V EU se loni prodalo téměř 1,5 milionu elektromobilů, meziročně o 5,9 % méně

Tisková zpráva

21. ledna 2025, Brno

V loňském roce bylo v Česku registrováno 10 920 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 63,5 % více, podíl na všech registracích dosáhl 4,7 %. V zemích Evropské unie bylo ve stejném období registrováno 1 447 934 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 5,9 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 13,6 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

V EU bylo v loňském roce registrováno 10 632 381 nových osobních vozidel (meziročně o 0,8 % více), z nich 1 447 934 bylo bateriových elektrických (meziročně o 5,9 % méně). Bateriové elektromobily byly s podílem 13,6 % třetí nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (33,3% podíl; meziročně -4,8 %), před hybridními bez externího dobíjení (30,9% podíl; meziročně +29,9 %), dieselové motorizace dosáhly podílu 11,9 % (meziročně -11,4 %), plug-in hybridní pak 7,1 % (meziročně -6,8 %).

Meziročně bylo v zemích EU registrováno v součtu o 90 172 osobních bateriových vozidel méně, na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 143 610 (-27,4 %, pozn. vliv ukončení dotačních pobídek v průběhu roku 2023). V součtu ostatních zemí, mimo Německa, počet registrací BEVs meziročně vzrostl. Z větších trhů byl meziroční růst registrací BEVs evidován např. v Belgii +36,9 % (127 703 BEVs), Nizozemsku +16,0 % (132 166 BEVs) a Dánsku +42,2 % (89 199 BEVs). Naopak pokles zaznamenaly mimo uvedeného Německa např. Finsko (-26,0 %, 21 868 BEVs), Irsko (-23,6 %, 17 459 BEVs) a Švédsko (-15,9 %, 94 333 BEVs).

„Česko patří mezi 12 zemí EU, kde byl v uplynulém roce evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 10 920 vozidel představovalo 63,5% růst. V tomto ohledu patřilo Česko téměř na špici, když před námi byla s 90,5% meziročním růstem pouze Malta (2 886 BEVs). Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko desátou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými však až 15., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (4,7 %), když nižších podílů dosáhlo letos jen pět zemí: Itálie (4,2 %), Bulharsko (4,1 %), Polsko (3,0 %), Chorvatsko (2,8 %) a Slovensko (2,4 %). V Česku byla loni mezi zákazníky nejoblíbenější Tesla Model Y, před Teslou Model 3 a Škodou Enyaq. Aktuálně je v Česku provozováno přes 37 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1, k dispozici mají téměř 6 tisíc veřejných dobíjecích bodů,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.