Mýtus o „autech do města“ padl: Češi s elektromobily najezdí ročně více kilometrů než řidiči benzínových aut

Tisková zpráva

8. prosince 2025, Brno

Elektromobily v Česku už dávno neplní jen roli druhého auta do rodiny nebo vozítka na nákupy. Nová data z technických kontrol ukazují jasný trend: majitelé elektromobilů s nimi v průměru najedou více kilometrů než řidiči moderních benzínových vozidel. Roční nájezd bateriových elektromobilů (BEV) v roce 2024 dosáhl průměrně 15 345 km, což představuje meziroční nárůst o 1,1 %.

Data, která zveřejnil web cistadoprava.cz na základě údajů Ministerstva dopravy, potvrzují, že obavy z nedostatečného dojezdu v praxi mizí. Pro co nejpřesnější srovnání byla analyzována vozidla splňující emisní normu Euro 6, tedy nejmodernější část vozidlového parku, která je technicky srovnatelná se současnými elektromobily. Ačkoli představují jen třetinu osobních vozidel v registru, tvoří polovinu celkového dopravního výkonu.

Benzín zůstává spíše na kratší trasy. Zatímco elektromobily loni v průměru překonaly hranici 15 tisíc kilometrů, moderní benzínová auta (Euro 6) vykázala průměrný roční nájezd jen 12 272 km. To je o celých 20 % méně než u elektromobilů.

„Data z technických kontrol ukazují, že elektromobily se v České republice využívají srovnatelně, a v některých případech i intenzivněji než nejnovější vozidla se spalovacím motorem. Průměrný roční proběh přes 15 tisíc kilometrů vyvrací mýtus, že je jejich používání omezeno na krátké trasy,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Podle Friče k tomuto trendu přispívají mimo jiné i tyto faktory:

  • Delší reálné dojezdy nových modelů.
  • Hustší síť rychlonabíjecí infrastruktury.
  • Rostoucí uživatelská zkušenost řidičů, kteří ztrácejí obavy z delších cest.

Nejdelší proběhy pro CNG a naftová vozidla. Ačkoliv elektromobily překonávají benzínová vozidla, prvenství v probězích si stále drží vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a naftu, která jsou často využívána ve firemních flotilách pro delší přesuny.

  • CNG: více než 24 000 km/rok
  • Nafta: přes 19 000 km/rok
  • LPG a hybridy: cca 18 000 km/rok

Zatímco celkový průměrný nájezd všech osobních vozidel v Česku meziročně klesl o 0,6 %, u elektromobilů a vozidel na CNG naopak vzrostl.

Pozn. Pokud bychom výběr neomezovali pouze na vozidla splňující emisní normu EURO 6, ale srovnali všech více než 6,6 mil. osobních vozidel, pak průměrný roční proběh činil 10 471 km. U jednotlivých paliv: 7 839 km benzín, 15 203 km BEV, 17 756 km PHEV, 17 704 km HEV, 13 472 km LPG, 13 879 km nafta a 20 564 CNG.

Dojezd už není strašákem. Rostoucí nájezdy elektromobilů korelují s výsledky nedávného průzkumu CDV mezi 668 uživateli těchto vozidel. Průměrný reálný dojezd jejich aut se pohybuje kolem 345–400 km.

  • 70 % řidičů považuje tento dojezd za plně dostatečný pro běžné cesty v délce 30–100 km.
  • Téměř polovina respondentů s elektromobilem jezdí i trasy delší než 400 km, 15 % dokonce často.

Tento trend není českým specifikem. Závěry aktuální německé studie Mobilita v Německu potvrzují, že způsob využívání elektromobilů se dnes prakticky neliší od aut se spalovacím motorem – rozdíly v ročním nájezdu jsou minimální.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o.

Zdroj vstupních dat: Ministerstvo dopravy; Fast jedes zweite Auto bleibt täglich ungenutzt; KADULA, Lukáš, SKLÁDANÁ, Pavlína, DAŇKOVÁ, Alena, 2025. Zkušenosti uživatelů bateriových elektromobilů s přechodem k lokálně bezemisní dopravě v České republice. Silniční obzor. 86(9), 20-25. ISSN 0322-7154. Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula, MBA
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.gov.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Metodologie proběhů vozidel

Pro odpovídající interpretaci průměrných ročních kilometrických proběhů osobních vozidel publikovaných pro rok 2024, je nutné přihlédnout ke způsobu jejich výpočtu. Vychází se z Registru silničních vozidel (RSV) a z Celostátního informačního systému stanic technické kontroly (CIS STK). Data stratifikovaná z RSV pro sledované období jsou přes jednoznačný identifikátor propojena s daty o technických prohlídkách v tomto období. Pro výpočet kilometrického proběhu jednotlivého vozidla je zapotřebí získat údaje z technické prohlídky před a po skončení sledovaného období (vypočte se průměrný denní kilometrický proběh v období mezi dvěma po sobě jdoucímu prohlídkami). Tento průměrný denní proběh se pak implementuje na výpočet kilometrického proběhu za celé sledované období.

Podle zákona 56/2001 Sb. ze dne 10. ledna 2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích je v § 40 „Pravidelné technické prohlídky“ uvedeno, v jakých termínech je provozovatel silničního vozidla povinen přistavit vozidlo k technické prohlídce. Běžně využívaný osobní automobil nejpozději ve lhůtě čtyř let po prvním zápisu silničního vozidla do registru silničních vozidel a potom pravidelně nejpozději ve lhůtách dvou let. Naproti tomu například vozidlo taxislužby nebo vozidlo půjčovny automobilů určené k nájmu nejpozději ve lhůtě jednoho roku po zaregistrování silničního vozidla a potom pravidelně nejpozději v jednoročních lhůtách.

Z výše uvedeného vyplývá, že data za rok 2024, nyní publikovaná, musí být považovaná za předběžná a platná k datu publikace, protože jsou ovlivněna různým náběhem dat z STK pro jednotlivá po sobě jdoucí období (první jsou technickým prohlídkám podrobena profesionální vozidla, která mají většinou vyšší proběh než vozidla soukromá).

Zmiňované poměry v kilometrických probězích mezi jednotlivými druhy pohonných médií však zůstávají v platnosti.

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Partneři projektového webu
Logo MD
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.