EU trh s užitkovými elektromobily (1-3/2025): dodávky +32,6 %, nákladní automobily +50,6 %, elektrobusy +50,3 %

Tisková zpráva

30. dubna 2025, Brno

V úvodních třech měsících roku zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii dynamický růst ve všech klíčových segmentech. Lehké užitkové elektromobily s nárůstem o 32,6 % dosáhly celkem 30 558 registrovaných vozidel a tržního podílu 8,7 %, počet nově registrovaných elektrických nákladních vozidel vzrostl o 50,6 % na 2 564 kusů, což představuje tržní podíl 3,5 % a dodávky nových elektrobusů se zvýšily o 50,3 % na 1 726 vozidel, s tržním podílem 19,9 %. V Česku bylo registrováno 254 nových lehkých užitkových elektromobilů, 15 nových elektrických nákladních vozidel a 4 nové elektrobusy, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

„Zatímco celkový prodej nových užitkových vozidel v EU v prvním čtvrtletí roku 2025 klesl, segment elektricky poháněných vozidel vykazuje silný růst a navyšuje svůj tržní podíl,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Aktuální data ukazují nejen rostoucí popularitu elektricky poháněných užitkových vozidel v Evropské unii, ale i v České republice. Zde jsme se zejména v segmentu lehkých užitkových elektromobilů přiblížili průměrnému podílu zemí Evropské unie. Tato vozidla, i díky svému tichému provozu a nulovým lokálním emisím CO2, hrají stále významnější roli, a to zejména v městské logistice a doručování. Růst tohoto segmentu tak signalizuje posun směrem k udržitelnější dopravě.“

Lehká užitková vozidla

Celkový prodej lehkých užitkových vozidel v EU klesl o 12,2 % na celkem 352 490 kusů, přičemž největší pokles zaznamenaly Itálie (-15,2 %), Francie (-10,7 %) a Německo (-10,7 %). Naopak ve Španělsku prodej vzrostl (+12,6 %). Naftové motorizace i přes 14% pokles zůstávají dominantní volbou (82,5 % trhu). Prodej lehkých užitkových elektromobilů vzrostl na 30 558 kusů, tj. o 32,6 % a dosáhl tržního podílu 8,7 %.

V Česku klesl celkový prodej lehkých užitkových vozidel o 24,9 % na 4 480 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (87,5 % trhu), přestože jejich prodej klesl o 26,7 %. Prodej lehkých užitkových elektromobilů vzrostl na 254 vozidel, tj. o 361,8 % a dosáhl tržního podílu 5,7 %. Z pohledu značek byly v Česku nejregistrovanější Mercedes-Benz (43 vozidel), Renault (41 vozidel), Maxus (38 vozidel), Toyota (23 vozidel) a Ford (22 vozidel).

Nákladní automobily

Celkové registrace nových nákladních vozidel v EU klesly o 16 % na celkem 72 941 kusů. Naftová vozidla si udržela dominantní postavení s 93,4% podílem na trhu, i přes pokles prodeje (-17,7 %). Registrace nákladních elektromobilů vzrostly na 2 564 kusů, tj. o 50,6 % a dosáhly 3,5% podílu na trhu. Nizozemsko je s růstem 342,7 % lídrem v této oblasti, což představuje 25 % prodejů nákladních elektromobilů v EU.

V Česku klesl celkový prodej nákladních vozidel o 11,6 % na 1 956 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (99 % trhu), jejich prodej klesl o 2,5 %. Prodej nákladních elektromobilů vzrostl na 15 vozidel, tj. o 650 % a dosáhl tržního podílu 0,8 %. Z pohledu značek byly v Česku nejregistrovanější Mercedes-Benz (5 vozidel), Volvo (3 vozidla) a Toyota (2 vozidla).

Autobusy

Celkový prodej nových autobusů v EU mírně klesl o 1,8 % na 8 674 kusů. Registrace naftových autobusů klesly o 5,6 % a mají 65,9% podíl na trhu, oproti 68,5 % v 1. čtvrtletí 2024. Prodej elektrobusů prudce vzrostl o 50,3 % a dosáhl téměř 20% podílu na trhu. Německo a Švédsko zaznamenaly největší nárůst – Německo, největší trh co do objemu, zaznamenalo růst o 118,9 %, zatímco Švédsko zaznamenalo druhý největší počet registrací, 237 elektrobusů ve srovnání s pouhými 9 v 1. čtvrtletí 2024.

V Česku vzrostl celkový prodej autobusů o 28,6 % na 243 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (93,8 % trhu), jejich prodej vzrostl o 42,5 %. Celkem byly registrovány 4 elektrobusy, tržní podíl dosáhl 1,6 %, všechna tato vozidla byla značky Iveco Bus.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.