EU trh s elektromobily (1-8/2025): Čtvrtina nových aut je do zásuvky, v Česku zatím každé desáté

Tisková zpráva

25. září 2025, Brno

Během prvních osmi měsíců roku 2025 se v zemích Evropské unie registrovalo o 24,8 % více bateriových elektromobilů (BEV) než ve stejném období loni. Česká republika se řadí k nejrychleji rostoucím trhům v rámci celé EU – s meziročním nárůstem registrací o 53,5 % obsadila páté místo. Podíl elektromobilů na nových registracích ale u nás zatím zaostává za evropským průměrem. Zatímco v Česku tvoří 5,5 % všech nově registrovaných aut, v EU je to už 15,8 %. Přesto jde o výrazný posun: ještě loni ve stejném období činil podíl pouze 3,7 %, v EU pak 12,6 %. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

Registrace osobních vozidel v EU: celková stagnace, růst elektromobility

V období leden–srpen 2025 bylo v EU registrováno celkem 7 168 848 nových osobních automobilů, což představuje meziroční pokles o 0,1 %. Poklesy zaznamenaly tři ze čtyř hlavních evropských trhů – Francie (-7,1 %), Německo (-1,7 %) a Itálie (-3,7 %). Výjimkou bylo Španělsko, kde došlo k nárůstu registrací o 14,6 %. Český trh vykázal růst o 4,8 %.

Z pohledu typu pohonu i nadále dominují hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení (HEV), která tvořila 34,7 % nových registrací (+16,4 % meziročně). Následovala benzinová vozidla s podílem 28,1 %, avšak se značným poklesem (-19,7 %). Bateriové elektromobily se s 15,8% podílem staly třetí nejčastější volbou. Plug-in hybridy tvořily 8,8 % registrací (+27,2 %), zatímco dieselová vozidla dále oslabovala – s podílem 9,4 % klesla meziročně o 25,7 %.

Dynamika růstu elektromobilů: Česko posílilo, ale zůstává pod průměrem

V celé Evropské unii se počet nově registrovaných bateriových elektromobilů (BEV) meziročně zvýšil o 224 855 vozidel, což představuje 1 132 603 registrací. Růst byl evidován u tří ze čtyř největších trhů – Německo (+39,2 %), Belgie (+14,4 %) a Nizozemsko (+5,1 %). Francie naopak zaznamenala pokles (-2,0 %).

Česká republika si připsala 53,5% meziroční růst, když počet nových registrací vzrostl z 5 747 na 8 820 vozidel. Přestože jde o významné zrychlení, podíl bateriových elektromobilů na všech nových registracích zůstává u nás na 5,5 %, tedy výrazně pod průměrem EU (15,8 %). V rámci zemí V4 vykázalo vyšší podíl Maďarsko (8,3 %) a Polsko (5,7 %), nižší naopak Slovensko (4,4 %). Největší tržní podíly v EU drží Dánsko (64,8 %), Švédsko (35,0 %) a Finsko (34,7 %).

U plug-in hybridních vozidel (PHEV) byl v Česku růst ještě výraznější – o 74,3 %, z 3 941 na 6 868 vozidel. Jejich tržní podíl tak dosáhl 4,3 %. Pokud sečteme BEV i PHEV, přibližně každé desáté nově registrované vozidlo v Česku je už vybaveno možností externího dobíjení (9,8 %). V EU je tento podíl téměř čtvrtinový (24,6 %). V loňském roce činil podíl v Česku 6,3 %, v EU pak 19,5 %. Meziročně tak došlo k nárůstu podílu vozidel s externím dobíjením o 3,5 procentního bodu v Česku a o 5,1 procentního bodu v EU.

CDV: Počet osobních elektromobilů Česku překročil hranici 50 tisíc

Na českých silnicích je provozováno už více než 51,5 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1 a téměř 3 tisíce kategorie N1. Jejich řidiči mají k dispozici 7 127 veřejně přístupných dobíjecích bodů, 755 z nich disponuje dobíjecími výkony 150+ kW, infrastruktura se v Česku dále rozvíjí a posiluje.

„Ve srovnání s loňským rokem evidujeme u nových elektromobilů 53,5% nárůst registrací. Je však nutné zdůraznit, že tento růst vychází z poměrně nízkého základu, takže i menší absolutní přírůstky se v procentech projeví výrazněji. K výsledkům v tomto kontextu významně přispěl také opožděný efekt dotačního programu pro firmy – zejména v první polovině roku. Naopak v srpnu jsme zaznamenali meziroční růst jen 7,6 %, což ukazuje na určité zpomalení,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV).

Podle něj lze očekávat, že tempo růstu bude v dalších měsících roku pravděpodobně dále klesat. Přesto elektromobilita nadále posiluje svou pozici i v Česku. Přispívá k tomu rozšiřující se nabídka cenově dostupnějších modelů, tlak na snižování emisí ve firemních flotilách, ale také rychlý rozvoj dobíjecí infrastruktury, která zvyšuje praktičnost každodenního provozu elektromobilů.

Nejčastěji registrované nové bateriové elektromobily v Česku

V období leden–srpen 2025 zaznamenala nejvýraznější meziroční nárůst registrací v segmentu bateriových elektromobilů značka Škoda, která tím získala tržní podíl 35,4 % a pozici lídra trhu v daném segmentu. Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, naopak vykázala meziroční pokles o 37 %, což vedlo ke snížení jejího tržního podílu z 36,6 % na 15,2 %. Růst zaznamenal také třetí Volkswagen, který dosáhl podíl 6,6 %. Z pohledu konkrétních modelů si nejvíce registrací připsala Škoda Elroq (1 731 registrací), následovaná modelem Škoda Enyaq (1 391 registrací) a Tesla Model Y (948 registrací) – bližší informace ve zprávě: Český trh s elektromobily (1–8/2025): tržní podíl nových stoupl na 5,5 %, ojetých na 5,4 %.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.