Orlen rozšíří nabíjení v Česku
Do roku 2030 si Orlen klade za cíl provozovat v Česku 600 rychlonabíjecích stanic s minimálním výkonem 150 kW a do roku 2035 se toto číslo má zvýšit na 1 700. Orlen v současné době nabízí v Česku celkem 294 nabíjecích stanic na 102 čerpacích stanicích.
Velcí dopravci požadují v EU nulové emise
Skupina největších evropských logistických, dopravních a energetických společností, jako jsou Pepsico, Nestlé, IKEA a EDF, naléhavě žádá Evropskou komisi, aby stanovila závazné cíle nulových emisí pro velké přepravce a kupující dopravních služeb. Signatáři požadují přijmout do konce roku 2025 nařízení, které by zajistilo, že firemní vozové parky v sektoru těžkých nákladních vozidel přejdou na vozidla s nulovými emisemi. Zdůrazňují, že závazné cíle by podpořily logistické společnosti v jejich přechodu na nákladní vozidla s nulovými emisemi. To by zvýšilo jistotu pro evropský průmysl, aby dál investoval do rozvoje nabíjecí infrastruktury a elektrických sítí a zároveň by se zachovalo vedoucí postavení a konkurenceschopnost Evropy v oblasti nákladních vozidel s nulovými emisemi, přilákalo by pracovní místa a investice do čistých technologií.
TomTom Orbis: 2 miliony nabíjecích bodů pro snadnou navigaci elektromobilů
TomTom oznámil, že jeho služba Orbis Maps nyní pokrývá více než 2 miliony dobíjecích bodů pro elektromobily po celém světě. Tento milník zdůrazňuje závazek firmy podporovat přechod k bezemisní dopravě prostřednictvím spolehlivé navigace pro elektromobily. Data o dobíjecích bodech jsou ověřovaná, aby byla kompletní, přesná a bez duplicit. Platforma umožňuje automobilkám doplňovat vlastní datové sady či exkluzivní data od provozovatelů nabíjecích sítí. Díky tomu mohou výrobci vylepšit své služby a podpořit rozvoj udržitelné mobility. Cílem firmy je zajistit, aby každá cesta elektromobilem byla co nejjednodušší a bezstarostná.
Panasonic vyvine průlomovou baterii pro elektromobily do dvou let
Panasonic usiluje vyvinout novou generaci baterie pro elektromobily, která by již při výrobě neobsahovala anodu a místo ní by se zformovala lítiová kovová anoda až při prvním nabití. Taková inovace by měla přinést zvýšení energetické hustoty a kapacity přibližně o 25 %. Díky tomu by dojezd vozidel mohl výrazně vzrůst, případně by baterie mohly být menší a lehčí při zachování stejného dojezdu. To by při současné velikosti baterií prodloužilo dojezd elektromobilu Tesla Model Y, o přibližně 145 km. Společnost rovněž plánuje snížit podíl dražších surovin, jako je nikl, v katodách. Do dokončení této technologie má Panasonic podle svých plánů dojít kolem konce roku 2027.
Písecký Aisin postavil halu za 4,5 mld. Kč, bude vyrábět elektromotor pro BMW
Firma Aisin Europe Manufacturing Czech v Písku bude vyrábět kompletní motor pro elektromobily značky BMW v nové hale, kterou dnes otevřela. Náklady na výstavbu a vybavení výrobními technologiemi jsou 4,5 miliardy Kč, jde o největší investici do píseckého závodu. Sériová výroba motorů začne v roce 2027, do té doby bude firma celý výrobní proces a výrobky testovat. První zkušební jednotky sjedou z linky letos v říjnu. Firma postupně přijme přes tři stovky lidí, řekli dnes ČTK zástupci společnosti.
BYD e-Bus Platform 3.0 pro elektrické autobusy přináší vyšší bezpečnost a pohodlí
Společnost BYD představila novou platformu pro elektrobusy e-Bus Platform 3.0, která využívá 1 000voltovou architekturu a technologii integrace baterie do podvozku (CTC). Prvním modelem na této platformě je 11metrový elektrobus BYD C11 s kapacitou baterie až 593 kWh. Díky použití křemíkových karbidových polovodičů a novému systému řízení teploty systém dosahuje až 18% úspory energie a prodloužení dojezdu o 50 až 80 km při nízkých teplotách. Platforma zahrnuje pokročilé asistenční systémy řidiče a zajišťuje bezpečnostní funkce, jako je nouzové tlačítko a stabilizace při defektu pneumatiky. Dojezd modelu C11 se pohybuje mezi 220 a 730 km, přičemž při plném zatížení a klimatizaci dosahuje přes 400 km.
