25. listopadu 2025, Brno
Během prvních deseti měsíců roku 2025 se v zemích Evropské unie registrovalo o 25,7 % více bateriových elektromobilů než ve stejném období loni. Česká republika se řadí k rychleji rostoucím trhům v rámci celé EU – s meziročním nárůstem registrací o 31,8 %. Podíl elektromobilů na nových registracích ale u nás zatím zaostává za evropským průměrem. Zatímco v Česku tvoří 5,6 % všech nově registrovaných aut, v EU je to už 16,4 %. Přesto jde o posun: ještě loni ve stejném období činil podíl 4,5 %, v EU pak 13,2 %. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V období leden–říjen 2025 bylo v EU registrováno celkem 8 974 026 nových osobních automobilů, což představuje meziroční růst o 1,4 %. Poklesy zaznamenaly dva ze čtyř hlavních evropských trhů – Francie (-5,4 %) a Itálie (-2,6 %). Německo vykázalo mírný růst (+0,5 %), ve Španělsku došlo k nárůstu registrací o 14,9 %. Český trh vykázal růst o 6,6 %.
Z pohledu typu pohonu i nadále dominují hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení (HEV), která tvořila 34,6 % všech nových registrací, což představuje meziroční nárůst o 15,6 %. Na druhém místě zůstávají benzinová vozidla s 27,4% podílem, i když jejich registrace výrazně poklesly (-18,3 % meziročně). Zájem o bateriové elektromobily (BEV) dále roste – s 16,4% tržním podílem se staly třetí nejčastější volbou evropských zákazníků. Dieselové vozidla i nadále ztrácejí, jejich podíl se snížil na 9,2 % a meziročně klesl o téměř čtvrtinu (-24,5 %). Naopak plug-in hybridní vozidla (PHEV) si polepšila – tvoří 9,1 % nových registrací, což znamená růst o 32,4 %.
V celé Evropské unii se počet nově registrovaných bateriových elektromobilů meziročně zvýšil o více než 300 tisíc vozidel (+301 084), celkem tak bylo od ledna do října zaregistrováno 1 473 447 elektromobilů. Růst zaznamenaly všechny čtyři největší evropské trhy – Německo (+39,4 %), Belgie (+10,6 %), Nizozemsko (+6,6 %) i Francie (+5,3 %).
Česká republika si připsala 31,8% meziroční nárůst, když počet nových registrací vzrostl ze 8 685 na 11 444 vozidel. Přestože jde o významné zrychlení, podíl bateriových elektromobilů na všech nových registracích zůstává u nás na 5,6 %, tedy výrazně pod průměrem EU (16,4 %).
V rámci zemí Visegrádské čtyřky (V4) dosáhlo vyššího podílu Maďarsko (8,4 %) a Polsko (6,4 %), nižší naopak Slovensko (4,5 %). Největší tržní podíly v rámci EU dlouhodobě drží Dánsko (66,5 %), Finsko (35,7 %), Švédsko (35,5 %), Nizozemsko (35,4 %) a Belgie (33,7 %).
Na českých silnicích je provozováno téměř 55,5 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1 a více než 3,2 tisíce vozidel kategorie N1. Jejich řidiči mají k dispozici 7 143 veřejně přístupných dobíjecích bodů, 794 z nich disponuje dobíjecími výkony 150+ kW, infrastruktura se v Česku dále rozvíjí a posiluje.
„Vedle nových vozidel, jejichž podíl na trhu vzrostl z loňských 4,5 % na 5,6 %, stojí za pozornost také situace na trhu ojetin. Dovážené ojeté bateriové elektromobily si připsaly ještě o něco vyšší tržní podíl – 5,7 %, což je výrazný nárůst oproti 2,6 % v minulém roce. Růst poptávky po ojetých vozidlech je přirozený: jejich ceny jsou pro kupující čím dál atraktivnější, nabídka roste a přispívá k tomu i postupně hustší a rychlejší síť veřejných dobíjecích bodů,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. „Slábnutí dynamiky primárního trhu, na které jsme dlouhodobě upozorňovali, souvisí zejména s nerovnoměrností registrací v roce 2024, ovlivněnou hlavně dotacemi. Přesto bylo za prvních deset měsíců evidováno více nových osobních elektromobilů (11 444) než za celý předchozí rok (10 933),“ doplňuje.
Nejvýraznější meziroční nárůst registrací v segmentu bateriových elektromobilů zaznamenala značka Škoda, která tím získala tržní podíl 37,5 % a pozici lídra trhu v daném segmentu. Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, naopak vykázala meziroční pokles o 46 %, což vedlo ke snížení jejího tržního podílu z 35,6 % na 14,5 %. Růst zaznamenal také třetí Volkswagen, který dosáhl podíl 6 %. Z pohledu konkrétních modelů si nejvíce registrací připsala Škoda Elroq (2 359 registrací), následovaná modelem Škoda Enyaq (1 932 registrací) a Tesla Model Y (1 186 registrací) – bližší informace ve zprávě: Český trh s elektromobily (leden–říjen 2025): lehká užitková vozidla překonávají v tržním podílu osobní vozy.
Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.