5. ledna 2024, Brno
V České republice byl v roce 2023 zaregistrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Podle kategorií se jednalo o 6 640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových vozidel, 10 nákladních vozidel a 6 elektrobusů, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Svazu dovozců automobilů a Ministerstva dopravy.
Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky v roce 2023:
- osobní vozidla: TESLA (1 618), ŠKODA (1 442), VOLKSWAGEN (607)
- lehká užitková vozidla: MERCEDES-BENZ (63), FORD (56), VOLKSWAGEN (48)
- nákladní vozidla: VOLVO a MERCEDES-BENZ (oba 4), FORD a FUSO (oba 1)
- elektrobusy: SOR (4), IVECO BUS (2)
„Nová osobní elektrická vozidla vloni zaznamenala zatím nejvyšší tržní podíl, když ta bateriová dosáhla 3 % (6 640 ks), plug-in hybridní pak 2,6 % (5 653 ks) a bylo registrováno také 16 vozidel s vodíkovým palivovým článkem. Naopak plynová osobní vozidla si meziročně pohoršila, LPG vozidla tvořila 1,6% podíl (3 502 ks), CNG pak 0,2 % (456 ks), což ne nejnižší podíl od roku 2011 také díky postupnému ukončení nabídky nejprodávanější Škody Octavie G-TEC (viz zpráva zde). I přes rostoucí trend registrací nových bateriových elektrických vozidel však Česká republika v jejich podílu patří stále na chvost mezi zeměmi EU, když za námi bylo pouze Chorvatsko a Slovensko (viz zpráva zde),“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu (CDV). Podpořit rozvoj elektromobility má aktuální Výzva "Záruka Elektromobilita" Ministerstva průmyslu a obchodu z Národního plánu obnovy na podporu nákupu elektromobilů a pořízení a výstavbu dobíjecích stanic, ve které je alokováno 1,95 miliardy korun. Bližší informace jsou k dispozici zde.
Dále jsou uvedeny informace k bateriovým elektrickým vozidlům (BEVs) v členění osobní, lehká užitková, nákladní vozidla a elektrobusy.
V roce 2023 bylo v České republice registrováno 6 640 nových osobních BEVs, meziročně o 70,6 % více, tržní podíl dosáhl 3 %. Značky Tesla, Škoda a Volkswagen registrovaly v uvedeném období nejvíce nových osobních bateriových elektrických vozidel. Detailní informace obsahuje uvedená infografika.
„Pokud se podíváme na celkové počty osobních bateriových vozidel v registru – včetně ojetin, tak v České republice je v provozu bezmála 22,5 tis. vozidel kategorie M1, nejpočetněji jsou zastoupeny značky Škoda, Tesla, Volkswagen, BMW, Hyundai a Mercedes-Benz. Z pohledu celého vozidlového parku osobních vozidel kategorie M1 ta bateriová elektrická tvoří 0,34 %,“ dodává Kadula. Jak jsou jednotlivé značky v registru vozidel zastoupeny od roku 2010 až do roku 2023 lze vysledovat v níže uvedené dynamické vizualizaci. Bližší informace k celkovým počtům elektrických a plynových vozidel napříč kategoriemi, kraji atp. zveřejní CDV na webu Čistá doprava na přelomu ledna a února.
V roce 2023 bylo v České republice registrováno 353 nových lehkých užitkových BEVs, meziročně 2,6x více, tržní podíl dosáhl 1,5 %. Značky MERCEDES-BENZ (63), FORD (56), VOLKSWAGEN (48) registrovaly v uvedeném období nejvíce nových lehkých užitkových BEVs.
V roce 2023 bylo v České republice registrováno 10 nových nákladních BEVs, meziročně o 6 více. Po 4 registracích si připsalo VOLVO a MERCEDES-BENZ, po jedné pak FORD a FUSO.
V roce 2023 bylo v České republice registrováno 6 nových elektrobusů (4x SOR, 2x IVECO BUS), meziročně o 34 méně.
NOVINKA na webu Čistá doprava!
Palivová kalkulačka orientačně srovnává roční náklady na pohonné hmoty vozidel dle druhu paliva, vstupní ceny jsou aktualizovány k lednu 2024.
Zdroj vstupních dat: web Čistá doprava, Svaz dovozců automobilů, Ministerstvo dopravy
Grafika: Čistá doprava, CDV
Odkaz: https://www.cistadoprava.cz/
Kontakt
Ing. Lukáš Kadula
+420 778 888 359, lukas.kadula@cdv.cz
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.