EU trh s užitkovými elektromobily (1-6/2025): dodávky +42,1 %, nákladní automobily +46,1 %, elektrobusy +26,1 %

Tisková zpráva

30. července 2025, Brno

V první polovině roku 2025 zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii růst ve všech klíčových segmentech. Lehké užitkové elektromobily s nárůstem o 42,1 % dosáhly celkem 68 966 registrovaných vozidel a tržního podílu 9,5 %, počet nově registrovaných elektrických nákladních vozidel vzrostl o 46,1 % na 5 568 kusů, což představuje tržní podíl 3,6 % a dodávky nových elektrobusů se zvýšily o 26,1 % na 3 915 vozidel, s tržním podílem 21,6 %. V Česku bylo registrováno 652 nových lehkých užitkových elektromobilů, 57 elektrických nákladních vozidel a 14 elektrobusů, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

„Počet nově registrovaných bateriových elektrických vozidel (BEV) v segmentu lehkých užitkových vozidel v letošním roce v České republice významně narostl – za první pololetí jich bylo registrováno 652, což je prakticky trojnásobek oproti stejnému období loňského roku, uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) a dodává:„Obdobný trend, byť v absolutních číslech zatím méně výrazný, pozorujeme i u nákladních vozidel, kde bylo za stejné období registrováno 57 BEV, oproti 8 vloni. Mezi značkami si letos u lehkých užitkových vozidel připsaly nejvíce registrací Maxus (177 registrací), Mercedes-Benz (101), Toyota a Renault. V nákladním segmentu pak dominuje Mercedes-Benz s 33 registracemi, následovaný značkami Fuso a Toyota.“

„Zejména v nákladní dopravě však představuje klíčovou výzvu rozvoj dostatečně kapacitní a dostupné dobíjecí infrastruktury. I v této oblasti ale dochází k posunům – zejména díky podpoře z Operačního programu Doprava Ministerstva dopravy se již v České republice pomalu rozbíhají první infrastrukturní projekty zaměřené na těžkou elektromobilitu, připomíná Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a zdůrazňuje přitom že tento pozitivní trend je velmi vítaný, neboť Česká republika musí plnit své závazky vyplývající z tzv. nařízení AFIR (pozn. Nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva). Včera byly u dálnice D1 v Mořicích na Prostějovsku zprovozněny první veřejné dobíjecí stanice v České republice, které jsou vhodné právě pro těžká nákladní vozidla – viz zpráva ČTK, v současnosti je v Česku k dispozici téměř 7 tisíc veřejně přístupných dobíjecích bodů.

Lehká užitková vozidla

Celkový prodej lehkých užitkových vozidel v EU klesl o 13,2 % na celkem 729 127 kusů, přičemž z velkých trhů největší pokles zaznamenaly Itálie (-11,7 %), Francie (-12,0 %) a Německo (-14,7 %). Naopak ve Španělsku prodej vzrostl (+11,2 %). Naftové motorizace i přes 15,6% pokles zůstávají dominantní volbou (82 % trhu). Prodej lehkých užitkových elektromobilů vzrostl na 68 966 kusů, tj. o 42,1 % a dosáhl tržního podílu 9,5 %, což představuje nárůst z 5,8 % ve stejném období loňského roku.

V Česku klesl celkový prodej lehkých užitkových vozidel o 20,5 % na 9 636 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (87,4 % trhu), přestože jejich prodej klesl o 23,1 %. Prodej lehkých užitkových elektromobilů vzrostl na 652 vozidel, tj. o 206,1 % a dosáhl tržního podílu 6,8 %. Z pohledu značek byly v Česku nejregistrovanější Maxus (177 vozidel), Mercedes-Benz (101 vozidel), Toyota (81 vozidel), Renault (75 vozidel) a Ford (37 vozidel). Aktuálně je na českých silnicích v provozu 2 788 lehkých užitkových bateriových elektromobilů kategorie N1.

Nákladní automobily

Celkové registrace nových nákladních vozidel v EU klesly o 15,4 % na celkem 155 367 kusů. Naftová vozidla si udržela dominantní postavení s 93,6% podílem na trhu, i přes pokles prodeje (-17 %). Registrace nákladních elektromobilů vzrostly na 5 568 kusů, tj. o 46,1 % a dosáhly 3,6% podílu na trhu (oproti 2,1 % v loňském roce)). Nizozemsko je s růstem 187,6 % lídrem v této oblasti, což představuje téměř pětinu prodejů nákladních elektromobilů v EU.

V Česku klesl celkový prodej nákladních vozidel o 6,1 % na 4 498 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (98,4 % trhu), jejich prodej klesl o 2,7 %. Prodej nákladních elektromobilů vzrostl na 57 vozidel, tj. o 612,5 % a dosáhl tržního podílu 1,3 %. Z pohledu značek byly v Česku nejregistrovanější Mercedes-Benz (33 vozidel), Fuso (6), Toyota (4 vozidla), Fiat, Ford a Volvo (všichni 3 vozidla). Aktuálně je na českých silnicích v provozu 117 nákladních bateriových elektromobilů kategorie N2 (71 vozidel) a N3 (46 vozidel).

Autobusy

Celkové registrace nových autobusů v EU klesly o 4,4 % na celkem 18 123 kusů. Podíl registrací elektrobusů v Evropské unii vykázal v první polovině roku 2025 výrazný nárůst, a to z 16,4 % na 21,6 %. Německo zaznamenalo růst registrací elektrobusů o 105,2 %. Na druhé příčce v pořadí registrací se umístila Belgie s 523 nově registrovanými elektrobusy, což je výrazný nárůst oproti 110 registracím ve stejném období roku 2024. Registrace hybridních elektrických autobusů vykázaly pokles o 35,5 %, čímž se jejich tržní podíl snížil na 6,9 %. Pokles zasáhl rovněž segment dieselových autobusů, jejichž registrace meziročně klesly o 6,7 %. Jejich tržní podíl tak aktuálně činí 64,7 %, oproti 66,2 % ve stejném období minulého roku.

V Česku klesl celkový prodej autobusů o 31,5 % na 434 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (92,2 % trhu), jejich prodej klesl o 31,4 %. Celkem bylo registrováno 14 elektrobusů, tržní podíl dosáhl 3,2 %. Z pohledu značek byly zastoupeny MAN (7), Iveco Bus (3) a Solaris (2 vozidla). Aktuálně je na českých silnicích v provozu 227 bateriových elektrobusů kategorie M2 (2 vozidla) a M3 (225 vozidel).

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)


Obrázek 1 Podíl registrací lehkých užitkových elektromobilů v zemích EU v období 1-6/2025 (zdroj: cistadoprava.cz)


Obrázek 2 Podíl registrací nákladních elektromobilů v zemích EU v období 1-6/2025 (zdroj: cistadoprava.cz)


Obrázek 3 Podíl registrací elektrobusů v zemích EU v období 1-6/2025 (zdroj: cistadoprava.cz)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.