4. dubna 2022, rozhovor

Ondřej Vlček: V Česku nenajdete na elektromobilitu moc neutrálních názorů 01

Obrázek 1 Ing. Ondřej Vlček

Podle posledních informací provozuje veřejné dobíjecí stanice v České republice 78 subjektů, přibližně 8 z 10 dobíjecích míst však pouze 5 subjektů. Povídali jsme si s jednatelem společnosti ELEKTRO-PROJEKCE s.r.o., která je aktuálně pátým největším provozovatelem veřejných dobíjecích míst v České republice.

Dobrý den, Ondřeji. Mohl byste v krátkosti představit Vaši společnost?

Naše firma, jak se dá určitě snadno z názvu odvodit, se věnuje projektování elektroinstalací. Náš zkušený tým zákazníkům již 15 let pomáhá s přípravou projektů v oblasti energetiky a technického zařízení budov.

Jak jste se dostal k budování a provozování dobíjecí infrastruktury?

Stalo se to docela náhodou. Oslovil mě dlouholetý kamarád, obchodní zástupce společnosti Siemens, jestli bychom se chtěli zkusit účastnit projektu „Chytrá soutěž“, který pořádal Moravskoslezský kraj. Tehdy se zrodila myšlenka nainstalovat dobíjecí stanice právě na objekty ve vlastnictví MSK. Potkala se tak touha zkusit něco nového a závazek kraje podpořit zelenou dopravu.

Jakým způsobem se Vaše stanice obsluhují?

Naše stanice jsou registrovány v síti platebního portálu www.evmapa.cz. Portál umožňuje spouštět stanice registrovaným, ale i jednorázovým zákazníkům. Ovládat lze pomocí RFID karet, prozvoněním telefonu nebo přes web stránky v prohlížeči mobilního telefonu.
Zákazníci na webu online vidí jak obsazenost, tak případnou nefunkčnost stanic.

V rámci chytré soutěže jsme také vytvořili web http://www.krajskenabijecky.czwww.krajskenabijecky.cz, kde se dají prohlédnout statistiky stanic, které jsme nainstalovali na objekty MSK.


Ondřej Vlček: V Česku nenajdete na elektromobilitu moc neutrálních názorů 02

Obrázek 2 Webové stránky www.krajskenabijecky.cz


Podle aktuálních dat jste ke konci roku provozovali na 45 stanicích 93 dobíjecích bodů. Všechny stanice jsou AC (pozn. dobíjení střídavým proudem). Jaké jsou Vaše plány v rozvoji do budoucna?

Ano, aktuálně se věnujeme výstavbě pouze AC stanic. Rádi bychom se dále zaměřili na rozšíření lokalit o další administrativní zóny a průmyslové parky, tedy místa s potenciálem oslovit více zákazníků.

Můžete na základě Vašich dat prozradit něco o současných zvycích nebo chování uživatelů?

Tím, že provozujeme pouze AC stanice, odpovídá jejich využívání těmto nejčastějším modelům. Naši zákazníci v administrativních centrech nabíjí během pracovní doby, kdy tráví delší čas v kanceláři. Nebo naopak stanice využívají po práci, protože je pro ně nabíjení cenově výhodnější než doma, případně je to pro ně jediná možnost, jak své auto nabít. To se týká zejména majitelů PHEV modelů bydlících v bytových domech.

Zaměřujete se pouze na veřejnou infrastrukturu?

Investičně ano. Projekčně pomáháme s nabíjecí infrastrukturou obcím i soukromým firmám nejen pro veřejné dobíjecí stanice, ale i pro nabíjení pouze svých vlastních firemních flotil.

Jak hodnotíte současný stav elektromobility v České republice?

Upřímně, přijde mi ten stav o dost horší, než jsem před pár lety tipoval. V Česku nenajdete na elektromobilitu moc neutrálních názorů. Na jedné straně zarytí odpůrci, kterým vadí snad i to, že jim majitelé EV ve městě nesmrdí pod nosem. Na druhé zaslepení milovníci, kteří nejsou ochotní uznat žádný argument protistrany a elektrická auta vyloženě nutí všem okolo hlava nehlava. Bohužel často takoví lidé dělají pro rozvoj elektromobility paradoxně víc škody než užitku. Chybí mi v mediálním prostoru věcná otevřená diskuze, která by popisovala nejen klady, ale i zápory elektromobility.

Máte osobní zkušenost s elektrickými vozidly?

Před čtyřmi lety jsme ve firmě pořídili PHEV model, konkrétně BMW 330e. Podobně to dělá velké procento řidičů, kteří zvažují jezdit na elektřinu. Osobně v tom vnímám touhu „zkusit to“, zároveň ale nemám jistotu, že to opravdu funguje a elektrickým autem se dá skutečně jezdit.

Dalším autem už byla plně elektrická Tesla 3. Po roce a půl má za sebou 50 tisíc km, včetně několika dlouhých cest do Alp nebo na jih Španělska. Můžu tedy potvrdit, skutečně to funguje :-)

Majitelé elektromobilů většinou nedají na tato vozidla dopustit. Jak to máte Vy? Je něco, za co byste výrobce úplně nepochválil?

Rozhodně ano. Tesla věnuje veliké úsilí na vývoj infotainmentu, který je v řadě věcí skutečně „next level“. Ale ruku na srdce, než karaoke, simulátor prdění, nebo 20 arkádových her, bych osobně víc ocenil, kdyby fungovalo přepínání dálkových světel nebo automatické stěrače alespoň tak dobře, jako u naší 8 let staré Škodovky. A stejně jako řada dalších majitelů kritizuju jejich management dobíjení, kdy i na slabé 50kW nabíječce auto zbytečně spotřebovává téměř 10kW na ohřev místo nabíjení baterie.

Když už jste zmínil Teslu, ta je považována za jednoho z průkopníků automatizovaného řízení. Jak Vy osobně vidíte vývoj v oblasti autonomního řízení? Stanou se tato vozidla běžnou součástí našich životů?

Osobně autopilota často a rád používám. Na dlouhých a nudných dálničních cestách je to skutečně velká úspora energie. Pokud se mě ale zeptáte, jestli třeba za tři či pět let pojedu do práce a po cestě budu moct s klidem zavřít oči a pustit volant? Tak na to bych si nevsadil. Než toho budou auta technicky schopná a legislativa EU to umožní, uběhne dle mého odhadu ještě hodně let.

Děkuji za rozhovor a přeji, ať se Vám daří.



Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.