Shell vyvíjí kapalinu pro elektromobily, která umožňuje nabíjení za méně než 10 minut
Shell vyvinula novou termo‐kapalinu EV-Plus, která umožňuje zrychlené nabíjení elektromobilu z 10 % na 80 % během méně než 10 minut při použití 34 kWh baterie ve spolupráci s firmou RML Group. Kapalina je elektricky nevodivá a vyplňuje mezery mezi články baterie, což maximalizuje přenos tepla a snižuje teplotní stres při rychlém nabíjení. Díky tomu může baterie snášet vyšší nabíjecí proudy bez toho, aby docházelo k degradaci nebo snížení životnosti. Nový přístup také umožňuje konstrukci baterií s menším počtem chladičů či komponentů, což vede ke kompaktnějšímu a efektivnějšímu návrhu energetických systémů. Shell uvádí, že při ideálních podmínkách (lehké aerodynamické vozidlo s účinností ~10 km/kWh) by to znamenalo přibližně 24 km dojezdu za každou minutu nabíjení. Cílem inovace je podpořit širší adopci elektromobility tím, že řeší klíčové překážky – rychlost nabíjení a bezpečnost baterií.
BYD přinese do Evropy ultra-rychlé nabíjení 1 000 kW s jediným kabelem
Čínská automobilka BYD plánuje v Evropě zavést ultra-rychlé nabíjecí stanice s výkonem až 1 000 kW. Zatímco v Číně je pro tento výkon nutné využívat dva kabely, v Evropě bude postačovat pouze jeden kabel se standardním konektorem CCS. Technologie označovaná jako „Flash Charging“ má být spuštěna ve druhém čtvrtletí roku 2026 a počítá se s instalací 200 až 300 těchto stanic. Jednou z prvních značek, která bude tuto infrastrukturu využívat, je prémiová divize Denza, a to u modelu Z9 GT. Nové nabíječky umožní získat přibližně 400 kilometrů dojezdu během pouhých pěti minut nabíjení, což představuje zásadní posun v oblasti elektromobility a komfortu uživatelů.
CCATL představila LFP baterii Shenxing Pro, optimální pro evropskou elektromobilitu
Vyznačuje se extrémní bezpečností díky technologii NP 3.0 a zůstává stabilní i při tepelném úniku. Nabízí dvě varianty: Long Range, s dojezdem až 758 km a životností 12 let nebo 1 000 000 km, a Super-Fast Charging, která zvládne nabít dojezd 478 km za pouhých 10 minut a poskytuje vysoký výkon i při nízkém stavu nabití. Inovativní konstrukce Wave buněk zlepšuje chlazení, tuhost a efektivitu využití prostoru. Společnost zároveň zdůraznila svou evropskou strategii „in Europe, for Europe“, která zahrnuje investice přesahující 11 miliard eur, vytvoření tisíců pracovních míst a posílení místní spolupráce v oblasti udržitelné elektromobility.
Bezdrátové nabíjení Porsche: Indukční nabíjení pro pohodlné zásobování energií
Bezdrátové nabíjení již radikálně zjednodušilo používání mobilního telefonu: stačí smartphone umístit do nabíjecího stojánku a energie proudí. Porsche bude tuto uživatelsky přívětivou technologii brzy nabízet i pro elektromobily: Společnost bude prvním výrobcem automobilů, který uvede na trh systém nabíjení o výkonu 11 kW se základovou deskou z jednoho boxu pro elektromobily s bateriemi. One-Box znamená, že kromě podlahové desky namontované na parkovišti již není třeba instalovat wallbox nebo řídicí jednotku.
METRANS nasadil šest elektrických nákladních vozidel Volvo – největší flotila v Česku
Společnosti METRANS a Volvo Trucks představily vůbec první nasazení šesti elektrických nákladních vozidel v České republice. Jedná se o největší flotilu elektrických vozidel tohoto typu v zemi a významný krok společnosti směrem k udržitelné logistice. Elektrické nákladní vozy budou primárně používány pro tzv. první a poslední míli, tj. v úsecích městské a příměstské dopravy, kde je třeba minimalizovat hluk a emise. Tento krok umožní společnosti dále snížit svou uhlíkovou stopu a přispět ke zlepšení kvality ovzduší v hustě osídlených oblastech.
BMW připravuje závody na výrobu palivových článků
Kompetenční centra společnosti v Mnichově a Steyru v současné době vyrábějí první prototypy systému palivových článků, které budou za tři roky instalovány do sériového vozidla. Třetí generace pro rok 2028 je společným dílem obou partnerů. „Pro novou generaci vyvíjejí BMW Group a Toyota Motor Corporation společně systém pohonu pro osobní vozidla, přičemž základní technologie palivových článků vytváří synergie pro aplikace v komerčních i osobních vozidlech,“ uvádí BMW. „Tato úzká spolupráce umožňuje oběma společnostem využít synergie ve vývoji a nákupu a zároveň vytvářet modely specifické pro danou značku.“ Německá automobilka již načrtává dodavatelský řetězec pro svůj systém palivových článků třetí generace – především v Bavorsku a Rakousku.
