Externí novinky

Odkazy na aktuální novinky související s čistou dopravou.

Síť mobilních plnících stanic na vodík
Výrobce luxusních automobilů s vodíkovým pohonem Hyperion není spokojený se stavem vodíkové infrastruktury. Proto se rozhodl vybudovat vlastní síť futuristicky vyhlížejících mobilních stanic, prozatím na území USA, které mohou přímo na místě vyrábět vodík a poté ho čerpat do automobilů.
Zdroj: technickytydenik.cz (CZ, 8. 1. 2023)
Výroba vodíku ze vzduchu
Vědci z EPFL připravili porézní, průsvitné elektrody, které zachytávají vzdušnou vlhkost a za pomocí solární energie z ní vyrábějí vodík. Elektrody jsou inspirovány listy rostlin. Jde o posun oproti klasických fotochemickým elektrodám, které bývají ponořené v tekutině, což limituje jejich škálovatelnost.
Zdroj: actu.epfl.ch (EN, 4. 1. 2023)
Na rozvoj vodíku v Česku máme připravenu miliardu korun
Vodíkový speciál: Covid zbrzdil rozvoj vodíkové infrastruktury. Jaké kroky v tomto směru podniká česká vláda a co všechno pro bezemisní mobilitu učinila během svého předsednictví EU, nám v rozhovoru prozradil Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
Zdroj: focuson.cz (EN, 28. 12. 2022)
Haru Oni – Továrna na syntetická paliva
Továrna Porsche a Siemens Energy v Chile byla oficiálně uvedena do provozu. Měla by produkovat 130 000 l syntetického paliva ročně. Kolem roku 2025 se výroba navýší na 55 mil. l ročně, a pak na 550 mil. l ročně. První várky paliva budou využívané na akcích Porsche.
Zdroj: newsroom.porsche.com (EN, 20. 12. 2022)
První komerční přeprava nízkouhlíkového čpavku
Proběhla první komerční přeprava nízkouhlíkového čpavku ze Saudské Arábie do Jižní Koreje. Čpavek je vyroben z vodíku vyrobeného ze zemního plynu s cca 78 % zachycením CO2. Bylo dodáno 25 000 t čpavku a bude následovat druhá identická dodávka. Odhaduje se, že samotná výroba obou zásilek povede k asi 17 000 t CO2.
Zdroj: hydrogeninsight.com (EN, 14. 12. 2022)
CNH Industrial představuje první prototyp elektrického traktoru s autonomními funkcemi
Jedná se o čistě elektrický traktor se 120 hp pro práce s dobytkem, v ovocných sadech apod. Traktor se nabije za 1 h na vysokorychlostní nabíječce a má výrazně nižší provozní náklady a hlukovou stopu než běžné traktory. Unikátní je možnost ovládat traktor přes aplikaci, spojovat několik vozů do sítě nebo automatické spojení se závěsným zařízením.
Zdroj: thenewsmarket.com (EN, 9. 12. 2022)
Akusticky podporovaná elektrolýza
Vědci z univerzity v Melbourne použili zvukové vlny k zefektivnění elektrolýzy. Zvukové vlny vedou k tvorbě tzv. volných molekul vody, které snáze reagují s elektrodami. Mechanický pohyb způsobený vlnami také zabraňuje tvorbě bublin v elektrolytu. Experiment vedl k až 14x proudové hustotě na elektrodách a podobnému nárůstu v produkci vodíku. Celková účinnost systému se zvýšila o 27,3 %.
Zdroj: onlinelibrary.wiley.com (EN, 4. 12. 2022)
Airbus a Renault spolupracují na vývoji polovodičových baterií, cílem je zdvojnásobit jejich energetickou hustotu
Firmy se dohodly na spolupráci ve výzkumu a vývoji, která má za cíl zlepšit vlastnosti stávajících baterií. Budou se snažit o přechod k solid-state bateriím, což by mohlo vést až ke dvojnásobné energetické hustotě. Také se budou snažit o snížení spotřeby, snížení hmotnosti baterií a zaměří se také na recyklovatelnost baterií.
Zdroj: airbus.com (EN, 30. 11. 2022)
První test vodíkového leteckého motoru
Rolls Royce a Easyjet provedli úspěšný pozemní test leteckého motoru na vodík. Použili spalovací motor pro malá regionální letadla. Jedná se o první úspěšný test moderního vodíkového leteckého motoru na světě. Dále plánují otestovat motor pro soukromá letadla, a poté test za letu.
Zdroj: hydrogeninsight.com (EN, 28. 11. 2022)
