30. října 2025, Brno
Během prvních devíti měsíců roku 2025 zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii růst ve všech segmentech. Lehké užitkové elektromobily s nárůstem o 62,7 % dosáhly celkem 109 332 registrovaných vozidel a tržního podílu 10,2 %, počet nově registrovaných elektrických nákladních vozidel vzrostl o 64,9 % na 8 583 kusů, což představuje tržní podíl 3,8 % a dodávky nových elektrobusů se zvýšily o 49,1 % na 6 444 vozidel, s tržním podílem 22,7 %. V Česku bylo registrováno 1 000 nových lehkých užitkových elektromobilů, 90 elektrických nákladních vozidel a 21 elektrobusů, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
„Počet nově registrovaných elektrických vozidel v segmentu lehkých užitkových vozidel v letošním roce v České republice významně narostl – během prvních devíti měsíců jich bylo registrováno tisíc, což je téměř trojnásobek oproti stejnému období loňského roku,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) a dodává: „Obdobný trend, byť v absolutních číslech zatím méně výrazný, pozorujeme i u nákladních vozidel, kde bylo za stejné období registrováno 90 BEV, oproti 15 vloni. Mezi značkami si letos u elektrických lehkých užitkových vozidel připsaly nejvíce registrací Ford (179 vozidel), Maxus (177), Toyota (166), Mercedes-Benz (159) a Renault (103). V nákladním segmentu pak dominuje Mercedes-Benz s 50 registracemi, následovaný značkami Volvo (9) a Toyota (8).“
Celkový prodej lehkých užitkových vozidel v EU klesl o 8,2 % na celkem 109 332 kusů, přičemž k poklesu přispěly tři největší trhy. Nejprudší pokles zaznamenala Francie s poklesem o 8,3 %, následovaná Itálií (-6,1 %) a Německem (-6 %). Naopak Španělsko zaznamenalo nárůst registrací o 13,3 %. Naftové motorizace i přes 11,4% pokles zůstávají dominantní volbou (82 % trhu). Prodej lehkých užitkových elektromobilů vzrostl na 109 332 kusů, tj. o 62,7 % a dosáhl tržního podílu 10,2 %, což představuje nárůst z 5,7 % ve stejném období loňského roku.
V Česku klesl celkový prodej lehkých užitkových vozidel o 14,7 % na 14 472 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (87,3 % trhu), přestože jejich prodej klesl o 16 %. Prodej lehkých užitkových elektromobilů vzrostl na 1 000 vozidel (887 BEV + 113 PHEV) a dosáhl tržního podílu 6,9 %. Z pohledu značek byly v Česku nejregistrovanější Ford (179 vozidel), Maxus (177), Toyota (166), Mercedes-Benz (159) a Renault (103). Aktuálně je na českých silnicích v provozu 3 145 lehkých užitkových bateriových elektromobilů kategorie N1.
Celkové registrace nových nákladních vozidel v EU klesly o 9,8 % na celkem 225 483 kusů. Naftová vozidla si udržela dominantní postavení s 93,5% podílem na trhu, i přes pokles prodejů (-11,5 %). Registrace nákladních elektromobilů vzrostly na 8 583 kusů, tj. o 64,9 % a dosáhly 3,8% podílu na trhu (oproti 2,1 % v loňském roce). Hlavními hybateli tohoto trendu byly Nizozemsko (+192,3 %), Německo (+32,9 %) a Francie (+27,2 %), které dohromady tvoří dvě třetiny trhu s elektricky nabíjenými nákladními vozidly v EU.
V Česku klesl celkový prodej nákladních vozidel o 3,8 % na 6 570 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (98,3 % trhu), jejich prodej klesl o 1,9 %. Prodej nákladních elektromobilů vzrostl na 90 vozidel a dosáhl tržního podílu 1,4 %. Z pohledu značek byly v Česku nejregistrovanější Mercedes-Benz (50 vozidel), Volvo (9), Toyota (8), Ford (7) a Fuso (6). Aktuálně je na českých silnicích v provozu 154 nákladních bateriových elektromobilů kategorie N2 (90 vozidel) a N3 (64 vozidel).
Celkové registrace nových autobusů v EU vzrostly o 3,6 % na celkem 28 417 kusů. Podíl registrací elektrobusů v Evropské unii vykázal výrazný nárůst, a to z 15,8 % na 22,7 %. Německo, největší trh co do objemu, zaznamenalo růst registrací elektrobusů o 108 % (1 202 vozidel). Na druhé příčce v pořadí registrací se umístila Itálie s 912 nově registrovanými elektrobusy, což je nárůst oproti 499 registracím ve stejném období roku 2024 o 83 %. Registrace hybridních elektrických autobusů vykázaly pokles o 32,7 %, čímž se jejich tržní podíl snížil na 6,3 %. Registrace naftových autobusů mírně poklesly o 0,1 % a nyní si drží 64,2% podíl na trhu, oproti 66,6 % ve stejném období loňského roku.
V Česku klesl celkový prodej autobusů o 35,3 % na 595 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (93,1 % trhu), jejich prodej klesl o 33,3 %. Celkem bylo registrováno 21 elektrobusů, tržní podíl dosáhl 3,5 %. Z pohledu značek byly zastoupeny MAN (11), Iveco Bus (8) a Solaris (2 vozidla). Aktuálně je na českých silnicích v provozu 228 bateriových elektrobusů kategorie M2 (2 vozidla) a M3 (226 vozidel).
Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA, +420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.


