Externí novinky

Odkazy na aktuální novinky související s čistou dopravou.

Projekt HELENA vyrábí polovodičový bateriový článek s halogenidovým elektrolytem
HELENA je zkratka pro „Halidové polovodičové baterie pro elektrická vozidla a letadla“ a jejím cílem je urychlit vývoj výkonných a stabilních polovodičových baterií pro elektrická silniční vozidla a letadla. 15 účastníků projektu zahájilo svou práci pod koordinací výzkumného centra CIC energiGUNE před dobrým rokem a půl. Nyní zveřejňují první fázi svého úspěchu: sestavení polovodičového bateriového článku s halogenidovým elektrolytem. Projekt má probíhat do konce května 2026, do té doby si vědci stanovili za cíl vyvinout polovodičové baterie s vysokou hustotou energie a výkonem na základě výše popsané kombinace anoda-katoda-elektrolyt.
Zdroj: helenaproject.eu (EN, 20. 3. 2024)
EU a Norsko uzavírají partnerství v oblasti surovin pro baterie
EU a Norsko se dohodly na strategickém partnerství pro hodnotové řetězce surovin a baterií. Memorandum o porozumění stanoví spolupráci v pěti oblastech, včetně společných investičních projektů pro integraci hodnotových řetězců pro suroviny a baterie a spolupráci ve výzkumu. Je důležité poznamenat, že spolupráce v oblasti surovin je omezena na „suroviny na pevnině“. Materiály, které mají být těženy z mořského dna u pobřeží Norska, jsou z toho vyloučeny.
Zdroj: ec.europa.eu (CZ, 21. 3. 2024)
Renault bude nabízet repasované pohony a baterie v poprodejních službách
Dceřiná společnost Renaultu The Future is Neutral zahájila repasování tří komponent elektrického pohonu: Elektromotory, výkonová elektronika a baterie. V budoucnu si zákazníci Renaultu budou moci vybrat mezi novými originálními díly a repasovanými komponenty, které jsou až o 30 % levnější. Cílem nové společnosti je stát se do roku 2030 evropským lídrem v oblasti oběhového hospodářství motorových vozidel, jak bylo uvedeno při jejím založení před rokem a půl. Ve francouzském závodě ve Flins chce společnost The Future is Neutral od letošního roku dosáhnout výrobní kapacity "více než 3 000 repasovaných komponentů ročně" pro elektromobily.
Zdroj: renaultgroup.com (EN, 20. 3. 2024)
Paříž zahájí testy 24metrového elektrobusu se statickým pozemním nabíjením
V oblasti francouzského hlavního města Île-de-France se konají první zkušební jízdy s dvoučlánkovým elektrickým autobusem vybaveným podlahovým vodivým nabíjecím systémem od společnosti Alstom. Úřad pro veřejnou dopravu Île-de-France Mobilités plánuje nákup celé flotily 24metrových elektrobusů. Nabíjení může probíhat buď na zastávce na trase elektrobusu během provozu, nebo v depu. Alstom neuvádí přesnou nabíjecí kapacitu, v roce 2019 se hovořilo o 200 kW v souvislosti s 12metrovým prototypem představeným ve španělském městě Málaga.
Zdroj: alstom.com (EN, 15. 3. 2024)
Rychle klesající ceny baterií zvyšují očekávané ekonomické přínosy elektrifikace těžkých nákladních vozidel
Doprava je největším zdrojem znečištění klimatu v USA, a zatímco prodej osobních elektromobilů se zrychluje, těžká nákladní vozidla (HDV) zaostávají. Výzkum New Energy Innovation zjistil, že klesající náklady na baterie znamenají, že elektrická HDV by mohla dosáhnout nákladové parity s dieselovými protějšky o několik let dříve, než se očekávalo – čtyři z pěti tříd vozidel by mohly být do roku 2030 na stejné úrovni nebo levnější než dieselové protějšky. Urychlení přechodu na elektrická HDV – umožněné zlepšením ekonomiky – přinese významné přínosy pro veřejné zdraví a klima, zejména v komunitách s environmentální spravedlností.
Zdroj: energyinnovation.org (EN, 26. 2. 2024)
NIO a CATL vyvíjejí baterie pro elektromobily s dlouhou životností
Společnosti podepsaly dohodu o vývoji baterií pro elektromobily s dlouhou životností až 15 let, což je téměř dvojnásobek současného standardu záruky. Společnost NIO v současné době používá články CATL ve svých sadách pro osobní elektromobily. Podle statistik se očekává, že v letech 2025 až 2032 vyprší záruka na baterie téměř 20 milionů nových elektrických vozidel (NEV). Cílem nového partnerství mezi společnostmi NIO a CATL je vyřešit stávající problém s životností baterií.
Zdroj: finance.yahoo.com (EN, 19. 3. 2024)
Airbus představil elektrické letadlo
Plně elektrický letoun CityAirbus NextGen by měl letos uskutečnit svůj první let. Airbus na tomto prototypu eVTOL pracoval téměř pět let a jeho cílem je dolet 80 km a cestovní rychlost 120 km/h. Airbus oznámil tento koncept v březnu 2019, kdy vyvinul eVTOL v rámci projektu Urban Air Mobility, který výrobce vytvořil společně s Audi. Myšlenka zůstala nezměněna, ale design byl zcela přepracován. Letoun bude schopen přepravit čtyři cestující na vzdálenost kolem 80 kilometrů a rychlostí až 120 km/h. Díky tomu se Airbus domnívá, že letadlo s elektrickým pohonem na baterie se "dokonale hodí pro provoz ve velkých městech pro nejrůznější mise".