Velký úspěch pro Česko. Toyota začne v Kolíně vyrábět elektromobily i baterie
Toyota Motor Europe zahájí v kolínském závodě výrobu elektromobilu i baterií, čímž se TMMCZ stane prvním centrem Toyoty v Evropě pro tento segment. Investice ve výši 680 milionů eur zahrnuje rozšíření areálu, nové výrobní linky a montáž baterií, přičemž stát podpoří projekt pobídkou až 64 milionů eur. Díky projektu vznikne 245 nových pracovních míst a posílí se konkurenceschopnost českého automobilového průmyslu, který tvoří přibližně desetinu HDP. Premiér Petr Fiala zdůraznil význam investice pro modernizaci sektoru, ministr průmyslu Lukáš Vlček vyzdvihl přínos pro technologickou úroveň a soběstačnost dodavatelského řetězce. Projekt zároveň zapadá do hospodářské strategie „Česko do top 10“ a přispívá k transformaci ekonomiky směrem k inovacím a udržitelnosti.
Klesající ceny baterií = více elektromobilů
Pokles cen baterií je klíčovým faktorem pro rozvoj elektromobility. Cena bateriových článků klesla v roce 2025 na 54 eur za kWh u chemie LFP a 58 eur u NMC, což je výrazný pokles oproti roku 2022. Očekává se, že do roku 2030 ceny klesnou o dalších 10 až 15 %. Tento trend umožňuje automobilkám nabízet modely s větší kapacitou baterie za nižší ceny. Například Kia EV3 s kapacitou 81 kWh a dojezdem přes 600 km vs. Soul EV z roku 2015 s kapacitou 27 kWh = v podobném segmentu se tedy energetický obsah za deset let ztrojnásobil! Pokles cen baterií zlepšuje ziskovost elektromobilů, některé modely dosahují maržové parity s vozidly se spalovacími motory. Volkswagen plánuje stejné zisky u své platformy MEB Small jako u tradičních modelů. Tato změna podporuje ekologickou transformaci a činí elektromobily dostupnějšími.
Vodíkové hospodářství nabízí vyšší přidanou hodnotu než výroba automobilů. Jak se vodíku daří v Česku?
Česko má šanci posílit svou pozici v oblasti vodíkových technologií a stát se hráčem s vysokou přidanou hodnotou díky své poloze, průmyslové tradici a kvalitnímu vzdělání. Úspěch však vyžaduje politickou vůli, jasnou strategii a překonání ideologických bariér. Vodík se sice v osobní dopravě neprosadil, ale nachází využití v těžké dopravě a průmyslu, kde je často jedinou bezemisní alternativou. Palivové články a experimenty automobilek zatím nepřinesly masový úspěch. Významnou roli může hrát také jako médium pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů a stabilizaci sítě. Investice do výzkumu a výroby vodíkových technologií mohou české ekonomice přinést oživení a novou perspektivu rozvoje.
Zdroj:
cc.cz (CZ, 18. 8. 2025)
Elektromobily v roce 2025, navzdory stagnaci globálního trhu, výrazně porostou
V roce 2025 se očekává odlišný vývoj mezi celkovým automobilovým trhem a segmentem elektrických vozidel. Zatímco globální prodej lehkých vozidel vzroste pouze o 1,1 % vlivem obchodních napětí, nových celních opatření v USA a pokračující geopolitické nejistotě, prodeje elektromobilů porostou výrazně rychleji. Bateriová elektrická vozidla (BEV) a plug-in hybridy (PHEV) by měla meziročně vzrůst o 19,8 %, čímž se jejich podíl na celosvětovém trhu zvýší z 19,9 % v roce 2024 na 23,6 % v roce 2025. Hlavními důvody tohoto růstu jsou širší a cenově dostupnější nabídka modelů na hlavních trzích, přísnější emisní pravidla určující strategie výrobců a silná cenová konkurence, zejména v Číně. Elektromobilita tak i přes zpomalení celého automobilového sektoru potvrzuje svou stále významnější roli v přeměně globální dopravy.
Od ledna do června 2025 zaznamenal globální trh s FCEV meziroční pokles o 27,2 %
V první polovině roku 2025 klesl celosvětový prodej vozidel s palivovými články o více než čtvrtinu na 4 102 kusů. Hyundai zůstal lídrem trhu, ale i on zaznamenal výrazný pokles (-31,9 %), podobně jako Toyota (-46,1 %). Největší útlum prodejů nastal v Japonsku (-51,1 %), USA (-59,0 %) a Evropě (-19,8 %), zatímco na největším světovém (čínském) trhu poklesly registrace FCEV o 18,4 %. Na trhu se projevují odlišné strategie – například BMW sází na prémiová SUV, Hyundai na těžkou dopravu a čínští výrobci na nákladní vozy. Trh s vodíkovými vozidly stále čelí strukturálním omezením, včetně nedostatečné infrastruktury pro doplňování paliva, vysokých nákladů na vozidla a omezených dotací.
Udržitelný elektromobil: inovace baterií a snižování emisí
Elektromobily představují zásadní nástroj pro dekarbonizaci dopravy, avšak jejich baterie mají vysokou energetickou náročnost a podíl na celkové uhlíkové stopě. Analýzy ukazují, že uhlíkové parity se spalovacími vozy dosahují obvykle po 80–120 tis. km, při využití obnovitelných zdrojů však již po 40–70 tis. km. Hlavní zdroje emisí leží v celém řetězci baterií – od těžby materiálů přes výrobu až po recyklaci. Možnosti snížení emisí přinášejí regulační rámce, jako je EU Battery Passport, i technologické inovace v oblasti výroby a recyklace. Optimalizací lze emise z výroby baterií snížit z dnešních ~55 na ~20 kg CO2e/kWh. Tím by se bod zvratu oproti spalovacím vozům posunul na přibližně 50 tis. km, resp. méně než 30 tis. km při nabíjení z obnovitelných zdrojů. Od roku 2028 budou navíc výrobci povinni dodržovat přísné limity emisí, což se stane klíčovým faktorem konkurenceschopnosti v celém hodnotovém řetězci.
