30. října 2025, Brno
Během prvních devíti měsíců roku 2025 se v zemích Evropské unie registrovalo o 24,1 % více bateriových elektromobilů než ve stejném období loni. Česká republika se řadí k nejrychleji rostoucím trhům v rámci celé EU – s meziročním nárůstem registrací o 41,2 % obsadila deváté místo. Podíl elektromobilů na nových registracích ale u nás zatím zaostává za evropským průměrem. Zatímco v Česku tvoří 5,6 % všech nově registrovaných aut, v EU je to už 16,1 %. Přesto jde o posun: ještě loni ve stejném období činil podíl 4,2 %, v EU pak 13,1 %. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V období leden–září 2025 bylo v EU registrováno celkem 8 057 335 nových osobních automobilů, což představuje meziroční růst o 0,9 %. Poklesy zaznamenaly tři ze čtyř hlavních evropských trhů – Francie (-6,3 %), Itálie (-2,9 %) a Německo (-0,3 %). Výjimkou bylo Španělsko, kde došlo k nárůstu registrací o 14,8 %. Český trh vykázal růst o 6,1 %.
Z pohledu typu pohonu i nadále dominují hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení (HEV), která tvořila 34,7 % všech nových registrací, což představuje meziroční nárůst o 16,4 %. Na druhém místě zůstávají benzinová vozidla s 27,7% podílem, i když jejich registrace výrazně poklesly (-18,7 % meziročně). Zájem o bateriové elektromobily (BEV) dále roste – s 16,1% tržním podílem se staly třetí nejčastější volbou evropských zákazníků. Dieselové vozidla i nadále ztrácejí, jejich podíl se snížil na 9,3 % a meziročně klesl o téměř čtvrtinu (-24,7 %). Naopak plug-in hybridní vozidla (PHEV) si polepšila – tvoří 9 % nových registrací, což znamená růst o 31,1 %.
V celé Evropské unii se počet nově registrovaných bateriových elektromobilů meziročně zvýšil o více než čtvrt milionu vozidel (+252 762), celkem tak bylo od ledna do září zaregistrováno 1 300 188 elektromobilů. Růst zaznamenaly tři ze čtyř největších evropských trhů – Německo (+38,3 %), Belgie (+12,4 %) a Nizozemsko (+3,9 %). Francie naopak vykázala mírn ý pokles (-0,2 %).
Česká republika si připsala 41,2% meziroční nárůst, když počet nových registrací vzrostl ze 7 210 na 10 180 vozidel. Přestože jde o významné zrychlení, podíl bateriových elektromobilů na všech nových registracích zůstává u nás na 5,6 %, tedy výrazně pod průměrem EU (16,1 %).
V rámci zemí Visegrádské čtyřky (V4) dosáhlo vyššího podílu Maďarsko (8,4 %) a Polsko (6,0 %), nižší naopak Slovensko (4,4 %). Největší tržní podíly v rámci EU dlouhodobě drží Dánsko (66,0 %), Finsko (35,6 %), Švédsko (35,4 %), Nizozemsko (34,7 %) a Belgie (33,4 %).
Na českých silnicích je provozováno téměř 54 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1 a více než 3,1 tisíce vozidel kategorie N1. Jejich řidiči mají k dispozici 7 179 veřejně přístupných dobíjecích bodů, 767 z nich disponuje dobíjecími výkony 150+ kW, infrastruktura se v Česku dále rozvíjí a posiluje.
Trh s bateriovými elektromobily v České republice pokračuje v růstu. Za prvních devět měsíců letošního roku vzrostl počet registrací nových osobních elektromobilů o 41,2 %, čímž jejich tržní podíl dosáhl 5,6 %.
„Současný vývoj potvrzuje, že elektromobilita se v České republice postupně stává dostupnější a že ji zákazníci stále častěji vnímají jako reálnou alternativu k vozidlům se spalovacím motorem,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV). Zářijová data však ukazují meziroční pokles registrací nových bateriových elektromobilů o 7 %. „Tento pokles je nutné vnímat v kontextu mimořádně silného závěru třetího čtvrtletí loňského roku, kdy významnou roli sehrál dotační program pro firmy. Jeho finanční prostředky byly vyčerpány v říjnu 2024,“ doplňuje Frič.
K celkovému růstu trhu bateriových elektromobilů podle něj přispívá rozšiřující se nabídka cenově dostupnějších modelů, rostoucí tlak na snižování emisí ve firemních flotilách a také rychlý rozvoj dobíjecí infrastruktury, který zvyšuje praktičnost každodenního provozu těchto vozidel.
V období leden–září 2025 zaznamenala nejvýraznější meziroční nárůst registrací v segmentu bateriových elektromobilů značka Škoda, která tím získala tržní podíl 36,3 % a pozici lídra trhu v daném segmentu. Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, naopak vykázala meziroční pokles o 43 %, což vedlo ke snížení jejího tržního podílu z 38,1 % na 15,4 %. Růst zaznamenal také třetí Volkswagen, který dosáhl podíl 6,2 %. Z pohledu konkrétních modelů si nejvíce registrací připsala Škoda Elroq (2 048 registrací), následovaná modelem Škoda Enyaq (1 649 registrací) a Tesla Model Y (1 105 registrací) – bližší informace ve zprávě: Český trh s elektromobily (leden–září 2025): Registrováno přes 16 tisíc osobních vozidel, z toho 6 tisíc dovezených ojetin.
Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