Zdroj: airbus.com (EN, 7. 3. 2024)
Viritech odhaluje svůj „ready-to-run“ pohon s vodíkovými palivovými články
Společnost Cleantech Viritech uvedla na trh svůj 60kW VPT60N pohon. Nová pohonná jednotka, která je součástí rodiny Viritech Powertrain a je vyvrcholením mnohaletého výzkumu a vývoje, kombinuje řadu technologií do kompletního řešení pohonné jednotky pro OEM, Tier-1 a výzkumné orgány, což umožňuje rychlé nasazení elektromobilů s vodíkovými palivovými články.
Zdroj: electrichybridvehicletechnology.comz (EN, 11. 03. 2024)
Honda představuje plug-in hybrid s vodíkovým palivovým článkem
Vůz se nazývá 2025 Honda CR-V e:FCEV, ale navzdory svému jménu bude k dispozici na americkém trhu už na konci letošního roku. Vozidlo má trakční baterii, pomocí které ujede cca 50 km (29 mil). Celkový dojezd je cca 430 km (270 mil), a to díky palivovému článku a vodíkové nádrži o kapacitě 4,3 kg. Honda bude vůz vyrábět v americkém státě Ohio a pravděpodobně půjde o první prodávaný osobní automobil, který kombinuje vodíkový pohon s nabíjením ze sítě.
Zdroj: hondanews.com (CZ, 27. 2. 2024)
Apple Car nebude, projekt Titan po deseti letech končí
Apple ruší desetileté úsilí o stavbu elektromobilu, podle lidí znalých věci opouští jeden z nejambicióznějších projektů v historii společnosti. Apple to oznámil interně v úterý, což překvapilo téměř 2 000 zaměstnanců pracujících na projektu, uvedli lidé, kteří žádali, aby nebyli identifikováni, protože oznámení nebylo veřejné. Rozhodnutí sdíleli provozní ředitel Jeff Williams a Kevin Lynch, viceprezident odpovědný za toto úsilí, podle lidí. Původním cílem bylo vytvořit plně autonomní elektromobil s interiérem podobným limuzíně a navigací řízenou hlasem. Projekt se však téměř od začátku potýkal s problémy a Apple několikrát změnil vedení týmu a strategii.
Zdroj: bloomberg.com (EN, 27. 2. 2024)
Vozidla na evropských silnicích
Zpráva ACEA je hlavní publikací pro nejnovější údaje o vozidlech v provozu na evropských silnicích. Kromě počtu vozidel na evropských silnicích obsahuje tato zpráva také další klíčové údaje, jako je průměrné stáří vozidel, typy pohonu vozidel, vlastnictví vozidel a další. Zpráva poskytuje přehled o tom, jak vypadá "vozový park" vozidel na evropských silnicích. V roce 2022 jezdí na silnicích EU 252 milionů automobilů, což je o 1 % více než v předchozím roce. Přestože prodej bateriových elektrických vozidel dosáhl v roce 2022 historického maxima, pouze 1,2 % automobilů na silnicích EU jezdí na baterie. Polsko má nejvyšší počet automobilů na 1 000 obyvatel, zatímco Lotyšsko zaostává s nejmenším počtem automobilů.
Zdroj: acea.auto (EN, 15. 2. 2024)
Společnost Octopus zavádí tarif V2G jako první ve Velké Británii
Společnost Octopus Energy uvedla na trh první tarif ve Velké Británii, který je připraven pro masový trh. Společnost tvrdí, že její balíček Octopus Power Pack by mohl průměrnému řidiči ušetřit přibližně 850 liber (cca 25 tis. Kč) ročně. Tarif využívá technologii V2G tak, aby byla upřednostňována zelená elektřina v době mimo špičku. Společnost očekává, že řidiči se budou denně připojovat přibližně šest hodin, aby mohli využívat výhod obousměrných inteligentních nabíjecích funkcí; úspory jsou vypočítány na průměrný počet ujetých kilometrů za rok.
Zdroj: octopus.energy (EN, 15. 2. 2024)
Nové sazby mýtného v Česku nově obsahují poplatek za emise CO2
Vláda schválila nařízení vlády stanovující výši sazeb mýtného od 1. března 2024, kdy nabývá účinnosti novela zákona o pozemních komunikacích. Ta umožňuje zvýšit sazby mýta zavedením tzv. čtvrté složky mýta jako poplatku za znečištění produkcí CO2 u vozidel podléhajících zpoplatnění. Změna je zavedena v souvislosti s implementací evropské směrnice, jejímž cílem je podpořit další snižování emisí CO2. Kromě dosavadních tří složek mýtného: poplatku za užití pozemní komunikace, poplatku za hluk z provozu a poplatku za znečištění ovzduší (dle normy EURO) bude nově zavedena čtvrtá složka, poplatek za emise CO2. V souladu s evropskou legislativou bude zavedeno pět emisních tříd CO2. V emisní třídě CO2 1 jsou poplatky nejvyšší, naopak emisní třída CO2 5 je určena pro vozidla s bezemisním provozem.