V4Smart představuje druhou generaci vysoce výkonných článků
Porsche prostřednictvím dceřiné společnosti V4Smart představilo druhou generaci cylindrických bateriových článků. Nové modely zahrnují vysokovýkonný V21700 (U)UHP-3X pro extrémní zatížení a V21700 HP-5X s vyváženým poměrem energie a výkonu. UHP-3X dosahuje až 15 000 W/l a nabízí o 75 % vyšší výkon než předchozí generace, HP-5X pak více než 280 Wh/kg, což je dvojnásobek původní hodnoty. Oba články umožňují rychlé nabíjení na 80 % kapacity za méně než 4, respektive 6 minut, a mají vysokou životnost i široký provozní teplotní rozsah. Vylepšení výkonu je dosaženo použitím křemíkové anody místo grafitové a tzv. tabless designu, který snižuje odpor a zlepšuje chlazení.
Rohlík pořizuje elektrododávky s výměnou baterií od nové české automobilky
Rohlík.cz rozšiřuje svou flotilu o elektrododávky od české automobilky Battswap, která místo klasického nabíjení využívá rychlou výměnu baterií. První testovací vozy najezdily od prosince přes 100 000 km a nyní firma objednala další desítky kusů, které nasadí ještě letos. Baterie se mění při zbytkové kapacitě 20–30 % a ve stanici se plně nabijí za méně než dvě hodiny, přičemž jedna dodávka zvládne až čtyři výměny denně. Systém umožňuje efektivní řízení tempa nabíjení podle potřeby, čímž optimalizuje náklady i výkon. Dodávky jsou určené hlavně pro městskou logistiku s nižší uhlíkovou stopou. Battswap vyrábí karoserie v Číně, montáž provádí v Česku a bateriové stanice vznikají v Norimberku a Mladé Boleslavi.
Zdroj:
e15.cz (CZ, 14. 8. 2025)
GreenWay vybuduje infrastrukturu pro rychlé nabíjení v Polsku a na Slovensku
Společnost GreenWay plánuje do konce roku 2025 v rámci projektu Cross-E, spolufinancovaného Evropskou unií, instalovat 368 nových vysokovýkonných nabíjecích bodů na 68 moderních stanovištích v Polsku a na Slovensku. V Polsku vznikne 279 bodů na 48 lokalitách a na Slovensku 89 bodů na 20 lokalitách, přičemž 80 % stanic nabídne výkon až 400 kW a celková kapacita nové infrastruktury dosáhne 75 MW, což zdvojnásobí současnou síť GreenWay. Projekt Cross-E má za cíl vybudovat ultrarychlá nabíjecí místa podél hlavních evropských dopravních koridorů TEN-T ve více než osmi zemích a realizují jej čtyři evropští operátoři.
Univerzální systém výroby elektromobilů od Fordu: tři linky místo jedné
Ford představil nový Universal EV Production System, který nahrazuje klasickou montážní linku třemi paralelními větvemi — pro přední, střední (se strukturální LFP baterií) a zadní část vozidla, jež se nakonec spojí do finálního celku. Pokud se vše shrne, výroba nového elektrického pick-upu Fordu v hodnotě 30 000 dolarů (jehož uvedení je plánováno na rok 2027) by mohla být až o 40 % rychlejší ve srovnání s ostatními vozy vyrobenými v montážním závodě v Louisville, první továrně, která nový systém implementovala. Celý projekt Ford označuje jako svůj nový „Model T moment“ — podobně průlomový přístup jako u prvního masově vyráběného vozu před více než stoletím.
Univerzita v Bayreuthu: AI přináší rekordně rychlý objev nových baterií
Výzkumníci z Univerzity Bayreuthu a Hongkongské univerzity vědy a technologie vyvinuli AI systém složený ze dvou softwarových agentů, který výrazně urychluje hledání nových elektrolytů pro baterie. Jeden agent zpracovává dostupnou vědeckou literaturu, druhý má hlubší odborné znalosti a společně simulují vědeckou debatu, z níž vznikají inovativní návrhy. Tento přístup mění roli AI z pasivního analytického nástroje na aktivního tvůrčího partnera, schopného během hodin vytvořit návrhy, které by běžně trvaly týdny či měsíce. V testech AI navržené elektrolyty pro zinkové baterie dosáhly výjimečné životnosti přes 4 000 cyklů a až o 20 % vyšší kapacity při rychlém nabíjení. Autoři zdůrazňují, že klíčové je laboratorní ověření a kritické hodnocení návrhů, aby mohly přispět k rychlejšímu řešení globálních výzev.
