V EU se od ledna do dubna registrovalo 442 tisíc nových osobních bateriových elektromobilů, meziročně o 6,4 % více, počet veřejných dobíječek překročil 700 tisíc

Tisková zpráva

22. května 2024, Brno

  • V zemích EU bylo od ledna do dubna roku 2024 registrováno 441 992 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 6,4 % více, podíl na všech registracích dosáhl 12 %.
  • V Česku bylo ve stejném období registrováno 1 893 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 5,5 % více, podíl na všech registracích dosáhl 2,5 %.
  • Česko je tak letos co do podílu BEVs mezi zeměmi EU na předposledním místě, když za námi bylo pouze Chorvatsko.
  • Český trh s novými osobními vozidly byl letos 10. největší mezi zeměmi EU, s těmi bateriovými elektrickými pak až 18.

V EU se od ledna do dubna tohoto roku registrovalo 3 683 042 nových osobních vozidel (meziročně o 6,6 % více), z nich 441 992 bylo bateriových elektrických (meziročně o 6,4 % více). Bateriové elektromobily se s podílem 12 % staly čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (35,6 %), před hybridními bez externího dobíjení (29 %) a dieselovými (12,9 %), plug-in hybridy pak dosáhly podílu 7,2 %.

„Česko se v podílu bateriových elektromobilů dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu, nejinak tomu je zatím i v letošním roce. Důvodu proč tomu tak je, bude celá řada, jedním z nich však nepochybně zůstává stále velká obliba naftových motorizací, která nás co do podílu v letošním roce řadí na druhé místo mezi zeměmi EU hned za první Irsko. Český trh s novými osobními vozidly byl letos 10. největší mezi zeměmi EU, s těmi naftovými 5. největší, s bateriovými elektrickými pak až 18. Dlouhodobě nejpopulárnějším modelem v Česku je Škoda Octavia, v letošním roce si její naftová motorizace připsala 4 498 registrací – jedná se o v Česku nejregistrovanější model a motorizaci vůbec. Na jednu registrovanou elektrickou Škodu Enyaq tak letos připadá téměř 15 naftových Octavií. Bude zajímavé sledovat jestli, případně jak tento poměr zvrátí model dostupnější Enyaq Tour s kapacitou baterie 52 kWh a dojezdem dle WLTP až 375 km, který Škoda nově nabízí za 899 000 Kč s DPH. Za tyto nebo podobné peníze lze v Česku aktuálně pořídit např. Hyundai Kona, MG4, Volvo EX30, Volkswagen ID.3, Renault Megane a další,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Z pohledu značek si zatím letos v Česku nejvíce registrací osobních bateriových elektromobilů připsaly automobilky Tesla (507), Škoda (306), Hyundai (177), BMW (125) a Volvo (111), nejregistrovanější modely dle obchodního označení: Škoda Enyaq (306), Tesla Model Y (299), Tesla Model 3 (189), Hyundai Kona (119) a Volvo EX30 (68).

Podle posledních veřejně dostupných informací z Národní rozvojové banky (stav k 12. květnu 2024), požádali podnikatelé v rámci Záručního programu ELEKTROMOBILITA o podporu pro 1 623 elektromobilů, od spuštění programu bylo uzavřeno 879 smluv o záruce a dalších 173 žádostí bylo schváleno. Celkem 471 žádostí bylo posuzováno a zamítnuta byla pouze jedna žádost. Bližší informace k programu jsou k dispozici na webu: https://www.nrb.cz/produkt/elektromobilita/.

V zemích Evropské unie je provozováno více než 700 tisíc veřejných dobíjecích bodů

V zemích Evropské unie je provozováno 708 774 veřejných dobíjecích bodů, v Česku pak počet veřejných dobíjecích bodů překročil 5 tisíc, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva. Téměř šest z deseti, přesněji 59,5 % veřejných dobíjecích bodů, je k dispozici ve třech zemích EU: v Nizozemsku 22,5 %, v Německu 18,8 % a ve Francii 18,2 %. Celkem 5 013 veřejných dobíjecích bodů nás mezi zeměmi EU řadí na 13. místo, hned za 37 milionové Polsko, které provozuje 7 010 bodů. Z celkem 5 013 provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 615 běžných (72,1 % AC), 1 093 výkonných s rychlým dobíjením (21,8 % DC do 149 kW) a 305 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (6,1 %).

Aplikace pro řidiče elektromobilů

Aplikací, které usnadní cestování elektromobilem (bateriovým nebo vodíkovým), je celá řada. Na webu Čistá doprava je k dispozici výběr několika z nich. Kromě uvedených (univerzálních) aplikací má většina výrobců elektromobilů vyvinutou svoji vlastní aplikaci. Bližší informace k uvedenému tématu na https://www.cistadoprava.cz/mapy/aplikace-pro-ridice-elektromobilu/.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Národní rozvojová banka, web Čistá doprava
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, www.cistadoprava.cz

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.