Zdroj: mdcr.cz (CZ, 14. 2. 2024)
Stellantis připravuje výrobu elektromotorů v Maďarsku
Společnost Stellantis bude vyrábět elektrické pohony také ve svém maďarském závodě v Szentgotthárdu. Skupina investuje přibližně 100 milionů eur do odpovídajícího vybavení továrny. První moduly elektrických pohonů (EDM) vyrobené v Maďarsku sjedou z výrobní linky na konci roku 2026. Nová platforma "STLA Small" pro mikro a kompaktní vozy bude schopna dojezdu minimálně 500 kilometrů pro osobní vozy segmentů A, B a C. K dispozici bude také "STLA Medium" pro osobní vozy segmentů C a D a "STLA Large" pro osobní vozy segmentů D a EV s dojezdem až 700, resp. 800 kilometrů. Od roku 2024 bude čtvrtou platformou Stellantis "STLA Frame" pro velká elektrická SUV a pickupy s dojezdem minimálně 500 kilometrů
Zdroj: stellantis.com (EN, 12. 2. 2023)
Tesla inkasovala 9 miliard dolarů od výrobců, kterým se nedaří prodávat dostatek elektromobilů
Tesla vydělala v roce 2023 1,79 miliardy dolarů jen na prodeji kreditů pro elektromobily ostatním výrobcům automobilů. Zachraňování světových automobilek před pokutami vydělalo Tesle od roku 2009 téměř 9 miliard dolarů. Regulační kredity nakupují výrobci automobilů z celého světa, jejichž emise z vozového parku nových vozidel překračují hodnoty stanovené místními úřady, například v Číně, Evropské unii a Kalifornii. V roce 2023 Tesla vykázala celkové příjmy z automobilového průmyslu ve výši 82,4 miliardy dolarů, což znamená, že regulační úvěry činí pouhých 1,4 %. Přesto jsou to pro Teslu téměř „peníze zdarma“, protože s prodejem kreditů nejsou spojeny téměř žádné náklady, takže prodej je prakticky čistý zisk.
Zdroj: bloomberg.com (EN, 9. 2. 2024)
Francie zastaví dotované leasingy elektromobilů na rok 2024 kvůli vysoké poptávce
Francie zastaví státem dotovaný program leasingu elektromobilů do konce roku 2024 poté, co se o něj přihlásilo více lidí, než bylo původně zamýšleno, informovala agentura France-Presse. Vláda poskytne leasing více než 50 000 žadatelům, uvedla agentura AFP s odvoláním na úřad prezidenta Emmanuela Macrona. Program bude znovu spuštěn příští rok, uvedl francouzský deník Les Echos. Macron loni uvedl, že domácnosti s nízkými příjmy si budou moci pronajmout elektromobily za 150 eur měsíčně nebo méně bez akontace. Vláda tehdy uvedla, že pro plán takzvaného sociálního leasingu, který umožňuje státní financování až 13 000 eur na jeden vůz, bude k dispozici pouze 25 000 vozidel.
Zdroj: bnnbloomberg.ca (EN, 12. 2. 2024)
Společnost Shell trvale uzavře všechny své vodíkové čerpací stanice pro automobily v Kalifornii
Ropná společnost se při svém rozhodnutí opustit trh s lehkými vozidly na H2 v USA odvolává na "komplikace s dodávkami a další vnější tržní faktory", v Kalifornii tak provozuje pouze tři čerpací stanice H2 pro těžká nákladní vozidla. Shell loni v září sdělila, že "přerušila svůj plán na výstavbu a provozování dalších čerpacích stanic pro lehká užitková vozidla v Kalifornii", čímž fakticky zrušila 48 nových stanic, jejichž výstavbu dříve oznámila. V prosinci uvedla, že bude upřednostňovat vodík pro těžkou nákladní mobilitu, zatímco bude investovat do nabíjení elektromobilů s cílem dekarbonizovat lehká nákladní vozidla.
Zdroj: hydrogeninsight.com (EN, 9. 2. 2024)
Více než 4 miliardy eur zajištěno pro evropskou výrobu baterií
Společnost ACC si vzala úvěr ve výši 4,4 miliardy eur, čímž navýšila finanční prostředky na výstavbu tří giga továren na výrobu lithium-iontových bateriových článků ve Francii, Německu a Itálii a na výzkum a vývoj. Další kapitál vloží také akcionáři Stellantis, Total a Mercedes-Benz, což povede ke změně vlastnické struktury. Do roku 2030 bude společný podnik společností Stellantis, Total a od září 2021 i Mercedes-Benz usilovat o celkovou kapacitu bateriových článků nejméně 120 GWh.
Zdroj: acc-emotion.com (EN, 12. 2. 2024)
Průlom s elektromobily přijde, až budou stát 600 tisíc, říká Kupka
Až bude k mání elektromobil za 600 tisíc, přijde průlom, odhaduje vývoj zájmu o elektrické vozy v Česku ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj auta na baterie na takovou cenu klesnou, až se přestanou dotovat, říká v rozhovoru.
Zdroj: seznamzpravy.cz (CZ, 10. 2. 2024)
DACHSER nasadil první e-Truck na přeshraniční přepravy
Mezinárodní logistický provider DACHSER poprvé nasadil plně elektrický nákladní automobil na přeshraniční přepravy. Vozidlo eActros od Mercedes-Benz jezdí pětkrát týdně tam a zpět z logistického centra v německém Hofu do pobočky v Kladně, vzdálené více než 200 kilometrů. Po úspěšné testovací fázi v únoru a květnu 2023 byl zahájen pravidelný provoz přeshraničního spojení mezi dvěma DACHSER pobočkami – v Německu a České republice. Mezinárodní linka jezdí jako tandemová souprava se dvěma výměnnými nástavbami a je využívána ve dvou směnách: přes den realizuje tento 40tunový e-Truck regionální distribuci v okolí Hofu, v noci jezdí na přeshraniční lince mezi Německem a Českou republikou
Zdroj: dachser.cz (CZ, 6. 2. 2024)
BYD plánuje otevřít svou maďarskou továrnu na elektromobily do tří let
Čínský výrobce projekt oznámil při podpisu předběžné kupní smlouvy na nemovitost v maďarském Szegedu. Podle automobilky se závod bude věnovat výrobě elektromobilů pro evropský trh. Výstavba závodu bude probíhat v několika etapách a zařízení bude uvedeno do provozu do tří let. BYD má v současnosti 250 poboček v 19 evropských zemích a nabízí šest elektrických modelů: Han, Tang, Atto 3, Seal, Seal U a Dolphin. Pro aktuální rok oznámila další dva modely. BYD má od roku 2016 v Komáromu špičkový výrobní závod na výrobu elektrobusů.
