Cílem dílčího projektu je vytvořit podpůrné nástroje pro strategickou výzkumnou agendu Centra a rozšíření aktivit o nové požadavky MPO a MD v oblasti zavádění vodíkové mobility, včetně zajištění podkladů výzkumné podpory aktualizace NAP ČM. Projektový záměr je plně v souladu se strategickými dokumenty z oblasti dopravy, životního prostředí a energetiky, zejména s Národním akčním plánem čisté mobility (NAP CM) a Vodíkovou strategií ČR (karta úkolu 14).
Dílčí projekt je rozdělen do několika pracovních balíčků. WP1-3 se zabývá energeticko-nákladovým modelem vozidla – uplatnění v rámci modelování celkové energeticko-nákladových bilancí regionů. WP4 se zabývá nástrojem pro geoprostorové analýzy dat – uplatnění v rámci celospolečenského zájmu, aktualizace strategických dokumentů ČR a WP5 je vytvoření samotného SW pro metodiku rozvoje ostrovních vodíkových řešení – uplatnění v rámci provádění studií proveditelnosti ve vybraných (v rámci Centra) a komerčně u dalších mikroregionů.
Dále cílem dílčího projektu je vytvořit sadu podpůrných nástrojů pro orgány státní správy, zejména pak Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), Ministerstvo dopravy (MD) a Ministerstvo životního prostředí (MŽP), umožňujících efektivní a koncepční rozvoj vodíkové mobility, především s ohledem na využití nízkoemisního vodíku. Vodíkové hospodářství v dopravě ČR je v kontextu dílčího projektu chápáno jako nástroj pro plnění závazků ČR o snižování emisí CO2 a v dlouhodobém horizontu jako nástroj pro snižování závislosti na zahraničních energetických zdrojích v dopravním sektoru ČR. Dosažené výsledky přinesou další možnosti akcelerace tohoto záměru.
„Projekt TN02000007 Národní centrum vodíkové mobility je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu Národní centra kompetence. Tento projekt je financován v rámci Národního plánu obnovy z evropského Nástroje pro oživení a odolnost.“
| Označení | Název | Termín dosažení |
|---|---|---|
| V01 (R) | Energeticko-nákladový model vozidla pro zásobování plnicích stanic | 12/2024 |
| V02 (R) | Matematicko-digitální modely vodíkových vozidel | 12/2024 |
| V03 (R) | Digitální model vodíkového dopravního mikrogridu | 12/2024 |
| V04 (Nmap) | Sada specializovaných map pro geoprostorové analýzy | 06/2026 |
| V05 (R) | Podpůrný softwarový nástroj pro metodiku rozvoje ostrovních vodíkových řešení | 12/2025 |
| V06 (R) | Digitální model prvk ů výroby, komprese a uskladnění vodíku | 12/2024 |
| V07 (R) | Digitální model prvků plnicí infrastruktury | 12/2024 |
| V08 (Gfunk) | Funkční vzorek modulární sestavy pro simulaci spotřeby vozidla na vodíkový pohon | 06/2024 |
| V09 (Fuzit) | Zařízení pro simulaci spotřeby vozidla na vodíkový pohon | 12/2025 |
| V10 (R) | Software s implementovaným matematickým modelem části vozidla na vodíkový pohon | 12/2025 |
| Západočeská univerzita v Plzni |
| Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. |
| Vysoké učení technické v Brně |
| České vysoké učení technické v Praze |
| GREEN REMEDY, s.r.o. |
| Česká vodíková technologická platforma |
| Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava |
| APT, spol. s r. o. |
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.