25. září 2025, Brno
Během prvních osmi měsíců roku 2025 se v zemích Evropské unie registrovalo o 24,8 % více bateriových elektromobilů (BEV) než ve stejném období loni. Česká republika se řadí k nejrychleji rostoucím trhům v rámci celé EU – s meziročním nárůstem registrací o 53,5 % obsadila páté místo. Podíl elektromobilů na nových registracích ale u nás zatím zaostává za evropským průměrem. Zatímco v Česku tvoří 5,5 % všech nově registrovaných aut, v EU je to už 15,8 %. Přesto jde o výrazný posun: ještě loni ve stejném období činil podíl pouze 3,7 %, v EU pak 12,6 %. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V období leden–srpen 2025 bylo v EU registrováno celkem 7 168 848 nových osobních automobilů, což představuje meziroční pokles o 0,1 %. Poklesy zaznamenaly tři ze čtyř hlavních evropských trhů – Francie (-7,1 %), Německo (-1,7 %) a Itálie (-3,7 %). Výjimkou bylo Španělsko, kde došlo k nárůstu registrací o 14,6 %. Český trh vykázal růst o 4,8 %.
Z pohledu typu pohonu i nadále dominují hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení (HEV), která tvořila 34,7 % nových registrací (+16,4 % meziročně). Následovala benzinová vozidla s podílem 28,1 %, avšak se značným poklesem (-19,7 %). Bateriové elektromobily se s 15,8% podílem staly třetí nejčastější volbou. Plug-in hybridy tvořily 8,8 % registrací (+27,2 %), zatímco dieselová vozidla dále oslabovala – s podílem 9,4 % klesla meziročně o 25,7 %.
V celé Evropské unii se počet nově registrovaných bateriových elektromobilů (BEV) meziročně zvýšil o 224 855 vozidel, což představuje 1 132 603 registrací. Růst byl evidován u tří ze čtyř největších trhů – Německo (+39,2 %), Belgie (+14,4 %) a Nizozemsko (+5,1 %). Francie naopak zaznamenala pokles (-2,0 %).
Česká republika si připsala 53,5% meziroční růst, když počet nových registrací vzrostl z 5 747 na 8 820 vozidel. Přestože jde o významné zrychlení, podíl bateriových elektromobilů na všech nových registracích zůstává u nás na 5,5 %, tedy výrazně pod průměrem EU (15,8 %). V rámci zemí V4 vykázalo vyšší podíl Maďarsko (8,3 %) a Polsko (5,7 %), nižší naopak Slovensko (4,4 %). Největší tržní podíly v EU drží Dánsko (64,8 %), Švédsko (35,0 %) a Finsko (34,7 %).
U plug-in hybridních vozidel (PHEV) byl v Česku růst ještě výraznější – o 74,3 %, z 3 941 na 6 868 vozidel. Jejich tržní podíl tak dosáhl 4,3 %. Pokud sečteme BEV i PHEV, přibližně každé desáté nově registrované vozidlo v Česku je už vybaveno možností externího dobíjení (9,8 %). V EU je tento podíl téměř čtvrtinový (24,6 %). V loňském roce činil podíl v Česku 6,3 %, v EU pak 19,5 %. Meziročně tak došlo k nárůstu podílu vozidel s externím dobíjením o 3,5 procentního bodu v Česku a o 5,1 procentního bodu v EU.
Na českých silnicích je provozováno už více než 51,5 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1 a téměř 3 tisíce kategorie N1. Jejich řidiči mají k dispozici 7 127 veřejně přístupných dobíjecích bodů, 755 z nich disponuje dobíjecími výkony 150+ kW, infrastruktura se v Česku dále rozvíjí a posiluje.
„Ve srovnání s loňským rokem evidujeme u nových elektromobilů 53,5% nárůst registrací. Je však nutné zdůraznit, že tento růst vychází z poměrně nízkého základu, takže i menší absolutní přírůstky se v procentech projeví výrazněji. K výsledkům v tomto kontextu významně přispěl také opožděný efekt dotačního programu pro firmy – zejména v první polovině roku. Naopak v srpnu jsme zaznamenali meziroční růst jen 7,6 %, což ukazuje na určité zpomalení,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV).
Podle něj lze očekávat, že tempo růstu bude v dalších měsících roku pravděpodobně dále klesat. Přesto elektromobilita nadále posiluje svou pozici i v Česku. Přispívá k tomu rozšiřující se nabídka cenově dostupnějších modelů, tlak na snižování emisí ve firemních flotilách, ale také rychlý rozvoj dobíjecí infrastruktury, která zvyšuje praktičnost každodenního provozu elektromobilů.
V období leden–srpen 2025 zaznamenala nejvýraznější meziroční nárůst registrací v segmentu bateriových elektromobilů značka Škoda, která tím získala tržní podíl 35,4 % a pozici lídra trhu v daném segmentu. Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, naopak vykázala meziroční pokles o 37 %, což vedlo ke snížení jejího tržního podílu z 36,6 % na 15,2 %. Růst zaznamenal také třetí Volkswagen, který dosáhl podíl 6,6 %. Z pohledu konkrétních modelů si nejvíce registrací připsala Škoda Elroq (1 731 registrací), následovaná modelem Škoda Enyaq (1 391 registrací) a Tesla Model Y (948 registrací) – bližší informace ve zprávě: Český trh s elektromobily (1–8/2025): tržní podíl nových stoupl na 5,5 %, ojetých na 5,4 %.
Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.