Zdroj: bydauto.be (EN, 31. 1. 2024)
Jak rychle se elektromobily skutečně nabíjejí?
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (rychlost zkušebního nabíjení ⌀198 kW), Audi E-tron GT Vorsprung (⌀189 kW), Hyundai Ioniq 6 RWD Ultimate (⌀180 kW), … Žebříček elektromobilů podle Autocaru odhaluje nejpomaleji a nejrychleji se nabíjející elektromobily v reálném prostředí. Pro většinu majitelů, kteří si již pořídili elektromobil, a pro mnoho majitelů, kteří si jej teprve pořídí, je a bude domácí nabíjení klíčem k praktickému využití elektromobilu. Ale pro spoustu dalších nebude domácí nabíjení nikdy možné a ukazuje se, že infrastruktura pro nabíjení ve městech v obytných ulicích se rozšiřuje pomalu. Veřejné rychlonabíjení stejnosměrným proudem bude tedy pro mnohé ještě dlouho kriticky důležité. Jak rychle se tedy mohou nové elektromobily nabíjet již nyní, za předpokladu, že najdete správnou nabíječku? A které jsou nejrychlejší?
Zdroj: autocar.co.uk (EN, 5. 1. 2024)
V Evropě startuje projekt vodíkových motocyklů s českou stopou
Německo-české konsorcium chce v rámci projektu Hydrocycle vyvinout motorku s pohonem na vodíkové palivové články. Do konce roku 2025 má být postavena vodíková motorka jako demonstrátor splňující evropské schvalovací normy a certifikační předpisy. Výhoda oproti bateriově-elektrickým řešením spočívá podle iniciátorů v delším dojezdu a kratší době tankování. Projekt je financován z prostředků EU a spolkové země Sasko. V projektu Hydrocycle pracují partneři z České republiky (1to1design, České vysoké učení technické a ÚJV Řež) na vývoji vozidla a řídí pracovní balíčky karoserie, ergonomie a balení (umístění technologie do dostupného montážního prostoru). Němečtí partneři projektu se zaměřují na hnací ústrojí.
Zdroj: fraunhofer.de (DE, 1. 2. 2024)
Itálie vyčleňuje téměř miliardu eur na čistší dopravu
Italská vláda představila klíčové body pro eko-bonus pro rok 2024. Primárně cílí na nízkopříjmové domácnosti s obzvláště starými auty. Rozpočet do konce roku činí 950 milionů eur. Dotován bude nákup „vozidel s nízkými emisemi škodlivin“ – včetně spalovacích motorů. 950 milionů finančních prostředků italské vlády je rozděleno na 793 milionů na automobily, 35 milionů na mopedy a motorky, 53 milionů na lehká užitková vozidla, 20 milionů na ojetá auta a 50 milionů na program dlouhodobého pronájmu. Ze 793 milionů eur na automobily však pouze 240 milionů půjde na dotování čistě elektrických vozidel a dalších 150 milionů na plug-in hybridy. Jen 403 milionů – a tedy více než polovina peněz – bude vyhrazeno pro full hybridy, mild hybridy a čistě spalovací motory s emisemi CO2 mezi 61 a 135 g/km.
Zdroj: it.motor1.com (IT, 1. 2. 2024)
BMW vybavuje rakouský závod Steyr pro výrobu elektrických pohonů nové generace
BMW dokončilo nové haly pro budoucí výrobu elektrických pohonných systémů nové generace ve svém rakouském závodě ve Steyru a nyní začíná se zřizováním závodu. Předsériová výroba tam má začít v červenci. V nadcházejících měsících bude třeba postavit kolem 300 strojů a výrobních zařízení, aby mohla předsériová výroba začít podle plánu v červenci tohoto roku, uvádí BMW. Celkově BMW Group do roku 2030 investuje do elektrických pohonů v závodě Steyr přibližně jednu miliardu eur. V budoucnu bude závod ve Steyru vyrábět více než 600 000 pohonných systémů ročně – souběžně s dieselovými a zážehovými motory.
Zdroj: bmwgroup.com (EN, 1. 2. 2024)
37 nových čerpacích stanic H2 postavených v Evropě v roce 2023
V roce 2023 bylo otevřeno 37 nových vodíkových čerpacích stanic v Evropě, dalších dvanáct v Japonsku, 29 v Jižní Koreji a sedm v Severní Americe. 92 procent nových evropských vodíkových stanic může také tankovat těžká užitková vozidla. Podle analýzy bylo na konci roku 2023 v Evropě 265 čerpacích stanic vodíku, většina z nich – přesně 105–v Německu. Následuje Francie (51), Nizozemsko (22) a Švýcarsko se 17 čerpacími stanicemi. H2stations.org také poukazuje na skutečnost, že těžiště osobních automobilů s palivovými články se přesunulo na užitková vozidla. „Zatímco asi 70 procent nových čerpacích stanic v roce 2019 bylo postaveno pouze pro tankování osobních automobilů, v roce 2023 to byla výjimka. 92 procent nových vodíkových čerpacích stanic otevřených v roce 2023 je určeno pro tankování osobních automobilů a těžkých užitkových vozidel – autobusů nebo nákladních automobilů.
