EU trh s elektromobily (1-4/2025): Česko zaznamenalo nejvyšší meziroční růst

Tisková zpráva

27. května 2025, Brno

V České republice došlo v prvních čtyřech měsících letošního roku k výraznému meziročnímu nárůstu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel (BEVs) – konkrétně o 131,4 %. Tento růst je v rámci Evropské unie nejvyšší a řadí Česko na první místo mezi členskými státy. Průměrný nárůst v EU přitom činil 26,4 %. V uvedeném období bylo v Česku registrováno 4 342 BEVs, což představuje 5,4 % všech nových registrací. V celé EU pak počet nově registrovaných BEVs dosáhl 558 262 vozidel s podílem 15,3 %. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

V EU bylo během úvodních čtyřech měsíců registrováno 3 640 211 nových osobních vozidel (meziročně o 1,2 % méně), zejména hlavní trhy zaznamenaly pokles – Francie (-7,3 %), Německo (-3,3 %) a Itálie (-0,6 %). Španělsko naopak zaznamenalo nárůst o 12,2 %. V Česku se počet registrací osobních vozidel meziročně zvýšil o 4,9 %. Bateriové elektromobily byly v zemích EU s podílem 15,3 % třetí nejoblíbenější zákaznickou volbou, nejvíce registrací si připsaly hybridní motorizace bez externího dobíjení (35,3% podíl; meziročně +20,8 %), před benzínovými (28,6% podíl; meziročně -20,6 %), dieselové motorizace dosáhly podílu 9,6 % (meziročně -26,4 %), plug-in hybridní pak 7,9 % (meziročně +7,8 %).

Meziročně bylo v zemích EU registrováno v součtu o 116 477 osobních bateriových elektromobilů více. Dva ze tří největších trhů zaznamenaly výrazný dvouciferný nárůst: Německo (+42,8 %) a Belgie (+31,3 %), zatímco Francie zaznamenala pokles o 4,4 %. Česko patří ke většině zemí EU, kde byl evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 4 342 vozidel představovalo 131,4% růst – nejvyšší ze všech zemí EU. Nejvyšší podíl bateriových elektromobilů na registracích zaznamenalo Dánsko (64,9 %) před Nizozemskem (35,1 %) a Finskem (34,6 %). Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko desátou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými pak 15., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (5,4 %), když nižších podílů dosáhlo pět zemí. Ze zemí V4 dosáhlo vyššího podílu Maďarsko (7,1 %), naopak nižšího Polsko (4,1 %) a Slovensko (4 %).

„Nejvyšší relativní meziroční nárůst registrací bateriových elektrických vozidel v České republice představuje bezesporu pozitivní trend. Pro komplexní interpretaci tohoto vývoje je však nutné zohlednit, že růst nadále vychází z nižší výchozí základny v porovnání s vyspělejšími trhy. Na aktuálním zvýšení registrací se významně podílela jak loňská odložená poptávka v souvislosti se spuštěním dotačního programu, tak také širší nabídka nových modelů elektromobilů v nižších cenových segmentech, které se letos objevily na trhu,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel z Centra dopravního výzkumu, a dodává: “ V období od ledna do dubna 2025 bylo v České republice nejvíce nově registrovaným bateriovým elektrickým vozidlem SUV Škoda Elroq s celkovým počtem 832 registrací. Na druhém místě se umístil model Škoda Enyaq (752 registrací), následovaný vozidlem Tesla Model Y (475 registrací). Aktuálně je na tuzemských silnicích v provozu více než 44 000 osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1, která mají k dispozici přes 6 000 veřejně přístupných dobíjecích bodů.“

Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s Ministerstvem dopravy spustilo nový on-line průzkum zaměřený na praktické zkušenosti uživatelů bateriových elektromobilů v České republice. Cílem je získat informace o každodenním používání elektromobilů, včetně zvyklostí při dobíjení, využívání veřejné a neveřejné infrastruktury. Průzkum je anonymní a jeho výsledky pomohou při plánování dalšího rozvoje elektromobility a dobíjecí infrastruktury v Česku. Závěry průzkumu budou zveřejněny na webu Čistá doprava.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.