpráva

28. dubna 2025, Brno

V úvodních třech měsících roku bylo v Česku registrováno 3 113 nových osobních bateriových elektrických vozidel (BEVs), meziročně o 140,8 % více, podíl na všech registracích dosáhl 5,2 %. V zemích Evropské unie bylo ve stejném období registrováno 412 997 nových osobních BEVs, meziročně o 23,4 % více, podíl na všech registracích dosáhl 15,2 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

V EU bylo během úvodních třech měsíců registrováno 2 715 008 nových osobních vozidel (meziročně o 1,9 % méně), zejména hlavní trhy zaznamenaly pokles – Francie (-7,8 %), Německo (-4,3 %) a Itálie (-1,6 %). Španělsko naopak zaznamenalo nárůst o 14,1 %. V Česku se počet registrací osobních vozidel meziročně zvýšil o 3,6 %. Bateriové elektromobily byly v zemích EU s podílem 15,2 % třetí nejoblíbenější zákaznickou volbou, nejvíce registrací si připsaly hybridní motorizace bez externího dobíjení (35,5% podíl; meziročně +20,7 %), před benzínovými (28,7% podíl; meziročně -20,6 %), dieselové motorizace dosáhly podílu 9,5 % (meziročně -27,1 %), plug-in hybridní pak 7,6 % (meziročně +1,1 %).

Meziročně bylo v zemích EU registrováno v součtu o 79 569 osobních bateriových elektromobilů více. Dva ze tří největších trhů zaznamenaly výrazný dvouciferný nárůst: Německo (+38,9 %) a Belgie (+29,9 %), zatímco Francie zaznamenala pokles o 6,6 %. Česko patří mezi 23 zemí EU, kde byl evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 3 113 vozidel představovalo 140,8% růst – nejvyšší ze všech zemí EU. Nejvyšší podíl bateriových elektromobilů na registracích zaznamenalo Dánsko (65,5 %) před Nizozemskem (35,3 %) a Finskem (33,8 %). Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko jedenáctou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými pak 15., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (5,2 %), když nižších podílů dosáhlo pět zemí. Ze zemí V4 dosáhlo vyššího podílu Maďarsko (7,3 %), naopak nižšího Slovensko (4,1 %) a Polsko (3,6 %).

„Nejvyšší relativní meziroční nárůst registrací bateriových elektromobilů v Česku je nepochybně povzbudivý. Pro úplný obrázek je ale nutné dodat, že tento růst je stále ovlivněn nižšími počátečními čísly v porovnání s jinými zeměmi. Svou roli v tomto pozitivním vývoji sehrála jak loňská odložená poptávka – díky spuštění dotačnímu programu, tak i fakt, že se letos na trhu objevily nové, cenově dostupnější elektromobily,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu s dodává: “V úvodních třech měsících roku 2025 byl nejregistrovanějším novým elektromobilem v Česku model Škoda Enyaq s 586 registracemi. Následovaly Škoda Elroq (520 registrací) a Tesla Model Y (333 registrací). V součtu je u nás aktuálně provozováno přes 42 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1. K dispozici mají více než 6,5 tisíce veřejných dobíjecích bodů, z toho více než 600 s velmi rychlým dobíjením s výkony 150+ kW, 77 z nich pak dokonce nabízí výkony 350+ kW.“

Provoz webových stránek cistadoprava.cz. je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.