Zdroj: h2statisons.org (EN, 1. 2. 2024)
Až všichni připojí elektromobily, žádný black out nenastane, říká Jiří Randa z PRE
Člověk nemusí být ani z principu odpůrcem elektromobilů, aby se ptal, co se stane, když všichni přijedeme večer domů a budeme chtít nabíjet. Otázka nyní zní skutečně účelově, neboť doby, kdy se všech více než 6 mil. v Česku jezdících vozů změní v elektromobily, se průměrný tazatel zřejmě nedožije. Na druhou stranu je správné zajímat se o úskalí nových cest a řešení znát i dříve, než budou potřeba. Podobnou otázkou pak je, kde budou nabíjet obyvatelé třeba pražských sídlišť. O obou těchto tématech se dokáže hezky rozpovídat Jiří Randa, specialista koncepce a rozvoje sítě v Pražské energetice. Dozvíte se mimo jiné, kde už v Praze máme nabíjecí body na lampách a kde pilotní projekt CharDis na efektivní využití kapacity rozvodné sítě pro nabíjení elektromobilů, běží.
Zdroj: auto.cz (CZ, 30. 1. 2024)
Výzkum sodíko-iontových baterií na bázi obnovitelných surovin
Vědci zapojení do projektu 4NIB vyvíjejí ekologicky šetrné sodíkové baterie pro městskou dopravu a stacionární aplikace. Poptávka po systémech skladování energie celosvětově roste. Lithium-iontové baterie tuto poptávku uspokojí pouze v omezené míře kvůli použití kritických surovin. Hledání alternativních bateriových technologií je proto v plném proudu: slibný projekt nazvaný "čtyřvoltová sodíko-iontová baterie" (4NiB) si klade za cíl dosáhnout v této oblasti pokroku. Baterie budou nejen výkonné a úsporné, ale představují také ekologickou alternativu. Plánuje se, že se bude využívat i bioodpad. Německé Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum financuje projekt v rámci grantu částkou 1,35 milionu eur na dobu tří let.
Zdroj: zsw-bw.de (DE, 30. 1. 2024)
Elektromobil Hyundai Casper dorazí do Evropy na konci roku 2024, bude se vyrábět v Česku?
Hyundai chce svůj malý vůz Casper, který je v Jižní Koreji nabízen ve verzi se spalovacím motorem, přivézt do Evropy jako elektromobil na konci roku 2024. Hyundai, nejen oznámil příchod malého SUV Casper na francouzský trh, ale také naznačil, že elektromobil bude těžit z elektrické dotace ve Francii. To naznačuje, že verze BEV se nebude vyrábět s verzí se spalovacím motorem v Jižní Koreji, ale společně s elektrickou Konou v České republice. Konkurenty Hyundai Casper by měly být Dacia Spring a Citroën ë-C3.
Zdroj: auto-moto.com (FR, 25. 1. 2024)
Vláda musí podle premiéra Fica urgentně jednat o přechodu autoprůmyslu na elektromobilitu
Do měsíce se musí uskutečnit jednání vlády SR, které se bude věnovat přechodu slovenského automobilového průmyslu na elektromobilitu. Uvedl to premiér Robert Fico (Směr-SD) po jednání představitelů Evropské komise (EK), vlády SR, Národní rady SR, automobilového průmyslu a automobilových asociací o budoucnosti automobilového průmyslu na Slovensku. Do měsíce bude zpracován dokument, který bude obsahovat celou řadu konkrétních legislativních, institucionálních a finančních opatření. Na přelomu února a března proběhne specifické zasedání vlády ke všem úkolům, které musí vláda přijmout k přechodu slovenského automobilového průmyslu na plnou elektromobilitu.
Zdroj: tvnoviny.sk (SK, 25. 1. 2024)
Daimler Truck jedná o nákupu kapalného vodíku z Abú Zabí
V zájmu dekarbonizace silniční nákladní dopravy zkoumá společnost Daimler Truck s arabskou energetickou společností Masdar možnost dodávek kapalného zeleného vodíku z Abú Zabí do Evropy. Společnost Daimler Truck plánuje uvést na trh nákladní vozidlo poháněné tímto palivem v roce 2027. Společnost plánuje, že do roku 2039 bude celá řada jejích nákladních vozidel a autobusů neutrální z hlediska emisí CO2 při jízdě na všech svých hlavních světových trzích (Evropa, USA, Japonsko).
Zdroj: daimlertruck.com (EN, 25. 1. 2024)
Snížení emisí automobilů: snadněji se řekne, než udělá
Cíle EU v oblasti snižování emisí CO2 u nových osobních automobilů nebudou dosažitelné, dokud budou chybět důležité předpoklady, uvádí se ve zprávě, kterou zveřejnil Evropský účetní dvůr. Navzdory vysokým ambicím a přísným požadavkům většina osobních automobilů na silnicích EU stále vypouští stejné množství CO2 jako před 12 lety. Elektromobily mohou EU pomoci přiblížit se vozovému parku s nulovými emisemi. Auditoři EU však varují, že úsilí v tomto směru musí být posunuto o stupeň výš.