Nové BMW iX3 je ekologičtější než spalovací vůz už po 20 000 kilometrech
BMW představuje iX3, první model postavený na platformě Neue Klasse. Díky cíleným opatřením v dodavatelském řetězci, výrobě i samotném provozu vozidla dochází k rychlému „splacení uhlíkového dluhu“. Podle údajů WLTP se při nabíjení ze středoevropské energetické sítě stává iX3 ekologicky výhodnějším než srovnatelný spalovací vůz již po zhruba 21 500 kilometrech. Při využívání čisté energie, například z domácí fotovoltaické elektrárny, nastává tento bod dokonce už okolo 17 500 kilometrů. Strategie BMW zahrnuje využívání sekundárních surovin – například 50 % recyklovaného kobaltu, lithia a niklu v nových bateriích šesté generace (Gen6), dále snižování emisí v celém dodavatelském řetězci a také zelenou výrobu. Například v továrně v Debrecínu činí výrobní emise pouhých 0,1 t CO₂e na jeden vůz. Personalizovaný výstup uhlíkové stopy je k dispozici v aplikacích My BMW a Mini a bude dostupný i pro modely postavené na platformě Neue Klasse.
AVILOO uvádí na pravou míru mýty o vlivu sportovní jízdy na životnost baterií EV
Společnost vydala zprávu reagující na mylné interpretace studie publikované v Nature Energy (2024), podle nichž má dynamický či sportovní styl jízdy prodlužovat životnost baterie elektromobilu. Studie však ve skutečnosti pouze ukazuje, že laboratorní testování s konstantním proudem přeceňuje degradaci baterie oproti reálnějším, dynamickým testům – nejedná se tedy o doporučení pro řidiče. AVILOO provedlo vlastní analýzu 402 vozidel se stejnou baterií, která prokázala, že agresivní jízdní styl výrazně zvyšuje spotřebu energie, což vede ke zrychlenému opotřebení baterie. Například u SUV se může rozdíl mezi mírným a dynamickým stylem projevit rozdílem až 9 kWh/100 km. AVILOO proto doporučuje hladkou a prediktivní jízdu, omezené využívání rychlonabíjení, vyhýbání se dlouhodobému stavu vysokého nabití a ochranu baterie před extrémními teplotami – jako klíčové faktory pro zachování její dlouhé životnosti.
BMW Group spouští sériovou výrobu elektromotorů pro Neue Klasse
BMW Group spustila sériovou výrobu elektrických motorů 6. generace ve svém závodě ve Steyru (Rakousko), určených pro novou platformu Neue Klasse. Tento krok je součástí investice přes 1 mld. eur do roku 2030. Ve Steyru se vyrábí klíčové komponenty pohonu — rotor, stator, převodovka i měnič. Modulární architektura e‑pohonu umožňuje vysokou variabilitu pro různé modely platformy Neue Klasse, přispívá k úsporám z rozsahu a zajišťuje flexibilitu výroby i dodavatelského řetězce.
Druhý život nebo recyklace? Studie odhaluje ekologicky výhodnější cestu pro baterie z elektromobilů
Německo-americká studie porovnává environmentální dopady dvou strategií nakládání s použitými bateriemi z elektromobilů: okamžité recyklace a druhého života ve stacionárních úložištích energie. Modelování pro Kalifornii ukazuje, že druhý život baterií může do roku 2050 uspořit až 56 milionů tun ekvivalentu CO₂, zatímco přímá recyklace jen 48 milionů tun. Výhodnější je tedy nejprve baterie využít jako úložiště (zejména LFP typy) a až poté je recyklovat. Studie doporučuje vyvážený přístup: využít druhý život tam, kde je to možné, a zároveň budovat recyklační kapacity pro budoucí zpracování. Tento systémový model podporuje cíle cirkulární ekonomiky v dopravě i energetice.
Svaz dovozců automobilů (SDA) by uvítal širší využívání syntetické nafty
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) – obnovitelné palivo, vyráběné hydrogenací rostlinných olejů nebo odpadních tuků, může snížit emise skleníkových plynů až o 90 % a je kompatibilní s většinou moderních vznětových motorů. V České republice je však dostupné pouze na přibližně 20 čerpacích stanicích, z nichž 12 umožňuje tankování osobních automobilů. Nedostatečná legislativní podpora a absence osvobození od spotřební daně zvyšují jeho cenu o 3–7 Kč za litr, což omezuje jeho širší přijetí. SDA navrhuje snížení spotřební daně a rozšíření dostupnosti HVO na běžných čerpacích stanicích, což by vedlo k jeho většímu využívání a ekologickým přínosům.
Nikkei: Toyota zahájí v roce 2028 výrobu elektromobilů v České republice
Japonská automobilka Toyota Motor zahájí v roce 2028 výrobu elektromobilů v České republice, objem produkce by měl činit kolem 100.000 vozů ročně. Informoval o tom dnes japonský list Nikkei ve zprávě. Toyota v současnosti ve své kolínské továrně vyrábí vozy Aygo X a Yaris. Podle listu se předpokládá, že Toyota bude v Česku vyrábět sportovně-užitkový vůz (SUV) s elektrickým pohonem. Tento vůz by měl být prvním elektromobilem společnosti Toyota vyráběným v Evropě, píše Nikkei.
