V EU se vloni prodalo 67 tisíc elektrických dodávek, meziročně o 20 tisíc víc, jak jsme na tom v ČR?

Tisková zpráva

7. března 2023, Brno

  • V zemích EU bylo vloni registrováno 67 541 nových lehkých užitkových elektrických vozidel (LUeV), meziročně o 42,5 % více. Podíl na všech registracích se ze 3,0 % zvýšil na 5,33 %.
  • V ČR bylo vloni registrováno 198 LUeV, meziročně o 25,0 % méně. Podíl na všech registracích byl nejnižší ze všech zemí EU, pouze 1,2 %.
  • V ČR je celkem registrováno 944 bateriových elektrických vozidel kategorie N1.


Obrázek 1: Bateriové elektrické vozidlo MAXUS EV80 společnosti SAIC Motor registrované v ČR

Celkově v roce 2022 na trhu lehkých užitkových vozidel v EU nadále dominoval vznětový motor s 86,0 % celkových registrací, i když oproti roku 2021 (kdy měl 90,2 %) ztratil část tržního podílu. Naproti tomu elektricky poháněná lehká užitková vozidla vykázala v roce 2022 silný růst a jejich tržní podíl se téměř zdvojnásobil ze 3 % v roce 2021 na 5,3 % v roce 2022.

V loňském roce vzrostl prodej nových lehkých užitkových elektrických vozidel, mezi něž patří jak bateriové elektrické, tak plug-in hybridy, v celé Evropské unii (pozn. data pro Bulharsko a Maltu nebyla k dispozici) o 42,5 % a dosáhl 67 541 registrovaných vozidel. Tento dvouciferný růst vedl ke zvýšení tržního podílu ze 3,0 % v roce 2021 na 5,3 % v roce 2022. Všechny hlavní trhy v regionu zaznamenaly dvouciferný nárůst, přičemž v čele stojí Španělsko (+57,3 %), následované Německem (+41,3 %), Francií (+33,0 %) a Itálií (+20,5 %).

„Více než 52 % nových lehkých užitkových elektrických vozidel v EU bylo vloni registrováno jen ve dvou zemích: v Německu (18 067) a ve Francii (17 133). V České republice bylo vloni registrováno 198 nových lehkých užitkových elektrických vozidel, meziročně o 25,0 % méně. S 1,17% podílem LUeV patřila v roce 2022 České republice poslední příčka. Ze zemí V4 byl v Maďarsku evidován 3,22% podíl (568 vozidel), v Polsku 2,27 % (1 415) a na Slovensku 1,52 % (117). Nejvyšší podíly LUeV byly evidovány ve Švédsku (15,26 %), Dánsku (8,51 %) a Slovinsku (8,35 %),“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).

V České republice bylo k 31. 12. 2022 registrováno celkem 944 bateriových elektrických vozidel kategorie N1 (vozidla, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost nepřevyšuje 3500 kg):
- 82 % z nich jsou vozidla nová.
- 93 % je registrováno na firmy a organizace.
- Nejregistrovanější značky: ALKE' (137), NISSAN (108), RENAULT (107), MAXUS (97), MERCEDES-BENZ (87),…
- Krajské registrace: hlavní město Praha (385), Středočeský kraj (93), Jihomoravský kraj (86),…


Obrázek 2: Vývoj registrací nových LUeV v EU v období 2018-2022


Obrázek 3: Podíl registrací nových LUeV v EU v roce 2022

Aktualizovaná interaktivní grafika k registracím nových lehkých užitkových vozidel v zemích Evropské unie je k dispozici na webu www.cistadoprava.cz. V detailu lze mj. zjistit vývoj a stav v konkrétní zemi EU dle všech druhů paliv (pozn. mimo elektrická i hybridní, plynová, benzínová a naftová).

[1] ACEA: Fuel types of new vans: electric 5.3%, diesel 86.0% market share full-year 2022
[2] CDV: Registrace nových lehkých užitkových vozidel v EU
[3] CDV: Registrace všech čistých vozidel v ČR dle NAP ČM

Zdroj vstupních dat: ACEA, Čistá doprava, CDV, Ministerstvo dopravy
Grafy: Čistá doprava, CDV
Foto: CDV se souhlasem autora
Odkaz: https://www.cistadoprava.cz/

Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.