Zdroj: europa.eu (EN, 24. 1. 2024)
Vitesco Technologies Czech Republic v ČR otevře nový závod za 4,7 miliardy korun na výrobu pokročilých komponent pro elektromobily nové generace
Náklady na projekt přesahují částku 4,7 miliardy korun. Jedná se o součást plánu Vitesco Technologies investovat do udržitelné mobility v ČR celkem 14,4 miliardy korun do konce roku 2027. Provoz závodu, který bude stát v Ostravě-Hrušové na ploše 38 000 m2, bude zahájen na konci roku 2024. V první fázi zaměstná 150 lidí, kteří budou obsluhovat plně automatické výrobní a skladové prostory. Vláda podpořila výstavbu investiční pobídkou na zasedání 24.1.2024. Výrobní portfolio zahrnuje vysokonapěťová elektronická zařízení pro elektrifikaci hnacího ústrojí automobilu pro čistě bateriová vozidla.
Zdroj: vitesco-technologies.com (CZ, 25. 1. 2024)
Tesla plánuje vyrábět nové elektromobily v polovině roku 2025
Tesla chce v polovině příštího roku zahájit výrobu svého kompaktního modelu za zhruba 25 000 dolarů. Podle agenturní zprávy nese model interní kódové označení ‚Redwood‘ a jde o kompaktní crossover. Tesla usiluje o objem výroby 10 000 kusů – týdně. EV bude založeno na nové platformě, která bude základem pro minimálně dva modely. Elon Musk v prosincovém rozhovoru zmínil Berlín jako jedno z budoucích výrobních míst s tím, že systém výroby bude velmi inovativní.
Zdroj: Reuters.com (EN, 24. 1. 2024)
Nejprodávanějším automobilem v Evropě se poprvé stal elektromobil
Uniklý volební manifest středopravé skupiny Evropské lidové strany slibuje „revizi“ vyřazování spalovacích motorů. Z hlediska dopravy je asi nejzajímavější následující věta: "Odmítáme politiku zákazu – jako je zákaz spalovacích motorů – a také ji co nejdříve zrevidujeme." Největší skupina Evropského parlamentu deklaruje svůj záměr znovu otevřít uzavřený spis, změnit něco, co bylo podepsáno jak Evropským parlamentem, tak členskými státy. Jeden aspekt je však v této diskusi přehlížen – navzdory znění manifestu nejsou auta se spalovacími motory zákonem skutečně zakázána. Spíše se zakazuje používání fosilních paliv. To znamená, že auta se spalovacím motorem jsou v podstatě již zachráněna – pokud tedy jezdí na e-paliva, nikoli na benzín nebo naftu. Zda tato technicita bude stačit k zabránění „revidovat“ zákon se teprve uvidí.
Zdroj: euractiv.com (EN, 23. 1. 2024)
Hyundai a Kia představily technologii, která pomáhá elektromobilům jet rychleji a dál
Technologie AAS reguluje turbulence vznikající při jízdě vysokou rychlostí proměnlivým provozem v závislosti na rychlosti vozidla. Systém AAS, instalovaný mezi předním nárazníkem a předními koly, je při běžném provozu skrytý, ale pracuje při rychlostech nad 80 km/h, kdy aerodynamický odpor začne být větší než valivý odpor, a při rychlosti 70 km/h se opět deaktivuje. S ohledem na specifičnost platformy E-GMP je umístěn pouze před pneumatikami, aniž by zcela zakrýval přední část vozidla. Aerodynamická vylepšení technologie zvyšují přítlak, což zlepšuje trakci a stabilitu vozidla ve vysokých rychlostech. V důsledku testování v modelu GV60 se očekává snížení součinitele odporu vzduchu o 2,8 % a zlepšení dojezdu elektromobilů.
Zdroj: hyundai.com (EN, 23. 1. 2024)
Čínský výrobce lithia Ganfeng podepsal s Hyundai Motor dlouhodobou smlouvu o dodávkách
Ganfeng, největší světový výrobce lithia podle tržní kapitalizace, bude dodávat společnosti Hyundai Motor produkty na bázi hydroxidu lithného v kvalitě pro baterie na základě smlouvy platné od 1. ledna 2024 do 31. prosince 2027. Spolupráce pomůže uspokojit poptávku Hyundai po lithiu, klíčové surovině pro výrobu baterií, a také pomůže společnosti Ganfeng zvýšit její ziskovost, uvádí se v oznámení. Kromě toho, že je Ganfeng výrobcem lithia, vyvíjí také napájecí baterie. V květnu 2023 společnost uvedla, že zahájila sériovou výrobu své první generace polovodičové baterie s hustotou energie až 260 Wh/kg a výrobní linkou navrženou pro roční kapacitu 4 GWh.
Zdroj: cnevpost.com (EN, 18. 1. 2024)
Nejprodávanějším automobilem v Evropě se poprvé stal elektromobil
Poprvé v historii se stal nejprodávanějším autem roku na evropských trzích elektromobil. Tesla Model Y si za rok 2023 připsala 254 822 registrací, druhá Dacia Sandero 235 893, třetí Volkswagen T-Roc pak 206 438. K výsledkům Tesly Model Y přispělo především snížení cen a také dotace na pořízení elektromobilů v řadě evropských zemí. Údaje pocházejí od společnosti Dataforce, která pracuje s daty reprezentujícími 97 procent prodejů automobilů v zemích EU, EFTA a Velké Británii.