Studie: EU může zajistit dodávky vzácných zemin využitím nízkorizikových ložisek
Studie financovaná EU ukazuje, že těžba nízkorizikových ložisek vzácných zemin může snížit závislost Evropy na dovozu těchto materiálů. Projekt REEsilience identifikoval 149 ložisek a zjistil, že oblasti jako Norsko, Švédsko a Kanada představují nízká ESG rizika. Norský komplex Fen byl označen za slibné místo díky kvalitě rudy a nízkým rizikům. Studie rovněž navrhuje model pro zajištění dodávek pomocí recyklace a prodloužení životnosti produktů. Tato opatření mohou podpořit evropskou elektromobilitu a obnovitelné energetické technologie.
Inovativní bateriové pouzdro z dřevně-oceľové hybridní konstrukce nabízí vynikající ochranu a ekologické výhody
Výzkumný tým TU Graz vyvinul ekologické pouzdro pro baterie elektromobilů, které kombinuje dřevo a tenkou ocelovou vrstvu. Toto inovativní řešení vykazuje v testech bezpečnosti a simulacích vynikající výsledky; při testu požární odolnosti dokonce překonává současné standardy na trhu.
Studie: Elektromotory dosahují výrazného nárůstu výkonu a efektivity
Výzkumníci z RWTH Aachen zveřejnili studii, která ukazuje výrazný nárůst výkonu a efektivity elektrických motorů. Díky pokročilým výrobním technologiím a novým materiálům dosahují moderní elektromotory vyššího výkonu při nižší hmotnosti a nižších výrobních nákladech. Studie také identifikuje trend integrace pohonných jednotek, což vede k dalšímu zjednodušení konstrukce a snížení nákladů. Tyto pokroky mají potenciál urychlit přechod k elektromobilitě a zlepšit konkurenceschopnost elektrických vozidel na trhu.
Tesla zahájila testování autonomního řízení v Londýně
Tesla pokračuje v přípravách na uvedení systému Full Self-Driving (FSD) Supervised na evropský trh. V rámci testů v Londýně projel standardní Model 3 Highland vybavený testovacím softwarem náročnými oblastmi s častými uzavírkami, chodci, cyklisty a dopravními komplikacemi. Vozidlo úspěšně projelo známými místy jako Big Ben, Parliament Square a Whitehall. Testy zahrnovaly i složitý Magic Roundabout ve Swindonu, kde Model 3 absolvoval tři průjezdy bez nebezpečných manévrů. Tesla plánuje uvedení FSD Supervised v Evropě a Číně ještě letos, přičemž pro komerční využití robotaxi je nutné získat schválení místních úřadů.
Elektromobily jsou nejčistší – jejich ekologická výhoda roste rychleji, než se očekávalo
Nová studie Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) ukazuje, že bateriová elektrická vozidla (BEV) prodávaná v Evropě dnes produkují o 73 % méně skleníkových plynů za celý životní cyklus než vozidla se spalovacími motory. Tento pokrok je důsledkem rychlého rozvoje obnovitelné energetiky a vyšší energetické účinnosti BEV. V kontrastu hybridní a plug-in hybridní vozidla vykazují pouze 20–30% snížení emisí a nejsou dostatečné pro splnění dlouhodobých klimatických cílů. Studie potvrzuje, že BEV jsou klíčovým nástrojem pro dekarbonizaci silniční dopravy, která představuje téměř tři čtvrtiny emisí sektoru.
Lucid, Nuro a Uber vyvíjejí autonomní robotaxi nové generace
Lucid Motors, Nuro a Uber Technologies oznámily strategické partnerství zaměřené na vývoj a nasazení globální flotily autonomních robotaxi. Společně plánují nasadit více než 20 000 vozidel Lucid Gravity vybavených autonomním systémem Nuro Driver™ (Level 4) během šesti let, počínaje uvedením služby v jednom z hlavních amerických měst v roce 2026. Vozidla budou provozována výhradně prostřednictvím aplikace Uber a budou vlastněna Uberem nebo jeho partnerskými flotilami. První prototyp robotaxi již absolvuje testování na uzavřeném okruhu v Las Vegas. Uber rovněž investuje stovky milionů dolarů do obou partnerů, čímž potvrzuje svůj závazek k rozvoji autonomní dopravy prostřednictvím strategických aliancí.
Spirii a ZE Ports spouštějí elektrifikaci nákladních vozidel s platbou za kilometr
Společnosti Spirii a ZE Ports spouštějí novou službu elektrifikace nákladních vozidel založenou na platbě za ujetý kilometr. Nabízejí kompletní balíček zahrnující elektromobily, nabíjecí infrastrukturu, obnovitelnou energii, údržbu i recyklaci baterií, bez nutnosti počátečních investic ze strany zákazníka. Model umožňuje firmám platit fixní částku za kilometr (např. 0,90 € u nákladních vozidel), což usnadňuje přechod z dieselových flotil. Pro flotilu 35 elektrických nákladních vozidel provozovaných 11 hodin denně může komplexní řešení přinést odhadované úspory ve výši 11,7 milionu eur – neboli 336 000 eur na nákladní vozidlo – ve srovnání s provozem flotily dieselových vozidel.
