Cílem dílčího projektu je podpořit rozvoj vodíkové mobility a s ní související rozvoj infrastruktury plnicích stanic vypracováním analýzy poptávky po obnovitelném a nízkouhlíkovém vodíku do roku 2030 a poskytnutím metodiky výpočtu poptávky. Česká vodíková strategie pracuje s číslem 61 tisíc tun vodíku v dopravě v roce 2030. Aktuálně revidovaná směrnice RED III by v případě přijetí návrhu znamenala pro Českou republiku využití až 146 tisíc tun RNFBO paliv, tedy buď přímo vodíku, nebo paliva z něj vyrobeného.
Je zřejmé, že pro to, aby se mohly tyto cíle realizovat, je třeba podnikat jednotlivé kroky. Analýza poptávky po nízkouhlíkovém a obnovitelném vodíku v dopravě v České republice do roku 2030 bude důležitým podkladem pro Ministerstvo dopravy s ohledem na podporu výstavby plnicích stanic a rozvoji výroby nízkouhlíkového vodíku v ČR. Rovněž najde uplatnění při aktualizaci NAP ČM. Využije se i v komerční sféře jako podkladový materiál pro výstavbu vodíkových čerpacích stanic. Analýza bude poskytnuta dalším partnerům, zejména z okruhu municipalit pro další rozhodování. Pro CDV, EGÚ Brno a HYTEP poslouží k rozšíření odborné způsobilosti v oblasti vodíkové mobility a rozvoje nových obchodních činností v této oblasti.
Modelování poptávky po obnovitelném vodíku v dopravě v České republice je silně závislá na schválených celounijních cílech pro oblast dopravy do roku 2030.
Dílčí projekt odpovídá doméně výzkumné a inovační specializace (RIS III) Ekologická doprava.
Projekt se tedy zaměřuje na analýzu poptávky po obnovitelném, popřípadě nízkouhlíkovém vodíku v návaznosti na schválené celounijní cíle pro oblast dopravy do roku 2030. Analýza se zaměří zejména na TEN-T koridory s ohledem na síť stanic ORLEN a městské uzly. Součástí projektu bude i analýza poptávky po vodíku pro vozidla komunální techniky. Cílem je vytipovat vhodné lokality s co nejlepším ekonomickým potenciálem pro uplatnění vodíkových vozidel.
„Projekt TN02000007 Národní centrum vodíkové mobility je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu Národní centra kompetence. Tento projekt je financován v rámci Národního plánu obnovy z evropského Nástroje pro oživení a odolnost.“
Označení | Název | Termín dosažení |
---|---|---|
V01 (O) | Základní analýza a návrh vhodných oblastí | 05/2023 |
V02 (O) | Podrobná analýza konkrétních unijních legislativních návrhů | 05/2023 |
V03 (O) | Analýza pro vozidla komunální techniky | 06/2023 |
V04 (O) | Výpočet dopravního výkonu | 06/2023 |
V05 (O) | Implementace výsledků dílčího projektu DP002N do strategických dokumentů České republiky | 12/2023 |
V06 (O) | Kompletní analýza a návrh vhodných oblastí | 12/2023 |
V07 (NmetS) | Metodika výpočtu poptávky po nízkouhlíkovém a obnovitelném vodíku v dopravě v České republice do roku 2030. | 02/2024 |
V08 (O) | Analýza cen vodíku | 12/2023 |
V09 (Nmap) | Mapy deklarované poptávky firem po vodíku v roce 2030 | 12/2023 |
EGÚ Brno, a.s. |
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. |
Česká vodíková technologická platforma |
ORLEN UniCRE a.s. |
ZEBRA GROUP s.r.o. |
Provoz webových stránek je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s. Webové stránky vznikly při řešení projektu "Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů", který byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Copyright © 2025 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.