EU trh s elektromobily (leden–říjen 2025): téměř 1,5 milionu nových registrací, Česko v tržním podílu za Maďarskem i Polskem

Tisková zpráva

25. listopadu 2025, Brno

Během prvních deseti měsíců roku 2025 se v zemích Evropské unie registrovalo o 25,7 % více bateriových elektromobilů než ve stejném období loni. Česká republika se řadí k rychleji rostoucím trhům v rámci celé EU – s meziročním nárůstem registrací o 31,8 %. Podíl elektromobilů na nových registracích ale u nás zatím zaostává za evropským průměrem. Zatímco v Česku tvoří 5,6 % všech nově registrovaných aut, v EU je to už 16,4 %. Přesto jde o posun: ještě loni ve stejném období činil podíl 4,5 %, v EU pak 13,2 %. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

Registrace osobních vozidel v EU: bateriové elektromobily +25,7 %, naftové motorizace -24,5 %

V období leden–říjen 2025 bylo v EU registrováno celkem 8 974 026 nových osobních automobilů, což představuje meziroční růst o 1,4 %. Poklesy zaznamenaly dva ze čtyř hlavních evropských trhů – Francie (-5,4 %) a Itálie (-2,6 %). Německo vykázalo mírný růst (+0,5 %), ve Španělsku došlo k nárůstu registrací o 14,9 %. Český trh vykázal růst o 6,6 %.

Z pohledu typu pohonu i nadále dominují hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení (HEV), která tvořila 34,6 % všech nových registrací, což představuje meziroční nárůst o 15,6 %. Na druhém místě zůstávají benzinová vozidla s 27,4% podílem, i když jejich registrace výrazně poklesly (-18,3 % meziročně). Zájem o bateriové elektromobily (BEV) dále roste – s 16,4% tržním podílem se staly třetí nejčastější volbou evropských zákazníků. Dieselové vozidla i nadále ztrácejí, jejich podíl se snížil na 9,2 % a meziročně klesl o téměř čtvrtinu (-24,5 %). Naopak plug-in hybridní vozidla (PHEV) si polepšila – tvoří 9,1 % nových registrací, což znamená růst o 32,4 %.

V4: Česko v podílu elektromobilů za Maďarskem a Polskem, ale před Slovenskem

V celé Evropské unii se počet nově registrovaných bateriových elektromobilů meziročně zvýšil o více než 300 tisíc vozidel (+301 084), celkem tak bylo od ledna do října zaregistrováno 1 473 447 elektromobilů. Růst zaznamenaly všechny čtyři největší evropské trhy – Německo (+39,4 %), Belgie (+10,6 %), Nizozemsko (+6,6 %) i Francie (+5,3 %).

Česká republika si připsala 31,8% meziroční nárůst, když počet nových registrací vzrostl ze 8 685 na 11 444 vozidel. Přestože jde o významné zrychlení, podíl bateriových elektromobilů na všech nových registracích zůstává u nás na 5,6 %, tedy výrazně pod průměrem EU (16,4 %).

V rámci zemí Visegrádské čtyřky (V4) dosáhlo vyššího podílu Maďarsko (8,4 %) a Polsko (6,4 %), nižší naopak Slovensko (4,5 %). Největší tržní podíly v rámci EU dlouhodobě drží Dánsko (66,5 %), Finsko (35,7 %), Švédsko (35,5 %), Nizozemsko (35,4 %) a Belgie (33,7 %).

CDV: V Česku je provozováno téměř 55,5 tisíc osobních bateriových elektromobilů

Na českých silnicích je provozováno téměř 55,5 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1 a více než 3,2 tisíce vozidel kategorie N1. Jejich řidiči mají k dispozici 7 143 veřejně přístupných dobíjecích bodů, 794 z nich disponuje dobíjecími výkony 150+ kW, infrastruktura se v Česku dále rozvíjí a posiluje.

„Vedle nových vozidel, jejichž podíl na trhu vzrostl z loňských 4,5 % na 5,6 %, stojí za pozornost také situace na trhu ojetin. Dovážené ojeté bateriové elektromobily si připsaly ještě o něco vyšší tržní podíl – 5,7 %, což je výrazný nárůst oproti 2,6 % v minulém roce. Růst poptávky po ojetých vozidlech je přirozený: jejich ceny jsou pro kupující čím dál atraktivnější, nabídka roste a přispívá k tomu i postupně hustší a rychlejší síť veřejných dobíjecích bodů,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. „Slábnutí dynamiky primárního trhu, na které jsme dlouhodobě upozorňovali, souvisí zejména s nerovnoměrností registrací v roce 2024, ovlivněnou hlavně dotacemi. Přesto bylo za prvních deset měsíců evidováno více nových osobních elektromobilů (11 444) než za celý předchozí rok (10 933),“ doplňuje.

Nejčastěji registrované nové bateriové elektromobily v Česku

Nejvýraznější meziroční nárůst registrací v segmentu bateriových elektromobilů zaznamenala značka Škoda, která tím získala tržní podíl 37,5 % a pozici lídra trhu v daném segmentu. Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, naopak vykázala meziroční pokles o 46 %, což vedlo ke snížení jejího tržního podílu z 35,6 % na 14,5 %. Růst zaznamenal také třetí Volkswagen, který dosáhl podíl 6 %. Z pohledu konkrétních modelů si nejvíce registrací připsala Škoda Elroq (2 359 registrací), následovaná modelem Škoda Enyaq (1 932 registrací) a Tesla Model Y (1 186 registrací) – bližší informace ve zprávě: Český trh s elektromobily (leden–říjen 2025): lehká užitková vozidla překonávají v tržním podílu osobní vozy.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Partneři projektového webu
Logo MD
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.