Honda upravila plán výstavby továrny na nové vodíkové moduly v Moka City
Společnost Honda oznámila změnu svých plánů týkajících se výstavby nové továrny na výrobu nové generace vodíkových palivových modulů v japonském městě Moka. Původně měla být výroba spuštěna v účetním roce končícím v březnu 2028 s roční kapacitou 30 000 modulů, přičemž projekt měl získat i podporu z vládního programu na podporu zelené transformace (GX). Vzhledem k aktuálním změnám na globálním trhu s vodíkovou technologií se však Honda rozhodla výrobní plán upravit – snížit počáteční kapacitu a odložit plný provoz. Tím projekt přestal splňovat podmínky pro získání dotace od japonského ministerstva hospodářství (METI), a Honda se proto rozhodla z podpůrného programu odstoupit.
Huawei získal patent na revoluční baterii: 3 000 km a 5 minut nabíjeníí
Společnost Huawei představila patent na sulfidem založenou solid-state baterii s dojezdem až 3 000 km a možností nabití za pouhých 5 minut. Baterie dosahuje vysoké energetické hustoty 400–500 Wh/kg, což je až třikrát více než u běžných lithium-iontových článků. Klíčová inovace spočívá v dopování elektrolytu dusíkem, čímž se zvyšuje stabilita a bezpečnost. Přestože jde zatím o teoretický návrh, Huawei tím vstupuje do závodu o ovládnutí klíčové technologie elektromobility. Praktické nasazení však vyžaduje překonání technických a infrastrukturních překážek.
Drivalia TCO Index 2025: Elektrický pohon už se vyplácí u většiny kategorií aut
Elektrické vozy se stávají ekonomicky nejvýhodnější volbou ve většině automobilových segmentů, konkrétně v 9 z 12 sledovaných. Celkové náklady na jejich provoz jsou však u elektromobilů velmi závislé na konkrétních podmínkách. Nejvíce tak ušetří ti řidiči, kteří mají možnost nabíjet své vozidlo pohodlně doma nebo v práci.
Lidl přebírá v Itálii první eActros 600 a zahajuje tak novou éru udržitelné dopravy
Společnosti Lidl Italia, Daimler Truck Italia a LC3 Trasporti zahájily novou etapu udržitelné dopravy v Itálii nasazením prvního elektrického nákladního vozidla Mercedes-Benz eActros 600. Tento vůz, určený pro dálkovou přepravu, nabízí dojezd až 500 km na jedno nabití a podporuje rychlé megawattové nabíjení. LC3 Trasporti plánuje pořídit celkem 30 těchto vozidel, zatímco Lidl využije jejich potenciál ke snížení emisí ve své logistice. Projekt podporuje cíl Daimler Truck zvýšit do roku 2030 podíl bezemisních vozidel v Evropě na 60 %.
BYD nasadí 15 000 megawattových nabíječek v Číně
Tento krok je součástí širší strategie podpory nové generace elektromobilů Han L a Tang L, které využívají platformu Super e-Platform s napětím 1 000 V. Díky této technologii mohou vozidla získat až 400 km dojezdu za pouhých 5 minut nabíjení. Tato iniciativa reaguje na rostoucí poptávku po rychlém a efektivním nabíjení elektromobilů v Číně. Nové nabíjecí stanice budou vybaveny energetickými úložišti o kapacitě přibližně 2 MWh, což umožní vyrovnání špiček v poptávce a sníží zatížení místní elektrické sítě.
Inovativní „obrubníková nabíječka“ připravena na trh – pilotní projekt úspěšně dokončen
Po roce terénního testování dokončilo město Kolín nad Rýnem ve spolupráci se společnostmi TankE GmbH a Rheinmetall AG pilotní projekt čtyř inovativních nabíjecích stanic Curb Charger integrovaných přímo do obrubníků. Výsledky studie potvrzují vysokou spolehlivost, uživatelskou přívětivost i technickou připravenost pro sériovou výrobu. Řešení šetří prostor, zvyšuje bezpečnost a estetiku městského prostředí a nabízí novou cestu k efektivní elektrifikaci veřejného prostoru. Po více než 2 800 úspěšných nabíjecích cyklech se stanice nyní provozovány v běžném provozu.
Vyplula největší čínská loď pro přepravu automobilů na světě
Anji Ansheng, čínská zaoceánská loď pro přepravu automobilů v Číně a co do kapacity největší taková loď na světě, se vydala na svou první plavbu do Evropy se 7 000 vozidly MG společnosti SAIC vyrobenými v Číně. Vyplutí lodi Anji Ansheng ze Šanghaje představuje překonání rekordu, který nedlouho předtím v Číně vytvořila loď pro přepravu automobilů BYD Shenzhen čínské automobilky BYD. Ta držela titul největší provozované lodi pro přepravu automobilů na světě jen několik týdnů.
