EU trh s elektromobily (1-5/2025): Česko v čele růstu, podíl na trhu však zůstává pod průměrem

Tisková zpráva

25. června 2025, Brno

V České republice došlo v období leden až květen 2025 k meziročnímu nárůstu registrací nových bateriových elektrických vozidel (BEV) o 111,7 %, což představuje vůbec nejvyšší tempo růstu v rámci celé Evropské unie. Zatímco průměrný růst napříč členskými státy činil 26,1 %, český trh s bateriovými elektromobily tak vykazuje mimořádnou dynamiku. Přesto zůstává podíl BEVs na celkových registracích v Česku relativně nízký – 5,5 %, což zemi řadí na 19. místo mezi 27 členskými státy EU. V absolutních číslech bylo v Česku za dané období registrováno 5 552 BEVs, zatímco v celé EU šlo o 701 089 vozidel, s průměrným podílem 15,4 %. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

V období od ledna do května 2025 bylo v zemích Evropské unie registrováno celkem 4 566 970 nových osobních vozidel, což představuje meziroční pokles o 0,6 %. Hlavní evropské trhy zaznamenaly útlum – ve Francii pokles činil 8,2 %, v Německu 2,4 % a v Itálii 0,5 %. Naproti tomu Španělsko vykázalo výrazný růst registrací (+13,6 %). Česká republika se zařadila mezi země s pozitivním trendem, když počet registrací vzrostl meziročně o 3,7 %.

Z hlediska pohonných jednotek zůstávají v EU nejčastější volbou zákazníků hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení, která tvořila 35,1 % nových registrací (+19,8 % meziročně). Druhou příčku obsadila benzinová vozidla s podílem 28,6 %, avšak s výrazným poklesem (-20,2 %), zatímco bateriové elektromobily se s 15,4% podílem staly třetí nejpreferovanější volbou. Naopak dieselová vozidla nadále ztrácela – s podílem 9,5 % zaznamenala meziroční pokles o 26,6 %. Plug-in hybridní vozy představovaly 8,2 % registrací (+15,0 %).

V absolutních číslech přibylo v zemích EU za pět měsíců celkem 145 074 nových bateriových elektromobilů oproti stejnému období loňského roku. Nárůst zaznamenaly tři ze čtyř největších trhů v EU, které představují 62 % všech registrací bateriových elektromobilů: Německo (+43,2 %), Belgie (+26,7 %) a Nizozemsko (+6,7 %). Naproti tomu Francie zaznamenala pokles o 7,1 %.

Česká republika v kontextu elektromobility výrazně postoupila – s 5 552 nově registrovanými bateriovými elektromobily dosáhla meziročního růstu 111,7 %, což představuje nejvyšší tempo růstu v celé EU. Přesto zůstává jejich podíl na celkových registracích stále relativně nízký (5,5 %), což řadí Česko na 19. místo mezi členskými státy. Vyšší podíl ze zemí V4 zaznamenalo například Maďarsko (7,2 %), nižší pak Polsko (4,4 %) a Slovensko (4,2 %). Nejvyšší penetrace bateriových elektromobilů byla evidována v Dánsku (63,9 %), následovaném Nizozemskem (35,0 %) a Finskem (34,3 %).

Podle ředitele Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřicha Friče stojí za letošním výrazným růstem registrací elektromobilů v Česku kombinace několika faktorů. „Klíčovou roli sehrál loňský dotační program pro firmy, jehož efekty se do registrací promítly se zpožděním. Meziroční nárůst navíc umocňuje skutečnost, že Česko dlouhodobě vychází z nízkého výchozího základu. K vyšším číslům přispívá také širší nabídka cenově dostupnějších modelů a stále silnější tlak na snižování emisí ve firemních flotilách. V neposlední řadě je růst podpořen zlepšující se dostupností veřejné dobíjecí infrastruktury,“ vysvětluje Frič. Doplňuje, že od ledna do května 2025 bylo nejčastěji registrovaným bateriovým elektromobilem v Česku SUV Škoda Elroq (1 209 registrací), následované modely Škoda Enyaq (850) a Tesla Model Y (607). „Aktuálně je na tuzemských silnicích provozováno přes 46 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1, které mají k dispozici více než 6 tisíc veřejně přístupných dobíjecích bodů,“ uzavírá ředitel CDV.

Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s Ministerstvem dopravy realizuje do konce června on-line průzkum zaměřený na praktické zkušenosti uživatelů bateriových elektromobilů v České republice. Cílem je získat informace o každodenním používání elektromobilů, včetně zvyklostí při dobíjení, využívání veřejné a neveřejné infrastruktury. Průzkum je anonymní a jeho výsledky pomohou při plánování dalšího rozvoje elektromobility a dobíjecí infrastruktury v Česku. Závěry průzkumu budou zveřejněny na webu Čistá doprava.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.