26. července 2022, Brno
K 30. červnu 2022 bylo v České republice registrováno 12 183 osobních bateriových elektrických vozidel (BEV kat. M1), za 6 měsíců letošního roku se jejich počet zvýšil o 27 % (+2 597). Celkem bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 20 668 BEV: 7 489 kat. L, 12 183 kat. M1, 129 kat. M3, 803 kat. N1, 1 kat. N2, 6 kat. N3 a 57 BEV zařazených jako ostatní.
Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:
Během uplynulých šesti měsíců bylo v České republice registrováno 2 597 osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1, v meziročním srovnání (leden–červen) se jedná o 88% nárůst registrací, čtvrtinu letošních registrací pak tvořila ojetá vozidla. „Přestože v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel nepatří Česká republika mezi zeměmi Evropské unie k premiantům, sekundární trh získává na dynamice. Zatímco za celý loňský rok bylo registrováno 733 ojetých elektromobilů, jen v prvních šesti měsících to již bylo 661, přičemž k nejoblíbenějším elektrickým ojetinám patří letos BMW, Tesla a Volkswagen,“ říká k tomu Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává: „Cenová dostupnost ojetých vozidel, spolehlivost a nízké provozní náklady spolu s rozšiřující se veřejnou dobíjecí infrastrukturou mají v tomto ohledu na celkový počet registrací bezesporu pozitivní vliv.“
Obrázek 1: Vývoj počtu registrovaných osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1 v ČR (stav k 30. 6. 2022)
Téměř 40 % osobních elektromobilů je registrováno v hl. m. Praze (4 779 vozidel), následuje Středočeský (2 557) a Jihomoravský kraj (1 135).
„V období leden–červen 2022 bylo v zemích Evropské unie registrováno téměř 460 tisíc nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 29 % více. Podíl registrací nových BEV se postupně zvyšuje, zatímco v 1. pol. 2020 se tato vozidla podílela 3,6 %, v 1. pol. 2021 6,6 % a v 1. pol. 2022 již 9,9 %. Přibližně každé 10. letos registrované nové osobní vozidlo v EU tak bylo bateriové elektrické. S 2,0% podílem BEV patřila letos České republice 24. příčka, za námi s 1,9% podílem skončilo Chorvatsko a s 1,7% podílem Slovensko. V ostatních zemích V4 se BEV podílely 2,3 % v Polsku a 3,9 % v Maďarsku. Nejvyšší podíly BEV byly letos evidovány ve Švédsku (27,6 %), Nizozemsku (19,2 %) a Dánsku (16,6 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
Obrázek 2: Podíl registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel v zemích EU v 1–6/2022
Nejregistrovanější nová osobní bateriová vozidla v období 1–6/2022 v České republice:
V období leden–červen 2022 bylo v České republice vyrobeno 41 144 osobních BEV (26 326 ŠKODA, 7,5% podíl; 14 818 HYUNDAI, 8,9% podíl), meziročně o 17 % více. Podíl vyrobených nových osobních BEV se také postupně zvyšuje, zatímco v 1. pol. 2020 se tato vozidla podílela 2,0 %, v 1. pol. 2021 5,3 % a v 1. pol. 2022 pak 6,8 %, přibližně každé 15. letos vyrobené nové osobní vozidlo v ČR tak bylo bateriové elektrické.
Obrázek 3: Vývoj podílů vyrobených osobních bateriových elektrických vozidel v ČR (leden–červen)
Anketa Křišťálová Lupa 2022 – Cena českého Internetu oceňuje nejoblíbenější a nejzajímavější projekty a služby českého Internetu za rok 2022. Letos proběhne již 17. ročník nejvýznamnější internetové ankety, kterou pořádá server o českém Internetu Lupa.cz. Projekt Čistá doprava můžete nominovat v kategorii „Zájmové weby“ ve formuláři pro nominace na https://kristalova.lupa.cz/nominace/. V uvedené kategorii stačí zadat název webu www.cistadoprava.cz a Váš e-mail. Děkujeme.
Zdroj vstupních dat: Čistá doprava, Ministerstvo dopravy, ACEA, SDA, AutoSAP, Křišťálová lupa
Grafy a tabulky: Čistá doprava, CDV
Odkaz: https://www.cistadoprava.cz/
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.