Nový katalyzátor amoniaku usnadní využití NH3 jako paliva
Vědci přišli na nový katalyzátor, který umožní získat vodík z amoniaku bez využití vysokých teplot. Katalyzátor je vyrobený z železa posetého plasmonickými anténkami z mědi. Částice katalyzátoru absorbují světlo z LED lampy a uvolní elektrony s vysokou energií, které dodají energii potřebnou k rozpadu NH3 molekuly.
Zdroj: news.rice.edu (EN, 24. 11. 2022)
Švýcarská společnost Morand eTechnology uvádí nabíjení za 72 sekund
Švýcarský technologický start-up Morand uvádí Morand eTechnology. Jde o hybridní systém kombinující schopnosti ultrakondenzátoru a chemické baterie k vytvoření odolné a ultrarychlé energetické sady, kterou lze dobít během několika sekund. Na rozdíl od běžných lithium-iontových baterií se eTechnology výrazně méně spoléhá na materiály jako lithium a kobalt. I když se používá určité množství lithia, skládá se především z hliníku, grafenu a uhlíku. Očekávaná životnost tohoto systému vyjádřena v počtech nabíjecích cyklů je 5-10krát vyšší než u současných lithium-iontových akumulátorů.
Zdroj: electrichybridvehicletechnology.com (EN, 24. 11. 2022)
Vodík i baterie, průkopnický N Vision 74 je první hybrid svého druhu
Prototyp Hyundai N Vision 74 kombinuje palivové články na vodík s bateriemi. Nad předními koly je umístěný palivový článek, nad zadními koly nádrže na vodík a uprostřed za řidičem akumulátor ve tvaru T o kapacitě 62 kWh. Celý systém je navržen tak, aby zajistil nízké těžiště a perfektně rozloženou hmotnost. Vůz má unikátní systém chlazení, který chladí baterii, elektromotory i palivové články.
Zdroj: hyundai.cz (CZ, 21. 11. 2022)
První dálkový kamion na tekutý vodík už testují ve vysoké nadmořské výšce
Nákladní vůz na LH2 od Daimleru byl testován na náročné dopravní tepně v Brennerském průsmyku. Vůz během testů trvajících 7 dní jel s plným nákladem a dosáhl nadmořské výšky až 2211 m n.m.
Zdroj: h2-mobile.fr (FR, 19. 11. 2022)
Provoz nákladního automobilu na e-diesel stojí o 47 % více než jeho bateriový protějšek
Přestože je elektrický vůz dražší na nákup, je v celkovém součtu mnohem levnější kvůli vysokým nákladům na výrobu e-paliv. I při nejpříznivějších předpokladech má nákladní vůz na e-diesel o 41 % vyšší celoživotní emise. Zpráva Transport & Environment doporučuje prioritizovat e-paliva v letectví a námořní dopravě.
Zdroj: transportenvironment.org (EN, 15. 11. 2022)
Prodloužení životnosti Ni-Fe katalyzátorů pro AEM elektrolýzu
Nový článek ukazuje metodu k prodloužení životnosti Ni-Fe katalyzátorů pro AEM elektrolýzu. Katalyzátor byl pokryt vrstvou tetraphenylporphyrinu, která chrání atomy Fe v katalyzátoru před degradací a zároveň nezhoršuje vlastnosti katalyzátoru. To vede k delší životnosti a větší výtěžnosti vodíku.
Zdroj: onlinelibrary.wiley.com (EN, 23. 10. 2022)
Anody s dominantním křemíkem dláždí cestu pro budoucí Li-ion EV baterie
Od notebooků a mobilních telefonů po síťová úložiště a elektromobily, lithium-iontové baterie obohacují život milionů lidí každý den, a se světem orientovaným na čistou energii hraje automobilový sektor stále důležitější roli v lithium-iontových bateriích. (LiB) trhu. Výkon elektrických vozidel (EV) do značné míry závisí na bateriích a společnosti zabývající se výzkumem, vývojem a výrobou vynakládají značné investice, aby splnily požadavky trhu, pokud jde o vyvážení výkonu, hmotnosti, nákladů a bezpečnosti těchto systémů skladování energie.
Zdroj: store-dot.com (EN, 13. 10. 2022)
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Líšeňská 33a,
636 00 Brno
Partneři projektového webu
Logo MD
Sociální sítě

Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací, Pražské energetiky, a. s. a E.ON Drive Infrastructure CZ s.r.o. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.