Zdroj: autonews.com (EN, 18. 1. 2024)
Společnost IVECO BUS dodá 411 elektrobusů do Říma
Pro společnost IVECO BUS se jedná o největší kontrakt na vozidla s nulovými emisemi. Smlouva má hodnotu více než 300 milionů eur a je součástí strategického plánu společnosti ATAC nabízet stále udržitelnější, efektivnější a dostupnější mobilitu. Výběrové řízení zahrnuje nejen nové elektrobusy o délce 12 nebo 18 metrů, ale také 10letý plán kompletní údržby každého z nich. První dodávky se očekávají do konce roku 2024 a všechny zbývající autobusy mají být dodány do poloviny roku 2026.
Zdroj: ivecogroup.com (EN, 17. 1. 2024)
Panasonic bude brzy vyrábět nové baterie pro Teslu, očekává se nižší cena a dojezd až 800 km
Panasonic bude vyrábět novou a vylepšenou verzi článků 2170 používaných v modelech Tesla Model 3 a Model Y v továrně v Nevadě, kterou provozuje společně s Teslou, "někdy v průběhu roku 2024 nebo 2025". Panasonic vyrábí přibližně 10 % baterií používaných v elektromobilech na celém světě. Lepší hustota energie pravděpodobně znamená, že k výrobě automobilu bude potřeba méně článků, což by mohlo snížit celkovou cenu. Začátkem prosince Panasonic oznámil dohodu o nákupu nanokompozitního křemíkového anodového materiálu, který nahrazuje grafit v tradičních lithium-iontových bateriích. Jeho výměna nevyžaduje žádné nové výrobní postupy a jeho použití v elektromobilech by mohlo brzy umožnit 800 km dojezdy a dobíjení během 10 minut.
Zdroj: electrek.co (EN, 15. 1. 2024)
SIXT a Stellantis dosáhly dohody o nákupu až 250 000 vozidel
Až 250 000 vozidel Stellantis nejnovější generace obohatí do roku 2026 flotilu půjčoven SIXT v celé Evropě a Severní Americe. Obě společnosti se zaměřují na to, aby byla mobilita udržitelnější. V rámci svého strategického plánu společnost Stellantis oznámila ambici dosáhnout do roku 2030 100% prodejního mixu osobních automobilů s elektrickými vozidly (BEV) v Evropě a 50% prodeje osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel BEV ve Spojených státech. Nákupem vozidel Stellantis s nejmodernějším pohonem, včetně bateriových elektrických vozidel (BEV), je dohoda rovněž v souladu s cílem společnosti SIXT výrazně snížit CO2 stopu svého vozového parku (včetně cíle dosáhnout podílu 70–90 procent elektrifikovaných vozidel v Evropě do roku 2030).
Zdroj: sixt.com (EN, 16. 1. 2024)
Nová čísla ukazují, že prodej vodíkových aut v Japonsku za poslední dva roky klesl o 83 %
V roce 2021 se v zemi prodalo 2 464 elektrických vozidel s palivovými články (FCEV), ale tento počet klesl o 65 % na 848 v roce 2022, než se v roce 2023 opět snížil na polovinu na pouhých 422 prodejů, podle nejnovějších statistik Japonské asociace prodejců automobilů. Za stejné období se prodej elektromobilů na baterie více než zdvojnásobil – z 20 008 v roce 2021 na 31 592 v roce 2022 a na 43 991 v roce 2023.
Zdroj: hydrogeninsight.com (EN, 15. 1. 2024)
Ministerstvo dopravy vyhlašuje dvě výzvy v OPD3 na podporu infrastruktury pro alternativní paliva
Ministerstvo dopravy vyhlašuje dne 15. ledna 2024 dvě výzvy v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3), které jsou určeny na podporu infrastruktury pro alternativní paliva. Jednotlivé výzvy se od sebe liší svým věcným zaměřením, výší dostupné alokace a intenzitou podpory. Výzva č. 12 na podporu rozvoje infrastruktury běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích má alokaci ve výši 700 000 000 Kč (příspěvek EU z Fondu soudržnosti). Žadatelé mohou obdržet podporu s intenzitou až 80 % ze způsobilých výdajů projektu. Výzva č. 13 na podporu rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro osobní vozidla – prioritní oblasti má alokaci ve výši 500 000 000 Kč (příspěvek EU z Fondu soudržnosti). Žadatelé mohou obdržet podporu s intenzitou až 70 % ze způsobilých výdajů projektu.
Zdroj: opd3.opd.cz (CZ, 15. 1. 2024)
Elektromobily budou v Praze zdarma parkovat v zónách do konce roku 2024
Elektromobily budou stát v Praze zdarma v parkovacích zónách do konce letošního roku. Původně chtělo město tuto výhodu zrušit od letošního 1. ledna, kvůli nedokončené změně pravidel to ale odložilo. Využívat budou moci řidiči do konce letoška rovněž přenosná povolení k parkování, která plánuje vedení města rovněž zrušit. Vyplývá to z dokumentu, který dnes schválili pražští radní. Vedení metropole plánuje změnu pravidel provozování zón, k návrhu nyní jednotlivé radnice zasílají své připomínky.
