22. května 2024, Brno
V EU se od ledna do dubna tohoto roku registrovalo 3 683 042 nových osobních vozidel (meziročně o 6,6 % více), z nich 441 992 bylo bateriových elektrických (meziročně o 6,4 % více). Bateriové elektromobily se s podílem 12 % staly čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (35,6 %), před hybridními bez externího dobíjení (29 %) a dieselovými (12,9 %), plug-in hybridy pak dosáhly podílu 7,2 %.
„Česko se v podílu bateriových elektromobilů dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu, nejinak tomu je zatím i v letošním roce. Důvodu proč tomu tak je, bude celá řada, jedním z nich však nepochybně zůstává stále velká obliba naftových motorizací, která nás co do podílu v letošním roce řadí na druhé místo mezi zeměmi EU hned za první Irsko. Český trh s novými osobními vozidly byl letos 10. největší mezi zeměmi EU, s těmi naftovými 5. největší, s bateriovými elektrickými pak až 18. Dlouhodobě nejpopulárnějším modelem v Česku je Škoda Octavia, v letošním roce si její naftová motorizace připsala 4 498 registrací – jedná se o v Česku nejregistrovanější model a motorizaci vůbec. Na jednu registrovanou elektrickou Škodu Enyaq tak letos připadá téměř 15 naftových Octavií. Bude zajímavé sledovat jestli, případně jak tento poměr zvrátí model dostupnější Enyaq Tour s kapacitou baterie 52 kWh a dojezdem dle WLTP až 375 km, který Škoda nově nabízí za 899 000 Kč s DPH. Za tyto nebo podobné peníze lze v Česku aktuálně pořídit např. Hyundai Kona, MG4, Volvo EX30, Volkswagen ID.3, Renault Megane a další,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Z pohledu značek si zatím letos v Česku nejvíce registrací osobních bateriových elektromobilů připsaly automobilky Tesla (507), Škoda (306), Hyundai (177), BMW (125) a Volvo (111), nejregistrovanější modely dle obchodního označení: Škoda Enyaq (306), Tesla Model Y (299), Tesla Model 3 (189), Hyundai Kona (119) a Volvo EX30 (68).
Podle posledních veřejně dostupných informací z Národní rozvojové banky (stav k 12. květnu 2024), požádali podnikatelé v rámci Záručního programu ELEKTROMOBILITA o podporu pro 1 623 elektromobilů, od spuštění programu bylo uzavřeno 879 smluv o záruce a dalších 173 žádostí bylo schváleno. Celkem 471 žádostí bylo posuzováno a zamítnuta byla pouze jedna žádost. Bližší informace k programu jsou k dispozici na webu: https://www.nrb.cz/produkt/elektromobilita/.
V zemích Evropské unie je provozováno 708 774 veřejných dobíjecích bodů, v Česku pak počet veřejných dobíjecích bodů překročil 5 tisíc, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva. Téměř šest z deseti, přesněji 59,5 % veřejných dobíjecích bodů, je k dispozici ve třech zemích EU: v Nizozemsku 22,5 %, v Německu 18,8 % a ve Francii 18,2 %. Celkem 5 013 veřejných dobíjecích bodů nás mezi zeměmi EU řadí na 13. místo, hned za 37 milionové Polsko, které provozuje 7 010 bodů. Z celkem 5 013 provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 615 běžných (72,1 % AC), 1 093 výkonných s rychlým dobíjením (21,8 % DC do 149 kW) a 305 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (6,1 %).
Aplikací, které usnadní cestování elektromobilem (bateriovým nebo vodíkovým), je celá řada. Na webu Čistá doprava je k dispozici výběr několika z nich. Kromě uvedených (univerzálních) aplikací má většina výrobců elektromobilů vyvinutou svoji vlastní aplikaci. Bližší informace k uvedenému tématu na https://www.cistadoprava.cz/mapy/aplikace-pro-ridice-elektromobilu/.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Národní rozvojová banka, web Čistá doprava
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, www.cistadoprava.cz
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.