Hyundai testuje na letišti roboty pro nabíjení elektromobilů s umělou inteligencí
Společnost Hyundai Motor Group ve spolupráci s Mezinárodním letištěm Inčchon představila inovativní řešení pro nabíjení elektromobilů pomocí robotů poháněných umělou inteligencí. Tato technologie má za cíl zvýšit pohodlí a efektivitu nabíjení elektrických vozidel na letišti, přičemž roboti autonomně identifikují a obsluhují vozidla vyžadující nabití. Iniciativa je součástí širší strategie Hyundai zaměřené na rozvoj inteligentních mobilních řešení a podporu udržitelné dopravy.
Nabíjení elektromobilů 5x rychleji při teplotách pod bodem mrazu
Inženýři z Michiganské univerzity vyvinuli inovativní výrobní proces pro lithium-iontové baterie elektromobilů, který umožňuje až pětinásobně rychlejší nabíjení při teplotách až -10 °C. Tato technologie kombinuje mikroskopické kanálky v grafitové anodě s ultratenkým sklovitým povlakem z lithium-borát-karbonátu, čímž zvyšuje pohyblivost iontů a zabraňuje tvorbě nežádoucího lithium platingu. Výsledkem je zachování 97 % kapacity baterie i po 100 cyklech rychlého nabíjení v mrazivých podmínkách, bez nutnosti měnit základní chemii článků nebo snižovat energetickou hustotu.
Průlom v oblasti křemíkových anod pro lithium-iontové baterie
Společnosti BASF a Group14 Technologies oznámily uvedení na trh nové bateriové technologie využívající křemíkové anody, která kombinuje spojovací materiál od BASF a pokročilý křemíkový materiál od Group14. Tato kombinace přináší bateriím s vysokým podílem křemíku výrazně vyšší energetickou hustotu, rychlejší nabíjení a dlouhou životnost i při extrémních teplotách. Testy ukázaly, že při pokojové teplotě si články zachovávají 80 % kapacity i po více než 1 000 cyklech, a při 45 °C dosahují přes 500 cyklů s téměř čtyřnásobnou kapacitou oproti tradičním grafitovým anodám. Tato technologie je připravena k okamžitému nasazení a představuje významný krok k širší adopci křemíkových baterií v elektromobilitě a dalších náročných aplikacích.
GM a LG Energy Solution průkopníky v technologii bateriových článků LMR
Společnosti General Motors (GM) a LG Energy Solution oznámily zahájení výroby prizmatických článků s chemií bohatou na lithium-mangan (LMR) v USA do roku 2028. Tyto články nabídnou vyšší energetickou hustotu a nižší náklady než tradiční baterie a budou určeny především pro elektrické pick-upy a SUV. Partnerství navazuje na dlouholetý společný výzkum, přičemž LGES drží přes 200 patentů v oblasti LMR. Nová technologie umožní dojezd přes 640 km a bude integrována do stávající infrastruktury, s důrazem na lokální a udržitelnou výrobu v USA.
Čeští vědci vynalezli elektrolyt, který řeší současné problémy baterií
O krok blíže jednodušší výrobě baterií, které navíc mají větší stabilitu a delší životnost, se posunuli vědci z Fyzikálního ústavu AV ČR. V odborném periodiku Journal of Materials Chemistry A představili novou polopevnou látku pro baterie, která by mohla změnit budoucnost ukládání energie. Suspenzní elektrolyt s částečkami soli zlepšuje výkon a životnost dvouiontových baterií.
Zdroj:
fzu.cz (CZ, 6. 5. 2025)
BMW dokončuje v Bavorsku výstavbu továrny na baterie
Výstavba montážního závodu na vysokonapěťové baterie probíhá podle plánu. První stavební práce začaly v dubnu 2024, první pilíř centrální výrobní budovy byl položen na konci června 2024. První výrobní stroje mohou být instalovány od června. Po dokončení bude závod jedním z pěti montážních závodů na vysokonapěťové baterie šesté generace (Gen6), ve kterých BMW poprvé používá velkoobjemové válcové články a integruje je přímo do bateriových bloků připravených k instalaci podle principu „cell-to-pack“. Bude zásobovat především německé automobilové závody mnichovské společnosti.
Nová baterie LFP CATL překonává 5minutové nabíjení EV společnosti BYD
Společnost CATL – která dodává baterie společnostem Tesla , Ford , General Motors a dalším – odhalila tři hlavní inovace. První je druhá generace LFP baterie Shenxing. "Freevoy Dual Power Battery" kombinuje dva akumulátory pro dojezd 932 mil. A konečně světová novinka: sodíkovo-iontová baterie pro elektromobily, jejímž cílem je lepší výkon v chladném počasí a diverzifikace mimo lithium. Baterie CATL Shenxing LFP druhé generace může poskytnout dojezd 497 mil na jedno nabití a je schopna nabíjet rychlostí 12C, může tak přidat 2,5 km dojezdu za sekundu, což řidičům umožňuje získat dojezd 323 mil za pouhých pět minut nabíjení. Dokonce i při -10 stupních Celsia se může zvýšit z 5 % na 80 % za pouhých 15 minut.