Externí novinky

Odkazy na aktuální novinky související s čistou dopravou.

S elektromobilitou jsme stále na začátku
Je to dva roky, co Norsko ohlásilo, že v prodejích nových aut mezi tamními zákazníky převládly elektromobily. Ty se ostatně v posledních letech rychle šíří napříč Evropou. Česko ale zůstává pozadu, a i přes velmi dobrou dobíjecí infrastrukturu v eletromobilitě za svými západními sousedy výrazně zaostává. Co v České republice nejvíc brzdí boom elektroaut? Jakou máme síť dobíjecích stanic a jak budeme řešit dobíjení ve velkých městech? A co budeme dělat se starými bateriemi z elektrických vozů? Nejen o tom debatují v dalším dílu podcastu Pod Proudem Tomáš Chmelík, manažer útvaru realizace a správy dobíjecích stanic ČEZ a Martin Mazari, Product manager, Sales Trainer automobilky Volvo s moderátorkou Seznam Zpráv Marií Bastlovou.
Zdroj: ceskepodcasty.cz (CZ, 15. 1. 2023)
Síť mobilních plnících stanic na vodík
Výrobce luxusních automobilů s vodíkovým pohonem Hyperion není spokojený se stavem vodíkové infrastruktury. Proto se rozhodl vybudovat vlastní síť futuristicky vyhlížejících mobilních stanic, prozatím na území USA, které mohou přímo na místě vyrábět vodík a poté ho čerpat do automobilů.
Zdroj: technickytydenik.cz (CZ, 8. 1. 2023)
Výroba vodíku ze vzduchu
Vědci z EPFL připravili porézní, průsvitné elektrody, které zachytávají vzdušnou vlhkost a za pomocí solární energie z ní vyrábějí vodík. Elektrody jsou inspirovány listy rostlin. Jde o posun oproti klasických fotochemickým elektrodám, které bývají ponořené v tekutině, což limituje jejich škálovatelnost.
Zdroj: actu.epfl.ch (EN, 4. 1. 2023)
Na rozvoj vodíku v Česku máme připravenu miliardu korun
Vodíkový speciál: Covid zbrzdil rozvoj vodíkové infrastruktury. Jaké kroky v tomto směru podniká česká vláda a co všechno pro bezemisní mobilitu učinila během svého předsednictví EU, nám v rozhovoru prozradil Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
Zdroj: focuson.cz (EN, 28. 12. 2022)
Haru Oni – Továrna na syntetická paliva
Továrna Porsche a Siemens Energy v Chile byla oficiálně uvedena do provozu. Měla by produkovat 130 000 l syntetického paliva ročně. Kolem roku 2025 se výroba navýší na 55 mil. l ročně, a pak na 550 mil. l ročně. První várky paliva budou využívané na akcích Porsche.
Zdroj: newsroom.porsche.com (EN, 20. 12. 2022)
První komerční přeprava nízkouhlíkového čpavku
Proběhla první komerční přeprava nízkouhlíkového čpavku ze Saudské Arábie do Jižní Koreje. Čpavek je vyroben z vodíku vyrobeného ze zemního plynu s cca 78 % zachycením CO2. Bylo dodáno 25 000 t čpavku a bude následovat druhá identická dodávka. Odhaduje se, že samotná výroba obou zásilek povede k asi 17 000 t CO2.
Zdroj: hydrogeninsight.com (EN, 14. 12. 2022)
CNH Industrial představuje první prototyp elektrického traktoru s autonomními funkcemi
Jedná se o čistě elektrický traktor se 120 hp pro práce s dobytkem, v ovocných sadech apod. Traktor se nabije za 1 h na vysokorychlostní nabíječce a má výrazně nižší provozní náklady a hlukovou stopu než běžné traktory. Unikátní je možnost ovládat traktor přes aplikaci, spojovat několik vozů do sítě nebo automatické spojení se závěsným zařízením.
Zdroj: thenewsmarket.com (EN, 9. 12. 2022)
Akusticky podporovaná elektrolýza
Vědci z univerzity v Melbourne použili zvukové vlny k zefektivnění elektrolýzy. Zvukové vlny vedou k tvorbě tzv. volných molekul vody, které snáze reagují s elektrodami. Mechanický pohyb způsobený vlnami také zabraňuje tvorbě bublin v elektrolytu. Experiment vedl k až 14x proudové hustotě na elektrodách a podobnému nárůstu v produkci vodíku. Celková účinnost systému se zvýšila o 27,3 %.
Zdroj: onlinelibrary.wiley.com (EN, 4. 12. 2022)
Airbus a Renault spolupracují na vývoji polovodičových baterií, cílem je zdvojnásobit jejich energetickou hustotu
Firmy se dohodly na spolupráci ve výzkumu a vývoji, která má za cíl zlepšit vlastnosti stávajících baterií. Budou se snažit o přechod k solid-state bateriím, což by mohlo vést až ke dvojnásobné energetické hustotě. Také se budou snažit o snížení spotřeby, snížení hmotnosti baterií a zaměří se také na recyklovatelnost baterií.
