10. února 2025, Brno
V České republice je registrováno více než 1,3 milionu motocyklů, z toho více než 12 tisíc elektrických, jejich podíl tak tvoří 0,9 %. Nejčastěji se lze s elektrickými motocykly setkat v Praze, Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. V uplynulém roce bylo registrováno 30 330 nových motocyklů, z toko 2 357 elektrických, tj. 7,8 % - přibližně každý 13. loni registrovaný motocykl v Česku tak byl elektrický, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy.
Během uplynulého roku bylo v Česku registrováno 2 404 bateriových elektrických vozidel kategorie L, z toho 2 357 nových, ostatní (47 vozidel) tvořily ojetiny. Počet registrací se meziročně zvýšil o 38 %, nejvíce registrací z pohledu značek si připsal Hecht (531), s odstupem pak následovaly Smarda (132), Talaria (131), Sansu (107) a Sun-Ron (97). Nejvíc, téměř čtyři stovky, elektrických motocyklů bylo registrováno ve Středočeském kraji (382), následovala hl. m. Praha (321), Jihomoravský (320) a Moravskoslezský kraj (214). Firemní zákazníci registrovali 26 % elektromotocyklů.
„Omezený dojezd a vyšší cena byly dlouho překážkou masovějšího rozšíření elektrických motocyklů. Pro průměrného motorkáře, který se pohybuje spíše po městě a okolí, ale dojezd nehraje takovou roli. Elektrické motorky tak v Česku díky svým výhodám každoročně osloví řadu zákazníků. Nízké provozní náklady, okamžitý výkon, tichý provoz a snadná údržba jsou některými z nich. V neposlední řadě je třeba zmínit i ekologický aspekt, jelikož se jedná o lokálně bezemisní dopravu,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Celkem bylo na konci roku 2024 v Česku registrováno 12 119 bateriových elektrických vozidel kategorie L, dominantní značkou na tuzemském trhu je Hecht, která je zastoupená 3 381 vozidly, tj. 28% podíl na celkových registracích elektromotocyklů. S výrazným odstupem následují značky Super Soco (543) Akumoto (484), Torrot (331), Benacyrgo a Shansu (shodně 302). „Tradiční“ motocyklové značky jsou v případě elektrických motocyklů zatím zastoupeny jen velmi sporadicky – např. KTM (130), BMW (105), KENTOYA (78), PIAGGIO (48), HONDA a YAMAHA (shodně 23). Nejčastěji se lze s elektrickými motocykly setkat v hl. m. Praze (1 952), Středočeském (1 823), Jihomoravském (1 560) a Moravskoslezském kraji (1 173).
Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.
Zdroj vstupních dat: Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Technologická 376/5, 708 00 Ostrava (kancelář)
Líšeňská 33a, 636 00 Brno (sídlo)
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.