Zdroj: ČTK (CZ, 15. 1. 2024)
Vídeň jde příkladem, pokud jde o klimaticky neutrální mobilitu
Město Vídeň vyčlenilo 56 milionů eur na investice do vozidel s neutrálními emisemi CO2 v příštích osmi letech: 1 245 užitkových vozidel společnosti Wiener Stadtwerke a městského vozového parku bude postupně nahrazeno vozidly s elektrickým pohonem. Wiener Stadtwerke již převedli 36 % osobních automobilů na elektrický pohon, nyní jsou na řadě užitková vozidla. "Pokud chceme dosáhnout cílů v oblasti ochrany klimatu, které jsme si stanovili, a zajistit, aby Vídeň byla do roku 2040 CO2 neutrální, musíme investovat. Sektor mobility je přitom důležitou pákou. Toho nyní využíváme společnou iniciativou skupiny komunálních služeb a společnosti MA 48 na nákup více než 1 200 lehkých užitkových vozidel," zdůrazňuje radní města Jürgen Czernohorszky.
Zdroj: wien.gv.at (DE, 11. 1. 2024)
Uvedení automobilů na trh v Evropě v roce 2024: Převažují elektromobily
Výrobci automobilů pokračují ve své produktové ofenzivě v Evropě i v roce 2024, přestože poptávka po elektromobilech na baterie mezi kupujícími automobilů klesá. Renault, Citroen a Fiat patří mezi evropské značky, které uvádějí na trh cenově dostupné elektromobily, aby čelily konkurenci elektromobilů dovážených z Číny. Budou čelit tvrdší konkurenci, protože na Evropu se zaměřuje stále více čínských značek, například Chery. Ve vyšším segmentu trhu osloví elektrické vozy Mercedes-Benz třídy G a Range Rover Electric bohaté kupce, kteří hledají ekologické terénní vozy. Souhrnný přehled nejočekávanějších modelů, které přijdou na trh v roce 2024 je k dispozici v článku.
Zdroj: autonews.com (EN, 1. 1. 2024)
Společnost Hertz prodá 20 000 elektromobilů, vrátí se k benzínovým vozidlům
Společnost Hertz Global Holdings Inc. plánuje prodat třetinu svého vozového parku elektromobilů v USA a znovu investovat do vozů na benzinový pohon kvůli slabé poptávce a vysokým nákladům na opravy bateriových elektromobilů. Prodej 20 000 elektromobilů byl zahájen minulý měsíc a bude pokračovat v průběhu roku 2024. Do budoucna bude Hertz pečlivě sledovat poptávku po elektromobilech jak u dealerů, tak v rámci vlastních provozů, aby se rozhodl, zda má společnost nakupovat další vozidla.
Zdroj: bnnbloomberg.ca (EN, 11. 1. 2024)
Mnichovský závod BMW Group bude od konce roku 2027 vyrábět výhradně elektrické modely
Pro závod BMW Group v Mnichově nastává nová éra: od roku 2026 se v ikonickém mateřském závodě bude vyrábět sedan Neue Klasse. Již o rok později bude továrna vyrábět pouze plně elektrické modely, čímž se mnichovský závod stane prvním místem ve stávající výrobní síti BMW Group, které od konce roku 2027 úspěšně dokončí transformaci na E-mobilitu. Mnichovský závod BMW Group je ukázkovým příkladem plynulého přechodu do éry elektromobility. V roce 2015 se na stejné výrobní lince jako spalovací vozy začaly vyrábět první plug-in hybridní modely BMW řady 3. V roce 2021 se BMW i4 stalo prvním plně elektrickým vozidlem vyráběným na stejné výrobní lince. V současné době má každé druhé vozidlo, které sjede z výrobní linky, plně elektrický pohon.
Zdroj: bmwgroup.com (EN, 10. 1. 2024)
Google představil novinky pro elektromobily v Android Auto
Elektromobily kompatibilní se systémem Android Auto mohou sdílet informace o stavu baterie v reálném čase s Mapami Google – v nadcházejících měsících se objeví nejprve v modelech Ford Mustang Mach-E a F-150 Lightning, další budou následovat. Tato integrace usnadní řízení elektromobilu, protože Mapy Google vám po příjezdu do cíle poskytnou odhadovanou úroveň nabití baterie, navrhnou zastávky pro dobíjení po cestě a dokonce odhadnou, jak dlouho bude dobíjení trvat v závislosti na vašem vozidle. Plánování cesty se usnadňuje i pro automobily s integrovanou službou Google. Android Auto je kompatibilní s téměř všemi hlavními značkami automobilů a je ve více než 200 milionech automobilů na silnicích. Seznam velkých značek, které nabízejí vozy s vestavěným systémem Google, se stále rozšiřuje: letos se na trh dostanou modely Nissan, Ford a Lincoln a v budoucnu se očekává uvedení vozů Porsche.
Zdroj: blog.google (EN, 9. 1. 2024)
Česko se může stát „Detroitem Evropy“, kvůli nástupu elektromobility
Agentura Bloomberg varuje, že Česko se může proměnit v „Detroit Evropy“, podobně jako Slovensko. ČR selhává v lákání zahraničních investorů, výrazně zaostává i za Maďarskem a Polskem. Zatím obě země představují světovou špičku v objemu výroby aut na hlavu. Jenže to se může brzy změnit – jedná se totiž v drtivé většině o automobily se spalovacími motory. Nástup výroby elektromobilů může z Česka a Slovenska učinit země čelící enormnímu propouštění. Podle zdrojů agentury škodí československému autoprůmyslu příliš rychlý přechod k elektromobilitě, vynucovaný v rámci zelené agendy a Green Dealu Evropskou unií, který současně staví evropské výrobce aut do nevýhodné pozice v porovnání s konkurenty z jiných světadílů, zejména ovšem z Číny.
Zdroj: x.com (CZ, 8. 1. 2023)
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.