Zdroj: airbus.com (EN, 30. 11. 2022)
První test vodíkového leteckého motoru
Rolls Royce a Easyjet provedli úspěšný pozemní test leteckého motoru na vodík. Použili spalovací motor pro malá regionální letadla. Jedná se o první úspěšný test moderního vodíkového leteckého motoru na světě. Dále plánují otestovat motor pro soukromá letadla, a poté test za letu.
Zdroj: hydrogeninsight.com (EN, 28. 11. 2022)
Nový katalyzátor amoniaku usnadní využití NH3 jako paliva
Vědci přišli na nový katalyzátor, který umožní získat vodík z amoniaku bez využití vysokých teplot. Katalyzátor je vyrobený z železa posetého plasmonickými anténkami z mědi. Částice katalyzátoru absorbují světlo z LED lampy a uvolní elektrony s vysokou energií, které dodají energii potřebnou k rozpadu NH3 molekuly.
Zdroj: news.rice.edu (EN, 24. 11. 2022)
Švýcarská společnost Morand eTechnology uvádí nabíjení za 72 sekund
Švýcarský technologický start-up Morand uvádí Morand eTechnology. Jde o hybridní systém kombinující schopnosti ultrakondenzátoru a chemické baterie k vytvoření odolné a ultrarychlé energetické sady, kterou lze dobít během několika sekund. Na rozdíl od běžných lithium-iontových baterií se eTechnology výrazně méně spoléhá na materiály jako lithium a kobalt. I když se používá určité množství lithia, skládá se především z hliníku, grafenu a uhlíku. Očekávaná životnost tohoto systému vyjádřena v počtech nabíjecích cyklů je 5-10krát vyšší než u současných lithium-iontových akumulátorů.
Zdroj: electrichybridvehicletechnology.com (EN, 24. 11. 2022)
Vodík i baterie, průkopnický N Vision 74 je první hybrid svého druhu
Prototyp Hyundai N Vision 74 kombinuje palivové články na vodík s bateriemi. Nad předními koly je umístěný palivový článek, nad zadními koly nádrže na vodík a uprostřed za řidičem akumulátor ve tvaru T o kapacitě 62 kWh. Celý systém je navržen tak, aby zajistil nízké těžiště a perfektně rozloženou hmotnost. Vůz má unikátní systém chlazení, který chladí baterii, elektromotory i palivové články.
Zdroj: hyundai.cz (CZ, 21. 11. 2022)
První dálkový kamion na tekutý vodík už testují ve vysoké nadmořské výšce
Nákladní vůz na LH2 od Daimleru byl testován na náročné dopravní tepně v Brennerském průsmyku. Vůz během testů trvajících 7 dní jel s plným nákladem a dosáhl nadmořské výšky až 2211 m n.m.
Zdroj: h2-mobile.fr (FR, 19. 11. 2022)
Provoz nákladního automobilu na e-diesel stojí o 47 % více než jeho bateriový protějšek
Přestože je elektrický vůz dražší na nákup, je v celkovém součtu mnohem levnější kvůli vysokým nákladům na výrobu e-paliv. I při nejpříznivějších předpokladech má nákladní vůz na e-diesel o 41 % vyšší celoživotní emise. Zpráva Transport & Environment doporučuje prioritizovat e-paliva v letectví a námořní dopravě.
Zdroj: transportenvironment.org (EN, 15. 11. 2022)
Prodloužení životnosti Ni-Fe katalyzátorů pro AEM elektrolýzu
Nový článek ukazuje metodu k prodloužení životnosti Ni-Fe katalyzátorů pro AEM elektrolýzu. Katalyzátor byl pokryt vrstvou tetraphenylporphyrinu, která chrání atomy Fe v katalyzátoru před degradací a zároveň nezhoršuje vlastnosti katalyzátoru. To vede k delší životnosti a větší výtěžnosti vodíku.
Zdroj: onlinelibrary.wiley.com (EN, 23. 10. 2022)
Anody s dominantním křemíkem dláždí cestu pro budoucí Li-ion EV baterie
Od notebooků a mobilních telefonů po síťová úložiště a elektromobily, lithium-iontové baterie obohacují život milionů lidí každý den, a se světem orientovaným na čistou energii hraje automobilový sektor stále důležitější roli v lithium-iontových bateriích. (LiB) trhu. Výkon elektrických vozidel (EV) do značné míry závisí na bateriích a společnosti zabývající se výzkumem, vývojem a výrobou vynakládají značné investice, aby splnily požadavky trhu, pokud jde o vyvážení výkonu, hmotnosti, nákladů a bezpečnosti těchto systémů skladování energie.
Zdroj: store-dot.com (EN, 13. 10. 2022)
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.